ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΤΟ ΑΣΦΑΛΕΣ
Δρ. Κατερίνα Δ. Θεοδοσέλη
Φιλοσοφία –Σκοπιμότητα προγράμματος
Το σύγχρονο σχολείο, ως υποστηρικτικό περιβάλλον, έχει τη δυνατότητα και τις ευκαιρίες να εμπλέξει τα παιδιά στη διερεύνηση της στάσης τους απέναντι στο αίτημα της ασφάλειάς τους, να στοχαστούν τρόπους με τους οποίους μπορούν να ασχοληθούν με αυτό και μετά να εφαρμόσουν στην πράξη δεξιότητες που απέκτησαν, αναλαμβάνοντας θετικές και ζωτικές δράσεις. Από την άλλη πλευρά οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παράσχουν στα παιδιά ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον, αλλά και να επηρεάσουν και τους γονείς/κηδεμόνες (Scratchley,1996). Με τη σκέψη ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να δημιουργήσουμε ένα απόλυτα ασφαλές εκπαιδευτικό οδικό περιβάλλον, το σχολικό πλαίσιο και οι δυνατότητες που παρέχει για εκπαίδευση οδικής ασφάλειας προβάλλει ως μια σημαντική ευκαιρία μάθησης (Θεοδοσέλη, 2017). Το σημερινό σχολείο με την καινοτόμα εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων (ΙΕΠ, 2020) φαίνεται έτοιμο πλέον να εκπαιδεύσει τους μαθητές στην οδική ασφάλεια και κατά συνέπεια η εκπαιδευτικήκοινότητα διαθέτει όλα εκείνα τα μεθοδολογικά εργαλεία για να προωθήσει υγιείς στάσεις και συμπεριφορές των μαθητών/τριών μέσα από προγράμματα και πρακτικές, που και πρέπει να προκύπτουν από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης.
Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη-Ανίχνευση πρότερων γνώσεων των παιδιών
1ο Εργαστήριο: Φωτεινοί σηματοδότες
Τμήμα 2
Ο Μικρός Πρίγκιπας μας αναθέτει την 4η αποστολή μας… να βοηθήσουμε τους κατοίκους του πλανήτη που δεν γνώριζαν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας να μάθουν τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε όταν είμαστε στο δρόμο… Γνωρίζουμε και ζωγραφίζουμε τους φωτεινούς σηματοδότες για τους οδηγούς και για τους πεζούς και συζητούμε για τη χρησιμότητά τους.
Παίζουμε με χρώματα, λέξεις και φωτεινούς σηματοδότες.- Σύνδεση με το ΑΠΣ (Γλώσσα).
Τμήμα 1
2ο Εργαστήριο: Περνώ απέναντι
Τμήμα 2
Μαθαίνουμε πως να περνάμε με ασφάλεια από τη διάβαση πεζών, παίζουμε παιχνίδια ρόλων και κάνουμε φύλλα εργασίας.
Η αφίσα μας… “Όταν στο δρόμο περπατώ, σφιχτά το χέρι ενός μεγάλου πάντα κρατώ, ώστε με ασφάλεια το δρόμο να περνώ!”
2ο Εργαστήριο: Το ποδήλατο
Διαβάσαμε την ιστορία “Ο φίλος μου ο Ποδηλατάκιας” της Κατερίνας Βαϊμάκη αλλά την ακούσαμε και από την ίδια τη συγγραφέα σε διαδικτυακή συνάντηση που είχαμε μαζί της όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία… Επιπλέον παίξαμε κουίζ, ζωγραφίσαμε και χορέψαμε στο ρυθμό της Ποδηλάτισσας του Ελύτη…
Τμήμα 2
Μάθαμε πως και που κυκλοφορούμε με ασφάλεια με το ποδήλατό μας, τον εξοπλισμό του σωστού ποδηλάτη, ποιες οι σωστές και λανθασμένες συμπεριφορές του (φύλλο εργασίας και ηλεκτρονικό Φ.Ε.)
