Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας 2024-2025

  Εισαγωγή          

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020, ΥΑ 109697/ΓΔ4/24-09-2024-ΦΕΚ 5387/Β/26-9-2024 ) επιδιώκει να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες).

Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αναπτύσσοντας δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα

αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.

Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την Πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.

 

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή/της Διευθύντριας ή του Προϊστάμενου / Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων καθώς και εκπροσώπου του Δήμου.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο στους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται στον ιστότοπο του Νηπιαγωγείου.

    

Άρθρο 1. : Προσέλευση–παραμονή στο σχολείο και αποχώρηση από αυτό      

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού για τη μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη και κοινωνικοποίησή του. Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία σεβόμενοι τους κανόνες του σχολείου, όπως διαμορφώνονται από τους ίδιους και τους εκπαιδευτικούς της τάξης, όπως και το δικαίωμα των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για μάθηση.

Τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, να δημιουργούν, να αλληλεπιδρούν, να αυτενεργούν και να είναι υπεύθυνα. Η συνεργασία μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

I. Ωρολόγιο πρόγραμμα

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου νηπιαγωγείου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας ανά διδακτική ώρα καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις  του ΥΠΑΙΘΑ.

Για το σχολικό έτος 2024-2025 το πρόγραμμα του σχολείου, διαμορφώνεται ως εξής:

Βασικό-Υποχρεωτικό πρόγραμμα (απευθύνεται σε όλα τα παιδιά)

  • Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 8.15- 8:30.
  • Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών: 13:00.

Προαιρετικό-Ολοήμερο πρόγραμμα (αφορά μόνο τα παιδιά που έχουν δηλώσει ότι επιθυμούν τη φοίτηση σ’ αυτό)

  • Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:00.
  • Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 16:00.

Πρόωρη αποχώρηση από το Ολοήμερο πρόγραμμα δεν προβλέπεται.

Προαιρετικό πρόγραμμα-πρωινή υποδοχή (αφορά μόνο τα παιδιά που έχουν δηλώσει ότι επιθυμούν τη φοίτηση σ’ αυτό)

  • Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 7:45-8:00.
  • Αποχώρηση: 16:00

 

Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή προσαρμογή των μαθητών/τριών δύναται να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Νηπιαγωγείο κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας (παρ. 7, άρθρο 2, Π.Δ. 79/2017). Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους για την οποία ενημερώνονται ο/η Σύμβουλος Εκπαίδευσης και ο Διευθυντής/ρια Εκπαίδευσης (άρθρο 16, παρ. 10 Π.Δ. 79/2017).

 

II. Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών-Ασφάλεια

Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα και διασφαλίζει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου.

Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή διεξαγωγή του προγράμματος, η πόρτα της εισόδου του σχολείου του σχολείου κλείνει στις 8:00-8:15 και μετά στις 8:30.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν τη λήξη του ωραρίου. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).

Πρόωρη αποχώρηση ή καθυστερημένη προσέλευση μαθητών/τριών για λόγους ιατρικής υποστήριξης ή θεραπευτικής παρέμβασης, γίνονται δεκτά κατόπιν προσκόμισης σχετικής βεβαίωσης από δημόσιο φορέα, από την οποία προκύπτει με ακρίβεια η ανάγκη της ανωτέρω απουσίας καθώς και ο ακριβής χρόνος αυτής. Επισημαίνεται ότι τόσο ο φορέας που εκδίδει τη βεβαίωση όσο και ο φορέας υλοποίησης της θεραπευτικής παρέμβασης ή ιατρικής υποστήριξης, πρέπει να είναι δημόσιοι φορείς 184795/Δ1/30-10-2017 Εγκύκλιος του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.

Οι εκπαιδευτικοί υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του Σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.

Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

Κανένας ενήλικας δεν επιτρέπεται να νουθετεί, να επιπλήττει, να τιμωρεί ή να κάνει λεκτική παρατήρηση σε κανένα παιδί στο χώρο του σχολείου.

 

III. Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.

Σε περίπτωση κακοκαιρίας η οποία καθιστά αδύνατο τον προαυλισμό των παιδιών, το διάλειμμα θα πραγματοποιείται εντός των σχολικών αιθουσών.

Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, ελέγχεται από τους εκπαιδευτικούς κάθε επαφή που τυχόν έχουν οι μαθητές με οποιοδήποτε πρόσωπο βρίσκεται έξω από το σχολείο. Δεν επιτρέπεται να προσεγγίζουν τα κάγκελα άτομα που δεν εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία προκειμένου να μη δημιουργείται αναστάτωση στην εύρυθμη λειτουργία του Νηπιαγωγείου.

 

IV. Άλλα θέματα

 Φοίτηση-Απουσίες-Επανάληψη φοίτησης

Η φοίτηση των μαθητών/τριών στα Νηπιαγωγεία είναι υποχρεωτική και διετούς φοίτησης άρθρο 88 του ν. 4871/2021 (Α’ 246), παρακολουθείται από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, καταγράφονται οι καθημερινές απουσίες και καταχωρίζονται στο πληροφοριακό σύστημα myschool, παρ. 1 του άρθρου 13 του Π.Δ 79/2017 (Α΄109) και παρ. 1ε, άρθρο 204 του ν.4610/2019 (A’70) .

Σε περίπτωση συστηματικής και αδικαιολόγητης απουσίας μαθητών/τριών, ακολουθούνται τα όσα προβλέπονται στο ΠΔ 79/2017 (Α’ 109 ) (άρθρο 13, παρ. 2, 3, 4).

Με τις παρ. 7 & 8 του άρθρου 6, του Π.Δ. 79/2017 (Α΄109), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει και με την υπό στοιχεία Φ.7/ΦΔ/10858/Δ1/31-01-2023 Εγκύκλιο, ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στην  επανάληψη φοίτησης νηπίων.

Οι γονείς/κηδεμόνες μπορούν να ενημερώνονται ηλεκτρονικά για τις απουσίες  των μαθητών/τριών μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής «e-Parents».

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών έχουν τη δυνατότητα έκδοσης Βεβαίωσης Φοίτησης των εξαρτώμενων τέκνων τους μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (https://www.gov.gr/ipiresies/ekpaideuse/eggraphe-se-skholeio/attending-school).

 

Φαρμακευτική αγωγή-αλλεργίες

Αν το παιδί υποβάλλεται σε κάποια συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή ή έχει ευαισθησία σε φάρμακα, τροφές κ.ά., οι γονείς οφείλουν να ενημερώσουν για το θέμα αυτό το/τη νηπιαγωγό του.

Οι εκπαιδευτικοί δεν υποχρεούνται να χορηγούν φάρμακα από το στόμα ή σε ενέσιμη μορφή στους μαθητές/τριες του σχολείου. Για το λόγο αυτό, σε περιπτώσεις που απαιτείται φαρμακευτική αγωγή, οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών οφείλουν να αιτούνται την άδεια των Προϊσταμένων σχολικών μονάδων, προκειμένου να εισέρχονται στο χώρο του σχολείου οι ίδιοι ή άλλο πρόσωπο το οποίο θα υποδείξουν, ώστε να τη χορηγήσουν. Σε έκτακτα σοβαρά ιατρικά περιστατικά οι Προϊστάμενοι/ες οφείλουν μόνο να ειδοποιήσουν το ΕΚΑΒ (166) για διακομιδή του μαθητή/τριας, ενώ ταυτόχρονα ενημερώνουν τους γονείς του/της.

 

Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών

Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα

δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

 

Προετοιμασία γεύματος-Γεύμα

  • Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους. Ο/η νηπιαγωγός στο ολοήμερο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα.

 

  • Επειδή πλέον παρατηρούνται τροφικές αλλεργίες, η διανομή κερασμάτων σε περιπτώσεις γενεθλίων, ονομαστικών εορτών κλπ θα γίνεται στο τέλος του προγράμματος προκειμένου να καταναλωθούν στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων. Σε περιπτώσεις όπως η κοπή της βασιλόπιτας, η οργάνωση αποκριάτικου πάρτι, η οργάνωση δραστηριοτήτων στο πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμμάτων αγωγής υγείας (σωστή διατροφή) ή άλλων δραστηριοτήτων που εντάσσονται στο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου και οι οποίες έχουν εξέχουσα παιδαγωγική σημασία, θα ζητηθούν υπεύθυνες δηλώσεις από τους γονείς/κηδεμόνες για την κατανάλωση τροφίμων.

