ΜΑΡΤΙΟΣ 2024 – ΕΠΕΤΕΙΟΣ 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ

                                 ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ!!!!

             ανοιξη 1      Μαρτ

 

“Μάρτης είναι, νάζια κάνει, πότε κλαίει, πότε γελάει…!”

Μαρτης κλα μαρ

κλ γε μαρ ομ μαρ

Φτιάξαμε “μαρτάκι” και το φορέσαμε στο χεράκι!!

μαρτάκι μαρ

-Σήμερα 6 Μαρτίου, Πανελλήνια ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού ,το ενδιαφέρον της τάξη μας μονοπώλησε το παρακάτω αρχείο, με σκοπό οι μαθητές του νηπιαγωγείου μας να κατανοήσουν και να διακρίνουν τα διαφορετικά είδη σχολικού εκφοβισμού και να σκεφτούν τρόπους αντίδρασης και καταπολέμησής του. Οδηγηθήκαμε σε συζητήσεις αναφορικά με το πώς προστατευόμαστε από καταστάσεις θυματοποίησης και πώς θα πρέπει να συμπεριφερθούμε, αν αντιληφθούμε να συμβαίνουν γύρω μας:

-Αποχαιρετάμε τον Χειμώνα και υποδεχόμαστε την Άνοιξη συντροφιά με το παγώνι, το αγαπημένο πουλί της Μαρίας, της ομώνυμης ηρωίδας του βιβλίου της Ευγενίας Φακίνου “Τα Ελληνάκια”, το οποίο και θα δραματοποιήσουμε ενόψει της επετείου της 25ης Μαρτίου. Καλό μήνα!

                         παγωνι

-Δεν ξεχνάμε όμως και τη αγαπημένη γιορτή των παιδιών τις Αποκριές!!Ετοιμάζουμε και στολίζουμε την πόρτα μας με κλόουν (χαρτοκολλητική) και  ζωγραφίζουμε τον δικό μας σε χαρτί με τύπωμα από φελλό:

                             απόκ πορ

απόκ αποκριε

-Η ιστορία του Αρλεκίνου:

-Κατασκευή καπέλου και μάσκας του Αρλεκίνου από τα παιδιά ( κόψιμο και βάψιμο των ρόμβων με χρώματα της επιλογής τους) Κάθε παιδί μεταμφιέζεται σε Αρλεκίνο κατά την αποχώρησή του από το σχολείο:

                           1αρλ  3αρλ

                                   αρλε

-Πότε «εμφανίστηκε» ο κλόουν;

Μορφές που μοιάζουν με τους σημερινούς κλόουν μας είναι γνωστές εδώ και χιλιάδες χρόνια. Γνωρίζουμε από επιγραφές και αγάλματα ότι μια φυλή πυγμαίων, γνωστών και ως Dangas, διασκέδαζαν τους φαραώ με κλόουν στην αρχαία Αίγυπτο, γύρω στο 2500 π.Χ. Γελωτοποιοί της βασιλικής αυλής έδιναν παραστάσεις στην Κίνα από το 1800 π.Χ. περίπου.

Οι γελωτοποιοί είναι μεταξύ άλλων γνωστοί και στην Ινδία. Επίσης οι περισσότερες κουλτούρες είχαν λαϊκούς θεατρίνους των πανηγυριών.

Η μορφή του κλόουν όπως τη γνωρίζουμε σήμερα έχει τις ρίζες της στην commedia dell’ arte, η οποία εμφανίστηκε το 16ο αιώνα ως μέρος της παράδοσης του καρναβαλιού. Στις παλαιότερες κωμωδίες ο κλόουν ονομαζόταν Αρλεκίνος. Από την αρχή της εμφάνισής του φορούσε σκισμένα ρούχα και μαύρη μάσκα, αλλά με τον καιρό ο Αρλεκίνος εξελίχθηκε σε κομψό γυναικοκατακτητή και ο ρόλος του κλόουν πέρασε στα χέρια του Πιερό.

Οι πρώτοι κλόουν του τσίρκου εμφανίστηκαν το 18ο προς 19ο αιώνα, αλλά οι σύγχρονοι (με τα χαρακτηριστικά τους ρούχα, την κόκκινη μύτη και τα μεγάλα παπούτσια) άρχισαν να εμφανίζονται, όταν είχε μπει για τα καλά ο 20ος αι.