Τμήμα 2
Γνωρίσαμε το ποδήλατο, τα μέρη του ποδήλατου, γράψαμε τη λέξη ποδήλατο και ζωγραφίσαμε τα ποδήλατά μας-Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (Γλώσσα). Κρυπτόλεξο με τα γράμματα της λέξης ΠΟΔΗΛΑΤΟ, κουίζ και φύλλο εργασίας STEM-Μαθηματικά.
Τμήμα 2
Γνωρίσαμε τα σήματα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και κάναμε αντιστοίχιση σήματος και σχήματος.
Τμήμα 2
Ομαδοποιούμε τα σήματα οδικής κυκλοφορίας ανάλογα με την κατηγορία τους… σε απαγορευτικά, υποχρεωτικά, προειδοποιητικά και πληροφοριακά και παίζουμε στον υπολογιστή με τα σήματα, ομαδοποίηση και παιχνίδι μνήμης.
Τμήμα 2
4ο Εργαστήριο: Μπαίνω στο αυτοκίνητο
Συζητήσαμε, παρακολουθήσαμε βίντεο σχετικά με τη συμπεριφορά μας μέσα στο αυτοκίνητο και τη σημασία της ζώνης ασφαλείας, παίξαμε κουίζ, και παιχνίδια ρόλων σωστής συμπεριφοράς στα οχήματα, και ζωγραφίσαμε με έντονα χρώματα το καθισματάκι ασφαλείας και τη ζώνη ασφαλείας.
Τμήμα 2
Διαβάσαμε το βιβλίο της Ελένης Πιστσιδοπούλου: “Καλώς τον κύριο ΚΟΚ” και ζωγραφίσαμε τον κύριο ΚΟΚ ή ότι άλλο μας άρεσε από την ιστορία… Κάναμε μία επανάληψη των όσων μάθαμε για τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, είδαμε την παρουσίαση “Κυκλοφορώ με ασφάλεια” και κάναμε το κουίζ…
Τμήμα 2
Φτιάξαμε τη μακέτα μιας γειτονιάς της πόλης μας και παίξαμε παιχνίδια ρόλων… Κυκλοφορήσαμε σαν πεζοί με μινιατούρες ανθρωπάκια και σαν οδηγοί με τα αυτοκινητάκια μας στο δρόμο, σύμφωνα με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας… Συμφωνήσαμε να θυμόμαστε πάντα ότι στο δρόμο όταν κυκλοφορώ τον κύριο ΚΟΚ ποτέ δεν τον ξεχνώ!
STEM-Τεχνολογία/Ρομποτική, οδηγούμε το ρομποτάκι beebot στους δρόμους της πόλης σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ, επίσης στην εφαρμογή Bee-Bot Εmulator και σε φύλλο εργασίας.
5ο Εργαστήριο: Ο ρόλος των γονέων
Τα παιδιά συζητάνε με τους γονείς τους για την ασφάλεια στο δρόμο και τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούν πεζοί, οδηγοί και επιβάτες. Επίσης συμπληρώνουν μαζί μία επιστολή «Γονείς, παιδιά και κανόνες».
Τμήμα 2
Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» υλοποίησε εκπαιδευτικό πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας και κυκλοφοριακής αγωγής στο σχολείο μας όπου με βιωματικές δραστηριότητες και παιχνίδια ευαισθητοποίησε και ενθάρρυνε τα παιδιά να υιοθετούν καλές οδικές συμπεριφορές.
Τμήμα 2
Δράσεις ανατροφοδότησης και αξιολόγησης
Τμήμα 2
Γράψαμε τις λέξεις που μάθαμε, στο εργαλείο word clouds, δημιουργήσαμε συννεφόλεξο, το εκτυπώσαμε και φτιάξαμε την αφίσα μας με όλες τις καινούριες λέξεις που μάθαμε με τη βοήθεια του κυρίου Κ.Ο.Κ.
Σύγκριση αρχικού και τελικού εννοιολογικού χάρτη.
Το τελικό συνεργατικό μας Φυλλάδιο Οδικής Κυκλοφορίας