-Καλλιεργώντας στα παιδιά τις σημαντικές αξίες της ζωής, όπως η Αγάπη, η Αλληλεγγύη και η Συνεργασία, αποφασίσαμε να συμμετέχουμε στην εκπαιδευτική δράση του Συλλόγου Γονέων παιδιών με νεοπλασματική ασθένεια “ΦΛΟΓΑ”, σε συνεργασία με τον Δήμο ΘΕΡΜΗΣ και άλλα 4 Νηπ/γεία :
-Όλα τα παιδιά του σχολείου μας, με τη βοήθεια των γονιών τους, ζωγράφισαν σε λευκό μπλουζάκι τους, τι σημαίνει γι΄ αυτά “ευτυχία”. Τα μπλουζάκια των παιδιών θα απλωθούν στην κεντρική πλατεία της Θέρμης, “απλώνοντας” το κοινό μήνυμα της αγάπης, της αλληλεγγύης και της συνεργασίας για καλό σκοπό, την Κυριακή 28/1/24 το πρωί, σε κοινή εκδήλωση όλων των μελών, όπου θα συγκεντρωθούν τα χρήματα για τον φιλανθρωπικό σκοπό της εκδήλωσης.
΄Ετσι, για να αρχίσει όμορφα η νέα χρονιά μας!
– Την Τετάρτη πριν την εκδήλωση, παρουσία του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας, σπάσαμε τον κουμπαρά μας, με το σημαντικό ποσό που συγκεντρώθηκε για το λόγο αυτό, από μαθητές, γονείς κι εκπαιδευτικούς:
-Σήμερα, πρώτη μέρα λειτουργίας του σχολείου μας για το 2024, υποδεχθήκαμε τη νέα χρονιά με καπέλα του 2024, που έβαψαν τα παιδιά και ανταλλάξαμε ευχές που τις μοιράσαμε απλόχερα σε όλο τον κόσμο! Χαρά, αγάπη, υγεία, καλοτυχία, ειρήνη κι ευημερία σε όλους!
–“Κοπή βασιλόπιτας” στο Νηπιαγωγείο, προσφορά του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας. Ο τυχερός της κάθε τάξης και του Συλλόγου Διδασκόντων-εργαζομένων του σχολείου, είχε ένα υπέροχο δώρο, επίσης προσφορά του Συλλόγου Γονέων :
-Μια έκπληξη περίμενε όλα τα παιδιά έξω στην αυλή του Νηπ/γείου. Τα δώρα του Αη Βασίλη για την κάθε τάξη! Υπέροχα παιχνίδια Lego για απίθανες κατασκευές, καλλιεργώντας τη φαντασία τους, όπως του είχαν ζητήσει:
-Παίξαμε παιχνίδια ταχύτητας με τη νέα χρονολογία:
– -ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ: ΔΙΑΔΟΧΗ-Γνωριμία με τις Εποχές και τους Μήνες και τη διαδοχή τους στον κύκλο του Χρόνου, παιχνίδια ταξινόμησης και σειροθέτησης για την κατανόησή τους:
-Αποτύπωση στο χαρτί, σύμφωνα με τη φαντασία κάθε παιδιού:
-“Ο Χρόνος γυρίζει”: Κατασκευή ατομικού ημερολογίου μηνών και εποχών του χρόνου, για την καλύτερη κατανόηση της διαδοχής τους:
-Κατασκευή απεικόνισης θέσεων και περιστροφών της Γης, του Ήλιου και της Σελήνης (τα παιδιά βάφουν χαρτονάκια και χάρτινα πιάτα και τα συναρμολογούμε με διπλόκαρφα), για την καλύτερη κατανόηση από τα παιδιά:
-Συζήτηση με τα παιδιά για τη διαδοχή Ημέρας και Νύχτας και τις δραστηριότητες που κάνουμε τις ώρες αυτές. Σχετικά εκπαιδευτικά παιχνίδια κατανόησης. Εργασία διάκρισης και σύγκρισης “Ημέρας -νύχτας”:
-Μαζί με τις γιορτές αποχαιρετήσαμε και το χριστουγεννιάτικο δέντρο που είχαμε φιλοτεχνήσει για τον στολισμό της εσωτερικής πόρτας, κάθε τμήματος του σχολείου μας. Τη θέση του πήρε το σκηνικό του Χειμώνα με τις τεχνικές του τυπώματος με σφουγγάρι και φελλό και την τεχνική του κολάζ και φυσικά στην τάξη με τα αστεράκια δεν μπορεί παρά να χιονίζει αστερόχιονο!!!
