19 Μαΐου – Ημέρα Μνήμης

Επέτειος της Γενοκτονίας των Ποντίων

19 Μαΐου: Μέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου - ΕΜΠΡΟΣ

Η Γενοκτονία των Ποντίων από τους Τούρκους αναγνωρίστηκε επίσημα από τη Βουλή των Ελλήνων το 1994 και από τότε και κάθε χρόνο, η 19η Μαϊου καθιερώθηκε και τιμάται ως Ημέρα Μνήμης.

Την συγκεκριμένη ημέρα, στις 19 Μαΐου του 1919, ο Μουσταφά Κεμάλ αποβιβάστηκε στην Σαμψούντα, γεγονός που σηματοδότησε την έναρξη της δεύτερης φάσης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Οι πρώτες διώξεις και εξοντώσεις χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και ειδικότερα των Ελλήνων του Πόντου είχαν ξεκινήσει τέσσερα χρόνια πριν, δηλαδή από το 1915. Ειδικότερα, η Οθωμανική Αυτοκρατορία είχε προχωρήσει σε εκτοπίσεις πληθυσμού και βίαιη στρατολόγηση των Ελλήνων του Πόντου σε τάγματα εργασίας με πορείες θανάτου στις ερήμους του εσωτερικού της Μικράς Ασίας.

Από το 1919 και εξής γενικεύτηκε η δράση των ένοπλων ατάκτων εναντίον των Ποντίων αμάχων. Ολόκληρα ποντιακά χωριά ξεκληρίστηκαν, πληθυσμοί σφαγιάστηκαν, σημειώθηκαν βιασμοί γυναικών, δολοφονίες και απαγωγές παιδιών με απώτερο στόχο τον εξισλαμισμό τους. Υπολογίζεται πως από τους περίπου 750.000 Ποντίους περίπου 200.000 έως 350.000 άνθρωποι εξολοθρεύθηκαν από τους Νεότουρκους κατά την περίοδο 1916-1923. Όσοι κατάφεραν να επιζήσουν έφυγαν ως πρόσφυγες προς την Σοβιετική Ένωση, την Ελλάδα και αλλού.

(πηγή: ert.gr)

Δωρεάν καλοκαιρινή ακαδημία

Η  THI SUMMER YOUTH ACADEMY είναι μια δωρεάν καλοκαιρινή ακαδημία που θα πραγματοποιηθεί στην Λεόντειο Σχολή Αθηνών. Απευθύνεται σε νέους και νέες 10-17 ετών που προέρχονται από οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα με στόχο:

*  την εξέλιξη των προσωπικών τους δεξιοτήτων επικοινωνίας
*  τη συνεργασία αλλά και την ευκαιρία να δημιουργήσουν νέες φιλίες και να αποτελέσουν μέρος της ευρύτερης ομάδας της Ακαδημίας

Η Ακαδημία θα πραγματοποιηθεί σε δύο περιόδους:

*            Α’ περίοδος: 30 Ιουνίου – 11 Ιουλίου 2025
*            Β’ περίοδος: 14 Ιουλίου – 25 Ιουλίου 2025

Κάθε συμμετέχων μπορεί να δηλώσει συμμετοχή μόνο σε μία από τις δύο περιόδους.
Οι αιτήσεις συμμετοχής είναι ανοιχτές έως και την 1η Ιουνίου 2025 και το σύνολο των συμμετεχόντων θα είναι 100 στο σύνολο (50 ανά περίοδο). Η συμμετοχή είναι εντελώς δωρεάν, ενώ δεν απαιτείται προηγούμενη γνώση ή εμπειρία στο μπάσκετ ή σε κάποιο άλλο αντικείμενο.

0

Διαδικασία εισαγωγής μαθητών/μαθητριών στα Μουσικά Σχολεία για το σχολικό έτος 2025-2026

Για να ενημερωθείτε σχετικά με την εισαγωγή μαθητών και μαθητριών στα Μουσικά Σχολεία καθώς για τον κατάλογο των Μουσικών Σχολείων με αλφαβητική σειρά, επιλέξτε και ανοίξτε τους παρακάτω συνδέσμους.

