Η δράση έγινε στα πλαίσια του προγράμματος «Ενεργός πολίτης» κι έχει ως σκοπό την ενημέρωση και οργάνωση της προστασίας των μαθητών και μαθητριών, καθώς και μελών της ευρύτερης κοινότητας σε περίπτωση φυσικών καταστροφών.
Στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης προγράμματος δράσης
3,11,13,17.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
- αναγνωρίζουν περιπτώσεις φυσικών καταστροφών όπως σεισμός, πυρκαγιές και πλημμύρες,
- συνεργάζονται με υπεύθυνους φορείς, για να συλλέξουν πληροφορίες,
- οργανώνουν τρόπους προστασίας τους σε περίπτωση φυσικών καταστροφών,
- ευαισθητοποιούν και άλλα μέλη της σχολικής και της ευρύτερης κοινότητας για την προστασία τους σε περίπτωση κάποιας φυσικής καταστροφής.
Διερεύνηση (1 διδακτική ώρα)
Αφόρμηση για τη δράση έδωσε ένα βίντεο σχετικό με την εμπειρία ενός μικρού παιδιού κατά τη διάρκεια ενός σεισμού, στα πλαίσια της ενημέρωσης για το σεισμό και την άσκηση σεισμού που γίνεται στο νηπιαγωγείο μας κάθε χρόνο.. Τα νήπια πήγαν στον χώρο του σχολείου, όπου φυλάσσεται το κουτί πρώτων βοηθειών. Συζήτησαν με τη νοσηλεύτρια του σχολείου, για την ανάγκη ύπαρξης του κουτιού, το περιεχόμενό του και τρόπους ανατροφοδότησης του περιεχομένου αυτού.
Προετοιμασία / Σχεδιασμός (1 διδακτική ώρα)
Η άσκηση σεισμού στο σχολείο μας καθώς και η αναφορά στις πλημμύρες και τις φωτιές στα δάση και στις αστικές περιοχές, στις οποίες αναφερθήκαμε εκτενώς μέσα από πρόγραμμα δεξιοτήτων που εκπονούμε, έφερε το ερώτημα «Τι θα μπορούσαμε εμείς να κάνουμε, για να προστατευτούμε στην περίπτωση μια τέτοιας καταστροφής;», κι έτσι αποφασίσαμε τη δημιουργία ενός κουτιού βοήθειας σε περίπτωση ανάγκης για την τάξη.
Υλοποίηση (5 διδακτικές ώρες)
Τα νήπια ,με τη βοήθεια των νηπιαγωγών, συζήτησαν και αποφάσισαν από ποιους ανθρώπους και φορείς θα μπορούσαν να πάρουν πληροφορίες για την προστασία τους σε τέτοιες περιπτώσεις Με βοήθεια των γονέων αναζήτησαν βιβλία και φυλλάδια τα οποία έφεραν στο σχολείο. Έψαξαν στο διαδίκτυο πληροφορίες και με τη βοήθεια της νηπιαγωγού μελέτησαν τη σελίδα της Πολιτικής Προστασίας.
Αποφάσισαν να καλέσουμε στο σχολείο την Πυροσβεστική για να μας δώσει πληροφορίες καθώς και νοσηλεύτρια του Ερυθρού Σταυρού.
Πριν τις επισκέψεις, ενημερώθηκαν για το έργο των ανθρώπων και των φορέων και προετοίμασαν τις ερωτήσεις που θα έθεταν στους ανθρώπους που θα συναντήσουν,
Η νοσηλεύτρια του Ερυθρού Σταυρού μας επισκέφθηκε και μίλησε για το πως αντιδρούμε σε περιπτώσεις ανάγκης και για τα υλικά πρώτων βοηθειών που πρέπει να έχει μια εργαλειοθήκη. Τα παιδιά έμαθαν ότι πρέπει να υπάρχουν μπουκάλια με νερό, λευκοπλάστες και υγρά μαντηλάκια.
Ο Πυροσβέστης ενημέρωσε για το πως πρέπει να λειτουργήσουμε σε περιπτώσεις ανάγκης, όπως σεισμός, πλημμύρες, πυρκαγιές κ.α. Μας είπε ότι πρέπει στην εργαλειοθήκη που ετοιμάζουμε να υπάρχουν μάσκες προστασίας φακοί, σφυρίχτρες, κρακεράκια και βέβαια να υπάρχουν οι τηλεφωνικοί αριθμοί πρώτης ανάγκης τους οποίους πρέπει να γνωρίζουμε όλοι. Απαραίτητη είναι μια καρτέλα υπενθύμισης του τελευταίου ελέγχου του περιεχομένου του κουτιού προκειμένου να μην υπάρχει κάτι ληγμένο ή κατεστραμμένο.

Τα νήπια έφτιαξαν με χαρτόνι έναν κόκκινο σταυρό και το κόλλησαν στο εξωτερικό του κουτιού απεικονίζοντας τον σκοπό ύπαρξης του συγκεκριμένου περιεχομένου. Αποφάσισαν σε ποιο σημείο πρέπει να τοποθετηθεί το κουτί προκειμένου να είναι προσβάσιμο από όλους . Ετοίμασαν μία λειτουργική κάρτα με την οδηγία: «Το κουτί αυτό είναι για περίπτωση σεισμού, πλημμύρας ή φωτιάς. Παρακαλούμε μην το ανοίξετε εκτός αν υπάρχει ανάγκη!».
Πραγματοποιήσαμε ξανά ασκήσεις εκκένωσης του Νηπιαγωγείου σε περίπτωση σεισμού ή φωτιάς παίρνοντας μαζί και την εργαλειοθήκη ανάγκης.
Ακολούθησαν φύλλα εργασίας με τους αριθμούς έκτακτης ανάγκης για να τους εμπεδώσουν τα νήπια .

Επικοινωνία-Διάχυση (2 διδακτικές ώρες)
Η δράση και το κουτί που έχει δημιουργηθεί παρουσιάστηκε σε όλες τις τάξεις του σχολείου προκειμένου να παρακινηθούν οι μαθητές/τριες σε αυτές να δημιουργήσουν τα δικά τους κουτιά. Αντίστοιχα, παρουσιάστηκε σε γονείς και φιλικά πρόσωπα κατά τη διάρκεια της γιορτής λήξης του σχ. έτους, προκειμένου να δημιουργηθούν κουτιά, ιδανικά σε όλα τα σπίτια.

Αναστοχασμός (1 διδακτική ώρα)
Τα νήπια με την ολοκλήρωση της δράσης συζήτησαν σε κύκλο και εξέφρασαν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους με την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων της.