Ήρθε το Φθινόπωρο, πέφτουνε τα φύλλα…
Σχετικό εποπτικό υλικό για παρατήρηση, συζήτηση και γλωσσική καλλιέργεια:



-Συζήτηση με τα παιδιά για τα χαρακτηριστικά της εποχής, τις καιρικές αλλαγές, τις αλλαγές της Φύσης, τις αλλαγές των χρωμάτων:
–“Μια βροχερή μέρα”: Τα παιδιά βιώνουν το καιρικό φαινόμενο, μέσα από τις αισθήσεις τους ( τη βλέπουν, την ακούνε, την πιάνουν, έξω στην αυλή μας κρατώντας την ομπρέλα! Συζητάμε για τη χρησιμότητά της στους ανθρώπους και στον πλανήτη, αλλά και πώς προστατευόμαστε όταν βρέχει:
-Κατασκευή “Σύννεφο και ομπρέλα” (μόμπιλε): Τα παιδιά κόβουν και κολλάνε στο χάρτινο συννεφάκι τις σταγόνες της βροχής και την ομπρέλα:
-Σχετικές ιστορίες “Ο Σταγονούλης πετάει στα σύννεφα”, ποιήματα, αινίγματα, τραγούδια:
–Φθινοπωρινή διακόσμηση στα παράθυρα: τα παιδιά κόβουν και βάφουν χάρτινα στολίδια για φθινοπωρινό διάκοσμο στα παράθυρα της τάξης μας:
-Aποτύπωση “Φθινοπώρου” στο χαρτί με διάφορες τεχνικές:
“Θερμά χρώματα σε τεχνική με κύκλους”
-Φθινοπωρινά φύλλα : επεξεργασία του αινίγματος για τα φθινοπωρινά φύλλα, δραματοποίηση και αποτύπωμα παλάμης στο χαρτί με τέμπερα:
-Στην ώρα της αγγλικής γλώσσας τα παιδιά δημιούργησαν πρωτότυπα προσωπάκια, με φθινοπωρινά φύλλα για μαλλιά:
-Συζήτηση με τα παιδιά για την έννοια της “ομάδας” και της συνεργασίας στο Νηπιαγωγείο, σχετικές δράσεις, παιχνίδια και κατασκευές για τη βιωματική προσέγγιση του θέματος. Ενώνουμε τα χεράκια μας, που ζωγραφίσαμε όπως ήθελε ο καθένας, στον “Κύκλο ή την καρδιά της φιλίας” (Όλοι ίδιοι, όλοι διαφορετικοί).Φτιάχνουμε τα δικά μας χεράκια που αγαπάνε – ομαδικές εργασίες στην κάθε τάξη:
Τα χέρια στην τάξη μας, αγαπάνε!! Ανάγνωση σχετικής ιστορίας: “Τα χέρια δεν χτυπάνε, τα χέρια αγαπάνε” της Μ. Κουτσανοπούλου.
-Τι μπορεί να κάνει ένα χέρι όταν είναι λυπημένο; Υπάρχουν πολύχρωμα χέρια; Κι αν ναι, πώς αποκτούν τα χρώματά τους;
“Γνωριμία με τον εαυτό μου και τους άλλους”
-Το αρχικό του ονόματός μου”: Τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν το αρχικό γράμμα του ονόματός τους, μέσα από παιχνίδια και εργασίες οπτικής αναγνώρισης και δημιουργίας:
–“Τεχνική με απομόνωση”: Τα παιδιά κολλώντας τη χαρτοταινία στο χαρτί, σχηματίζουν το αρχικό γράμμα του ονόματός τους. Με τέμπερα και πινέλο βάφουν όλη την επιφάνεια και ξεκολλώντας την ταινία, αποκαλύπτεται το γράμμα τους:
–Μαθηματικές έννοιες,(αρίθμηση, ομαδοποίηση, αντιστοίχηση κ.λ.π.) μέσα από τη θεματική του “Φθινοπώρου”:
-Συζήτηση για τον εαυτό τους, τα εξωτερικά χαρακτηριστικά τους, τις προτιμήσεις τους σε φαγητά παιχνίδια και δραστηριότητες και δημιουργία του πορτρέτου τους “Ζωγραφίζω τον εαυτό μου”:
–“Εγώ και οι φίλοι μου, στο Νηπιαγωγείο”: παιχνίδια ενδυνάμωσης της ομάδας και εξοικείωσης με τους νέους φίλους μας στο Νηπιαγωγείο. Παίζουμε παιχνίδια με το όνομα μας και τα ονόματα των συμμαθητών μας. Παιχνίδια γνωριμίας και συνεργασίας στην τάξη:
-Συνεργασία της ομάδας για τη συμπλήρωση επιδαπέδιου παζλ:
-Κουκλοθέατρο στο σχολείο: ” Το γουρουνάκι και το ποντικάκι. Δυο αταίριαστοι φίλοι”

-Ανάγνωση της ιστορίας “Αυτός είναι φίλος μου! “ Συζήτηση με τα παιδιά και και ζωγραφική με θέμα: “Ο φίλος μου και τί μου αρέσει σε αυτόν”:
-Οι γραμμές (κάθετες και οριζόντιες), τα βασικά χρώματα (κόκκινο – κίτρινο – μπλε) και τα γεωμετρικά σχήματα ( τετράγωνα και ορθογώνια), στα οποία γινόταν αναφορά κατά τη διάρκεια όλης της βδομάδας, μας ενέπνευσαν να ασχοληθούμε με τον Ολλανδό ζωγράφο σύγχρονης τέχνης P.Mondrian και συγκεκριμένα το έργο του “Σύνθεση με κόκκινο – κίτρινο- μπλε”.
-Οι δημιουργίες μας εμπνευσμένες από τον Π. Μοντριάν:
-“Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ”:
Συζήτηση με τα παιδιά για την οικογένειά τους, τα μέλη που την αποτελούν, τις αρμοδιότητες του κάθε μέλους, τη λειτουργία κάθε οικογένειας, τις μορφές οικογένειας που υπάρχουν (μονογονεϊκές, πολυμελείς, με υιοθετημένα παιδιά κ.λ.π.), το χώρο διαμονής τους κ.λ.π. :

-Ανάγνωση σχετικών ιστοριών. Παιχνίδια διάκρισης στον Η/Υ:
Τα παιδιά ζωγραφίζουν την οικογένειά τους:
-Δημιουργία του Γενεαλογικού Δέντρου της κάθε οικογένειας με τη βοήθεια των γονέων στο σπίτι:
-Η “ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ” μέσα από την Τέχνη:
Με αφορμή το θέμα αυτό, ήρθαμε σε επαφή με έργα τέχνης μεγάλων ζωγράφων, αναπτύξαμε την παρατηρητικότητα και τη φαντασία μας, προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε συναισθήματα, να δούμε πέρα από το συμβατικό, να εκτιμήσουμε γενικότερα την τέχνη ως μέσο έκφρασης. Τα παιδιά προσπάθησαν να δώσουν εκείνα τίτλους στα έργα που δεν απείχαν διόλου από τους πραγματικούς!!!!
–Μαθηματικές έννοιες-Διάκριση: Τα παιδιά σκέφτονται, επιλέγουν και κολλάνε στο σπιτάκι τους, τα μέλη από τα οποία αποτελείται η οικογένειά τους:
- Κουκλοθέατρο: “Το παπάκι που δεν άκουγε τη μαμά του”:
-Στολίσαμε το κουκλοθέατρό μας με την ατομική ζωγραφιά του κάθε παιδιού:
- 1η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ: “ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ Γ΄ΗΛΙΚΙΑΣ”
Χρόνια πολλά στη γιαγιά και στον παππού!! Σας αγαπάμε πολύ!!
Είστε πολύτιμοι και σημαντικοί!!
-ΠΟΙΗΜΑ:
Ο παππούς και η γιαγιά
Έχω μια γλυκιά γιαγιά
που πολύ με αγαπά
με χαϊδεύει, με φροντίζει
και γλυκά με νανουρίζει.
Έναν παππούλη γελαστό
τρυφερό και στοργικό
που σφιχτά με αγκαλιάζει
παραμύθια μου διαβάζει.
Το Θεό παρακαλώ
να τους φυλάει και τους δυο
να ΄χουν πάντα την υγειά τους
και χαρά στα πρόσωπά τους!