Εισαγωγή των μαθητών/μαθητριών στην Α τάξη Γυμνασίου των Μουσικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2025_2026

ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

2 Mαίου 1919: Η Ελληνική απόβαση στη Σμύρνη

 

You are currently viewing 2 Mαίου 1919: Η Ελληνική απόβαση στη Σμύρνη

Η  Ελληνική απόβαση στη Σμύρνη ξεκινά στις 2/15 Μαΐου 1919. Η 1η ελληνική μεραρχία αποβιβάστηκε στη Σμύρνη νωρίς το πρωί. Μεταφέρθηκε εκεί με δυο υπερωκεάνια και δώδεκα επιβατικά πλοία που συνοδεύονταν από ένα αντιτορπιλικό και τέσσερα τορπιλοβόλα του ελληνικού πολεμικού στόλου. Για να υπογραμμιστεί η κάλυψη της συμμαχίας στο όλο εγχείρημα αλλά και για να προληφθεί οποιαδήποτε ιταλική ενέργεια, τη νηοπομπή συνόδευαν και τέσσερα βρετανικά αντιτορπιλικά.

Στην προκυμαία της Σμύρνης

Από τα ξημερώματα, χιλιάδες Έλληνες της Σμύρνης συνωστίζονταν στην προκυμαία για να υποδεχτούν τον ελληνικό στρατό. Όταν, στις 7, το πρώτο υπερωκεάνιο φάνηκε να μπαίνει στο λιμάνι, χιλιάδες σημαίες ξεδιπλώθηκαν. Η αποβίβαση ξεκίνησε στις 7.30, ενώ γονατιστοί οι Σμυρνιοί τραγουδούσαν το εθνικό ύμνο κι ο μητροπολίτης Χρυσόστομος ευλογούσε τους πρώτους φαντάρους και εύζωνες που πατούσαν την ιωνική γη κάτω από τις οδηγίες του μεράρχου, συνταγματάρχη Ν. Ζαφειρίου. Λαός και στρατός έγιναν ένα. Ξεχείλιζε κι από τις δυο πλευρές η συγκίνηση. Με δυσκολία οι αξιωματικοί προσπαθούσαν να επιβάλουν κάποια τάξη. Πρώτη φάλαγγα που ξεκίνησε για τα ενδότερα ήταν αυτή του ταγματάρχη Κ. Τζαβέλα.

Τουρκική Ενέδρα

Οι άνδρες παρατάχθηκαν κατά τετράδες και προχώρησαν, ενώ δεξιά κι αριστερά τους ο κόσμος έτρεχε παραληρώντας από συγκίνηση και ενθουσιασμό. Σε μια στροφή, με το που φάνηκε κρατώντας υψωμένη τη σημαία ο σημαιοφόρος με τους παραστάτες εύζωνες, μια ομοβροντία ακούστηκε. Ο σημαιοφόρος κι ένας εύζωνας χτυπήθηκαν. Ταυτόχρονα, άρχισαν να πέφτουν πυροβολισμοί από παράθυρα ξενοδοχείων και σπιτιών. Οι Έλληνες είχαν πέσει σε τουρκική ενέδρα. Ανασυντάχθηκαν γρήγορα και ξεκίνησαν συστηματική εκκαθάριση των οπλισμένων Τούρκων, ενώ την ίδια ώρα ο κυβερνήτης του ιταλικού θωρηκτού στο λιμάνι ζητούσε να γίνει απόβαση Ιταλικών αγημάτων «για την αποκατάσταση της τάξης». Του την απαγόρευσε ο Βρετανός ναύαρχος. Η τάξη αποκαταστάθηκε γύρω στις 4 μετά το μεσημέρι, με νεκρούς και τραυματίες πολλούς Έλληνες και Τούρκους. Στη διάρκεια της αναταραχής, σημειώθηκαν και πολλές λεηλασίες και βανδαλισμοί.

Εκφράστηκε η άποψη ότι η ενέδρα στήθηκε έπειτα από ιταλοτουρκική συνεννόηση. Οι Ιταλοί στόχο είχαν να εκβιάσουν δική τους συμμετοχή στην κατάληψη και διοίκηση της Σμύρνης. Οι Τούρκοι να πείσουν τους δικούς τους ότι οι Έλληνες σκοπό έχουν να τους αφανίσουν, ότι δεν έρχονταν να απελευθερώσουν τη Σμύρνη αλλά να κατακτήσουν την Τουρκία. Ο ιταλικός στόχος απέτυχε. Των Τούρκων αντιμετωπίστηκε με συστηματική προσπάθεια. Ο ίδιος ο Βενιζέλος δεν μπορούσε να πάει στη Σμύρνη. Πήγε όμως ο αντιπρόεδρος, Εμμ. Ρέπουλης. Ήρθε σε επαφή με τους Τούρκους προεστούς και τους διαβεβαίωσε ότι ελληνική πολιτική βούληση ήταν η ειρηνική συνύπαρξη, όπως ήδη από το 1912 συνέβαινε στη Θεσσαλονίκη. Ταυτόχρονα, δήλωσε ότι το ελληνικό δημόσιο θα αποζημίωνε όσους έπαθαν ζημιές. Παράλληλα κινήθηκε η διαδικασία για τον εντοπισμό εκείνων που είχαν μετάσχει στις λεηλασίες. Βρέθηκαν δυο εύζωνες αλλά και άλλοι Έλληνες και Τούρκοι. Οι δυο εύζωνες καταδικάστηκαν σε θάνατο. Οι υπόλοιποι σε βαριές ποινές. Η εκτέλεση των δύο έγινε στη Σμύρνη. Οι εκεί Τούρκοι είχαν χειροπιαστές αποδείξεις ότι δεν κινδύνευαν.