 

Άρθρο 2. Συμπεριφορά μαθητών/τριών-Παιδαγωγικός έλεγχος     

I. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις

Η ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών αποτελεί βασικό σκοπό του νηπιαγωγείου. Ειδικότερα, σκοπός του νηπιαγωγείου είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτυχθούν σωματικά, συναισθηματικά, νοητικά και κοινωνικά. Να διαμορφώσουν την ταυτότητα του δημοκρατικού πολίτη. Μέσα από διάφορες δραστηριότητες επιδιώκεται:

  • Η αναγνώριση του συναισθήματος από το παιδί.
  • Η έκφραση του συναισθήματος.
  • Η καλλιέργεια ενσυναισθητικής συμπεριφοράς.
  • Η κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων.
  • Η καλλιέργεια στάσης αλληλεγγύης και αλληλοϋποστήριξης

Επιπρόσθετα,  η είσοδός των παιδιών στο νηπιαγωγείο συμπίπτει με την έναρξη της ικανότητας να διαχωρίζουν τη νοητική και ψυχολογική κατάσταση των άλλων από τη δική τους, να αντιλαμβάνονται ομοιότητες και διαφορές ως προς τις προοπτικές, τις επιθυμίες και τα συναισθήματα των ανθρώπων, και να μετασχηματίζουν τον τρόπο που συμπεριφέρονται για να προσαρμοστούν, αλλά και να ελέγξουν τις κοινωνικές καταστάσεις. Πρόκειται για μια νοητική χαρτογράφηση των νοητικών διεργασιών, η Θεωρία του Νου, η οποία, καθώς αναπτύσσεται στην προσχολική ηλικία, οδηγεί σε σημαντικούς μετασχηματισμούς σε ό,τι αφορά τον τρόπο που τα παιδιά αντιδρούν στους ανθρώπους και τον τρόπο που μαθαίνουν από αυτούς, στην αντίληψη που έχουν για το δίκαιο και το άδικο αλλά και τον τρόπο που αξιολογούν τις πράξεις τους, θέτοντας τα θεμέλια για τη μετέπειτα ηθική ανάπτυξη. Η ανάπτυξη της Θεωρίας του Νου συνδέεται με κοινωνιογνωστικές ικανότητες που καλλιεργούνται μέσω της εκπαίδευσης.

Επίσης, είναι η περίοδος που τα παιδιά αρχίζουν να διακρίνουν μια πράξη που γίνεται «κατά λάθος» από μια άλλη που γίνεται «σκόπιμα», αλλά ακόμη εστιάζουν στις συνέπειες και όχι τόσο πολύ στις προθέσεις. Κατανοούν τους κοινωνικούς κανόνες και μπορούν να λειτουργούν με βάση αυτούς. Ιδιαίτερα ως προς αυτό, οι νηπιαγωγοί αξιοποιούν τις καταστάσεις και τα ζητήματα που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις των παιδιών στην τάξη (διεκδικήσεις σε σχέση με την απασχόληση στις περιοχές παιχνιδιού και τα κέντρα μάθησης, συγκρούσεις κτλ.) και στο σχολείο γενικότερα (π.χ. συμπεριφορές στην αυλή με τα παιδιά της άλλης τάξης κτλ.), ως ευκαιρίες για να ανταλλάξουν ιδέες για τις σχέσεις και τη συμπεριφορά με τα παιδιά και να θέσουν από κοινού κανόνες. Όταν οι κανόνες προκύπτουν σταδιακά μέσα από αυθεντικές καταστάσεις και επικοινωνιακές συνθήκες, όπου τα παιδιά αναστοχάζονται και συζητούν για τη συμπεριφορά και τις συνέπειές της και προτείνουν τα ίδια το πλαίσιο των κανόνων, είναι περισσότερο πιθανό ότι θα τους σεβαστούν και θα τους ακολουθήσουν αλλά και θα βοηθήσουν τους/τις συμμαθητές/-τριές τους να κατανοήσουν ενδεχόμενες παρεκκλίσεις, δίχως την άμεση παρέμβαση της/του νηπιαγωγού. Πέρα από τη χρησιμότητα των κανόνων για την ενίσχυση της αυτορρύθμισης των παιδιών, η θέσπιση κανόνων από κοινού με τα παιδιά συμβάλλει σημαντικά στο να νιώσουν υπεύθυνα για την τάξη και το σχολείο τους και ενισχύει την αίσθηση του «ανήκειν» στη σχολική κοινότητα, δημιουργεί αίσθημα ασφάλειας και μεγαλύτερη αρμονία στις σχέσεις τους.

