Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

4ο Νηπιαγωγείο Ν. Καλλικράτειας

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2022-23

 Νηπιαγωγοί: Τσέλιου Μαρία, Μπίνη Θεοδοσία

Θέμα «Ανθρώπινα Δικαιώματα και Συμπερίληψη»

Τίτλος: «Εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα»

Βασικοί στόχοι:

  • καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
  • οργάνωση δραστηριοτήτων που θα ενισχύουν τη συνεργασία και το κλίμα αλληλοσεβασμού και αλληλοκατανόησης μέσα στην τάξη.
  • υιοθέτηση αξιών και προτύπων σεβασμού και συνεργασίας.

Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα)Περίοδος υλοποίησης: Απρίλιος Μάιος.

  • Το παρόν Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων ανήκει στη Θεματική Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη.

Στα πλαίσια μίας δημοκρατικής και πολυπολιτισμικής κοινωνίας η ανάγκη για συνεργασία, σεβασμό, αποδοχή του άλλου και επίλυση προβλημάτων καθίσταται απαραίτητη. Tο παρόν Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων βασίζεται στην εκμάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος, καθώς τα παιδιά αφορμούμενα από το πρόβλημα, διερευνούν, δοκιμάζουν, ανακαλύπτουν και σχεδιάζουν δράσεις προκειμένου να οδηγηθούν στη λύση. Η μάθηση πλαισιώνεται από τη σύνδεση της εμπειρίας των παιδιών (learning by doing), της συνεργασίας μέσα από την συνύπαρξη ως μέλος ομάδας ομοτίμων, με τον αναστοχασμό των καθημερινών βιωμάτων.

Το παρόν πρόγραμμα στοχεύει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αι., δεξιότητες ζωής και δεξιότητες του Νου για παιδιά, μελλοντικούς ενεργούς πολίτες σύμφωνα με το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό (2018), οι οποίοι θα είναι κριτικά και δημιουργικά σκεπτόμενοι, υπεύθυνοι και ψηφιακά εγγράμματοι. Σε αυτό το πλαίσιο, το πρόγραμμα εμπλουτίζεται επιπλέον από δραστηριότητες δημιουργίας ψηφιακού υλικού καθώς η ανάγκη για μελλοντικούς πολίτες ψηφιακά εγγράμματους είναι καθοριστική.

Πληροφορίες υλοποίησης: προαπαιτούμενες γνώσεις, προετοιμασία υλικού

Τα παιδιά εμπλέκονται σε δραστηριότητες τεχνολογικού ενδιαφέροντος για αυτό κρίνεται απαραίτητη μία προηγούμενη εξοικείωση με απλούς κανόνες χειρισμού  του Η/Υ.

Επιπλέον  κάποια από τα Φύλλα Εργασίας, έχουν διαμορφωθεί  σε έντυπη ή  ψηφιακή μορφή ώστε να μπορούν  τα παιδιά να εργαστούν σε ψηφιακό περιβάλλον.

Ακολουθία εργαστηρίων

Εργαστήριο 1 Οι κανόνες και  το συμβόλαιο της τάξης

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

  • Δεξιότητες του 21ου αιώνα-Επικοινωνία
  • Δεξιότητες Ακρόασης και Παρατήρησης
  • Να ακούει προσεκτικά τους άλλους και αποτελεσματικά, ώστε να μπορεί να κατανοεί τις προθέσεις του άλλου
  • Να αναγνωρίζει, να εκφράζει και να διαχειρίζεται συναισθήματα
  • Να εκφράζει απόψεις, να ανταλλάσσει πληροφορίες
  • Δεξιότητες Συνεργασίας
  • Να οικοδομεί θετικές σχέσεις με τους άλλους
  • Να εργάζεται ως μέλος μίας ομάδας να συμβάλλει στην ομαδική εργασία στο βαθμό που του/της αναλογεί.
  • Να οριοθετεί τη συμπεριφορά του
  • Δεξιότητες Κριτικής Σκέψης
  • Να οικοδομεί συλλογισμούς μέσα από προσεκτική παρατήρηση
  • Να αναγνωρίζει χαρακτηριστικά
  • Να εντοπίζει ομοιότητες και διαφορές
  • Να περιγράφει τρόπους με τους οποίους οι σκέψεις και τα συναισθήματα επηρεάζουν τη συμπεριφορά του/της
  • Δεξιότητες Δημιουργικότητας
  • Να αναζητά νέες προσεγγίσεις στην εργασία
  • Να συνδέει ιδέες/λύσεις και να πειραματίζεται με τη δημιουργία μίας νέας  ιδέας
  • Δεξιότητες ζωής
  • Να δείχνει προθυμία για συνεργασία
  • Ψηφιακές Δεξιότητες

