Τα νέα μας

Η Τάξη μας 



Λήψη αρχείου

 

Ενδεικτικές δραστηριότητες από το Φθινόπωρο 



Λήψη αρχείου

 

Ενδεικτικές δραστηριότητες από το Χειμώνα 



Λήψη αρχείου

 

Ενδεικτικές δραστηριότητες από την Άνοιξη 



Λήψη αρχείου

 

Ενδεικτικές δραστηριότητες από το Καλοκαίρι



Λήψη αρχείου

 

Ενδεικτικές δραστηριότητες για τα Συναισθήματα 



Λήψη αρχείου

 

Ενδεικτικές δραστηριότητες Μαθηματικών



Λήψη αρχείου

 

ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΕΠΙΓΝΩΣΗ

Η φωνολογική επίγνωση αναφέρεται στην ικανότητα να αναγνωρίζουμε και να χειριζόμαστε τους ήχους της γλώσσας. Αυτή η δεξιότητα είναι θεμελιώδης για την ανάπτυξη της ανάγνωσης και της γραφής, ιδιαίτερα για τους μαθητές νηπιαγωγείου με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ).

Ταύτιση αρχικού γράμματος

Σύμφωνα με τους Δημητρίου και Κουτρουμπή (2015), η φωνολογική επίγνωση παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών με ΕΕΑ. Η έγκαιρη και σωστή διδασκαλία της φωνολογικής επίγνωσης μπορεί να βοηθήσει αυτά τα παιδιά να αποκτήσουν τις βάσεις για την ανάγνωση και τη γραφή, ενισχύοντας παράλληλα την αυτοπεποίθησή τους. Ο Δημητρίου και η Κουτρουμπή (2015) επισημαίνουν ότι η ικανότητα των παιδιών να ταυτίζουν γράμματα και να αντιστοιχίζουν τα γράμματα με τα αντίστοιχα φωνήματα είναι βασική για την ανάπτυξη των αναγνωστικών δεξιοτήτων. Τα παιδιά με ΕΕΑ μπορεί να αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες προκλήσεις σε αυτούς τους τομείς, και η παροχή στοχευμένης εκπαιδευτικής παρέμβασης μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την απόδοσή τους.

Ταύτιση λέξης

Ο Αναστασίου (2017) υποστηρίζει ότι η ανάπτυξη της φωνολογικής επίγνωσης είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα παιδιά με δυσλεξία και άλλες μαθησιακές δυσκολίες. Τα παιδιά αυτά συχνά αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην αναγνώριση και την παραγωγή φθόγγων, γεγονός που επηρεάζει την ικανότητά τους να διαβάζουν και να γράφουν. Συχνά δυσκολεύονται να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν τη σύνδεση μεταξύ των γραμμάτων και των αντίστοιχων ήχων, κάτι που μπορεί να επηρεάσει την ικανότητά τους να διαβάζουν και να γράφουν.

Η ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων μέσω εξειδικευμένων προγραμμάτων παρέμβασης μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τις αναγνωστικές τους ικανότητες. Η ενίσχυση της φωνολογικής επίγνωσης μέσω στοχευμένων δραστηριοτήτων μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση αυτών των δυσκολιών.

Αντιστοίχιση αντικειμένων με το αρχικό φώνημα

Αντιστοίχιση αντικειμένων με το αρχικό φώνημα

Η Μακρή (2018) τονίζει επίσης τη σημασία της φωνολογικής επίγνωσης για τα παιδιά με αυτισμό. Αυτά τα παιδιά συχνά έχουν δυσκολίες στην επεξεργασία των ήχων της γλώσσας, μπορεί να δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη σύνδεση μεταξύ των γραμμάτων και των ήχων τους, κάτι που μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη των αναγνωστικών δεξιοτήτων, την επικοινωνία και την κοινωνική τους αλληλεπίδραση.

Η ανάπτυξη της φωνολογικής επίγνωσης μπορεί να βελτιώσει την ικανότητά τους να κατανοούν και να παράγουν ομιλία, διευκολύνοντας έτσι την κοινωνική τους ένταξη και την επικοινωνία.