-Με μεγάλη προσμονή για χιόνι καλωσορίσαμε τη νέα χρονιά φτιάχνοντας χιονανθρωπάκια!
-Στο νηπιαγωγείο μας έχουμε ριζωμένη στην καρδιά μας την αγάπη για τα παραμύθια της προφορικής μας παράδοσης. Ανάγκη αλλά και επιθυμία μας είναι να βάλουμε το λιθαράκι μας στη διατήρηση και τη διάδοση της παράδοσης αυτής.
Το λαϊκό παραμύθι η “Κυρά Καλή και οι 12 μήνες” μας έδωσε την αφορμή να ασχοληθούμε με το ημερολόγιο, τους 12 μήνες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του καθενός. Αυτή η διαδικασία μας ενέπνευσε να αποδώσουμε εικαστικά τον κάθε μήνα με το σύμβολό του:
ΧΕΙΜΩΝΑΣ

-Συζήτηση κι ενασχόληση με τα παιδιά μ΄αυτή την εποχή του χρόνου και τα χαρακτηριστικά της, με στόχο την παρατήρηση και κατανόηση:
*της σχέσης-θέσης της γης με τον ήλιο
*τη γνωριμία με τους μήνες που την αποτελούν
*την καιρική αλλαγή – αλλαγή θερμοκρασίας
*την εναλλαγή – διαδοχή των εποχών του χρόνου
*τις ετοιμασίες των ανθρώπων
*τις αλλαγές της φύσης.
-Μαθαίνω για το Χειμώνα: Συζήτηση με τα παιδιά για τα χαρακτηριστικά αυτής της εποχής, τις καιρικές αλλαγές και αλλαγές στη φύση, τις προετοιμασίες των ανθρώπων για την εποχή αυτή, τα κατάλληλα ρούχα και αξεσουάρ τους, τις γιορτές που περιλαμβάνει, τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη κ.λ.π. Παίξαμε σχετικά παιχνίδια, παντομίμα, μουσικοκινητική και παρακολουθήσαμε σχετικά εκπαιδευτικά βίντεο.
-Παρατηρήσαμε και συζητήσαμε για τον πίνακα του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994) με τίτλο “Χειμώνας στα κλαδιά”:
-Στη συνέχεια παρατηρήσαμε τον πίνακα του ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ με τη θεά Δήμητρα και την απεικόνιση της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, σε τάφο της Βεργίνας. Φτιάξαμε για την αρπαγή κι ένα ομαδικό ηλεκτρονικό παζλ.
-Χειμωνιάτικες δραστηριότητες εξοικείωσης με τη χρήση του Η/Υ: Προσπαθούμε χρησιμοποιώντας το ποντίκι να ντύσουμε έναν χιονάνθρωπο και να εξοικειωθούμε με τη χρήση του ποντικιού στον υπολογιστή, επιλέγοντας καρτέλες με χειμωνιάτικο περιεχόμενο και φτιάχνοντας προτάσεις με τα στοιχεία που μας δίνονται:
– Pixel art: Κάθε παιδί πήρε ένα φύλλο εργασίας με τετράγωνο πλέγμα αποτελούμενο από κυψέλες, που περιείχαν έναν αριθμό η καθεμιά. Στόχος μας ήταν να ανακαλύψουμε την κρυμμένη εικόνα με τη βοήθεια του κώδικα που αναγραφόταν παραπάνω. Πολύ εύκολα καταφέραμε να ανακαλύψουμε τον κώδικα “παντρεύοντας” άριστα την τέχνη με τη λογικομαθηματική σκέψη:
-Παρακολουθήσαμε αθλήματα που σχετίζονται με τον πάγο και συζητώντας για τη σημασία της ισορροπίας σε αυτά, καταλήξαμε να δοκιμάζουμε τις δυνάμεις μας σε παιχνίδια ισορροπίας:
-Σε συνδυασμό με την ενασχόλησή μας με το θέμα της “Ανακύκλωσης” στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων του Νηπ/γείου, τα παιδιά επαναχρησιμοποιούν το άχρηστο χαρτί, με σκοπό τη μείωση των σκουπιδιών και κατ’ επέκταση τη μείωση της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος. Το αποτέλεσμα της ομαδικής εργασίας των παιδιών, ένας εκπληκτικός Χιονάνθρωπος, που μας συντροφεύει στην τάξη μας:
-Ανάγνωση της ιστορίας: “Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει” (Μ. Κοντολέων) – παρακολούθηση του σχετικού βίντεο για τον “κύκλο του νερού” Συζήτηση με τα παιδιά για τα συναισθήματα που ένιωσε ο Χιονάνθρωπος σε κάθε μέρος που βρισκόταν (ευτυχία, δυστυχία, χαρά, λύπη, φόβο). Στη συνέχεια, συζητήσαμε πότε νιώθουμε εμείς αυτά τα συναισθήματα και τι μας τα προκαλεί:
-ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΠΕΙΡΑΜΑ: Για την καλύτερη εμπέδωση από τα παιδιά, ακολούθησε σχετικό πείραμα. Έβαλαν παγάκια σε 5 ποτηράκια και τα τοποθέτησαν σε 5 διαφορετικά μέρη, με διαφορετική θερμοκρασία: ένα στο καλοριφέρ, ένα στο τραπεζάκι της τάξης, ένα έξω στην αυλή, ένα στο ψυγείο κι ένα στην κατάψυξη. Έκαναν υποθέσεις για το τι πρόκειται να συμβεί στο κάθε ένα ποτηράκι. Η Νηπιαγωγός κατέγραψε τις υποθέσεις τους. Την επόμενη μέρα παρατήρησαν τι είχε συμβεί στο κάθε ποτηράκι και κατέγραψαν σε χαρτί τα αποτελέσματα. Σύγκριναν τις υποθέσεις με τις διαπιστώσεις τους. Παρατήρησαν όμως και κάτι άλλο: η στάθμη του νερού από το παγάκι που έλιωσε στο καλοριφέρ, ήταν διαφορετική (χαμηλότερη) από τη στάθμη των άλλων ποτηριών. Γιατί άραγε? με την ευκαιρία συζήτησαν και το φαινόμενο της “εξάτμισης”, κάτι που συμβαίνει και στη φύση το καλοκαίρι.
-Φτιάχνουμε πολικές αρκούδες με τεχνική τυπώματος και υλικά που επαναχρησιμοποιούνται (εφημερίδες και ρολά από χαρτί υγείας) συνδυάζοντας το εργαστήρι δεξιοτήτων που πραγματευόμαστε με το Χειμώνα. Παράλληλα, με αφορμή το σχήμα των κομματιών που συνέθεσαν τη χειροτεχνία, αναφερόμαστε σε μεγέθη και τη διάταξή τους (μικρό-μεσαίο-μεγάλο):
–Μαθηματικές έννοες-Μετρήσεις με τη βοήθεια των ζώων των πάγων:
-Ταξιδέψαμε στη χώρα των πάγων, στη μακρινή Γροιλανδία και φτιάξαμε μια πολική αρκούδα, τον
“μεγάλο χνουδωτό”, τον ήρωα της ομώνυμης ιστορίας, που αφηγηθήκαμε στο σχολείο μας:
-Ο Χειμώνας είναι η ιδανική εποχή για να μιλήσουμε στα παιδιά για τα ζώα που ζουν στους πάγους. Οι χαμηλές θερμοκρασίες δημιουργούν ένα περιβάλλον μέσα στο οποίο γίνεται καλύτερα κατανοητή η ζωή αυτών των ζώων.
https://www.youtube.com/watch?v=5qX5VFrOtWc
https://www.youtube.com/watch?v=MZv0I8z5idA
https://www.youtube.com/watch?v=gkGSk-MdtYU
-ΤΑ ΖΩΑ ΤΩΝ ΠΑΓΩΝ:

-Sway της Έλενας Γιαννακοπούλου για τον Β. πόλο:

-ΓΛΩΣΣΑ: Ανάγνωση κι επεξεργασία του ουκρανικού παραμυθιού “Το μαγικό γάντι” στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα. Τα παιδιά παρακολούθησαν την εξέλιξη της ιστορίας, την επεξεργάστηκαν και στη συνέχεια έκοψαν και ζωγράφισαν τα δικά τους γάντια την ώρα των αγγλικών:
-Μετά την ανάγνωση της ιστορίας “Το μαγικό γάντι”, ασχοληθήκαμε με μια νέα τεχνική, αυτή της διάχυσης, με πολύ εύκολα υλικά: χαρτί κουζίνας, και ημιβαθές πιάτο με αρκετό νερό.