Η σχολική τάξη συνιστά τον κεντρικό χώρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και χαρακτηρίζεται από την αρμονική συνύπαρξη και ενεργή παρουσία των συμμετεχόντων/ουσών. Η συνδιαμόρφωση και η εφαρμογή βασικών κανόνων λειτουργίας αποσκοπεί στην ομαλή ανάπτυξη της ομάδας και τη  δημιουργία ενός ευχάριστου και λειτουργικού περιβάλλοντος μάθησης. Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, την Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας, το Σύλλογο Διδασκόντων και τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος.

 Η Προϊσταμένη

  • Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/διδασκουσών και των μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνος/υπεύθυνη, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, για την ομαλή λειτουργία του σχολείου.
  • Ενημερώνει τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων.
  • Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.
  • Είναι υπεύθυνη, μαζί με τους/τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.
  • Συμβάλλει τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο, για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Οι εκπαιδευτικοί

  • Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την καθοδήγηση των Στελεχών της Εκπαίδευσης.
  • Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών/μαθητριών.
  • Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
  • Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.
  • Φροντίζουν για την κατά το δυνατόν πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.
  • Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
  • Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
  • Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
  • Συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής προκειμένου να υποστηριχθούν οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και οι οικογένειές τους.
  • Συνεργάζονται με την Προϊσταμένη, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη Εκπαίδευσης για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.
  • Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης.

Οι μαθητές/μαθήτριες

  • Επιδεικνύουν σεβασμό, με τη στάση τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
  • Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν ενεργά συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.
  • Προσέχουν ώστε να διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν ενδιαφέρον για την υλική περιουσία του σχολείου.
  • Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).
  • Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο. Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα:
  1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με όποιον έχουν διαφορά.
  2. Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος.
    • Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η ανακύκλωση υλικών.
    • Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Νηπιαγωγείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.

Οι γονείς και κηδεμόνες

  • Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
  • Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
  • Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.
  • Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους -θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης- τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

 

II. Παιδαγωγικός έλεγχος

Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, την Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας, το Σύλλογο Διδασκόντων και τον Σχολικό Σύμβουλο, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.

Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συμβάλλει στη διαμόρφωση υπεύθυνων πολιτών.

Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

 

Άρθρο 3. Πρόληψη φαινομένων βίας και σχολικού εκφοβισμού

Ένας από τους βασικούς στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης είναι η λειτουργία των παιδιών στα πλαίσια της ομάδας. Ασκούνται σε θέματα αυτοεξυπηρέτησης, ενθαρρύνονται να παίρνουν αποφάσεις και μαθαίνουν να συνυπάρχουν αρμονικά με τους άλλους. Η απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων όπως η συμμόρφωση σε κανόνες που ορίζονται από την ομάδα, η ενσυναίσθηση, η διαχείριση συγκρούσεων, διευκολύνει γενικότερα την κοινωνική τους ένταξη και συμβάλλει στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών, οι οποίοι δρουν προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.

Τόσο οι δραστηριότητες που οργανώνονται με βάση το Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου όσο και η καθημερινή ρουτίνα, γίνονται αφορμές

-για γνωριμία των παιδιών με την έννοια και το περιεχόμενο των Δικαιωμάτων του Παιδιού, έτσι ώστε να κατανοήσουν την αξία του σεβασμού στη ζωή τους. Να δίνουν έμφαση στην κατανόηση όλων των δικαιωμάτων και στην προσεκτική στάθμισή τους όταν αυτά συγκρούονται, ιδίως δε στα δικαιώματα του σεβασμού της προσωπικότητας, της ελεύθερης έκφρασης της γνώμης, εφόσον δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων, στο δικαίωμα προστασίας από κάθε μορφή αθέμιτης διάκρισης (λόγω φύλου, καταγωγής, εμφάνισης, κοινωνικής προέλευσης κλπ) και βίας, στο δικαίωμα στην εκπαίδευση, κ.λπ.

