Στ1 τάξη

Δραστηριότητα 1η

Κατασκευές από φυσικά και άχρηστα υλικά

Με αφορμή τις δραστηριότητες γύρω από το πρόγραμμα της παιδικής Helmepa  χρησιμοποιήσαμε διάφορα υλικά και κάναμε κατασκευές. Δεν φανταζόμασταν τι δυνατότητες μας προσφέρουν τα υλικά που με τόση γενναιοδωρία μας χαρίζει η φύση, όπως : ξύλα, φύλλα, βότσαλα, όσο και τα «άχρηστα υλικά» που καταλήγουν στα σκουπίδια. Με μεράκι και φαντασία δώσαμε μια δεύτερη ευκαιρία σ’ αυτά τα υλικά και νιώσαμε τη χαρά της δημιουργίας.

Δραστηριότητα 2η

Ανεμόμυλοι

Διάσπαρτοι στα ανεμοδαρμένα νησιά μας οι ανεμόμυλοι ήταν κάποτε συνυφασμένοι με την καθημερινότητα, αλλά και την επιβίωση των κατοίκων. Οι νησιώτες δεν ήξεραν βέβαια τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας, αλλά χρησιμοποιούσαν την αιολική ενέργεια για να φτιάξουν το αλεύρι τους. Κάποτε οι άνθρωποι σέβονταν τη φύση, ζούσαν αρμονικά μαζί της, δεν την εκμεταλλεύονταν στυγνά, αλλά χρησιμοποιούσαν ό,τι τους έδινε με σύνεση και μέτρο.

Δραστηριότητα 3η

Καθαρισμός της θάλασσας από πετρελαιοκηλίδα

Με το πείραμα αυτό διαπιστώσαμε πόσο δύσκολο είναι να διαλυθεί μια πετρελαιοκηλίδα στη θάλασσα. Συζητήσαμε τις καταστροφικές επιπτώσεις που έχει η ρύπανση της θάλασσας στους θαλάσσιους οργανισμούς αλλά και τους τρόπους αποφυγής τους. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η χώρα μας βρέχεται γύρω από θάλασσα από την οποία διέρχονται καθημερινά δεκάδες πετρελαιοφόρα. Ένα ατύχημα θα είχε ολέθριες επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον της χώρας μας, στις πανέμορφές ακτές της και θα αποτελούσε τεράστιο πλήγμα για τον τουρισμό μας που είναι κύρια πηγή εισοδήματος για χιλιάδες οικογένειες.

Δραστηριότητα 4η

Κύκλος του νερού

Ο κύκλος του νερού από την επιφάνεια της Γης στην ατμόσφαιρα και πάλι στην επιφάνεια της Γης είναι πάρα πολύ σημαντικός στον καθορισμό του κλίματος και της οικολογικής ισορροπίας του πλανήτη. Με το πείραμα αυτό αναπαραστήσαμε, σε μικρογραφία βέβαια, τον υδρολογικό κύκλο και διαπιστώσαμε ότι στη φύση τα πάντα ανακυκλώνονται.

Δραστηριότητα 5η

Ανακύκλωση

Είναι χρέος όλων μας, με διάφορους τρόπους να βοηθήσουμε, στην προστασία του περιβάλλοντος. Ο πιο απλός, που μπορεί να γίνει καθημερινή συνήθεια από μικρή ηλικία, είναι η ανακύκλωση. Έτσι, ένα μεγάλο μέρος του όγκου των σκουπιδιών μας γίνεται και πάλι χρήσιμο, ενώ παράλληλα εξοικονομείται πολύτιμη ενέργεια. Στην τάξη μας μαζέψαμε ανακυκλώσιμες συσκευές και τις πετάξαμε στον ειδικό κάδο, ενώ υποσχεθήκαμε να εφαρμόσουμε την ανακύκλωση καθημερινά τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι.