(Παρατήρηση: δε χρησιμοποιήσαμε ανεξίτηλο μαρκαδόρο κι έτσι το μαύρο χρώμα εξαπλώθηκε και επισκίασε τα υπόλοιπα, χωρίς όμως, ευτυχώς, να “κλέψει” καθόλου από την έκπληξη και τη χαρά των παιδιών):
-ΤΕΧΝΗ: Γνωριμία με πίνακες ζωγραφικής για το Χειμώνα και σχετικά παιχνίδια. Τα παιδιά γίνονται “ντετέκτιβ Τέχνης”, προσπαθώντας να ανακαλύψουν λεπτομέρειες και πληροφορίες που αναζητούν μέσα σε πίνακες ζωγραφικής:
-Στοιχεία της Φύσης –“Αέρας”: Πολύ αέρας σήμερα! Ευκαιρία για συζήτηση! Πού βρίσκεται ο αέρας; Τον βλέπουμε; Τον ακούμε; Έχει βάρος, δύναμη; Βοηθάει τον άνθρωπο ή δημιουργεί προβλήματα στην καθημερινότητά του; Ύστερα από έντονο προβληματισμό, καταλήξαμε στα παρακάτω συμπεράσματα:
–Πείραμα: Μετά το πείραμα με τα χρωματιστά γάντια ήρθε αυτό με τα φουσκωμένα “χαμογελαστά” γάντια! Για να πραγματοποιήσουμε το πείραμά μας χρειαστήκαμε γάντια μιας χρήσης, ένα γυάλινο βάζο, 3 – 4 κουταλιές μαγειρική σόδα, ξύδι και ανεξίτηλους μαρκαδόρους για να μετατρέψουμε το γάντι σε χαμογελαστή φατσούλα. Στο γυάλινο μπωλ βάλαμε περίπου 150ml ξύδι, ενώ στο γάντι, που ήδη είχε μετατραπεί σε χαμογελαστή φατσούλα, τη σόδα. Έπειτα εφαρμόσαμε το γάντι πάνω στο γυάλινο βάζο και το αναποδογυρίσαμε, ώστε να πέσει η σόδα μέσα σε αυτό.
Με τη χημική αντίδραση που προκλήθηκε, παρήχθη διοξείδιο του άνθρακα, ένα αέριο που έκανε το γάντι μας να φουσκώσει και να φαίνεται το διάπλατο χαμόγελό του!!!!Τα αποτελέσματα εντυπωσίασαν τα παιδιά, όπως φαίνεται και από τις εκφράσεις τους:
-Φυσικές επιστήμες “Μαγνητισμός”: Τα παιδιά παίρνοντας αφορμή από ένα παιχνίδι , έγιναν ερευνητές και αποφάσισαν να βρουν σε ποια μέρη και αντικείμενα κολλάει ένας μαγνήτης. Πειραματίστηκαν ερευνώντας με ενθουσιασμό, σχεδόν όλη την τάξη και εντόπισαν πολλά αντικείμενα στα οποία “κολλούσε” ο μαγνήτης. Στη συνέχεια κατέγραψαν τις παρατηρήσεις τους (στον ασπροπίνακα, στο καλοριφέρ και στο σωλήνα του). Ο μαγνήτης επίσης κολλούσε στα ηχεία, στις βίδες, στις κρεμάστρες, στον υπολογιστή, στην αλουμινένια συσκευασία του καφέ, στο κούφωμα της πόρτας, στο ταψάκι από το κουζινάκι :
-Γιορτή των “3 Ιεραρχών”: Γιορτή των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Συζήτηση στην τάξη για τους 3 Ιεράρχες, τους προστάτες των γραμμάτων, τα σημαντικά λόγια τους για τον άνθρωπο και τη μόρφωση τους και το σπουδαίο έργο τους προς την κοινωνία. Δημιουργία σχετικού βιβλίου από τα παιδιά:
Αφού τα παιδιά άκουσαν πληροφορίες για τους Τρεις Ιεράρχες, στη συνέχεια απάντησαν σε ένα ερωτήσεων . Έχοντας εξοικειωθεί αρκετά με τη χρήση του ποντικιού, μπόρεσαν μόνα τους να επιλέγουν την απάντηση. Τα πήγαμε πάρα πολύ καλά. Το σκορ μας ήταν 13 σωστές απαντήσεις σε σύνολο 15 ερωτήσεων!
-Εξοικειωθήκαμε με μια νέα τεχνική, αυτή του “φροτάζ”. Η λέξη προέρχεται από το γαλλικό ρήμα “frotter”, που σημαίνει “τρίβω”.