Αφού σήμερα πραγματοποιήσαμε ταξίδι πίσω στον χρόνο, στην ιστορία του κλόουν, βρήκαμε το βίντεο “How to draw a clown step by step” κι ακολουθώντας το, χωρίς καν να το καταλάβουμε, φιλοτεχνήσαμε το πορτρέτο του! Τώρα οι κλόουν συντροφεύουν την τάξη μας!

 

                        klooyn

 

-Η πιο γνωστή σύνθεση του Γάλλου συνθέτη Camille Saint- Saens ” Το καρναβάλι των ζώων”, ένα από τα δημοφιλέστερα έργα κλασικής μουσικής για παιδιά, που παραπέμπει σ ένα φανταστικό ζωολογικό μουσείο, μας ενέπνευσε να μεταμφιεστούμε σήμερα σε εξωτικά πουλιά!

ΜΑΣ ΠΟΥΛΙ

ΠΟΥ 2  ΠΟΥ Μ

ΠΟΥ ΠΑΙ ΜΑΣ ΠΑΙ

-Μετά την ανάγνωση της ιστορίας του “΄Ελμερ το ελεφαντάκι” και τη συζήτηση για τη διαφορετικότητα, μεταμφιεστήκαμε όλοι σε ελεφαντάκια, με καπέλα από χαρτόνι που κόψαμε και κολλήσαμε:

                                          ελ

ελεφαντα ελεφαν

                                          ολοι ελεφα

 

  • Αποκριάτικα παραδοσιακά παιχνίδια στο σχολείο:
  • χασ  παιχν απο
  • απ παι   παι χασ
  • γαιτανα  γαιτα
Χαρταετός, η χαρά των μικρών και των μεγάλων την Καθαρή Δευτέρα, δεν είναι απλά ένα παιχνίδι, που διατηρείται στην παράδοση εδώ και χιλιάδες χρόνια.
Το πέταγμά του στα ύψη και το παιχνίδι του στον άνεμο, ψηλά στον ουρανό, υποδηλώνει την ανάταση της ψυχής μετά το ξεφάντωμα της Αποκριάς. Ο χαρταετός πρωταγωνιστεί στα Κούλουμα, αν και πατρίδα του είναι η Ανατολή, όταν πέταξε για πρώτη φορά περίπου στα 1000π.Χ και από τότε χρωματίζει με τον δικό του τρόπο τον ουρανό σε όλο τον κόσμο.
Απόπειρα να αναπαραστήσουμε τον πίνακα του Δημήτρη Μυταρά “Οι χαρταετοί”:

ΧΑΡ  ΧΑΡΤ

ΧΑΡΤΑΕ  ΧΑΡΤΑΕΤ

ΑΚΟΥΑΡ ΧΑΡΤ ΧΑΡΤ ΑΚΟΥ

ΖΩ ΧΑΡ  ΜΥΤΑΡ

                                    ΜΥΤΑ

“Το έθιμο του χαρταετού” Sway της Αντωνίου Ιωάννας:

 

-Ήταν Καθαρή Δευτέρα του 1963, όταν κάποιοι νεαροί σήκωσαν στον αττικό ουρανό χαρταετούς, που είχαν πάνω τους το σήμα της ειρήνης. Η αστυνομία κινητοποιήθηκε και τους μετέφερε στο αστυνομικό τμήμα μαζί με τους χαρταετούς!

Το σήμα της ειρήνης είναι σήμερα σε όλους γνωστό, τότε όμως οι περισσότεροι στην Ελλάδα το έβλεπαν για πρώτη φορά. Οι νεαροί ήθελαν με το πέταγμα των χαρταετών να διαδηλώσουν κατά του ανταγωνισμού των εξοπλισμών των δύο υπερδυνάμεων (Αμερικής και Σοβιετικής Ένωσης), που απειλούσαν με πυρηνικό ολοκαύτωμα.
Οι χαρταετοί της ειρήνης, που υψώθηκαν στον ουρανό εκείνη την Καθαρή Δευτέρα του 1963 έδωσαν την έμπνευση στον Μίκη Θεοδωράκη να συνθέσει την υπέροχη μουσική ” Χαρταετοί”.

Ακούσαμε και το μήνυμα των χαρταετών της ειρήνης!

-Εμείς σήμερα στην τάξη αποφασίσαμε να στείλουμε το δικό μας μήνυμα , που δεν πρόλαβαν οι νεαροί του 1963 με τους δικούς τους!