-για να αναπτυχθούν δράσεις που καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και διευκολύνουν την προσέγγιση, συνεργασία και τη γεφύρωση τυχόν διαφορών μεταξύ των συνομηλίκων.

-για καλλιέργεια δεξιοτήτων επικοινωνίας κι επίλυσης συγκρούσεων και για συνδιαμόρφωση κανόνων που να διέπουν τις σχέσεις των παιδιών.
Καθιερώνονται πρακτικές ανοικτών συζητήσεων, για θέματα που δημιουργούν προβληματισμό, στις οποίες ακούγονται και γίνονται σεβαστές οι απόψεις όλων των μερών και επιδιώκεται από κοινού η εξεύρεση λύσεων που ικανοποιεί το αίσθημα δικαίου. Οι εκπαιδευτικοί διατηρούν διακριτική επικοινωνία και συνεργασία με τους γονείς των μαθητών, ανάλογα με την ηλικία και την ωριμότητά τους, όχι μόνο ως προς την μαθησιακή πρόοδό τους, αλλά και ως προς την γενικότερη ψυχοσυναισθηματική κατάσταση και εξέλιξή τους.

Για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού έχει δημιουργηθεί ειδική ψηφιακή πλατφόρμα για υποβολή καταγγελιών (https://stop-bullying.gov.gr/). Στη συγκεκριμένη πλατφόρμα έχουν πρόσβαση μαθητές και γονείς, καθώς και όσοι έχουν την επιμέλεια μαθητών/τριών, οι οποίοι δύνανται να υποβάλουν αναφορές. Αποδέκτες – υπεύθυνοι υποδοχείς σε επίπεδο σχολικής μονάδας των αναφορών για περιστατικά εκφοβισμού και ενδοσχολικής βίας που υποβάλλονται ψηφιακά είναι ο Διευθυντής ή Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας και ένας (1) εκπαιδευτικός που ορίζεται από εκείνον για τον σκοπό αυτό.

 

Άρθρο 4. Σχολικές εκδηλώσεις-Δραστηριότητες  

Το σχολείο οργανώνει σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων/επισκέψεων, που στόχο έχουν τη
σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των νηπίων, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα.
Ο προγραμματισμός διδακτικών επισκέψεων κι οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις οργανώνονται με απόφαση συλλόγου διδασκόντων σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα, την πολιτισμική ταυτότητα και τα βιώματα των παιδιών, την επικαιρότητα και την κείμενη νομοθεσία. Ο σεβασμός κι η αποδοχή, η συμμετοχή του κάθε παιδιού ανάλογα με τις δυνατότητές του, είναι προϋποθέσεις για την θετική νοηματοδότηση και την επιτυχία των δράσεων.

Για το σχολικό έτος 2024-2025 οι εορταστικές εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως εξής:

-της 28ης Οκτωβρίου την Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2024

-της 17ης Νοεμβρίου την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024

-της 25ης Μαρτίου τη Δευτέρα 24 Μαρτίου 2024

και σύμφωνα με τα ακόλουθα: α. Πραγματοποιούνται εκδηλώσεις, σύμφωνα με τις παρ. 2 και 6 του άρθρου 3 του ΠΔ 79/2017(Α΄109), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 23 του ν. 4559/2018 (Α’ 142).

β. Οι μαθητές/τριες που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα, συμμετέχουν στις εκδηλώσεις του σχολείου και αποχωρούν με τους/τις άλλους/ες μαθητές/τριες.

γ. Με ευθύνη της Προϊσταμένης και του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών ειδοποιούνται οι γονείς και οι κηδεμόνες για την ώρα αποχώρησης των μαθητών/τριών από το σχολείο.

Με το άρθρο 16 του Π.Δ 79/2017(Α΄ 109) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, το άρθρο 204 του ν. 4610/2019 (Α’70) και το άρθρο 49 του ν. 4653/2020 (Α’12) ρυθμίζονται οι σχολικές δράσεις που συμπληρώνουν και εμπλουτίζουν τα προγράμματα σπουδών, εντός και εκτός σχολείου.

 Για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, μπορεί να πραγματοποιηθεί μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο (2) φορές ανά διδακτικό έτος με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων και για την οποία ενημερώνεται η οικεία Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (άρθρο 16 ΠΔ79/2017 όπως τροποποιήθηκε από άρθρο 23, ν. 4559/2018).
Στα πλαίσια των σχεδίων δράσης εκπαιδευτικών προγραμμάτων που υλοποιεί το Νηπιαγωγείο μας, πραγματοποιούνται επισκέψεις.