Να ψάχνει για απλά δεδομένα (εικόνα) Να χρησιμοποιεί λογισμικό για τη δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου

Δραστηριότητες

Οι κανόνες της τάξης

Σε κουκλοθέατρο ξεκινάμε με 2 κούκλες που μαλώνουν ,εκεί έρχεται ο Νούλης κανονούλης και συζητάει με τα παιδιά τους λόγους για τους οποίους μπορεί να μαλώνουν τα παιδιά μεταξύ τους και να προτείνουν τρόπους για να λύσουν τις διαφορές τους Έτσι θυμόμαστε τους κανόνες της τάξης

Τους δείχνει εικόνες κατάλληλων και ακατάλληλων συμπεριφορών (ανάκτηση από το διαδίκτυο και εκτύπωση). Ζητούμε από τα παιδιά να τις σχολιάσουνε και να μιλήσουν για τα συναισθήματα που τους προκαλούν π.χ. δείχνουμε μια εικόνα με δύο παιδιά που μαλώνουν. Καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις που τους γίνονται. Πως νιώθετε βλέποντας μια τέτοια συμπεριφορά; Πως θα αισθανόσασταν στην θέση τους; Τι προτείνεται; Επεκτείνουμε τη συζήτηση και σε άλλες συμπεριφορές οι οποίες θα οδηγούσαν στην εύρυθμη λειτουργία της τάξης μας. Π.χ μαζεύουμε τα παιγνίδια από κάτω για να μη σκαλώνουμε και πέφτουμε εμείς και οι φίλοι μας, δε μουτζουρώνουμε τις εργασίες των άλλων γιατί αυτό τους προκαλεί λύπη κτλ.

Διαλέγουμε και τυπώνουμε μαζί με τα παιδιά emoji συναισθημάτων από το διαδίκτυο και ζητάμε να τις τοποθετούν πάνω σε κάθε εικόνα που τους δείχνουμε, σύμφωνα με το συναίσθημα που τους προκαλεί. Επιχειρηματολογούν για τις επιλογές τους

IMG cb157746589495bf903064bb841942e4 V

IMG d1e5864b7a1c98ee6a0149d735b7796e V

IMG 504a0eb147a21ba525264718c3658a71 V

IMG e8b0c5058c86a4ddbefe9cd50fc84da1 V

IMG e35e4f6361dced19745c53bcc52be0f4 V

IMG b4f649bd4bbcedfe54985bff82bfa85f V

IMG d819dcdd8ad300ffeccc1d0029ad3fc5 V

IMG 1c9e5681f1fbbbed16844ddbbc89dd37 V

Θεσπίζονται οι κανόνες συμπεριφοράς διατυπώνοντας τις λέξεις «τι είναι καλύτερο να κάνουμε… ». Προτείνονται λύσεις στις συγκρούσεις. Συζητούνται τα οφέλη, σε προσωπικό και ομαδικό επίπεδο, της υιοθέτησης κατάλληλων συμπεριφορών.

Ζωγραφίζουν τον κανόνα της επιλογής τους. Επιχειρηματολογούν, σχολιάζουν την επιλογή τους. Κάνουν φύλλο εργασίας

« Η σωστή συμπεριφορά της τάξης». Χρωματίζουν με κόκκινο ή πράσινο το τετραγωνάκι που βρίσκεται δίπλα σε κάθε εικόνα, την ακατάλληλη ή κατάλληλη συμπεριφορά αντίστοιχα

IMG 2433b4a0b4aff50f380fdffb153ddafa V

IMG b7d1429a78880747d20a0e1737ebc5dc V

Διαμορφώνουμε  το συμβόλαιο της τάξης. Σε ένα μεγάλο χαρτόνι καταγράφουμε όλους τους κανόνες τους οποίους συμφωνήσαμε να τηρούμε. Στο κάτω μέρος υπογράφουν (όπως μπορούν) τα παιδιά και κλείνεται η συμφωνία. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται το κατάλληλο κλίμα ασφάλειας, αποδοχής και σεβασμού.