Εντοπισμός γραμμάτων σε αισθητηριακό παιχνίδι

Ταύτιση αρχικού γράμματος

Ταύτιση αρχικού γράμματος

Γραμμή αλφαβήτου με ενδεικτικές εικόνες

Ταύτιση αρχικού γράμματος

Εντοπισμός εικόνων με το ζητούμενο αρχικό φώνημα

Εντοπισμός εικόνων με ομοιοκαταληξία

Συλλαβισμός

Ταύτιση αρχικού γράμματος

Συνοψίζοντας, η φωνολογική επίγνωση αποτελεί έναν από τους θεμελιώδεις πυλώνες για την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών με ΕΕΑ στο νηπιαγωγείο. Η έγκαιρη και κατάλληλη παρέμβαση μπορεί να ενισχύσει την ικανότητα αυτών των παιδιών να διαβάζουν και να γράφουν, ενώ παράλληλα συμβάλλει στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και της κοινωνικής τους ένταξης.


 

 

Το όνομά μου

Η εκμάθηση του ονόματος των παιδιών στο νηπιαγωγείο είναι ουσιαστικής σημασίας για την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, της ταυτότητας και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, ιδιαίτερα για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η αναγνώριση και χρήση του ονόματος τους βοηθά να αναγνωρίζουν τον εαυτό τους ως μοναδικά άτομα και να εντάσσονται πιο αποτελεσματικά στην εκπαιδευτική κοινότητα, διευκολύνοντας έτσι την εκπαιδευτική και κοινωνική τους ανάπτυξη.

Σύμφωνα με τους Δημητρίου και Κουτρουμπή (2015), η αναγνώριση και χρήση του ονόματος είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη της αίσθησης της ταυτότητας των παιδιών και της ένταξής τους στην εκπαιδευτική κοινότητα. Ειδικά τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συχνά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ενσωμάτωση και η εκμάθηση του ονόματός τους μπορεί να διευκολύνει σημαντικά αυτή τη διαδικασία. Παράλληλα, η Μακρή (2018) τονίζει τη σημασία της εκμάθησης του ονόματος για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά με αυτισμό. Η χρήση του ονόματος ενισχύει την επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση, βοηθώντας τα παιδιά να αναγνωρίζουν τον εαυτό τους ως μέλη της ομάδας και να αναπτύσσουν δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να αλληλεπιδρούν πιο αποτελεσματικά με τους συνομηλίκους τους. Επιπλέον, ο Αναστασίου (2017) αναλύει την έννοια της ταυτότητας και τη σημασία της στην εκπαιδευτική διαδικασία, υπογραμμίζοντας ότι η χρήση

Ταύτιση γραμμάτων

του ονόματος είναι ένα βασικό στοιχείο για την ανάπτυξη της αίσθησης της ταυτότητας των παιδιών. Για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αυτή η διαδικασία είναι ακόμα πιο σημαντική, καθώς συμβάλλει στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της αίσθησης του ανήκειν.  Η εκμάθηση και η χρήση του ονόματος είναι επίσης, μια βασική γλωσσική δεξιότητα. Βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν τη φωνολογική τους ευαισθησία, την αναγνώριση και παραγωγή ήχων, και τη σύνδεση των ήχων με τις λέξεις. Τα παιδιά μαθαίνουν τους φθόγγους που αποτελούν το όνομά τους και εξοικειώνονται με τη φωνολογική δομή της γλώσσας. Η χρήση του ονόματος σε προτάσεις βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν τη σύνταξη της γλώσσας καθώς μαθαίνουν πώς να χρησιμοποιούν το όνομά τους σε διάφορες γλωσσικές δομές και προτάσεις και σε διάφορες επικοινωνιακές καταστάσεις, π.χ., να συστήνονται, να καλούν τους άλλους και να απαντούν όταν τα καλούν (πραγματολογική χρήση του ονόματος- κοινωνική χρήση της γλώσσας).

 

 

 

Ταύτιση γραμμάτων

Ταύτιση γραμμάτων και αντιστοίχιση κεφαλαίων- πεζών Αντιστοίχιση γραμμάτων με εικόνες βάσει αρχικού φωνήματος Σχηματισμός γραμμάτων με πλαστελίνη

 

 

 

 

 

 

 

Αντιστοίχιση γραμμάτων με εικόνες βάσει αρχικού φωνήματος

Διακόσμηση του αρχικού γράμματος του ονόματός μας

Διακόσμηση του αρχικού γράμματος του ονόματός μας