
-Μαθαίνω για το Χειμώνα:
-Σχετικό τραγούδι σε εικονόλεξο (για οπτική αναγνώριση των γραμμάτων):
-Συζήτηση με τα παιδιά για τα χαρακτηριστικά αυτής της εποχής, τις καιρικές αλλαγές και αλλαγές στη φύση, τις προετοιμασίες των ανθρώπων για την εποχή αυτή, τα κατάλληλα ρούχα και αξεσουάρ τους, τις γιορτές που περιλαμβάνει, τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη κ.λ.π. Παρακολουθήσαμε σχετικά εκπαιδευτικά βίντεο.:

-Διάκριση χειμωνιάτικων ρούχων και αξεσουάρ από τα παιδιά:
-Ζώα σε χειμερία νάρκη (από τη συντακτική ομάδα Kidsproject.gr):
https://kidsproject.gr/articles/313/zwa-se-xeimeria-narkh-(a%CE%84-meros)?fbclid=IwAR1yVPoLZTjIU0gYe6ff9pu56fhhgGtDftrFEqfrDTr2nmbUmY2JCCnquis
Ποια ζώα πέφτουν σε χειμερία νάρκη ή λήθαργο και γιατί?

-Sway συναδέλφου ( Έλενας Γιαννακοπούλου) για τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη:
-Thinglink από τη συνάδελφο Αργυρώ Τσιτσιρίγγου, για τα Ζώα της χειμερίας νάρκης.Πατάτε το εικονίδιο και μία έκπληξη σας περιμένει:
-Χάρτινη κατασκευή από τα παιδιά με την καφέ αρκούδα που πέφτει σε χειμερία νάρκη:
–Δραματοποίηση των ζώων που ετοιμάζονται για το χειμώνα και τη χειμερία νάρκη τους ( τα μυρμήγκια κουβαλούν τα σποράκια στη φωλιά τους και οι χελώνες προχωρούν στο “καταφύγιο” που θα ξεχειμωνιάσουν):
- Επιστροφή στο σχολείο με τη Νέα Χρονιά (2023) και κοπή πίτας για τον τυχερό του κάθε τμήματος. Ευχαριστούμε το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Νηπιαγωγείου μας για την προσφορά τους στα βασιλοπιτάκια των μαθητών και τα δώρα των τυχερών παιδιών:
-Ανάγνωση, ανάλυση και απόδοση ποιήματος του Γ.Σεφέρη “Το ρόδι” από τα παιδιά:
-Σχετικά ομαδικά παιχνίδια στην τάξη:
-Ανάγνωση κι επεξεργασία του παραδοσιακού ουκρανικού παραμυθιού “Το γάντι” :
-Να τι έβαλαν τα παιδιά μέσα στο δικό μας γάντι:
–“Χιονάνθρωπος” μόμπιλε.Χάρτινη κατασκευή από τα χεράκια των παιδιών:
-Η ΖΩΗ ΣΤΟΥΣ ΠΑΓΟΥΣ:
Γνωρίσαμε τη ζωή στο βόρειο και νότιο πόλο (Αρκτική – Ανταρκτική) τα ζώα που ζούνε εκεί, τους Εσκιμώους και τη ζωή τους και τα αναπαραστήσαμε στην τάξη, παίζοντας μαζί τους! Παρόλο που είχε πολύ κρύο, μας άρεσε πολύ!


-Κατασκευή ιγκλού ( σχεδιασμός τούβλων από πάγο, σε χάρτινο πιάτο) και Εσκιμώων (ζωγραφική και κόλλημα βαμβακιού-καλλιέργεια λεπτής κινητικότητας) από τα παιδιά, για τη δημιουργία “Χωριού Εσκιμώων στους πάγους” στο Νηπιαγωγείο μας:
-Ταξίδι στο Β. Πόλο – Αρκτική:


-Πολικά ζώα:



–“Χιόνι στην τάξη”: Με μαγειρική σόδα και μαλακτική κρέμα μαλλιών, φτιάξαμε τεχνητό χιόνι για να παίξουμε στην τάξη μας και να φτιάξουμε τα δικά μας χιονανθρωπάκια.Όλοι ενθουσιάστηκαν με την ιδέα, μια που ο φετινός χειμώνας δεν μας “αποκάλυψε” ακόμα, όλα τα χαρακτηριστικά του!:
–Παιχνίδι ρήψης:Κόβουμε λωρίδες χαρτί, τις κάνουμε “χιονόμπαλες”, για να παίξουμε “χιονοπόλεμο”:
-Thinglink από τη συνάδελφο Αργυρώ Τσιτσιρίγγου «Ταξίδι στους πάγους». Πατάτε τα εικονίδια και μία έκπληξη σας περιμένει:
-Ηχητική ιστορία με την αρκούδα (Αγγλικό ηχητικό παιχνίδι):
-Ταξίδι στο Ν.Πόλο – Ανταρκτική:




ΑΣ ΜΑΘΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΙΓΚΟΥΙΝΟΥΣ!