-Η Γ΄ ηλικία μέσα από την Τέχνη:
Πίνακες των ζωγράφων Γεώργιου Ιακωβίδη και Νικόλαου Γύζη (ο τελευταίος):
1.“Τα πρώτα βήματα” 2. “Κούκου” 3. “Η αγαπημένη της γιαγιάς” 4. “Ο χαϊδεμένος” 5. “Παππούς και εγγόνια”
–Οι καρτούλες των παιδιών για τη γιαγιά και τον παππού: Τα παιδιά με δαχτυλομπογιές και το δαχτυλάκι τους (τεχνική πουαντιγισμού), σχηματίζουν την καρδούλα, γεμάτη με την αγάπη τους για τη γιαγιά και τον παππού τους!
-Στο εσωτερικό της κάρτας, δίπλα στο σχετικό ποίημα, με την ίδια τεχνική ζωγραφίζει ο καθένας το λουλούδι του!
-Τραγουδήσαμε και δραματοποιήσαμε τα τραγούδια “Στην καρέκλα την παλιά, ο γερο-παππούς κοιμάται” και “Η γιαγιά μας η καλή”:
Επίσκεψη παππού μαθητή στο Νηπιαγωγείο, ανάγνωση παραμυθιού – αφήγηση ιστορίας και συζήτηση με τα παιδιά για τη γιαγιά και παππού:
Τα παιδιά τον ευχαρίστησαν χαρίζοντάς του μια αναμνηστική φωτογραφία:
-4 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ: ” Παγκόσμια Ημέρα των ζώων”
Συζητάμε για τα ζώα, τα χαρακτηριστικά τους, το περιβάλλον που ζούνε, την τροφή τους, αναγνωρίζουμε και τα διακρίνουμε σε κατοικίδια, του αγροκτήματος, του δάσους, της ζούγκλας, των πάγων, της θάλασσας, της ερήμου και τοποθετούμε την κάθε εικόνα τους στη σωστή ομάδα. Συζητάμε για τα δικαιώματά τους, τους κινδύνους τους, τα είδη που απειλούνται και προτείνουμε τι μπορούμε να κάνουμε για να τα προστατέψουμε.
Αξιοποιώντας την παγκόσμια ημέρα των ζώων, που διεθνώς εορτάζεται την 4η Οκτωβρίου, παρακολουθήσαμε βίντεο που αφορούσαν διάφορα είδη ζώων, συζητήσαμε, μοιραστήκαμε τις εμπειρίες μας σχετικά με τα κατοικίδιά μας, ζωγραφίσαμε το αγαπημένο μας ζώο, αλλά και τις ανάγκες τους, προβληματιστήκαμε για τα δικαιώματά τους και τις δικές μας υποχρεώσεις απέναντι σ αυτά, κατασκευάσαμε ένα ζωάκι (κούκλα κουκλοθεάτρου) με χαρτοδιπλωτική, δημιουργήσαμε αφίσες. Τι χρειάζονται τα ζώα; Μαζί τους διασκεδάσαμε, χαλαρώσαμε, συγκινηθήκαμε!
– Συνεργασία σε ομάδες: Τα παιδιά χωρίστηκαν από τις Νηπ/γούς σε ομάδες και συνεργάστηκαν στο σπίτι, στην εργασία που τους ανατέθηκε σχετικά με τη συγκέντρωση πληροφοριών, εικόνων και άλλου εποπτικού υλικού, το οποίο θα παρουσιάσουν στην ολομέλεια της τάξης αλλά και στο άλλο τμήμα του σχολείου. Τα θέματα ήταν: Τα ζώα του αγρού, του δάσους, της ζούγκλας, των πάγων, της θάλασσας, της ερήμου, τα κατοικίδια, τα πουλιά κ.λ.π. Κάθε ομάδα, με τη βοήθεια των γονέων, αναζήτησε αυτές τις πληροφορίες από σχετικό υλικό που υπήρχε στο σπίτι (βιβλία, εικόνες) ή από το διαδίκτυο, δημιούργησε ομαδική εργασία και εκπρόσωπός της, την παρουσίασε στα παιδιά. Η διαδικασία αυτή άρεσε πολύ στα παιδιά και είχε πολλά θετικά αποτελέσματα, τόσο σε γνωστικό (βιωματική αποκόμιση γνώσεων) όσο και σε κοινωνικό επίπεδο (καλλιέργεια σχέσεων και συνεργασίας)!
Στόχοι της θεματικής της Υγιεινής Διατροφής:
-Γνωριμία με την προέλευση των τροφών.