-Συναισθήματα: Το πρόσωπο είναι ένα μέρος του σώματός μας, που περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο εκφράζει τα συναισθήματα μας. Στη ζωή γύρω μας υπάρχει αμέτρητη ποικιλία προσώπων, που το καθένα έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά. Έτσι ξεχωρίζουν οι άνθρωποι ο ένας από τον άλλον, μέσα στο πλήθος. Εμπνευστήκαμε κι εμείς από τα πρόσωπα αυτά και το κάθε παιδί μας έδωσε το πορτρέτο του. Εκφράζουμε τη χαρά και τη λύπη μας, τον θυμό και τον φόβο μας!
-Τεχνική με ζαχαρόνερο και κιμωλία: Τα παιδιά βουτούν την άκρη της κιμωλίας στο ζαχαρόνερο και ζωγραφίζουν. Η ζάχαρη δίνει στην κιμωλία μια φωτεινή και γυαλιστερή όψη, όταν στεγνώσει:
-14 Φεβρουαρίου “Ημέρα της Αγάπης”: Συζήτηση με τα παιδιά για το πιο “δυνατό” συναίσθημα του ανθρώπου, πότε το νιώθουμε, τι σημαίνει για τον καθένα μας και πώς το εκφράζουμε για το καθετί γύρω μας. Ακρόαση σχετικών τραγουδιών και κατασκευή χάρτινης καρδιάς από χαρτόνι κάνσον και γκοφρέ χαρτί:
-Διαβάσαμε το τρυφερό παραμύθι ” Η παπαρούνα της καρδιάς”, που πραγματεύεται την ιστορία ενός κοριτσιού και μιας παπαρούνας, που μεγαλώνουν παράλληλα στην ίδια αυλή. Στην αρχή το ταξίδι τους είναι τυλιγμένο στη σιωπή, δύσκολο και μοναχικό. Έρχεται όμως ένα αγόρι με δυνατή καρδιά και η σοφία της φύσης, για να δώσουν νέα ζωή στο κορίτσι και το μικρό λουλούδι.
-Παίζουμε παιχνίδια με τα γράμματα του Φλεβάρη:
-Νέα τεχνική: Ζωγραφική με τέμπερα και ξύστρα-σπάτουλα:
-Ζωγραφική πατσγουόρκ (patchwork) :
Δημιουργούμε μια χειροτεχνία-σύνθεση ενώνοντας μικρά χάρτινα κομματάκια (μπαλώματα- patches) πειραματιζόμενοι με διάφορα σχέδια και χρώματα:
-ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ: Με αφορμή τη συζήτησή μας για το άνοιγμα σε λίγες μέρες του Τριωδίου και τον ερχομό του Πάσχα, δοκιμάσαμε να πειραματιστούμε με αυγά:
–Συνέχεια πειραμάτων : Ανακαλύψαμε πω ς να ξεχωρίζουμε ένα αυγό ωμό από ένα βρασμένο με τη βοήθεια της περιστροφής (νόμος της φυσικής) κι έπειτα παρατηρήσαμε πώς ένα ωμό αυγό τοποθετούμενο σε νερό οδηγείται απευθείας στον πάτο του ποτηριού , ενώ σε αλατισμένο νερό ωθείται κατευθείαν στην επιφάνειά του:
- Συζήτηση με τα παιδιά για το δέντρο της αμυγδαλιάς, την εποχή που ανθίζει, τα χαρακτηριστικά του, τα άνθη, τον καρπό και τα παράγωγά του. Ανάγνωση του μύθου της Αμυγδαλιάς:
-

- Επεξεργασία του πίνακα ζωγραφικής του Vincent Van Gogh “Ανθισμένη Αμυγδαλιά” :
-

- Τα παιδιά εμπνέονται από τον πίνακα και ζωγραφίζουν τη δική τους ανθισμένη αμυγδαλιά με τέμπερες, σε χαρτονάκι κάνσον:
-Μαθηματικά: Κάνουμε προσθέσεις και αφαιρέσεις με τη βοήθεια των ανθών της αμυγδαλιάς.
-Τραγούδια σχετικά με την εποχή του Χειμώνα:













































































































































































