Ένα ιδιαίτερα δημοφιλές ζώο του χειμώνα στο νηπιαγωγείο είναι ο Πιγκουίνος. Ζει στους πάγους και είναι χαρακτηριστικό ζώο για δραστηριότητες τους χειμωνιάτικους μήνες. Παρακάτω θα βρείτε πληροφορίες σχετικά με τη ζωή, την τροφή,την αναπαραγωγή και τα είδη των πιγκουίνων, καθώς και εποπτικό υλικό για να δείξετε στα παιδιά.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
- Η λέξη πιγκουίνος μπορεί να προέρχεται από: τα Ισπανικά/ Πορτογαλικά και να σημαίνει «παχύς» ή από την Ουαλική λέξη «pen gwyn», που σημαίνει «λευκό κεφάλι» ή από ην Λατινική λέξη «pinguis» που σημαίνει «παχύς» ή από την παράφραση της λέξης ‘pin-wing’ (pinioned wings) που σημαίνει δεμένα φτερά.
- Οι πιγκουίνοι είναι θαλάσσια πουλιά. Έχουν άσπρο και μαύρο χρώμα και αστείο περπάτημα με μικρά βηματάκια.
- Οι πιγκουίνοι μπορεί να είναι πουλιά, όμως αντίθετα με τα περισσότερα πουλιά δεν μπορούν να πετάξουν.
- Οι πιγκουίνοι περνάνε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους (περίπου 75%) κάτω από το νερό ψάχνοντας για τροφή μέσα στα παγωμένα νερά των ωκεανών. Όταν μπαίνουν στο νερό χτυπάνε τα φτερά τους και μοιάζουν σαν να πετάνε…
- Οι πιγκουίνοι μοιάζουν στο σχήμα με τορπίλη. Είναι έτσι φτιαγμένοι, ώστε να μπορούν να κολυμπάνε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και μάλιστα η ταχύτητά τους φτάνει τα 15 μίλια την ώρα.
- Η μόνη ώρα που οι πιγκουίνοι «πετάνε» είναι όταν κάνουν άλματα έξω από το νερό. Οι πιγκουίνοι το κάνουν αυτό για να πάρουν μια ανάσα πριν ξαναβουτήξουν στο νερό και συνεχίσουν το ψάρεμα. Επίσης, κάνουν αλματάκια για να βγουν από το νερό πάλι στη στεριά σε περίπτωση που υπάρχουν βράχοι ή μικροί λόφοι από πάγο.
- Οι πιγκουίνοι δεν μπορούν να αναπνεύσουν κάτω από το νερό αν και είναι σε θέση να κρατήσουν την αναπνοή τους για πολλή ώρα.
- Οι πιγκουίνοι περνάνε πολύ από τον χρόνο τους προσπαθώντας να ανταπεξέλθουν στις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Παρόλο που ζουν στους πάγους η μέση θερμοκρασία τους είναι ίδια με του ανθρώπινου σώματος. Έτσι πρέπει να βρουν τρόπους να μείνουν ζωντανοί στις εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες στις οποίες ζουν.
- Όπως και οι φάλαινες έτσι και οι πιγκουίνοι κάτω από το δέρμα τους έχουν ένα πολύ παχύ στρώμα λίπους. Πάνω από αυτό το στρώμα έχουν ένα στρώμα από χνουδωτά φτερά και από πάνω έχουν άλλο ένα στρώμα φτερών, που βοηθάει να σφραγίζεται μέσα στο σώμα τους η ζέστη.
- Οι πιγκουίνοι διαθέτουν και ένα «λάδι» που παράγεται από έναν αδένα τους, το οποίο διαχέεται στο σώμα τους και τους βοηθάει να μένουν «αδιάβροχοι» και «αντιανεμικοί».
