Φάση 1: ΕΡΩΤΗΣΗ : Τι γίνεται με τα άχρηστα;
Τι είναι τα άχρηστα αντικείμενα; Ποια είναι; Γιατί τα λέμε έτσι;
-Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με ιδεοθύελλα: τα παιδιά σχεδιάζουν ό,τι γνωρίζουν για τα άχρηστα αντικείμενα. Παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις ζωγραφιές τους και καταθέτουν τις απόψεις τους. Είναι όλα σκουπίδια;
https://blogs.sch.gr/5nipmetam/files/2022/06/20220509_114245-2.jpg
Παρακολουθούμε το βίντεο: HD Peri Poll , Safeyoutube, https://video.link/w/mKIxc
Και ζωγραφίσαμε ένα Καθαρό και ένα Βρώμικο περιβάλλον
https://blogs.sch.gr/5nipmetam/files/2022/06/20220511_112734-2.jpg
Φάση 2:ΥΠΟΘΕΣΗ/ΑΠΟΔΕΙΞΗ/ΕΡΕΥΝΑ: Ας δούμε τι συμβαίνει γύρω μας
Με τη βοήθεια των γονιών τους τα παιδιά καλούνται
(α) να εντοπίσουν τους κάδους που υπάρχουν στη γύρω περιοχή και να τους καταγράψουν, (β) να παρατηρήσουν τυχόν προβλήματα σε σχέση με τα απορρίμματα και να τα καταγράψουν, (γ) να εξετάσουν κατά πόσο το περιβάλλον γύρω από το σχολείο είναι φροντισμένο επαρκώς και να καταγράψουν καλές πρακτικές διαχείρισης των απορριμμάτων που θα εντοπίσουν.
Αφού μας έφεραν τους χάρτες τους, τους κατηγοριοποιήσαμε και τους μετρήσαμε: πόσους κάδους είδαμε; Μπλε, πράσινους, άλλο χρώμα? Σκουπίδια;
https://blogs.sch.gr/5nipmetam/files/2022/06/20220608_121436-2.jpg
Διαβάσαμε το βιβλίο: «Η κυρα Φύση κι ο κακός ο Ρύπος» της Έφης Παπαδοπούλου και φτιάξαμε ομαδικά με κολάζ από εφημερίδες και χαρτί, μια πόλη με και χωρίς τον κακό τον Ρύπο.
Παρουσιάσαμε στα παιδιά τους δύο κάδους της τάξης μας έναν για τα κοινά σκουπίδια και τα υπολείμματα φαγητού κι έναν για την Ανακύκλωση και συζητήσαμε για τη χρήση τους και πως κάποια άχρηστα δεν είναι σκουπίδια και μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν όπως π.χ. το χαρτί
Παρακολουθήσαμε μέσω του υπολογιστή την ιστορία : «Ήταν ένα μικρό χαρτάκι” .https://www.youtube.com/watch?v=WCHNa1sqcVI , και ζωγραφίσαμε τι θα μπορούσε να ξαναγίνει ένα μικρό χαρτάκι;
Παρατηρήσαμε επίσης το πρωινό μας και τις συσκευασίες που χρησιμοποιούμε όπως αλουμινόχαρτο και γιαουρτάκια και τα τοποθετήσαμε στους σωστούς κάδους της τάξης μας.
Πήγαμε εκδρομή και παρακολουθήσαμε και τη διαδικασία κομποστοποίησης
Φάση 3: ΑΝΑΛΥΣΗ, Και τι κάνουμε με τα σκουπίδια;
Τα παιδιά φέρνουν από το σπίτι τους διάφορα υλικά. Στη συνέχεια παίζουν ένα κινητικό παιχνίδι και διαχωρίζουν τα ανακυκλώσιμα είδη σε κουτιά με διαφορετικό χρώμα και σήμανση: ΠΛΑΣΤΙΚΑ, ΧΑΡΤΙΝΑ, ΓΥΑΛΙΝΑ, ΑΛΟΥΜΙΝΙΑ.
Επειδή όμως υπάρχουν και μπαταρίες και καπάκια και διάφορα άλλα, δημιουργούμε και άλλες κατηγορίες: ΡΟΥΧΑ,ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ, ΤΣΑΝΤΕΣ, ΛΑΜΠΕΣ, ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ, ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΣΥΣΚΕΥΕΣ, ΦΑΓΗΤΑ
https://blogs.sch.gr/5nipmetam/files/2022/06/20220609_082510.jpg
Στην Ελλάδα όμως έχουμε περισσότερους μπλε και πράσινους κάδους . Αφού παρακολουθήσουμε το βίντεο: «O ΠΕΡΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, Safeyoutube, https://youtu.be/0hr9cOUKfGY και https://video.link/w/jTIxc για τον ΜΠΛΕ κάδο, φτιάχνουμε μια κατασκευή που θα μας θυμίζει ποια υλικά μπορούμε να τοποθετήσουμε σε αυτόν.
Παίξαμε ψηφιακά παιχνίδια στην τάξη και τα ανεβάσαμε και σε padlet
Παιχνίδι 1 Διακρίνουν τα είδη που ανακυκλώνονται, https://learningapps.org/display?v=ppakzw9z321
Παιχνίδι 2 Διαχωρίζουν τις κατηγορίες των ανακυκλώσιμων ειδών
http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/3601 , (σε τρεις κατηγορίες)
https://learningapps.org/display?v=pqcxqzgj521 , (σε έξι κατηγορίες)
Συζητήσαμε για το τι γίνεται με τα σκουπίδια που δεν ανακυκλώνονται και τα παίρνει ο αέρας και το νερό και τα πηγαίνει στη θάλασσα και παρακολουθήσαμε βίντεο για τους κινδύνους που απειλούν τη χελώνα καρέτα- καρέτα και τα άλλα ζώα της θάλασσας https://www.youtube.com/watch?v=LbZNZY8Iano και τη ζωγραφίσαμε.
Φάση 4: ΕΞΗΓΗΣΗ, Ας δώσουμε εξηγήσεις και σε προβλήματα λύσεις!
Για να δώσουμε κάποια λύση σε αυτά τα προβλήματα, συγκεντρώσαμε καπάκια και μπαταρίες και άλλα ανακυκλώσιμα που θα τα τοποθετήσουμε στους σωστούς κάδους, κατασκευάσαμε καραβάκια από χάρτινες αυγοθήκες
Και φτιάξαμε την αφίσα της ανακύκλωσης, αφού συνθέσαμε τη λέξη από τα γράμματά της
και σκεφτήκαμε να ΣΥΝΔΕΣΟΥΜΕ τις γνώσεις μας και να τις ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΜΕ στους γονείς μας κάνοντας μια γιορτή που θα λέγεται: «Επανάσταση στο βυθό». Φτιάξαμε λοιπόν τις προσκλήσεις και τα σκηνικά μας, μάθαμε τους ρόλους μας και παρουσιάσαμε τη γιορτή μας. Ελπίζουμε να τη χαρήκατε.