Πρότυπο Ανάπτυξης Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας
Τίτλος Δράσης
Εργαλειοθήκη (toolkit) για περίπτωση ανάγκης
Επίπεδο
Νηπιαγωγείο
Θεματικό Πεδίο
3, 11, 13, 17
Σύντομη περιγραφή της Δράσης
Σκοπός της δράσης ήταν η ενημέρωση και οργάνωση της προστασίας των μαθητών και μαθητριών, καθώς και των μελών της ευρύτερης κοινότητας σε περίπτωση φυσικών καταστροφών. Οι μαθητές μας με αφόρμηση το κουτί των πρώτων βοηθειών του σχολείου, διερεύνησαν θέματα που σχετίζονται με φυσικές καταστροφές , αναζήτησαν πληροφορίες και εστίασαν στην προστασία τους. Φέραμε τους μικρούς μαθητές μας σε επαφή με τον καθηγητή Πανεπιστημίου Φυσικών Καταστροφών Μιχαήλ Διακάκη, όπου ήταν κάτι που τα ενθουσίασε και αύξησε την περιέργειά τους για τα φυσικά φαινόμενα και τα προληπτικά μέτρα προστασίας. Τα παιδιά σχεδίασαν και οργάνωσαν ένα toolkit με αντικείμενα χρήσιμα σε περίπτωση φυσικής καταστροφής στο σχολείο μας, μετέφεραν τις γνώσεις αυτές στους γονείς τους και δημιουργήσαν και τα ίδια τη δική τους εργαλειοθήκη στο σπίτι τους καθώς διέδωσαν τις γνώσεις που απεκόμισαν και σε άλλα περιβάλλοντα όπως φίλους, συγγενείς και τη γειτονιά του σχολείου μας.
Μάθημα ή τομέας του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων που εντάσσεται:
Θεματικό Πεδίο : Παιδί και Θετικές Επιστήμες Γ.2 Φυσικές Επιστήμες Γ.2.3 Γη και πλανητικό Σύστημα και Διάστημα, iii. Καιρικά φαινόμενα
Εργαστήρι δεξιοτήτων : STEM και η γη γυρίζει
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Οι μαθητές:
να αναγνωρίζουν περιπτώσεις φυσικών καταστροφών όπως σεισμός , πυρκαγιές και πλημμύρες.
να επισκέπτονται και συνεργάζονται με υπεύθυνους φορείς για να συλλέξουν πληροφορίες
να οργανώνουν τρόπους προστασίας τους σε περίπτωση φυσικών καταστροφών.
να ευαισθητοποιούν και άλλα μέλη της σχολικής και ευρύτερης κοινότητας για την προστασία τους σε περίπτωση κάποιας φυσικής καταστροφής.
Πεδίο Υλοποίησης
Σχολική αίθουσα και χώρος φύλαξης του κουτιού πρώτων βοηθειών στο σχολείο.
Φάσεις Υλοποίησης Δράσης
Διερεύνηση (1 διδακτική ώρα)
Αφόρμηση για τη δράση έδωσε το υπάρχον κουτί πρώτων βοηθειών και οι μύθοι του Εγκέλαδου και μύθοι από την Νότια Καλιφόρνια και Ινδία. Οι μαθητές βρήκαν στο χώρο του σχολείου όπου φυλάσσεται το κουτί πρώτων βοηθειών, ρώτησαν για το περιεχόμενό του και συζήτησαν με τις εκπαιδευτικούς για την ανάγκη ύπαρξης του κουτιού και τρόπους ανατροφοδότησής του περιεχομένου αυτού.
Προετοιμασία/Σχεδιασμός (1 διδακτική ώρα)
Με καταιγισμό ιδεών οι μαθητές ανέφεραν περιπτώσεις όπως πλημμύρες, σεισμούς, ηφαίστεια, πυρκαγιές κτλ στις οποίες θα μπορούσε να φανεί χρήσιμο ένα κουτί έκτακτων αναγκών. Με το ερώτημα <<Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε εμείς , για να προστατευτούμε στην περίπτωση μιας τέτοιας καταστροφής;>> και κατόπιν συζήτησης αποφασίσαμε να μάθουμε περισσότερα για την πρόληψή μας σε τέτοιες έκτακτες ανάγκες Οι μαθητές συζήτησαν και αποφάσισαν από ποιους ανθρώπους και φορείς θα μπορούσαν να πάρουν πληροφορίες για την προστασία τους σε τέτοιες περιπτώσεις.