- Παρόλα αυτά, πολλές φορές οι πιγκουίνοι χρειάζεται να βρίσκουν και άλλους τρόπους, ώστε να παραμένουν ζεστοί. Έτσι συγκεντρώνονται πολλοί μαζί και φτιάχνουν μεγάλες ομάδες (μπορεί και 5000 πιγκουίνοι), όπου στέκονται ο ένας δίπλα στον άλλο και με αυτόν τον τρόπο κρατιούνται ζεστοί.
ΤΡΟΦΗ:
- Οι πιγκουίνοι τρώνε θαλασσινά. Η κύρια τροφή τους είναι τα ψάρια, αλλά τρώνε και καλαμάρια, σουπιές και ένα είδος γαρίδας που ονομάζεται «κριλ».
- Αν προσέξουμε το ράμφος τους θα δούμε ότι στην άκρη του έχει κάτι σαν αγκίστρι που διευκολύνει το να πιάνουν την τροφή τους. Επίσης, έχουν σκληρές τρίχες στη γλώσσα τους που είναι τοποθετημένες ανάποδα και τους βοηθάνε στο να μην γλιστράνε από το στόμα τους τα θαλασσινά.
- Οι πιγκουίνοι εκεί που ζουν δεν έχουν πόσιμο νερό. Κι αν υπάρχει πόσιμο νερό αυτό είναι παγωμένο. Για το λόγο αυτό έχουν έναν αδένα στο σώμα τους που ξεχωρίζει το αλάτι από το νερό που πίνουν και το οδηγεί στο ράμφος τους ώστε να βγει έξω από το σώμα τους. Έχουν δηλαδή, το δικό τους σύστημα φιλτραρίσματος!
ΖΕΥΓΑΡΩΜΑ:
- Την εποχή του ζευγαρώματος οι πιγκουίνοι κατευθύνονται σε ειδικές περιοχές κοντά στις ακτές. Εκεί οι πιγκουίνοι ζευγαρώνουν, φτιάχνουν φωλιές και μεγαλώνουν τα μικρά τους.
- Όταν οι πιγκουίνοι είναι έτοιμοι να ζευγαρώσουν το αρσενικό στέκεται με ίσια την πλάτη και τα φτερά του τεντωμένα. Βγάζει ένα δυνατό κάλεσμα και περπατάει καμαρωτά για να προσελκύσει το θηλυκό.
- Όταν οι πιγκουίνοι βρουν το ταίρι τους, δένονται μεταξύ τους ακουμπώντας το λαιμό ο ένας του άλλου και χτυπώντας τα πτερύγια ο ένας στην πλάτη του άλλου. Επίσης, τραγουδάνε στο ταίρι τους έτσι ώστε να μάθουν να αναγνωρίζουν τις φωνές ο ένας του άλλου.
- Όταν οι πιγκουίνοι ζευγαρώνουν, συνήθως μένουν μαζί για χρόνια, για όσο χρονικό διάστημα μπορούν να κάνουν πιγκουινάκια.
ΦΩΛΙΕΣ:
- Οι πιγκουίνοι δε ζουν σε περιοχές με πολλά υλικά για να φτιάχνουν τις φωλιές τους. Οπότε πρέπει να μπορέσουν να τα καταφέρουν με ό,τι βρίσκουν εύκαιρο.
- Κάποια είδη πιγκουίνων χτίζουν τις φωλιές τους σε βραχώδεις περιοχές. Για να φτάσουν εκεί πηδάνε από βράχο σε βράχο με τα πόδια ενωμένα. Άλλα είδη πιγκουίνων χτίζουν τις φωλιές τους υπόγεια και μάλιστα φτιάχνουν ολόκληρες «πόλεις» που θυμίζουν μυρμηγκοφωλιές.
- Άλλα είδη, χτίζουν τις φωλιές τους με πέτρες και μάλιστα η τέλεια πέτρα είναι πολύ σημαντική γι αυτούς τους πιγκουίνους. Για το λόγο αυτό πολλές φορές μαλώνουν μεταξύ τους για μια πέτρα ή κλέβουν ο ένας την πέτρα του άλλου.
ΠΙΓΚΟΥΙΝΑΚΙΑ
- Με το που γεννάει το αβγό το θηλυκό, το αφήνει στο αρσενικό να το προσέχει και το θηλυκό φεύγει για να βρει τροφή. Κάθε πιγκουίνος γεννάει 1 το πολύ 2 αβγά τη φορά.