-Γνωριμία με τις ομάδες των τροφών, την πρόσληψη κατάλληλων ποσοτήτων και την Πυραμίδα της Διατροφής.
-Τα παιδιά να ανακαλύψουν και να μάθουν με βιωματικό τρόπο τι σημαίνει υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή.
-Να βελτιώσουν τις διατροφικές τους συνήθειες και να αποκτήσουν υγιεινές συνήθειες στη ζωή τους.
-Να συνειδητοποιήσουν τη σημαντικότητα της διατροφής στη συνολική μας υγεία.
-Την επιλογή των τροφίμων με υψηλή διατροφική αξία και την αποφυγή τροφίμων με χαμηλή διατροφική αξία.
-Τη συμμετοχή σε προγράμματα άσκησης και φυσικής δραστηριότητα.
-Την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης.
-Καλλιέργεια επικοινωνίας, συνεργασίας μεταξύ των παιδιών.
-Καλλιέργεια τεχνολογικών δεξιοτήτων.
-Να συνειδητοποιήσουν ότι τόσο η παραγωγή όσο και η κατανάλωση τροφίμων μπορεί να προκαλέσει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον.
– Συζήτηση για τις Υγιεινές και Ανθυγιεινές τροφές και τις διακρίνουμε με τη βοήθεια εποπτικού υλικού, με στόχο την διάκριση, αντιστοίχιση και την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των παιδιών:
-Η Πυραμίδα της Υγιεινής Διατροφής: Συζήτηση με τα παιδιά για την ποσότητα και το είδος των τροφών που πρέπει να τρώμε καθημερινά (από την κάθε ομάδα τροφών), ώστε να έχουμε καλή ΥΓΕΙΑ!!! Φυσικά δεν ξεχνάμε τη φυσική άσκηση που είναι απαραίτητη στον καθένα μας!
- “Μηλόπιτα στο σχολείο”:“Τα σπιτικά φαγητά κ γλυκά είναι πάντα πιο υγιεινά”! Μαζί με τα παιδιά φτιάχνουμε μηλόπιτα στο Νηπιαγωγείο, με υλικά που έχουν φέρει από το σπίτι τους. Διαβάζουμε όλοι μαζί τη ΣΥΝΤΑΓΗ ( τα υλικά και την εκτέλεση) και προσπαθούμε να την αντιγράψουμε στα πλαίσια της καλλιέργειας της “Γλώσσας” στο Νηπιαγωγείο:

-


-

- -Ζωγραφίζουμε εικόνες σχετικές με το ποίημα που μάθαμε “Μέσα σ’ ένα μηλαράκι”(διατροφή):
-


–Μαθηματικές έννοιες: Σχετικά φύλλα εργασίας και για ενασχόληση στο σπίτι:
-Σχετικά τραγούδια και ιστορίες:
-Διαδικτυακός διαγωνισμός “Ευφάνταστου Υγιεινού πιάτου”. Τα παιδιά μαζί με τη βοήθεια των γονέων, δημιουργούν πρωτότυπες εικόνες με τις υγιεινές τροφές που πρόκειται να καταναλώσουν. Το αποτέλεσμα? ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ ΚΑΙ ΛΑΧΤΑΡΙΣΤΟ!!! Συγχαρητήρια σε όλους τους μικρούς και μεγάλους σεφ!! Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Νηπ/γείου προσέφερε αναμνηστικό δωράκι στο νικητή του κάθε τμήματος. Να, μερικές από τις υπέροχες δημιουργίες:
-Γνωριμία με το Κάστανο: Με αφορμή τα κλαδιά καστανιάς που έφερε μαθήτρια στο Νηπ/γείο, ασχοληθήκαμε με τους φθινοπωρινούς καρπούς, την καλλιέργεια, την ανάπτυξή τους, τη μορφή τους, τη χρησιμότητά τους, τη γεύση τους κ.λ.π. Βράσαμε στο σχολείο και δοκιμάσαμε τη γεύση τους:
-31 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ: “ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΗΣ”