Ακούμε διάφορα τραγούδια στο διαδίκτυο σχετικά με το θέμα και κινούμαστε στους ρυθμούς τους.

Στα τραπεζάκια τους τα παιδιά υπογράφουν με την παλάμη τους   σε μεγάλο χαρτόνι  τους κανόνες που συμφώνησαν σε προηγούμενη φάση με σκοπό να δημιουργήσουν την αφίσα της τάξης. Η αφίσα θα περιέχει όλες τις δεσμεύσεις τους και θα βρίσκεται σε σταθερό σημείο στην τάξη για μελλοντικές αναφορές. Κάτω από κάθε μια παλάμη  γράφουμε λεζάντες μεταφέροντας μηνύματα ομαλής λειτουργίας και συνεργασίας.

20230425 141637

Παίζουμε παιγνίδια εμπιστοσύνης. Τα παιχνίδια εμπιστοσύνης σε μια τάξη αποτελούν βασικό πυλώνα των διαπροσωπικών σχέσεων και της αλληλοκατανόησης των παιδιών. Μέσα από αυτά  τα παιδιά της προσχολικής  ηλικίας  μπορούν να γνωρίσουν τον διπλανό τους, να τον εμπιστευτούν ώστε να μπορέσουν να δημιουργήσουν τις πρώτες τους φιλίες.

Παιγνίδι 1. Ο καθρέφτης

Σε αυτό το παιχνίδι τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Στέκονται το ένα απέναντι στο άλλο με τις παλάμες τους να ακουμπούν η μια την άλλη. Στη συνέχεια λέμε στα παιδιά πως ο απέναντι σας είναι ένας καθρέφτης και θα κάνει την κίνηση που και εσείς κάνετε. Μόλις δώσουμε το σύνθημα το ένα παιδί αρχίζει να κάνει κινήσεις (απλές στην αρχή) και ο απέναντι του να μιμείται το ζευγάρι του. Όταν αποφασίσουμε πως έχουν γίνει αρκετές κινήσεις αλλάζουμε ρόλους στα παιδιά.

20230425 122213

20230425 122217

Παιγνίδι 2.

Άκουσε με                                                                                                                                       

Στο συγκεκριμένο παιχνίδι τα παιδιά θα χωριστούν σε ζευγάρια ή μεγαλύτερες ομάδες. Αφού κάνουν μια μικρή σύσκεψη, θα συμφωνήσουν σε έναν ήχο που θα έχει η ομάδα (κραυγή, ήχος πουλιού ή άλλου ζώου). Στη συνέχεια η ομάδα απλώνεται στον χώρο, κλείνει τα μάτια της και με ανοιχτά τα χέρια κάνοντας τον ήχο που έχει οριστεί προσπαθεί να βρει τα άλλα μέλη της. Το παιχνίδι τελειώνει όταν η ομάδα βρεθεί και αγκαλιαστούν όλοι μαζί. Στο τέλος ζητάμε από τα παιδιά να σκεφτούν τι τους άρεσε περισσότερο από το εργαστήριο και με τι διασκέδασαν περισσότερο. Το εργαστήρι κλείνει με το τραγούδι « τους κανόνες τηρώ»

Εργαστήριο 2 Τα θέλω, οι ανάγκες και τα δικαιώματα

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Δεξιότητες 21ου αι Επικοινωνία

Δεξιότητες Ακρόασης και Παρατήρησης

  • Να ακούει προσεκτικά τους άλλους ώστε να αποκρυπτογραφήσει τα νοήματα και τις προθέσεις του άλλου
  • Να αναγνωρίζει, να εκφράζει και να διαχειρίζεται συναισθήματα
  • Να εκφράζει απόψεις, να ανταλλάσσει πληροφορίες

Δεξιότητες Συνεργασίας

  • Να οικοδομεί θετικές σχέσεις με τους άλλους
  • Να εργάζεται ως μέλος μίας ομάδας
  • Να συμβάλλει στην ομαδική εργασία
  • Να επιτυγχάνει συναίνεση για να εξασφαλίσει τους στόχους της ομάδας
  • Να οριοθετεί τη συμπεριφορά του