- Όταν το θηλυκό γυρίσει από την αναζήτηση τροφής (που μπορεί να διαρκέσει έως και 2 εβδομάδες), είναι η σειρά του αρσενικού να αναζητήσει τροφή και μένει το θηλυκό να προσέχει τη φωλιά και το αβγό.
- Με το που βγαίνει από το αβγό το πιγκουινάκι αρχίζει αμέσως και φωνάζει έτσι ώστε οι γονείς του να μάθουν τη φωνή του και να την αναγνωρίζουν.
- Όταν το πιγκουινάκι δυναμώσει αρκετά και οι δυο γονείς φεύγουν ταυτόχρονα για να βρουν τροφή στον ωκεανό. Τα πιγκουινάκια τα αφήνουν μόνα τους σε ομάδες. Όταν γυρίζουν οι γονείς με το φαγητό αναγνωρίζουν ποιο είναι το παιδί τους από τη φωνή και το ταΐζουν.
ΚΙΝΔΥΝΟΙ
- Οι πιγκουίνοι αποτελούν τροφή για διάφορα θαλάσσια θηλαστικά και ειδικά για κάποια είδη φαλαινών, οι οποίες κρύβονται κάτω από κομμάτια πάγου και περιμένουν τους πιγκουίνους να εμφανιστούν για να τους επιτεθούν.
- Για να προστατευτούν οι πιγκουίνοι έχουν το άσπρο χρώμα στην κοιλιά τους το οποίο γίνεται ένα με το χιόνι και κάνει δύσκολο για κάποιον να δει τον πιγκουίνο.
- Οι πιγκουίνοι αποτελούν τροφή και για κάποια πουλιά όπως για τον αυστραλιανό θαλάσσιο αετό. Η μαύρη πλάτη των πιγκουίνων όμως γίνεται ένα με τα σκούρα νερά του ωκεανού και δυσκολεύει πολύ κάποιον να δει από πάνω τον πιγκουίνο.
- Επίσης, οι πιγκουίνοι έχουν και επίγειους εχθρούς όπως: κουνάβια, γάτες, φίδια, αλεπούδες και αρουραίους.
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
- Εκτός από το να προσπαθούν να παραμείνουν ζεστοί, να μεγαλώσουν τα μικρά τους να βρουν φαγητό και να αποφύγουν τους κινδύνους, οι πιγκουίνοι περνάνε και πολύ καλά και η ζωή τους έχει πλάκα! Μάλιστα πολλά από τα παιχνίδια τους μοιάζουν με αυτά των ανθρώπων.
- Γλιστράνε στο χιόνι! Οι πιγκουίνοι ξαπλώνουν στο χιόνι με την κοιλιά και γλιστράνε σαν να κάνουν έλκηθρο! Αυτό πέρα από παιχνίδι τους βοηθάει να κινούνται πολύ γρήγορα.
- Ένα άλλο παιχνίδι που παίζουν είναι να κάνουν σερφινγκ στον ωκεανό!
ΕΙΔΗ
Σήμερα υπολογίζεται πως υπάρχουν 17 με 19 είδη πιγκουίνων. Αν και όλα ζουν στο Νότιο ημισφαίριο δε ζουν όλα τα είδη σε παγωμένα κλίματα στην Ανταρκτική. Μάλιστα ένα είδος ζει στα νησιά Γκαλαπάγκος κοντά στον Ισημερινό.
ΠΙΓΚΟΥΙΝΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΛΙΑΣ
ΠΑΠΟΥΑ ΠΙΓΚΟΥΙΝΟΣ
ΕΥΔΥΠΤΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΚΟΜΟΣ
ΠΙΓΚΟΥΙΝΟΣ ΤΟΥ ΜΑΓΓΕΛΑΝΟΥ
ΠΙΓΚΟΥΙΝΟΣ ΤΩΝ ΓΚΑΛΑΜΠΑΓΚΟΣ
ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΟΣ ΠΙΓΚΟΥΙΝΟΣ
ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΙΟ ΣΠΑΝΙΑ ΕΙΔΗ
ΕΠΟΠΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ:



-ΣΧΕΤΙΚΟ ΠΟΙΗΜΑ:
Πιγκουΐνος (Λάμπρος Μαγκλάρας)
Στο κορμί έχει φτερά, μα ποτέ του δεν πετάει,
σαν γεννά κάνει αβγά, περπατάει, κολυμπάει.