-Συζήτηση με τα παιδιά για την έννοια της Αποταμίευσης, με αφορμή την ανάγνωση-αφήγηση του γνωστού μύθου του Αισώπου “Ο τζίτζικας κι ο μέρμηγκας”. Αναδιήγηση του μύθου από τα παιδιά και δραματοποίηση. Στη συνέχεια ο καθένας ζωγράφισε τι φανταζόταν ότι έκανε ο μέρμηγκας στο σπίτι του, όταν τον επισκέφτηκε ο τζίτζικας (πεινασμένος) το Φθινόπωρο. Ανάγνωση της ιστορίας “Η τσεπούλα και ο κουμπαράκος” (από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο). Ανάλυση ποιήματος για τον κουμπαρά. Αναφορές στην αποταμίευση των ενηλίκων (χρήματα, τράπεζες κ.λ.π.):
-Εμπνευστήκαμε από το βιβλίο του Αντώνη Παπαθεοδούλου ” Αν κάθε μέρα” και δημιουργήσαμε μια αφίσα, από τις ζωγραφιές των παιδιών. Γιατί αποταμίευση δεν είναι μόνο νομίσματα που κάνουν γκλίγκι γκλίγκι σ έναν κουμπαρά! Είναι η δύναμη που μας δίνει ο χρόνος να πετύχουμε πράγματα μεγαλύτερα από μας, που φαντάζουν ακατόρθωτα, κάνοντας κάθε μέρα κι από κάτι μικρό. Το αποτέλεσμα, ΕΚΛΠΗΚΤΙΚΟ!!!:
-Παιχνίδι με αφορμή την αποταμίευση. Περιλαμβάνει ταύτιση χαρτονομισμάτων, αναγνώριση του χαρτονομίσματος με τη μεγαλύτερη /μικρότερη αξία, μέτρηση, εκμάθηση κανόνων που ακολουθούνται στα ομαδικά παιχνίδια (π.χ. παίζουμε μία ο ένας μία ο άλλος, καταγράφουμε την πορεία, για να εντοπίσουμε την ομάδα που κερδίζει…)
-Κατασκευή παραδοσιακού κουμπαρά “Γουρουνάκι” από τα παιδιά, που έβαψαν το χάρτινο ρολό, έκοψαν και κόλλησαν το κεφαλάκι και την ουρά του:
-ΟΡΓΩΜΑ-ΣΠΟΡΑ:
Συζήτηση και γνωριμία με τις αγροτικές εργασίες του Φθινοπώρου -“Όργωμα-Σπορά”:
-Εκπαιδευτικοί στόχοι:
-Εμπλουτισμός και διεύρυνση των γνώσεων τους γύρω από τις φθινοπωρινές εργασίες των ανθρώπων.
-Εμπλουτισμός και διεύρυνση των γνώσεών τους γύρω από την ανάπτυξη των φυτών, τις συνθήκες και τους παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξή τους.
-Μέσα από τη βιωματική προσέγγιση, να ανακαλύψουν τη χρησιμότητα των σπόρων, πώς παράγονται, αλλά και τον κύκλο ζωής των φυτών.
-Εμπλουτισμός λεξιλογίου και γλωσσικής έκφρασης.
-Καλλιέργεια μαθηματικών εννοιών ( διαδοχή, εξέλιξη, αρίθμηση ποσοτήτων, αντιστοίχηση, χωρητικότητα κ.λ.π.) Γνωριμία με τον πίνακα διπλής εισόδου.
-Καλλιέργεια παρατήρησης, συνεργασίας, κριτικής σκέψης, δημιουργίας, λεπτής κινητικότητας.
-Αξιοποίηση της τεχνολογίας.
– Εικόνες αναφοράς για τη διαδικασία του οργώματος της γης (από Pinterest):
-ΤΕΧΝΗ: “Το όργωμα” του Θεόφιλου (σχετική συζήτηση, σύγκριση των μέσων και εργαλείων παλαιότερων εποχών με τη σύγχρονη):
–ΓΛΩΣΣΑ: Εικόνες αναφοράς για ανάγνωση και γραφή (οπτική αναγνώριση και προσπάθεια γραφής)(Pinterest):
– Γνωριμία με τους σπόρους, τα είδη και τις ονομασίες τους (Pinterest):
–ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ : Γνωριμία και συζήτηση για τα μέρη του φυτού, τη χρησιμότητά τους (ρίζα- βλαστός- φύλλα -άνθος) και τις απαραίτητες συνθήκες που χρειάζεται η ανάπτυξή του (χώμα-νερό-ήλιος) (οπτικό υλικό από Pinterest):
-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: Γνωριμία με τον κύκλο ζωής των φυτών – στάδια εξέλιξης.