Υλοποίηση (5 διδακτικές ώρες)
Μαζί με τους μαθητές μας μπήκαμε σε σελίδες φορέων, στο σπίτι τους αναζήτησαν φυλλάδια και έφεραν κάποια βιβλία και πληροφορίες, επικοινωνήσαμε με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών με φορείς όπως την Πυροσβεστική, το ΕΚΑΒ, την Άμεση Δράση, το ΕΚΠΑ και καλέσαμε στη τάξη ειδικούς όπως τον επίκουρο καθηγητή Πανεπιστημίου Φυσικών Καταστροφών κ. Μιχαήλ Διακάκη.
Πριν την επίσκεψη του ειδικού στο σχολείο μας, οι μαθητές είχαν ενημερωθεί για το έργο των ανθρώπων και των φορέων, είχαν προετοιμάσει τις ερωτήσεις που έθεσαν στον καθηγητή Φυσικών Καταστροφών τα εργαλεία που θα χρειάστηκαν για την αποτύπωση των συζητήσεων όπως μολύβια, μαρκαδόρους, χαρτιά κτλ
Μετά την επίσκεψη του καθηγητή φυσικών καταστροφών οι μαθητές μας αποφασίσαν εκτός από τα ήδη υπάρχοντα (πχ φακό , σφυρίχτρα, τσιρότα, κλειδιά, μπαταρίες) να βάλουν κάποια κρακεράκια, μπουκάλια με νερό, μάσκες προστασίας, φάρμακα όπως ντεπόν και κάποιους αριθμούς έκτακτης ανάγκης και μια καρτέλα υπενθύμισης του τελευταίου ελέγχου του κουτιού προκειμένου να μην υπάρχει κάτι ληγμένο ή κατεστραμμένο.
Οι μαθητές ζωγράφισαν το εξωτερικό του κουτιού απεικονίζοντας τον σκοπό ύπαρξης του συγκεκριμένου περιεχομένου. Μέσα στο κουτί τοποθέτησαν λίστα περιεχομένων για έλεγχο κατά διαστήματα και τη διασφάλιση ότι δεν λείπει κάτι. Αποφάσισαν σε ποιο σημείο πρέπει να τοποθετηθεί το κουτί προκειμένου να είναι προσβάσιμο σε όλους. Ετοίμασαν μια λειτουργική κάρτα με την οδηγία << Το κουτί αυτό είναι για περίπτωση σεισμού, πλημμύρας ή φωτιάς. Παρακαλούμε να μην το ανοίξετε εκτός αν υπάρχει ανάγκη!>>.
Παράλληλα με το κουτί, οι μαθητές δημιούργησαν τα δικά τους χάρτινα βαλιτσάκια με φωτογραφίες όσων χρειάζονται σε έκτακτη ανάγκη καθώς και αριθμούς έκτακτης ανάγκης. Πραγματοποιήθηκαν ασκήσεις σεισμού και εκκένωσης του και μοίρασαν στους γονείς φυλλάδιο του ΟΑΣΠ σχετικά με το τι πρέπει να κάνουμε σε περίπτωση σεισμού.
Επικοινωνία-Διάχυση (2 διδακτικές ώρες)
Η δράση , τα ατομικά χάρτινα βαλιτσάκια, το χάρτινο κινητό τηλέφωνο με τον αρθμό 112, η κατασκευή με το σεισμοσπιτάκι και το κουτί που έχει δημιουργηθεί παρουσιάστηκε σε γονείς ,φιλικά πρόσωπα και άλλο νηπιαγωγείο προκειμένου να δημιουργηθούν κουτιά έκτακτης ανάγκης, κάτι το οποίο επιτεύχθηκε επιτυχώς σε μεγάλο βαθμό.
Αναστοχασμός (1 διδακτική ώρα)
Οι μαθητές με την ολοκλήρωση της δράσης συζήτησαν, εξέφρασαν τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους και τα αποτύπωσαν σε ζωγραφιές. Στο τέλος έλαβαν βεβαιώσεις για τη συμμετοχή τους στη δράση και αναμνηστικά.