Είναι όμορφο πουλί, ουρανός δεν το γνωρίζει,
και στη θάλασσα πολύ, του αρέσει να γυρίζει.
Αν το βρεις ξέρεις πολλά και το μπράβο μου σου δίνω.
– Χα, χα, χά, χα,/ χα, χα, χά, μου μιλάς για πιγκουΐνο!
ΣΧΕΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ:
MAZOO AND THE ZOO: ΠΙΓΚΟΥΙΝΟΣ
-Παιχνίδι μνήμης:
-Μουσικοκινητική:
-Παιχνίδια με τους πιγκουίνους στη Γλώσσα (αναγνώριση γραμμάτων αλφαβήτας) και στα Μαθηματικά:
-Ζωγραφίζουμε τον πιγκουίνο μας:
-Σκεφτόμαστε και ανακαλύπτουμε στη γλώσσα, λέξεις που αρχίζουν με Π, π, όπως ο “πιγκουίνος”:
–Ατομική κατασκευή πιγκουίνου με το αποτύπωμα της παλάμης κάθε παιδιού:
–30 Ιανουαρίου “Εορτασμός των 3 Ιεραρχών”: Αναφορά και ενημέρωση των παιδιών για τηζωή και το έργο των 3 Ιεραρχών και σχετική αναμνηστική κατασκευή από τα παιδιά:
Μήνυμα της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως για την εορτή των Τριών Ιεραρχών
Αγαπητοί μας μαθητές, αγαπητοί εκπαιδευτικοί,
Στις 30 Ιανουαρίου η Εκκλησία μας γιορτάζει τη μνήμη τριών Αγίων, προστατών των μαθητών και των γραμμάτων: του Βασιλείου του Μέγα, του Γρηγορίου ΝαζιανζηνούτουΘεολόγουκαι του Ιωάννη του Χρυσοστόμου.
Η γιορτή αυτή συνδέθηκε με την εκπαίδευση, καθώς οι Τρεις Ιεράρχες διέδωσαν, όχι μόνο το Χριστιανισμό, αλλά και την αγάπη για την επιστήμη, τα γράμματα, την ορθή σκέψη και τη φιλομάθεια. Εξήραν τη μάθηση, το έργο και το ρόλο του δασκάλου, την αξία των γραμμάτων και του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, παρότρυναν τους νέους να αναζητήσουν την αλήθεια και να βλέπουν με κριτική ματιά τα δεδομένα της εποχής.
Το δίδαγμά τους,μία αυθεντική έκφραση Παιδείας, παραμένει πάντοτε επίκαιρο και το φως της σοφίας τους διαπερνά τους αιώνες, ξεφεύγοντας από τα στενά όρια της ανθρώπινης φύσης και αγγίζοντας τη διαχρονικότητα.
Αγαπητά μας παιδιά, εύχομαι να αγαπάτε τη γνώση και να την επιδιώκετε για όλη σας τη ζωή.
Χρόνια πολλά σε όλες και όλους!
-14 Φεβρουαρίου: Ημέρα της Αγάπης
Μετά τη γενικότερη συζήτηση με τα παιδιά για τα όμορφα συναισθήματα και πώς αυτά εκφράζονται, λόγω της ημέρας, εστιάσαμε στο συναίσθημα της αγάπης. Αποφασίσαμε να κατασκευάσουμε χάρτινες καρτούλες “έκπληξη”, με ευχές για τη μαμά και τον μπαμπά, που από την δική τους αγάπη δημιουργήθηκε η οικογένεια του κάθε παιδιού. Με πολλή χαρά τα παιδιά, έκοψαν και κόλλησαν χαρτόνια κάνσον και γκοφρέ, για να σχηματίσουν το σύμβολο της αγάπης, μιά καρδιά για την κάρτα τους:
-“Απόκριες”
“Καλώς το καρναβάλι με τους τρελούς χορούς, που ντύνει μασκαράδες μεγάλους και μικρούς….”
Κατασκευή κλόουν από τα παιδικά χεράκια, που έκοψαν και κόλλησαν χαρτόνι κάνσον και γκοφρέ και τα κόλλησαν σε χάρτινο πιάτο, για να σχηματίσουν το πρόσωπο του κλόουν τους:






















