– Αρχίζει η σπορά, παρατηρούμε την ανάπτυξη των φυτών σε διάφορες φάσεις τους:
-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: Παίζοντας με τους σπόρους ( καλλιέργεια λεπτής κινητικότητας, μαθηματικές έννοιες ομαδοποίησης, αρίθμησης, χωρητικότητας, εξέλιξη). Φυτεύουμε τα δικά μας σποράκια (φακές και φασόλια). Παρατηρούμε τα εξελικτικά στάδια ανάπτυξης του φυτού και συζητάμε για τις κατάλληλες συνθήκες που χρειάζονται γι’ αυτήν. Πείραμα: αφήνουμε ένα γλαστράκι στο παράθυρο (κοντά στο φως του ήλιου), ένα στο ντουλάπι (που δεν υπάρχει φως), ένα στο παράθυρο αλλά χωρίς να το ποτίζουμε με νερό κι ένα στο σκοτάδι χωρίς νερό. Κάνουμε υποθέσεις για τα αποτελέσματα. Κατά τη διάρκεια του πειράματος, παρατηρούμε την εξέλιξη και τι συμβαίνει. Στο τέλος, καταγράφουμε σε πίνακα διπλής εισόδου τα συμπεράσματά μας:


– Από το σιτάρι στο ψωμί (Pinterest):
- Παρουσίαση του θέματος από τη συνάδελφο Έλενα Γιαννακοπούλου. Πατήστε στο σύνδεσμο “Μετάβαση στο Sway” για να την παρακολουθήσετε:
– Ενδεικτικά φύλλα εργασίας στη γλώσσα και τα μαθηματικά για εμπέδωση του θέματος:
-Μαθηματικές έννοιες: Σειραθέτηση εικόνων-εξέλιξη (κόβω και βάζω στη σωστή σειρά):
-“Χώμα- πηλός” : Εκτός από τις μαγικές ιδιότητες του χώματος με τα θρεπτικά συστατικά του, που βοηθάει στην ανάπτυξη των φυτών, με την βοήθεια ειδικών που προσκαλέσαμε στο σχολείο μας, γνωρίσαμε και μια άλλη ιδιότητά του, την πηλοπλαστική . Το χώμα μαζί με το νερό μπορεί να αξιοποιηθεί για τις καθημερινές ανάγκες των ανθρώπων (χρηστικά αντικείμενα και σκεύη παλιότερων εποχών) αλλά και για την καλλιτεχνική τους έκφραση. Αφήγηση παραμυθιού για τη χρήση του πηλού στα αρχαϊκά χρόνια, με ήρωες τον Χουμ και την Νταν.
Εργαστήρι κεραμικής στο Νηπ/γείο: Γίναμε μικροί πηλοπλάστες και δημιουργήσαμε με τα χεράκια μας, χρησιμοποιώντας κατάλληλα εργαλεία, ένα πήλινο καδράκι για τα Χριστούγεννα που πλησιάζουν:
-Σχετικά βίντεο και τραγούδι:
-8 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ (Γιορτή των Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ)- Γιορτή της Αεροπορίας. Με αφορμή τη γιορτή της πολεμικής αεροπορίας φτιάξαμε τα δικά μας αεροπλάνα και πετάξαμε με αυτά ψηλά! Είδαμε από κει τα σπίτια, τους ανθρώπους, τα δέντρα, τα πουλιά κι ένα ουράνιο τόξο!
Τα παιδιά κόβουν και κατασκευάζουν χάρτινο αεροπλανάκι και γίνονται μικροί πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας:
-Ανάγνωση και δραματοποίηση του μύθου του Δαίδαλου και του Ίκαρου και αποτύπωση στο χαρτί:
-Μια πρώτη επαφή με την τέχνη της χαρακτικής, συνδυασμού δύο εικαστικών τεχνών, της ζωγραφικής με λαδοπαστέλ και της χαρακτικής. Στόχος η ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της φαντασίας, η εξάσκηση της λεπτής κινητικότητας και ο συντονισμός κίνησης, υπομονής, συγκέντρωσης κι επιδεξιότητας!