Δεξιότητες Κριτικής Σκέψης

  • Να οικοδομεί συλλογισμούς μέσα από προσεκτική παρατήρηση
  • Να αναγνωρίζει χαρακτηριστικά
  • Να εντοπίζει ομοιότητες και διαφορές
  • Να περιγράφει τρόπους με τους οποίους οι σκέψεις και τα συναισθήματα επηρεάζουν τη συμπεριφορά του/της

Δεξιότητες Δημιουργικότητας

  • Να συνδέει ιδέες/λύσεις και να
  • πειραματίζεται με τη δημιουργία μίας νέας ιδέας

Δεξιότητες Ζωής

  • Να δείχνει προθυμία να συνεργαστεί και να δουλέψει με άλλους
  • Να προσπαθεί να κατανοήσει τα όσα
  • συμβαίνουν στους άλλους προσεγγίζοντας  από την δική τους σκοπιά
  • Να μπορεί να αναγνωρίζει πότε χρειάζονται βοήθεια

Δεξιότητες Ψηφιακής Ιθαγένειας

  • Να πλοηγείται με ασφάλεια στο διαδίκτυο
  • Ψηφιακές Δεξιότητες
  • Να ψάχνει για απλά δεδομένα (εικόνα)

Δεξιότητες του Νου

  • Να ακολουθεί ρουτίνες σκέψεις και να  αναστοχάζεται

Δραστηριότητες

Τα παιδιά στην ολομέλεια, παρουσιάζουν τον εαυτό τους. Το όνομα τους, την οικογένεια τους, το φαγητό που τους αρέσει, το αγαπημένο τους παιγνίδι, τον κολλητό τους φίλο κτλ. Όλα αυτά τα καταγράφουν σε ένα φύλλο εργασίας.

Ακολουθεί συζήτηση. Καταλήγουμε σε συμπεράσματα πως όλοι έχουμε παιγνίδια, φίλους, οικογένεια, επιθυμίες, όνειρα, στόχους για το μέλλον. Κοινά χαρακτηριστικά αλλά και διαφορές.

Στην ολομέλεια συζητάμε με τα παιδιά για τις επιθυμίες τους. Τα παιδιά θέλουν παιγνίδια (κούκλες, αυτοκινητάκια, tablet κ,ά), βόλτες, παιδότοπους. Παρουσιάζουμε «τα θέλω» όλων. Απευθύνουμε το ερώτημα στα παιδιά εάν «ό,τι θέλω είναι πραγματικά η ανάγκη μου». Αφού δεχθούμε όλες τις πιθανές απαντήσεις από τα παιδιά, τα ενθαρρύνουμε να διακρίνουν ότι «τα θέλω» δεν έχουν να κάνουν με τις «βασικές ανάγκες» μας.

Κάνουν ένα φύλλο εργασίας «τα θέλω και οι ανάγκες»

Εισάγουμε τον προβληματισμό αν όλα τα παιδιά έχουν τις ίδιες επιθυμίες και αν μπορούν να τα έχουν όλα αυτά.

Παρουσιάζουμε στα παιδιά, εικόνες παιδιών  σε διάφορες συνθήκες (π.χ. να παίζουν σε πάρκο/δρόμο/αυλή, με φίλους/μόνα τους, να διασκεδάζουν/να εργάζονται/να μελετούν/να χειροτεχνούν/να ζωγραφίζουν/να τσακώνονται/να χτυπούν, να είναι  χαρούμενα/προβληματισμένα/λυπημένα κτλ). Θα πρέπει ο αριθμός των εικόνων να αντιστοιχεί στον αριθμό των παιδιών (1 εικόνα/για κάθε μαθητή/τρια).

Τοποθετούμε τις εικόνες στο πάτωμα και με τον ήχο της μουσικής τα παιδιά περιφέρονται ελεύθερα στον χώρο. Με το σταμάτημα της μουσικής επιλέγουν μία εικόνα. Έπειτα επαναλαμβάνουν τη διαδικασία με τον ήχο της μουσικής και επιλέγουν έναν φίλο και έπειτα ως ζευγάρι επιλέγουν ένα άλλο. Ως τετράδες κάθονται στα τραπεζάκια. Ζητάμε πρώτα από τα παιδιά να παρατηρήσουν προσεκτικά τις εικόνες και τους απευθύνουμε ερωτήσεις ακολουθώντας τις ρουτίνες όπως: «δώστε ένα όνομα στην εικόνα σας. Τι σκέψεις κάνεις; Τι νομίζεις ότι είναι αυτό που βλέπεις;». Μετά από αυτό τα παιδιά  ζωγραφίζουν  ποια νομίζουν ότι είναι η μεγαλύτερη ανάγκη του «φίλου» τους στη φωτογραφία.