ΧΑΡΤΑ2  ΧΑΡΤΑ2Β

ΧΑΡΤΑ3

ΧΑΡΤ 1  χαρτα

“Χαρταετός” στην αγγλική γλώσσα, ατομική κατασκευή ( αποτύπωμα παλάμης παιδιών σε χαρτί) με την ευχή για μια χαρούμενη άνοιξη:

draw   f ki

fly   F kite

                all ki

 

                                 “Η ΚΥΡΑ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ”

-Ετοιμάζοντας την κυρα-Σαρακοστή:

ΣΑΡΑ1 ΣΑΡΑΚΟΣ

ΣΑΡΑΚ1 ΣΑΡΑΚ

-Ευχαριστούμε πολύ τις Γυναίκες του Κ.Α.Π.Η. του Δ. Θέρμης για την υπέροχη χειροποίητη “Κυρά Σαρακοστή” που μας δώρισαν για το σχολείο μας:

κυ Σα   2 Σαρα

 

                       ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

– Ελληνική παράδοση- παραδοσιακές φορεσιές της Ελλάδας (ανάλογα με την περιοχή που διέμεναν οι γυναίκες και για το λόγο που τις φορούσαν, ήταν και η επιλογή της φορεσιάς και των υφασμάτων που χρησιμοποιούσαν – ζεστές για τις ορεινές περιοχές και πιο ανάλαφρες για τις παραθαλάσσιες):

  

   

IMG 20220321 091632 resized 20220324 051946700 IMG 20220321 091808 resized 20220324 051945444

IMG 20220321 091900 resized 20220324 051944904 IMG 20220321 192037 resized 20220324 051946464 IMG 20220321 192105 resized 20220324 051946217

IMG 20220321 192137 resized 20220324 051946003 IMG 20220321 192225 resized 20220324 051945781 IMG 20220321 192307 resized 20220324 051944688

                                    IMG 20220321 091830 resized 20220324 051945150

-Παραδοσιακά κεντήματα: Συζήτηση με τα παιδιά για τα υλικά, τα σχέδια – μοτίβα ( μαθηματικές έννοιες) που χρησιμοποιούσαν οι κοπέλες στα εργόχειρά τους και τη χρησιμότητά τους:

” Τα Ελληνάκια” της Ευγενίας Φακίνου μας ενέπνευσαν να εμβαθύνουμε στη λαϊκή μας παράδοση και την παραδοσιακή λαϊκή τέχνη.

                                 Ελλη

Παραδοσιακά υφαντά με χαρτοπλεκτική:

Στην τάξη μας ” στήσαμε” λοιπόν τους δικούς μας “αργαλειούς” κι επιδοθήκαμε στην τέχνη της υφαντικής με λωρίδες βελουτέ χαρτιού. Αρχικά χρησιμοποιήσαμε ένα βελουτέ χαρτί, το οποίο διπλώσαμε στη μέση και σχεδιάσαμε ευθείες γραμμές με το μολύβι. Κόψαμε στη συνέχεια παράλληλες ευθείες μέχρι τη γραμμή που είχαμε ορίσει και ξεδιπλώσαμε το βελουτέ.

Αρχίσαμε να υφαίνουμε περνώντας εναλλάξ λωρίδες βελουτέ πάνω και κάτω. Κολλήσαμε τα δύο άκρα της πρώτης λωρίδας στο βελουτέ μας. Συνεχίσαμε την ύφανση με λωρίδες βελουτέ διαφόρων χρωμάτων, σε διάφορα μοτίβα κι εναλλαγές τους! Επιστήσαμε την προσοχή μας στο ξεκίνημα της ύφανσης της κάθε λωρίδας μια από την πάνω και μια από την κάτω πλευρά του χαρτιού! Δεν ήταν εύκολο!
Τα καταφέραμε φανταστικά με αρκετή συνεργασία, υπομονή κι επιμονή ! Ορίστε τα υφαντά της ελληνικής λαϊκής τέχνης:

υφαν υφ1

υφ υφαντ1

υφαντ υφαν1

κροσ υφ  υφ κροσ

υφαντικη  ομ χαλ

 

-Σε παλαιότερους χρόνους το κέντημα ήταν βασική και κυρίαρχη τέχνη διακόσμησης και απασχόλησης των γυναικών.
 Το κέντημα κοσμεί το έργο μας, προσθέτοντας μεγαλύτερη αισθητική αξία, ενώ παράλληλα αποτελεί κομψό χειροτέχνημα, που μπορεί να στολίσει την κατοικία, φέροντας τη μοναδική σφραγίδα του χειροποίητου.
Στην Ελλάδα η ελληνική λαϊκή κεντητική έχει δημιουργήσει μια λαμπρή παράδοση, η οποία παρουσιάζει ενδιαφέρον όχι μόνο από καλλιτεχνική, αλλά και από λαογραφική άποψη.
Τα ελληνικά χειροποίητα κεντήματα παρουσιάζουν  ποικιλία και πλούτο διακοσμητικών θεμάτων και θεωρούνται έργα τέχνης.
Εμείς στην τάξη επιδοθήκαμε με το δικό μας τρόπο σε μια δραστηριότητα ανάδειξης της παραδοσιακής λαϊκής τέχνης, εμπνεόμενοι από σχέδια και εικόνες του Μουσείου Μπενάκη:

πιατα ΠΑΡ ΠΙΑ

ΤΡ ΠΑΡ  ΠΙΑΤ

                                παραδ πια

-Έτοιμες και οι προσκλήσεις για τη γιορτή της επετείου της 25ης Μαρτίου, εμπνευσμένη από το βιβλίο της Ευγενίας Φακίνου “Τα Ελληνάκια”:

προσκ   προσκ2

-Παράσταση θεάτρου σκιών στο σχολείο. Γνωριμία με τον Καραγκιόζη, τις υπόλοιπες φιγούρες του θεάτρου σκιών. Με πολύ ενδιαφέρον τα παιδιά παρακολούθησαν τις διασκεδαστικές ιστορίες του και δοκίμασαν να παίξουν και τα τα ίδια:

Καρα καρα2

karagiozis  Καραγ 1

                 

                Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821

FB IMG 1648196818837

Συζήτηση με τα παιδιά για την Ελληνική επανάσταση κατά της Τουρκοκρατίας, που επί 400 χρόνια μας είχανε σκλαβωμένους. Περιγραφή των γεγονότων που οδήγησαν σταδιακά στην απελευθέρωση του Γένους. Σχετικό φωτογραφικό υλικό, προσέγγιση μέσω πινάκων ζωγραφικής:

 

-Εικόνες αναφοράς (Οι ήρωες του 1821): Παρατήρηση και συζήτηση με τα παιδιά για τα χαρακτηριστικά των ηρώων, τις ενδυμασίες, την τοποθεσία που εικονίζονται, τον συμβολισμό στοιχείων της κάθε εικόνας κ.λ.π.

  

  

 

  

  

  

  

  7f1fe8ea5a7d2881bcc69e34cbaaf699

  

  

 

-ΤΕΧΝΗ: Οι πίνακες ζωγραφικής μαρτυρούν τα γεγονότα:

  

  

  

  

 

  

  

  

-Sway «25η Μαρτίου» -εκπαιδευτικό υλικό (της Νηπ/γού Έλενας Γιαννακοπούλου): Πατήστε στην “μετάβαση” στο τέλος της εικόνας για να ανοίξει.

 

  • Παιχνίδι δραστηριοτήτων για την 25η Μαρτίου, από τη συνάδελφο Τάνια Μάνεση. Πατώντας στα μικρά εικονίδια, μια έκπληξη σας περιμένει!:

 

 

-Η στολή του Εύζωνα:

Με αφορμή την επέτειο της 25ης Μαρτίου γίναμε ” Ντεντέκτιβ της τέχνης” και παρατηρήσαμε πίνακες ζωγραφικής και φωτογραφίες, που απεικόνιζαν τους Εύζωνες.
Τα παιδιά γνώρισαν και ονόμασαν τα στοιχεία της φορεσιάς του (φέσι, πουκαμίσα, γιλέκο, φουστανέλα, τσαρούχια):

  

 

Τι συμβολίζει η παραδοσιακή μας φορεσιά;

cee5c55334267df0fdb1ac37d1882479 FB IMG 1648284641024

STOLH TSOLIA 2     ΤΣΟΛΙΑ

-Η περικεφαλαία του Κολοκοτρώνη:

  ΚΟΛΟΚ

-Σχετικά παιχνίδια αντιστοίχισης στον Η/Υ:

ΗΥ  ηυ παι

– Έπειτα, εμπνεύστηκαν κι απέδωσαν εικαστικά τα δικά τους τσολιαδάκια:
tsol   τσολ
                             τσολιας
-Ζωγραφίζουμε “Ελληνάκια” (τσολιάδες και ελληνοπούλες) με στάμπες (σφουγγάρια) και τέμπερες:
Ζω τσολ Ζω τσο
Ζωγ τσολιαδ Τσο
 -Τα αστεράκια ντύθηκαν “Ελληνάκια” και στόλισαν την πόρτα της τάξης μας:
                                     Στ πορ

Ατομικές εργασίες σχετικές με τα γεγονότα της επετείου της 25ης Μαρτίου 1821:

                           25Η