Τα 3 στάδια της τεχνικής: χαρακτική με λαδοπαστέλ. 1ο στάδιο: χρήση διαφόρων (ανοιχτόχρωμων-φωτεινών χρωμάτων) λαδοπαστέλ / 2ο στάδιο: χρήση μαύρου λαδοπαστέλ/ 3ο στάδιο: χρήση αντικειμένου με αιχμή για τη χάραξη του σχεδίου (οδοντογλυφίδα):
-Εδώ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ!
-Τι έγινε στο Πολυτεχνείο??
Διαβάσαμε την “Ντενεκεδούπολη” της Ευγενίας Φακίνου, την “Κυρα-Δημοκρατία” της Κων/νας Αρμενιάκου και “Στο δάσος” της Σοφίας Ζαραμπούκα, τις συζητήσαμε, τις αναδιηγηθήκαμε, αναλύσαμε τους χαρακτήρες των ηρώων, εκφράσαμε τα συναισθήματα που μας προκαλούν, τις δραματοποιήσαμε, επιλέξαμε και ζωγραφίσαμε σκηνές από τις ιστορίες:
-Γνωρίσαμε του ντενεκέδες ήρωες της Ντενεκεδούπολης, συζητήσαμε για τους χαρακτήρες τους και τις ενέργειές τους, δραματοποιήσαμε την ιστορία και τους ζωγραφίσαμε στο χαρτί. Στο τέλος, επιλέξαμε αυτόν που μας αρέσει περισσότερο, εξηγώντας γιατί:
-Οι κούκλες της Ντενεκεδούπολης, ζωντάνεψαν στο κουκλοθέατρο που έπαιξαν οι Νηπιαγωγοί για τη μέρα αυτή:
-Μια από τις δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν φέτος για να αφηγηθούμε τα γεγονότα του Πολυτεχνείου, είναι η παρακάτω, που στηρίχθηκε στο τριμερές σχήμα του Ranofsky με την προσέγγιση των εικονικών – εικαστικών πηγών. Σύμφωνα με το 1ο στάδιο, την προεικονογραφική περιγραφή, τα παιδιά ερμηνεύουν την εικόνα χωρίς να γνωρίζουν τίποτα για το θέμα που διαπραγματευόμαστε και κάνουν δικές τους ασαφείς ερμηνευτικές υποθέσεις. Στο 2ο στάδιο, την εικονογραφική ανάλυση, τα παιδιά ενημερώνονται για το θέμα της εικόνας και το συσχετίζουν με τα ιστορικά γεγονότα της ζωής. Στο 3ο στάδιο, την εικονολογική ερμηνεία, τα παιδιά κατανοούν κι ερμηνεύουν γεγονότα, ιδεολογίες, νοοτροπίες και στάσεις μιας συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου. :
-Τα παιδιά ζωγραφίζουν το Πολυτεχνείο:
–ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ: κατασκευή νηπίου με τουβλάκια στις ελεύθερες δραστηριότητες, που μαρτυρά τη θετική επίδραση και καταγραφή, που έχουν τα γεγονότα στη ψυχοσύνθεση των παιδιών και στην ελεύθερη έκφρασή τους:
–Τεχνική με κάρβουνο:Tα παιδιά εμπνεύστηκαν από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και δημιούργησαν με κάρβουνο! Μια τεχνική, που μας έδωσε σχέδια βελούδινα και συνάμα διαφανή, που πραγματικά μας μάγεψαν!!!!