Στη συνέχεια το κάθε ένα παιδί παρουσιάζει το νέο του φίλο στο ζευγάρι του και έπειτα το κάθε ζευγάρι στο άλλο. Όταν ολοκληρώσουν η κάθε ομάδα έρχεται στην ολομέλεια για να παρουσιάσουν τους νέους φίλους τους δείχνοντας τη φωτογραφία του νέου φίλου και παράλληλα περιγράφοντας ποια πιστεύει ότι είναι η δική του ανάγκη. Καταγράφουμε τις ανάγκες που περιγράφουν τα παιδιά και έπειτα θυμίζει τις ανάγκες που είχαν πει για τον εαυτό τους στο προηγούμενο εργαστήριο. Με τις απαντήσεις των παιδιών  συμπληρώνουμε έναν εννοιολογικό χάρτη για το ποιες είναι οι ανάγκες των παιδιών στη φωτογραφία .

Ο/η νηπιαγωγός απευθύνει στα παιδιά την ερώτηση εάν γνωρίζουν τι θα πει «δικαίωμα». Εξηγεί στα παιδιά ότι κάθε παιδί έχει ίσα δικαιώματα σύμφωνα με τη Σύμβαση Δικαιωμάτων του παιδιού της Unicef https://www.unicef.org/greece). Αναφέρει επίσης στα παιδιά για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδιού (11 Δεκεμβρίου) και Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων του Παιδιού (20 Νοεμβρίου).

Παρακολουθούμε το βίντεο που αφορά στα δικαιώματα των παιδιών και το σχολιάζουμε.

Ζωγραφίζει το κάθε παιδί από ένα δικαίωμα και κάνουμε αφίσα με τα δικαιώματα των παιδιών

IMG 258e9588fc6c0019e424af27352b0750 V

Ρωτάμε τα παιδιά αν μπορούσαμε να κάνουμε κάποια δώρα σε όλα αυτά τα παιδιά που έχουν σοβαρές ανάγκες , τι δώρα θα στέλναμε;

Τυπώνουμε καρτέλες με φιγούρες παιδιών με κάποιες βιωτικές ανάγκες και καρτέλες με τις αντίστοιχες ανάγκες- επιθυμίες. Τις πλαστικοποιούμε. Τις παρουσιάζουμε στην ομήγυρη και ζητάμε από τα παιδιά να κάνουν αντιστοιχήσεις (παιδί-φιγούρα με ανάγκη).

Είδαν το βίντεο στον υπολογιστή το βίντεο umbrella κι ανακάλυψαν τη βασική ανάγκη του παιδιού

Εργαστήριο 3 Επίλυση προβλημάτων

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

  • Δεξιότητες 21ου αιώνα Επικοινωνία

Δεξιότητες Ακρόασης και Παρατήρησης

  • Να ακούει προσεκτικά τους άλλους
  • Να αναγνωρίζει, να εκφράζει και να διαχειρίζεται συναισθήματα
  • Να εκφράζει τη συμπαράστασή του/της για τα δεινά που βλέπει να συμβαίνουν σε άλλους
  • Να λαμβάνει υπόψη τα συναισθήματα των άλλων
  • Να εκφράζει απόψεις, να ανταλλάσσει πληροφορίες

Δεξιότητες Συνεργασίας

  • Να οικοδομεί θετικές σχέσεις με τους άλλους
  • Να εργάζεται ως μέλος μίας ομάδας να
  • συμβάλλει στην ομαδική εργασία στο βαθμό που του/της αναλογεί
  • Να επιτυγχάνει συναίνεση για να
  • εξασφαλίσει τους στόχους της ομάδας
  • Να οριοθετεί τη συμπεριφορά τους

Δεξιότητες Κριτικής Σκέψης

  • Να οικοδομεί συλλογισμούς μέσα από προσεκτική παρατήρηση
  • Να αναγνωρίζει χαρακτηριστικά
  • Να εντοπίζει ομοιότητες και διαφορές
  • Να περιγράφει τρόπους με τους οποίους οι σκέψεις και τα συναισθήματα επηρεάζουν τη συμπεριφορά του/της

