Έκδοση: Ψηφιακά Σενάρια για την Προσχολική Αγωγή

 

 

Για να διαβάσετε την έκδοση πατήστε εδώ

Από τον Πρόλογο του βιβλίου

Η αναστολή λειτουργίας  των σχολείων λόγω της πανδημίας έφερε τον εκπαιδευτικό κόσμο μπροστά σε μία νέα, απαιτητική πραγματικότητα. Η εξ Αποστάσεως  Εκπαίδευση εισέβαλε στο ελληνικό σχολείο, ακολουθούμενη από νέα ορολογία, καινούριες γνώσεις που απαιτούσαν  την καλλιέργεια του τεχνολογικών   και ψηφιακών δεξιοτήτων, εντελώς διαφορετικούς τρόπους  οργάνωσης και λειτουργίας της τάξης. Οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίθηκαν άμεσα στις απαιτήσεις της εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά τον επαγγελματισμό τους και την ευσυνειδησία τους.

         Στο χώρο της Προσχολικής Εκπαίδευσης οι Νηπιαγωγοί επιδιώκοντας να υποστηρίξουν -στο  βαθμό που ήταν δυνατό-  συναισθηματικά τα παιδιά της τάξης τους, αλλά και να διατηρήσουν την επαφή και την επικοινωνία  μαζί τους,  εφάρμοσαν αρχικά την Ασύγχρονη και μετά  τη Σύγχρονη εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση.  Δημιούργησαν ψηφιακές δραστηριότητες και ψηφιακά σενάρια και μέσω διαδικτύου άρχισε να  γίνεται ανταλλαγή αυτών στην ευρύτερη ομάδα των εκπαιδευτικών.

           Στο πλαίσιο αυτό δημιουργήθηκε  ένα δίκτυο ανταλλαγής ιδεών και προτάσεων στα Νηπιαγωγεία της Δ΄ Αθήνας, των οποίων είχαμε  την Παιδαγωγική Ευθύνη. Όσες/οι συνάδελφοι επιθυμούσαν έστελναν στο ιστολόγιο που είχαμε δημιουργήσει ( http://prosxolikinikoloudi4pekes.blogspot.com/) τις δραστηριότητες που είχαν υλοποιήσει. Στην ενότητα  ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ, αλλά και στην ενότητα ΜΕΝΟΥΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΣ, είναι αναρτημένες προτάσεις- δραστηριότητες για την ψηφιακή τάξη που εφαρμόστηκαν κατά τη διάρκεια και των δύο ετών  της εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Όσες/οι συνάδελφοι επιθυμούσαν είχαν τη δυνατότητα να δουν αυτές τις  προτάσεις και να εμπλουτίσουν τις δικές τους.   

           Η θετική αποδοχή αυτής της προσπάθειας και η ποιότητα των δραστηριοτήτων αποτέλεσαν το ερέθισμα  για να προχωρήσουμε σε μία ευρύτερη διάχυση αυτών με τη μορφή ενός ψηφιακού βιβλίου (e-book). Απευθυνθήκαμε με επιστολή- πρόσκληση προς όλες/όλους  τις/τους Νηπιαγωγούς των Νηπιαγωγείων της Δ΄ Αθήνας και όσες/όσοι επιθυμούσαν να λάβουν μέρος σε αυτή την προσπάθεια, δήλωσαν  συμμετοχή.

                Το παρόν βιβλίο αποτελείται από  37 ολοκληρωμένα ψηφιακά σενάρια, διάρκειας από πέντε έως δεκαπέντε   30λεπτων  διδακτικών ωρών. Η/Ο εκπαιδευτικός   έχει την  επιλογή να υλοποιήσει  είτε ολόκληρο το σενάριο, είτε  όσες δραστηριότητες από το σενάριο  επιθυμεί.  Τα σενάρια αποτελούν και μία τράπεζα ιδεών. Η συγγραφή των σεναρίων στηρίχθηκε στις βασικές αρχές της εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Αν και τα σενάρια αποτελούν μία τράπεζα ιδεών σε περίπτωση που για κάποιο λόγο χρειαστεί να εφαρμοστεί ξανά η Σύγχρονη εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, ωστόσο μπορούν και προτείνεται να χρησιμοποιηθούν και συμπληρωματικά της Διά- Ζώσης Εκπαίδευσης. Τα σενάρια  είναι διαμορφωμένα με τέτοιον τρόπο, ώστε να διατηρείται αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών. Οι δραστηριότητες που έχουν επιλεγεί είναι ελκυστικές και κατάλληλες για την  προσχολική ηλικία.  Η δομή της περιγραφής κάθε σεναρίου έχει ως εξής: Στόχος, Μαθησιακές Επιδιώξεις, Διαθεματική Διασύνδεση, Σύνδεση με  τις Δεξιότητες του 21ου αιώνα (4’Cs), Προτεινόμενη διάρκεια υλοποίησης,  Δραστηριότητες για τη Σύγχρονη Εξ Αποστάσεως  Εκπαίδευση, Ενδεικτικές Δραστηριότητες για τη Διά- Ζώσης και για την Ασύγχρονη εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Διαδικτυακές πηγές και Ψηφιακά εργαλεία. Στο τέλος της περιγραφής κάθε σεναρίου ακολουθεί ο αντίστοιχος σύνδεσμος.  Τα σενάρια παρουσιάζονται σύμφωνα με την  αλφαβητική σειρά των  Νηπιαγωγών- Δημιουργών τους.

            Ευχαριστούμε πολύ την κ. Σφυρόερα Μαρία για τη συγγραφή της θεωρητικής προσέγγισης, τον κ. Φατσέα Παναγιώτη για τη φιλοτέχνηση του εξωφύλλου, τις Νηπιαγωγούς – Δημιουργούς των σεναρίων που μοιράστηκαν τις ιδέες τους μαζί μας. Ευχαριστούμε επίσης και τις νηπιαγωγούς Φωτεινή Αγγελοπούλου και Ευγενία Προμπονά που συνεργάστηκαν για το σενάριο: «Στα Μουσεία από μακριά» και τη Νηπιαγωγό Νεκταρία Κροκού για τη συμμετοχή της στη δημιουργία των ψηφιακών παιχνιδιών για τα σενάρια: «Ο κόσμος της Νοηματικής»,«Η Γλαύκη η Κουκουβάγια, μας μαθαίνει Αρχαία Ελληνικά» και «Μ΄ ένα βιβλίο αγκαλιά».

Τριανταφυλλιά (Φυλλιώ) Νικολούδη

 

 

Δημοσιεύθηκε στην ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ, ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, Προσχολική Αγωγή. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.