- Ακούσαμε τραγούδια σχετικά με τη μέρα αυτή, καλέσαμε στο σχολείο μας τη μουσικό, κα Αλεξία Τανούρη (που υπηρετεί στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Θέρμης και την ευχαριστούμε πολύ), να μας γνωρίσει το μουσικό όργανο ακορντεόν, κατασκευάσαμε το δικό μας χάρτινο ακορντεόν και βάψαμε τα κουμπάκια του. Τα παιδιά της χάρισαν ένα αναμνηστικό χάρτινο ακορντεόν για την ευχαριστήσουν για την επίσκεψη::
-



-

- Αναφερόμενοι στα γεγονότα του Πολυτεχνείου, ασχοληθήκαμε και με τον πίνακα του Pablo Picasso “Το παιδί και το περιστέρι” (1901) : Τα παιδιά, αφού παρατήρησαν το πίνακα, τα χρώματά του, τους συμβολισμούς του, το παιδί και το περιστέρι, έκαναν προσπάθεια να δημιουργήσουν τον πίνακα, μόνα τους και από την αρχή, δημιουργώντας το φόντο του κάνοντας τυπώματα με σφουγγάρι (τεχνική με σπόγγο και τέμπερα). Στη συνέχεια χρησιμοποιήσαμε ξυλομπογιές για το χρωματισμό του κεντρικού προσώπου. Ακολούθως, τα παιδιά το έκοψαν και το κόλλησαν την επόμενη μέρα, στο στεγνό πια φόντο:
-





-
Οι γραμμές φτιάχνουν τον κόσμο γύρω μας και αποκτούν το νόημα που τις δίνει ο καθένας μας. Όπως με τις λέξεις μπορείς να περιγράψεις ένα αντικείμενο, ένα τοπίο, η ένα συναίσθημα, το ίδιο μπορείς να κάνεις και με τις γραμμές. Εμείς σήμερα συνθέσαμε γραμμές, ταξιδέψαμε μαζί τους, διασκεδάσαμε! Οι γραμμές μας ήταν πολύ “χαρούμενες”! Ελάτε κι εσείς μαζί μας στο ” ταξίδι μιας χαρούμενος γραμμής”!!!!
–“Η ΕΛΙΑ” :-Συζήτηση για το μάζεμα της ελιάς , πώς γίνεται η διαδικασία παραγωγής του λαδιού και ποια προϊόντα παράγονται από το ελαιόλαδο.Παρακολουθήσαμε σχετικό βίντεο μητέρας από το ελαιοτριβείο (από την ώρα της παραγωγής). Δοκιμάσαμε διάφορες ποικιλίες ελιάς, πάστα ελιάς και λάδι. Ανάψαμε το καντηλάκι και διαβάσαμε -“απαγγείλαμε” όλοι μαζί, το παραδοσιακό ποίημα “Ντίλι-ντίλι”
-Πατήσετε στο “Αντικλείδι” για να παρακολουθήσετε το σχετικό βίντεο:
Το μάζεμα της ελιάς. Ένα εκπληκτικό φιλμ για μια ελληνική παράδοση αιώνων
– Γνωριμία με την Τέχνη: Το “Λιομάζωμα” του Θεόφιλου
Παρατηρούμε και συζητάμε για το τι απεικονίζει αυτό το έργο, τις εργασίες των ανθρώπων, τις διαφορές με εκείνη την εποχή (σύγκριση παλαιότερης και σύγχρονης εποχής) και κάνουμε την αναπαράσταση του πίνακα:
–”ΕΛΑΙΟΔΕΝΤΡΟ”: Ομαδική εργασία των παιδιών –Βάψαμε μαύρα τα κελύφη των φυστικιών Αιγίνης, για να τα μεταμορφώσουμε σε ελιές. Με γκοφρέ χαρτί φτιάχνουμε τον κορμό και τα κλαδιά και κολλάμε τα φύλλα από γκοφρέ και τις”ελίτσες” από τα κελύφη, για να δημιουργήσουμε το “Ελαιόδεντρο” του Νηπ/γείου μας:
-Κατασκευή ατομικής ελιάς, από χάρτινο ρολό (βαμμένο με τέμπερα), χαρτόνι κάνσον, φυσικά φύλλα ελιάς και ελιές:
-Παιχνίδι μνήμης: Πατάμε στις κλειστές καρτέλες και προσπαθούμε να βρούμε τις όμοιες- ζευγάρι:
-Παιχνίδι: “Τροχός, Βρες τη λέξη”: Πατάμε στο “Spin it” να γυρίσει ο τροχός και να βρούμε τη σωστή ονομασία της κάθε εικόνας:
































































































































































































































































