Δεξιότητες Δημιουργικότητας

  • Να αναζητά νέες προσεγγίσεις στην εργασία
  • Να επεκτείνει τη νέα ιδέα σε νέα μορφή
  • Να συνδέει ιδέες/λύσεις και να
  • πειραματίζεται με τη δημιουργία μίας νέας ιδέας

Δεξιότητες του Νου

  • Να ακολουθεί ρουτίνες σκέψεις και να αναστοχάζεται

Δεξιότητες Ζωής

  • Προσπαθεί να κατανοήσει τα όσα
  • συμβαίνουν στους άλλους προσεγγίζοντας
  • από τη δική τους σκοπιά
  • Μπορεί να αναγνωρίζει πότε χρειάζονται βοήθεια

Ψηφιακές Δεξιότητες

Να ψάχνει για απλά δεδομένα (εικόνα)

Δραστηριότητες

Παρακολουθούμε το βίντεο:«Ειρήνη» – Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα (video.link)

Ακολουθεί συζήτηση. Απευθύνουμε ερωτήματα σχετικά στα παιδιά όπως: «γιατί δεν τη δέχτηκαν στις χώρες από όπου πέρασε; Τι φοβήθηκε περισσότερο; Τι θα κάνατε εάν τη συναντούσατε; ποιες νομίζετε ότι ήταν οι βασικές ανάγκες της και άρα δικαίωμά της;» Καταγράφουμε όλες τις πιθανές απαντήσεις των παιδιών και τοποθετούμε στο κέντρο της παρεούλας εικόνες/πληροφορίες που έχουμε  συλλέξει μαζί με τα παιδιά για τα δικαιώματα.

Αναφέρουμε στα παιδιά τη σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού της Unicef (https://www.unicef.org/greece). Με βάση τη σύμβαση τα παιδιά κατηγοριοποιούν/ταξινομούν τα δικαιώματα που βρήκαν.

Τα παιδιά χωρίζονται με τον ήχο της μουσικής πρώτα σε ζευγάρια και έπειτα σε τετράδες. Στην ολομέλεια ο/η νηπιαγωγός ζητά από την κάθε ομάδα να επιλέξει 1 ομάδα δικαιωμάτων για να επεξεργαστούν (Δικαιώματα Ανάπτυξης, Δικαιώματα Επιβίωσης, Δικαιώματα Προστασίας και Δικαιώματα Συμμετοχής). Κάθε ομάδα με τη βοήθεια της νηπιαγωγού βρίσκει εικόνες στο διαδίκτυο που απεικονίζουν δικαιώματα των παιδιών και τις εκτυπώνουν. Έπειτα στην κάθε ομάδα ο/η νηπιαγωγός μοιράζει από μία κάρτα, αντίστοιχη με τις ομάδες των δικαιωμάτων (Ανάπτυξης, Επιβίωσης, Προστασίας, Συμμετοχής) που παρουσιάζει εικόνα  παιδιού σε προβληματική κατάσταση. Ενδεικτικά αναφέρονται: εικόνες για την ομάδα δικαιωμάτων Ανάπτυξης ένα παιδί το οποίο εργάζεται, για την ομάδα δικαιωμάτων Επιβίωσης ένα παιδί το οποίο παίρνει νερό από πηγάδι ή βιώνει     εμπόλεμη κατάσταση, για την ομάδα δικαιωμάτων Προστασίας  ένα παιδί που μεταναστεύει, για την ομάδα δικαιωμάτων Συμμετοχής ένα παιδί που δε συμμετέχει σε ομάδες ή του απαγορεύεται να μιλά.

Έπειτα σχεδιάζουμε  στον πίνακα τη σειρά με την οποία θα εξακριβώσουν το πρόβλημα  για να το επιλύσουν (Ενδεικτική σειρά επίλυσης ).

Στο πάτωμα δημιουργήθηκε ένας διάδρομος  με εικόνες   παιδιών σε προβληματική κατάσταση όπου τον περπατούσαν, κάθε ομάδα ξεχωριστά,  δημιουργώντας υποθετικά σενάρια, ανακάλυπταν
ποιο είναι το πρόβλημα και προσπαθούσαν να το επιλύσουν.
Ερωτήσεις που αναφέρθηκαν:

– Παρατηρήστε προσεκτικά και απαντήστε ποιο είναι το πρόβλημα κατά τη γνώμη σας.