 

Άρθρο 5. Συνεργασία Σχολείου-Οικογένειας-Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων  

Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας

Η συνεργασία με την οικογένεια και η σύνδεση με την κοινότητα βασίζονται στην αντίληψη ότι τα παιδιά μαθαίνουν σε διάφορα περιβάλλοντα και ότι η μάθηση ενισχύεται όταν τα περιβάλλοντα αυτά αλληλεπιδρούν και συμπληρώνουν το ένα το άλλο. Προς όφελος των μαθητών/τριων όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας οφείλουν να σέβονται τα επικοινωνιακά πλαίσια και το πρωτόκολλο συνεργασίας μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικού προσωπικού . Εντός του σχολικού χώρου, αποφεύγεται κάθε συμπεριφορά, χειρονομία ή λόγος που επιδεικνύει έλλειψη σεβασμού προς το εκπαιδευτικό προσωπικό, τους μαθητές/τριες ή τις οικογένειες τους. Οι μαθητές/τριες εξασκούνται από τις εκπαιδευτικούς και προτρέπονται από τους γονείς τους να συμβουλεύονται τις εκπαιδευτικούς σε περίπτωση άλυτης διαμάχης με συμμαθητή/τρια τους. Οι γονείς για οποιοδήποτε θέμα προκύπτει ενημερώνουν την υπεύθυνη νηπιαγωγό του τμήματος ή την Προϊσταμένη, οι οποίες είναι αρμόδιες να διευθετήσουν το ζήτημα. Οι γονείς ενημερώνονται πάντοτε από το σχολείο για τυχόν εμφάνιση μη αποδεκτής συμπεριφοράς των παιδιών τους και σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα του μαθητή/τριας, σεβόμενοι την ψυχική και συναισθηματική τους υγεία, εκπαιδευτικοί και γονείς συνεργάζονται για την εξάλειψη της «μη αποδεκτής συμπεριφοράς». Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία, η εποικοδομητική συνεργασία και ο αλληλοσεβασμός με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον Εκπαιδευτικό και οι γονείς οφείλουν να καλλιεργήσουν τον σεβασμό προς όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικό προσωπικό, ΕΒΠ, ΕΕΠ, προσωπικό καθαριότητας, μαθητές/τριες, γονείς και κηδεμόνες). Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στην εκπαιδευτικό της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου. Επισημαίνεται ότι η διατάραξη λειτουργίας των χώρων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διώκεται ποινικά (άρθρο 33 του νόμου 5090 /23-02-2024).

Η συνεργασία με την οικογένεια και η σύνδεση με την κοινότητα βασίζονται στην αντίληψη ότι τα παιδιά μαθαίνουν σε διάφορα περιβάλλοντα και ότι η μάθηση ενισχύεται όταν τα περιβάλλοντα αυτά αλληλεπιδρούν και συμπληρώνουν το ένα το άλλο. Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό. Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στον/την εκπαιδευτικό της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.

Σχετικά με τη χρήση εικόνων και βίντεο από σχολικές δραστηριότητες: σύμφωνα με τον Ν. GDPR 4624/2019 περί προσωπικών δεδομένων, στην αρχή κάθε σχολικής  χρονιάς   οι γονείς ενη-μερώνονται και καλούνται να συναινέσουν ενυπόγραφα για τη χρήση τους στην κοινοποίηση φωτογραφικού υλικού στα προσωπικά τους μέιλ καθώς και στην ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου.

 

I. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων.

Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων κατά τάξη ή συλλογικά:

  • Στην αρχή του διδακτικού έτους, λαμβάνει χώρα ομαδική συνάντηση με τους γονείς/κηδεμόνες για ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Ακολούθως, ομαδικές συναντήσεις λαμβάνουν χώρα μία σε καθένα από τα επόμενα τρίμηνα.
  • Μια φορά τουλάχιστον το μήνα, σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ώρα μετά τη λήξη του μαθήματος, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών.
  • Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση. Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.

