Θεματική ενότητα :Φροντίζω το Περιβάλλον. Υποθεματική: Αειφόρος Ανάπτυξη, Οικολογική Συνείδηση
Σκοπός του βιωματικού πρόγραμματος «Οι Νερο….εξερευνητές!» είναι να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες τη σημασία του νερού στη διατήρηση της βιοποικιλότητας, τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές του παραμέτρους, να γνωρίσουν τους βασικούς κανόνες για σωστή διαχείριση του νερού. Στόχοι είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τις σπουδαίες ιδιότητες του νερού, να ανακαλύψουν τον κύκλο του, να πειραματιστούν και να βρουν τρόπους για την εξοικονόμησή του, μέσα από δραστηριότητες κινητικές, ομαδοσυνεργατικές και θεατρικό παιχνίδι.
1ο εργαστήριο: Εισαγωγή στο θέμα -Κουκλοθέατρο ο Άκης Νεράκης
Περιγραφή: Καθόμαστε σε κύκλο και τους δείχνουμε την υδρόγειο. Τους ρωτάμε ποια χρώματα βλέπουμε ότι έχει και ποιο χρώμα είναι σε μεγαλύτερη ποσότητα. Το νερό υπάρχει σε μεγάλη ποσότητα αλλά μπορούμε όλο αυτό να το χρησιμοποιήσουμε, να το πιούμε; Συζήτηση
Φτιάξαμε ιστόγραμμα για το νερό- Πού το βρίσκουμε;
Κουκλοθέατρο: Παρακολουθήσαμε την ιστορία του Άκη Νεράκη . Δίνονται στα παιδιά τα πρώτα ερεθίσματα και οι βασικές πληροφορίες σχετικά με το νερό και τη σημασία του για τη διατήρηση της ζωής στον πλανήτη. Κατασκευάσαμε την φιγούρα του Άκη-Νεράκη.
Κάναμε ένα φύλλο εργασίας με συννεφάκια με αριθμούς και σταγόνες.
2ο εργαστήριο: Ο Κύκλος του Νερού
Συζητάμε τον κύκλο του νερού με βάση την μακέτα που φτιάξαμε για τον κύκλο του νερού.
Είδαμε βιντεάκι με τον κύκλο του νερού και τραγούδι
Ακολούθησε δραματοποίηση όπου γίναμε σταγόνες στη θάλασσα, ζεσταθήκαμε και γίναμε υδρατμοί, μετά μαζευτήκαμε όλοι μαζί σε συννεφάκι βαρύναμε και πέσαμε σαν βροχή σε ένα ποταμάκι και κολυμπήσαμε ώσπου καταλήξαμε και πάλι στη θάλασσα.
Κατασκευάσαμε με χάρτινο πιάτο τον κύκλο του νερού.
3ο εργαστήριο: Ιδιότητες του νερού
Διαβάσαμε το παραμύθι «Η μικρή σταγόνα» και συζητήσαμε για το ταξίδι της.
Ακολούθησαν 3 πειράματα και μιλήσαμε για τις ιδιότητες του νερού(στερεό, υγρό, αέριο) και τη διαλυτότητα . Παρατηρήσαμε την αλλαγή του υγρού σε αέριο και πάλι σε υγρό. Σε άλλο πείραμα με τη χρήση αφρού νερού και χρώματος ζαχαροπλαστικής είδαμε πώς σχηματίζεται η βροχή. Με τη χρήση υλικών (αλάτι, ζάχαρη, πετρούλες, φακές, αλεύρι) παρατηρήσαμε ποια υλικά διαλύονται στο νερό και μετά τα αποτυπώσαμε σε φύλλο εργασίας. Παίξαμε παιχνίδια για τις ιδιότητες του νερού στο wordwall.
4ο εργαστήριο: Ρύπανση νερού
Στην παρεούλα μας επισκέφτηκε η γοργόνα. Γιατί κλαις γοργόνα;
Παρακολουθήσαμε εικόνες και βίντεο για τη μόλυνση της θάλασσας
Διαβάσαμε το παραμύθι «Η μικρή γοργόνα πώς να ζήσει στο σκουπιδονήσι;»
Είδαμε το βίντεο ενός φωτογράφου που φωτογράφησε μια γοργόνα να κολυμπάει σε μια θάλασσα από πλαστικά μπουκάλια.
Ζωγραφίσαμε σε φύλλο εργασίας την γοργόνα να κολυμπάει σε μια βρώμικη θάλασσα.
5ο εργαστήριο: Πειράματα ρύπανσης
Διαβάσαμε το παραμύθι « Ο Λύκος Ζαχαρίας ονειρεύεται τον ωκεανό».
Μετά από τη συζήτηση το παραμυθιού βγάλαμε το μήνυμα «Το νερό δεν το βρωμίζω, για το μέλλον μου φροντίζω»
Κατασκευάσαμε μια γοργόνα ή έναν λύκο Ζαχαρία-γοργόνα
Πειραματιστήκαμε φτιάχνοντας μια θάλασσα με καραβάκι και την μολύναμε. Δυσκολευτήκαμε να αφαιρέσουμε το μολυσμένο νερό(με κουτάλι, βαμβάκι, σφουγγάρι, φίλτρο νερού)
6ο εργαστήριο: Χρησιμότητα νερού
Που χρησιμοποιούμε το νερό; Γιατί; Γράψαμε τη λέξη ΝΕΡΟ και την αναγνωρίσαμε σε φύλλο εργασίας.
Σε άλλο φύλλο εργασίας ζωγραφίσαμε πού χρησιμοποιούμε το νερό.
Παίξαμε παιχνίδια στην αυλή με το νερό «Οι νεροκουβαλητές» και κάναμε δραματοποίηση τον κύκλο του νερού.
7ο εργαστήριο: Εξοικονόμηση Νερού
Είδαμε βίντεο για την εξοικονόμηση του νερού και ακολούθησε συζήτηση.
Ζωγραφίσαμε στις σταγόνες τρόπους εξοικονόμησης νερού και τις κολλήσαμε σε ομαδική αφίσα
Παίξαμε παιχνίδια στο wordwall .
8ο εργαστήριο: Αξιολόγηση
Ζωγραφίσαμε ελεύθερα μια σταγόνα για να ολοκληρώσουμε την ομαδική αφίσα προσθέτοντας το μήνυμα «Το νερό δεν το βρωμίζω, για το μέλλον μου φροντίζω».
Κάναμε φύλλο εργασίας για την αξιολόγηση: Ένας δράκος με φτερά ψάχνει καθαρά νερά.
9ο εργαστήριο: Παιχνίδι Steam
Παίξαμε με το ρομποτάκι προγραμματίζοντάς το έτσι ώστε να εξοικονομεί νερό.
Ζωγραφίσαμε το εξώφυλλο του εργαστηρίου και απονείμαμε τους επαίνους του εργαστηρίου.
Ακούσαμε τραγούδια με το νερό
Στα πλαίσια του ολοήμερου τμήματος ζωγραφίσαμε την σταγόνα με τα χεράκια μας για να την προστατεύσουμε, ζωγραφίσαμε τα σύννεφα και τη βροχή χρησιμοποιώντας ρολά υγείας για να αποτυπώσουμε τη βροχή. Παίξαμε αντιστοίχιση σύννεφο(με αριθμό) και σταγόνες και φτιάξαμε μια ομαδική αφίσα με τη θάλασσα μολυσμένη και καθαρή. Τέλος δημιουργήσαμε μια ηχοιστορία με μουσικά όργανα βασισμένη στον κύκλο του νερού.