Δραστηριότητα 6η

Κώδικας ναυτικών σημάτων

Αφού διαβάσαμε το μήνυμα της Helmepa με τη βοήθεια του ναυτικού κώδικα, φτιάξαμε και εμείς τα δικά μας μηνύματα που έχουν σχέση με το περιβάλλον. Εντυπωσιαστήκαμε ιδιαίτερα απ’ τον τρόπο που μπορούν να επικοινωνούν οι ναυτικοί μεταξύ τους και το διασκεδάσαμε αφάνταστα.

Δραστηριότητα 7η

Ναυτικό σταυρόλεξο

Αφού μάθαμε αρκετά για τα καράβια, τα μέρη τους, τα είδη τους, κάποιους βασικούς ναυτικούς όρους, ακόμα και ονόματα ανέμων, ήμασταν έτοιμοι να λύσουμε το ναυτικό σταυρόλεξο. Η  μια ομάδα  μάλιστα έφτιαξε και το δικό της σταυρόλεξο. Σας παρακαλούμε να το λύσετε.

Δραστηριότητα 8η

Γιατί τα πλοία επιπλέουν στη θάλασσα;

1ο πείραμα

Με το πρώτο πείραμα αυτής της δραστηριότητας μάθαμε για την Άνωση. Η άνωση είναι η δύναμη που ασκεί  ένα υγρό σ’ ένα σώμα που βυθίζεται μέσα σ’ αυτό και είναι ανάλογη με την πυκνότητά του. Με την προσθήκη αλατιού στο νερό αυξάνουμε τη πυκνότητά του κι έτσι όταν η άνωση γίνεται ίση με το βάρος του, το αυγό (με το οποίο κάναμε το πείραμα)  επιπλέει. Αναφέραμε επίσης το παράδειγμα της Νεκράς Θάλασσας όπου η αλατότητα του νερού, φτάνει το 33,7%.Έτσι ναι μεν η ζωή δεν είναι δυνατή, αλλά η άνωση είναι τόσο εντυπωσιακή, ώστε βλέπουμε ανθρώπους να επιπλέουν σ’ αυτήν χωρίς την παραμικρή προσπάθεια.

2ο πείραμα

Στο δεύτερο πείραμα δυσκολευτήκαμε να δώσουμε το κατάλληλο σχήμα στην πλαστελίνη ώστε να επιπλέει. Μετά από πολλά ναυάγια…τα καταφέραμε. Διαπιστώσαμε πόσο μεγάλη σημασία έχει το υδροδυναμικό σχήμα των καραβιών, ώστε να επιπλέουν παρά τα τεράστια – πολλές φορές- μεγέθη τους.

Δραστηριότητα 9η

Καθαρισμός του πάρκου της πόλης μας

Στην πόλη μας δεν υπάρχουν μεγάλα δάση γύρω γύρω, υπάρχει όμως ένα πάρκο που είναι ο πνεύμονας της πόλης μας και συγχρόνως το στολίδι της. Οι ομάδες 1375 (Γ), 1376(Γ), 691 (Δ), και 692 (Δ) επισκέφθηκαν το πάρκο και κατέγραψαν τη χλωρίδα και την πανίδα του. Παρατηρήσαμε ότι υπάρχουν ευκάλυπτοι, πεύκα, κυπαρίσσια, κουτσουπιές, νεραντζιές, βατομουριές, μυρτιές και σχίνα. Επίσης είδαμε σκίουρους, χελώνες,  πεταλούδες, καρδερίνες, αγριοπερίστερα και κοκκινολαίμηδες. Με την ευκαιρία της επίσκεψης καθαρίσαμε ένα ξέφωτο ανάμεσα στην πλούσια βλάστηση.

Δραστηριότητα 10η

Καθαρισμός ακτής

Την Πέμπτη 29 Μαρτίου οι ομάδες 691 (Δ), 692 (Δ) επισκέφτηκαν το Κέντρο Περιβάλλοντος Τριχωνίδας (ΚΕ.ΠΕ.ΤΡΙ.). Η Τριχωνίδα βρίσκεται πολύ κοντά στην πόλη μας, είναι η μεγαλύτερη φυσική λίμνη της χώρας μας και είναι πραγματικά όμορφη. Στο ΚΕ.ΠΕ. ΤΡΙ. μας πληροφόρησαν για τα φυτά, τα ψάρια, τα έντομα, τα αμφίβια και τα πουλιά που ζουν σ΄ αυτόν τον υγρότοπο. Μετά οι ομάδες πραγματοποίησαν καθαρισμό μιας ακτής της λίμνης και σε εμφανές σημεία έβαλαν αφίσες της HELMEPA με σκοπό να ευαισθητοποιήσουμε τους επισκέπτες ώστε να μην πετάνε τα σκουπίδια τους.

