Ο εαυτός μου – Το σώμα μου

Ένα από τα βασικά θέματα που επεξεργαζόμαστε στο Νηπιαγωγείο είναι η γνωριμία με το σώμα μας και τον εαυτό μας. Έτσι, λοιπόν, ξεκινήσαμε κι εμείς. 

Αρχικά, τα παιδιά μίλησαν για τα εξωτερικά τους χαρακτηριστικά. Κοίταξαν τον εαυτό τους στον καθρέπτη και περιέγραψαν το πρόσωπό τους. Άλλος έχει ξανθά μαλλιά και μπλε μάτια, ή ξανθά μαλλιά και καστανά μάτια ή καστανά μαλλιά και μάτια κλπ.

Στη συνέχεια, αποτυπώσαμε τις περιγραφές σε έναν πίνακα διπλής εισόδου και κάναμε συγκρίσεις.

Τα παιδιά αποτύπωσαν το πορτρέτο τους σε μια ζωγραφιά και φτιάξαμε καδράκια.

Στη συνέχεια, μετρήσαμε το ύψος μας. Κάναμε και πάλι συγκρίσεις.

Τα παιδιά με τη βοήθεια των γονιών τους συμπλήρωσαν στο σπίτι ένα σημειωματάριο σχετικά με τον εαυτό τους και στο σχολείο μας το παρουσίασαν. Έτσι, ο καθένας μας είπε ποιο είναι το αγαπημένο του ζωάκι, το αγαπημένο του χρώμα, με τι του αρέσει να παίζει και που του αρέσει να πηγαίνει βόλτα. Διαπιστώσαμε ότι κάποιοι έχουν ίδιες και κάποιοι διαφορετικές προτιμήσεις.

Έπειτα περάσαμε στο σώμα μας. Μιλήσαμε για τα όργανα που υπάρχουν εσωτερικά στο σώμα μας και τη λειτουργία που το καθένα επιτελεί. Τα παιδιά με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού υλικού που έχουμε στο σχολείο είδαν τα εσωτερικά όργανα του ανθρώπου και με την βοήθεια εκπαιδευτικών βίντεο έμαθαν πληροφορίες γι’ αυτά. Έμαθαν για τον εγκέφαλο, τους πνεύμονες και την καρδιά, το πεπτικό σύστημα και τέλος για τον σκελετό.

 

Διαβάσαμε το παραμύθι «Μάκης ο Ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι» και τα παιδιά κατανόησαν καλύτερα τις διεργασίες του πεπτικού μας συστήματος.

 

Έφτιαξαν με μπατονέτες «Χαρούμενους Σκελετούληδες» να κάνουν διάφορες φιγούρες.

Στη συνέχεια, έγιναν και τα ίδια σκελετούληδες. Όταν έπαιζε η μουσική τριγυρνούσαν στο χώρο και στο σταμάτημα έπαιρναν διάφορες πόζες σαν τους σκελετούληδες που είχαν φτιάξει και ακόμα περισσότερες αφήνοντας την φαντασία τους ελεύθερη.

Ακόμη, έφτιαξαν τον εαυτό τους ξεκινώντας από τα εσωτερικά όργανα (εγκέφαλος, πνεύμονες, πεπτικό σύστημα, καρδιά και φλέβες), συνεχίζοντας με τον σκελετό τους που υπάρχει για να προστατεύει τα όργανα αυτά και να στηρίζει το σώμα και τέλος το εξωτερικό μέρος του σώματος.

Είδαμε πίνακες ζωγραφικής του Κιθ Χέρινγκ με ανθρώπινα σώματα. Τα παιδιά παρατήρησαν και περιέγραψαν τους πίνακες και προσπάθησαν να μιμηθούν τις στάσεις που είχαν οι φιγούρες.

Έπειτα, κάθε ομάδα ανέλαβε να φτιάξει τη δική της ανθρώπινη φιγούρα. Κάθε ομάδα, λοιπόν, σκέφτηκε μια πόζα για να φτιάξει τη φιγούρα της και την σχεδιάσαμε σε χαρτί του μέτρου. Ένα παιδί από κάθε ομάδα έγινε η φιγούρα και τα υπόλοιπα μέλη τοποθετούσαν τα μέλη του σώματός του πάνω στο χαρτί του μέτρου όπως ήθελε ο καθένας και με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού φτιάχτηκε το περίγραμμα με μολύβι.

Τα παιδιά της κάθε ομάδας ζωγράφισαν τη φιγούρα τους και ιδού το αποτέλεσμα.

Μιλήσαμε για τις 5 αισθήσεις, που μας βοηθούν να καταλάβουμε τον κόσμο γύρω μας και είδαμε σχετικό βίντεο.

Διαβάσαμε και παραμύθι που αναφέρεται στις 5 αισθήσεις.

Ξεκινήσαμε από την όραση και τα παιδιά είπαν τι βλέπουν καθημερινά με τα μάτια τους. Στη συνέχεια ζωγράφισαν κάτι που βλέπουν με τα μάτια τους. Μιλήσαμε και είδαμε σχετικό βίντεο για ανθρώπους που δεν έχουν όραση και είδαμε πώς μπορούν να καταλαβαίνουν τον κόσμο χωρίς την αίσθηση της όρασης.

Συνεχίσαμε με την ακοή και διαβάσαμε ένα παραμύθι που εστιάζει στην αίσθηση της ακοής. Έπειτα, ακούσαμε από cd διάφορους ήχους και προσπαθούσαμε να μαντέψουμε, εξασκώντας μόνο την ακοή μας, τι ακούμε.

Μιλήσαμε για τις διάφορες γεύσεις που δοκιμάζουμε στο δεκατιανό μας και μυρίσαμε διάφορα αρώματα (ρίγανη, κανέλλα, πιπέρι, ούζο, άρωμα κλπ) και σε άλλα μας άρεσε το άρωμά τους και σε άλλα όχι. Παρατηρήσαμε ότι το νερό είναι άοσμο.

Τέλος, κλείσαμε τα μάτια και με την αφή μας προσπαθήσαμε να καταλάβουμε τι πιάνουμε.

Συζητήσαμε τι σημαίνουν κάποιες φράσεις σχετικές με τα όργανα που σχετίζονται με τις 5 αισθήσεις.

  • Μαύρα μάτια κάναμε να σε δούμε.
  • Κάτι μου βρωμάει.
  • Στόμα έχει και μιλιά δεν έχει.
  • Άλλα λέει η γιαγιά μου, άλλα ακούν τα αφτιά μου.
  • Τη μαρμελάδα την τρώμε, δεν την βάζουμε στα αφτιά.
  • Έδωσαν τα χέρια.
  • Πιάστηκαν στα χέρια.

 

Τέλος, διαβάσαμε τον «Αργύρη το ποντικάκι και τη συμμορία της κυρίας Βρομίτσας» και συζητήσαμε πόσο σημαντικό είναι να φροντίζουμε για την υγιεινή του σώματός μας.