-Για ποιον λόγο πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;

-Σκεφτείτε τι θα μπορούσε να συμβεί αργότερα.

-Προτείνετε διαφορετικούς τρόπους για να μη συμβαίνει αυτό.

-Λάβετε υπόψη τις απόψεις όλων των μελών της ομάδας.

Τέλος τους  δίνεται  Φύλλο Εργασίας  όπου το κάθε παιδί ζωγραφίζει την πιθανή λύση.

Εργαστήριο 4: Τα δικαιώματα ζωντανεύουν

Δραστηριότητα 1: παίξιμο ρόλων

Τα παιδιά κάθονται στην ολομέλεια και δημιουργούν 2 μεγάλες ομάδες, οι οποίες εναλλάσσονται. Στη μία μεγάλη ομάδα βρίσκονται η ομάδα με τα παιδιά που διεκδικούν τα δικαιώματά τους και στην άλλη ομάδα βρίσκονται οι ενήλικες.

Έχουμε  ήδη ετοιμάσει σε μορφή κάρτας μικρά σενάρια προβληματικών καταστάσεων, ιδέα βασισμένη σε εκπαιδευτικό υλικό της Unicef, και τις παρουσιάζουμε  στους μαθητές. Εκείνοι πρέπει να υποστηρίξουν με επιχειρήματα τις θέσεις τους και να κερδίσουν τη θέση τους, έναντι του φορέα ή του ενήλικα. Οι κάρτες μπορούν να αντιστοιχούν στην κάθε Ομάδα Δικαιωμάτων του Παιδιού (Προστασίας, Επιβίωσης, Ανάπτυξης, Συμμετοχής).

Ενδεικτικό σενάριο 1: τα παιδιά έναντι των ενηλίκων ζητούν περισσότερη ώρα από τους ενήλικες που εργάζονται για να παίξουν μαζί τους.

Ενδεικτικό σενάριο 2: τα παιδιά έναντι των ενηλίκων ζητούν να κατασκευαστούν περισσότερες παιδικές χαρές και πάρκα.

Ενδεικτικό σενάριο 3: τα παιδιά έναντι των ενηλίκων ζητούν να μην εργάζονται, αλλά να μορφωθούν.

Δραστηριότητα 2: Λύσεις

Αφού συζητήσαμε τις λύσεις στα προηγούμενα προβλήματα η κάθε ομάδα κατασκευάζει πλακάτ με την κάθε λύση .

Εργαστήριο 5: Αναστοχασμός

Με εικόνες από το διαδίκτυο δημιουργούμε τόμπολα την οποία μπορούν τα παιδιά να παίζουν με τους φίλους τους μέσα στην τάξη.

Eπίσης παίζουν παιχνίδι μνήμης στον Η/Υ

 

Δημιουργία νέου εννοιολογικού χάρτη

Παραθέτουμε  τον εννοιολογικό χάρτη που έφτιαξαν στην αρχή και ζητά από τα παιδιά να εργαστούν πάνω σε έναν καινούργιο εννοιολογικό χάρτη. Απευθύνει στα παιδιά το ερώτημα: τι σημαίνει για εσάς «δικαίωμα» . Καταγράφει όλες τις πιθανές απαντήσεις και τα παιδιά ακολούθως τις καταγράφουν στον εννοιολογικό χάρτη.

Δραστηριότητα 2: Σύγκριση χαρτών

Έπειτα προχωρούν σε σύγκριση του αρχικού και τελικού εννοιολογικού χάρτη. Αναφέρονται σε όλα τα εργαστήρια και αναστοχάζονται σε όλες τις δραστηριότητες και δράσεις τους. Ενδεικτικά ερωτήματα που θα μπορούσε ο/η νηπιαγωγός να απευθύνει στα παιδιά: «τι θα μπορούσατε να κάνετε διαφορετικά; Τι θα θέλατε να ξανακάνετε; Υπάρχει κάτι που σας δυσκόλεψε αρκετά; Υπάρχει κάτι που σας μπέρδεψε; Υπάρχει κάτι που σας αναστάτωσε;».

Συμπληρώνουν το φύλλο αναστοχασμού.