(Πηγή: https://mikrasiatis.gr)

Επίσκεψη στο Βοτανικό Κήπο

Οι Α’, Β’ και ΣΤ’ τάξεις επισκέφτηκαν τον Βοτανικό κήπο Διομήδους στο Χαϊδάρι. Οι μαθητές περιηγήθηκαν στον κήπο και ενημερώθηκαν για το βασίλειο των φυτών, έμαθαν τα απαραίτητα βήματα για την φύτεψη των σπόρων και θαύμασαν αρπακτικά πουλιά, όπως η κουκουβάγια, το γεράκι και ο αετός.
2 3 1

Η Αναστάσιμη προσευχή

Σύμφωνα με την Εκκλησία, το “Χριστός Ανέστη” καθώς και η Αναστάσιμη προσευχή λέγονται καθημερινά και για σαράντα ημέρες, από την Κυριακή του Πάσχα μέχρι και την παραμονή της εορτής της Αναλήψεως του Κυρίου, η οποία φέτος εορτάζεται την Πέμπτη 29 Μαϊου 2025. 

Η Ανάσταση του Λαζάρου - Βυζαντινές ΑγιογραφίεςΤα κάλαντα του Λαζάρου

Το Σάββατο του Λαζάρου (το Σάββατο πριν από την Κυριακή των Βαΐων) τα παιδιά γυρίζουν τα σπίτια και τραγουδούν τα ειδικά κάλαντα (Λαζαρικά) σε διάφορες παραλλαγές, που εξιστορούν την «εκ νεκρών έγερση» του Λαζάρου.

Τελειώνοντας το τραγούδι τους τα Λαζαράκια, όπως αποκαλούνται οι καλαντιστές της ημέρας, συνεχίζουν με ευχετικούς και επαινετικούς στίχους για το σπίτι και δέχονται ως φιλοδώρημα αυγά που τα τοποθετούν σ’ ένα στολισμένο καλαθάκι (σε κάποιες περιοχές φρούτα, κουλουράκια ή χρήματα). Τον Λάζαρο τραγουδούν κυρίως κορίτσια σχολικής ηλικίας, τα οποία αποκαλούνται λαζαρίνες, λαζαρίτσες, λαζαρούδισσες κ.α.

Γενικότερα, το Σάββατο του Λαζάρου λαμβάνει χαρούμενο χαρακτήρα, καθώς η έγερση του Λαζάρου προαναγγέλλει την Ανάσταση του Χριστού.

Τα κάλαντα του Λαζάρου

Ήρθε ο Λάζαρος, ήρθαν τα Βάγια,
ήρθε των Βαγιών η εβδομάδα.
Ξύπνα Λάζαρε και μην κοιμάσαι,
ήρθε η μέρα σου και η χαρά σου.

Πού ήσουν Λάζαρε; Πού ήσουν κρυμμένος;

Κάτω στους νεκρούς, σαν πεθαμένος.

Δε μου φέρνετε, λίγο νεράκι,
που ‘ν’ το στόμα μου πικρό φαρμάκι.

Δε μου φέρνετε λίγο λεμόνι,
Που ‘ν’ το στόμα μου, σαν περιβόλι.

Ήρθε ο Λάζαρος, ήρθαν τα Βάγια,
ήρθε η Κυριακή που τρων’ τα ψάρια.

Σήκω Λάζαρε και μην κοιμάσαι,
ήρθε η μάνα σου από την πόλη,
σου ’φέρε χαρτί και κομπολόι.

Γράψε Θόδωρε και συ Δημήτρη,
γράψε Λεμονιά και Κυπαρίσσι.

Το κοφνάκι μου θέλει αυγά,
κι η τσεπούλα μου θέλει λεφτά.

Βάγια, Βάγια και Βαγιώ.
τρώνε ψάρι και κολιό.
Και την άλλη Κυριακή,
τρώνε το ψητό τ’ αρνί.

(Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/584/174)