Δραστηριότητα 11η

Κατασκευή επιτραπέζιων παιχνιδιών

Οι ομάδες 691 (Δ), 692 (Δ) κατασκεύασαν τα δικά τους επιτραπέζια παιχνίδια. Σκοπός τους ήταν όχι μόνο να μαθαίνουν για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και να διασκεδάζουν συγχρόνως.

Δραστηριότητα 12η

Παραμύθι-ποίημα

Η ομάδα 692 (Δ) έγραψε ένα παραμύθι με τίτλο «Η γη αρρώστησε» και ένα ποίημα. Ένα μικρό παραμύθι, αλλά γεμάτο ευαισθησία από παιδιά που θέλουν να αφήσουν στις επόμενες γενεές έναν πλανήτη υγιή. Το ποίημα «Λίγη προσοχή…» μας καλεί να προσέχουμε τις ακτές μας που κάνουν τη χώρα μας ξεχωριστή.

Δραστηριότητα 13η

Άμα θάψω τα σκουπίδια μου εξαφανίζονται;

Σύμφωνα με τις οδηγίες της δραστηριότητας 22 οι δυο ομάδες τις τάξεις μας έθαψαν σκουπίδια στην αυλή του σχολείου. Μετά από μια εβδομάδα όταν τα ξεθάψαμε, διαπιστώσαμε ότι οι φλούδες, τα φρούτα και γενικά τα αποφάγια απ’ την κουζίνα είχαν αρχίσει να σαπίζουν. Δε συνέβαινε βέβαια το ίδιο για τα πλαστικά μπουκάλια και τα αλουμινένια κουτάκια αναψυκτικών. Έτσι μιλήσαμε για την κομποστοποίηση, μια διαδικασία με την οποία μπορούμε ακόμα και στο σπίτι μας να φτιάξουμε λίπασμα και ταυτόχρονα να μειώσουμε τον όγκο των σκουπιδιών μας στο 1/3. Τα υπόλοιπα σκουπίδια μπορούν να ανακυκλωθούν στους ειδικούς μπλε κάδους. Έτσι τίποτα δεν πάει χαμένο.

Δραστηριότητα 14η

Παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος

Διαλέξαμε να τελειώσουμε τις δραστηριότητες μας με την  Juniorhelmepa την παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, την Τρίτη 5 Ιουνίου. Το πρωί την ώρα της πρωινής προσέλευσης, μια μαθήτρια της ομάδας μας μίλησε σε όλους τους μαθητές του σχολείου για την σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος. Επίσης, μοιράσαμε σ’ όλες τις τάξεις ενημερωτικό υλικό που είχαμε φτιάξει οι ίδιοι. Στα φυλλάδιά μας υπάρχουν απλές και εφαρμόσιμες συμβουλές και οδηγίες που συμβάλλουν στην προστασία του πλανήτη μας. Ελπίζουμε, ότι έστω και λίγο βοηθήσαμε, στην καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης των συμμαθητών μας.    Ομάδα 692δ

Οι ομάδες 691δ και 692δ ευχαριστούν τη Helmepa που τους έδωσε την αφορμή για ευχάριστες δραστηριότητες αναπτύσσοντας παράλληλα την οικολογική τους ευαισθησία, την υπευθυνότητα και το συνεργατικό πνεύμα


Μία απάντηση στο Στ1 τάξη

  1. Πίνγκμπακ: Συμμετοχή του σχολείου μας στο 19ο Συμβούλιο Αντιπροσώπων της HELMEPA | 5ο Δημοτικό Σχολείο Αγρινίου

Αφήστε μια απάντηση