 

Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και υπεύθυνων δηλώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων/δράσεων/εκδηλώσεων κ.λπ.. Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου, ή να αξιοποιούν κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας που παρέχεται από το Νηπιαγωγείο και να ενημερώνονται για τα θέματα του Νηπιαγωγείου. Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες σε έκτακτες περιπτώσεις θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι.

 

ΙI. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με την Διευθύντρια/Προϊστάμενη, τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, αλλά και με τον Πρόεδρο/την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του οικείου Δήμου.

Στο Νηπιαγωγείο μας δεν υπάρχει θεσμοθετημένος Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων.

 

Άρθρο6. Ποιότητα σχολικού χώρου   

I. Φροντίδα σχολικού χώρου

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Νηπιαγωγείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Σημαντική συμβολή σε αυτό έχει και η υπεύθυνη καθαριότητας του Νηπιαγωγείου.

Σε περίπτωση φθοράς της περιουσίας του σχολείου από κάποιο μαθητή/ρια, η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα του παιδιού (ΥΑ 109697/ΓΔ4/24-9-2024, ΦΕΚ 5387/Β/26-9-2024).

ΙΙ. Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.

Η απρόβλεπτη ή περιστασιακή κρίση είναι αυτή που συνδέεται ευθέως με την ανάγκη εκπόνησης ενός σχεδίου διαχείρισής της. Τα κρίσιμα συμβάντα χρήζουν έγκαιρων και έγκυρων ενεργειών ανταπόκρισης. Η έγγραφη και οργανωμένη αποτύπωση αυτών, σε επίπεδο σχολικής μονάδας, συνιστά το πρωτόκολλο – σχέδιο διαχείρισης κρίσεων. Τα οφέλη ενός τέτοιου σχεδίου έγκεινται στη διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας και της ψυχικής υγείας του ανθρώπινου δυναμικού του σχολείου:

Οι φάσεις του σχεδίου υλοποίησης της διαχείρισης κρίσεων είναι οι εξής:

  1. Προσδιορισμός της κρίσης – γεγονότος (π.χ. πλημμύρα, πυρκαγιά).
  2. Επίπεδο αντιμετώπισης.
  3. Ειδοποίηση – ενημέρωση όσων εμπλέκονται στην αντιμετώπιση της κρίσης.
  4. Επιλογή τρόπου και πλαισίου ενημέρωσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων, των γονέων και κηδεμόνων.
  5. Αξιολόγηση διαχείρισης της κρίσης.

Στην κατεύθυνση αυτή, πρέπει σε κάθε σχολική μονάδα να δημιουργηθεί μια Ομάδα Διαμόρφωσης Σχεδίου Αντιμετώπισης Κρίσεων, που συνήθως είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων με επικεφαλής την Προϊσταμένη και αρχικώς να αναπτυχθεί ένα γενικό σχέδιο προετοιμασίας του σχολείου για την αντιμετώπιση κρίσεων.

Για την προστασία από σεισμούς και συνοδά φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στην αρχή της σχολικής χρονιάς και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που είναι δυνατόν και που προβλέπονται να γίνουν από τη θέση της για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, ενημερώνονται οι μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.

Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα.

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Προϊστάμενοι/Προϊστάμενες οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘΑ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

 

Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης

Ως χώρος συγκέντρωσης ορίζεται η αυλή του Νηπιαγωγείου.

2ος Χώρος Καταφυγής

Αν δεν μπορούμε να παραμείνουμε στον αύλειο χώρο, οριοθετείται ως 2ος χώρος καταφυγής, η παιδική χαρά στην οδό Φλογητά, μεταξύ των οδών Βύρωνος και Κομνηνών.

 

Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας (τουλάχιστον μια σε κάθε τρίμηνο).

                

Επίλογος: Διαδικασίες διασφάλισης του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίαςς

 

  • Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από τους/τις μαθητές/τριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες/ασκούντες την επιμέλεια, με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό τους ρόλο, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή κι εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου.  Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους του.
  • Θέματα που προκύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη του σχολείου και το Σύλλογο Διδασκόντων καθώς κι από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, σύμφωνα με τις αρχές της Παιδαγωγικής Επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
  • Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών ενημερώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό σχετικά με τον Κανονισμό του Νηπιαγωγείου.
  • Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει μέχρι την έγκριση του νεότερου.