Εργαστήρια Δεξιοτήτων
Θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Υποενότητα: Ανθρώπινα Δικαιώματα
Τίτλος: «Έχω δικαιώματα…έχεις δικαιώματα»
Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου θεματικού κύκλου είναι τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τη Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού και να προσδιορίζουν τα Δικαιώματα των Παιδιών. Να συνδέσουν τις ανθρώπινες ανάγκες με τα ανθρώπινα δικαιώματα και να αντιληφθούν τη διάκριση ανάμεσα στις “βασικές ανάγκες” και στις “επιθυμίες”.
Εργαστήριο 1ο: «Γνωριμία με τα Δικαιώματα του Παιδιού»
1η δραστηριότητα: συζήτηση και καταιγισμός ιδεών από τα παιδιά για το τι θεωρούν απαραίτητο για να είναι χαρούμενα. Καταγράφουμε τις απαντήσεις. Διαχωρίζουμε στη συνέχεια τις “βασικές ανάγκες” από τις “επιθυμίες”. Συνδέουμε τις “βασικές ανάγκες” που ανέφεραν τα παιδιά, γονείς, σπίτι, φαγητό, σχολείο, γιατρό, παιχνίδι “να μην φοβάμαι”, “να έχω αγάπη”, με τα Δικαιώματα του Παιδιού
2η δραστηριότητα: παρουσίαση εποπτικού υλικού και συζήτηση για το ποιο δικαίωμα θεωρώ σημαντικότερο. Τα παιδιά ιεράρχησαν σε φύλλο εργασίας κάποια από τα δικαιώματα και το καθένα δημιούργησε τη δική του «πυραμίδα των δικαιωμάτων»
Εργαστήριο 2ο: Unisef – Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού
1η δραστηριότητα: αναφερόμαστε στη Unisef και το έργο της. Αποφασίζουμε να επικοινωνήσουμε με τη Unisef Ελλάδος και να ζητήσουμε υλικό για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Μετά από λίγες μέρες παραλάβαμε με το ταχυδρομείο το δέμα μας. Μέσα στο πακέτο υπήρχε ενημερωτικό υλικό, η Αφίσα – Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, κονκάρδες-καρφίτσες με τα δικαιώματα και το παραμύθι «Η μεγάλη περιπέτεια του Μίλτου», ένα παραμύθι για την αναδοχή
2η δραστηριότητα: διαβάζουμε το παραμύθι που μας έστειλε η Unisef με θέμα την αναδοχή και συζητάμε πάνω σε αυτό
3η δραστηριότητα: παρατηρούμε την αφίσα – Σύμβαση των Δικαιωμάτων του παιδιού και από τις εικόνες μαντεύουμε το δικαίωμα της ανάδοχης οικογένειας. Παρατηρούμε και περιγράφουμε και τις υπόλοιπες εικόνες της αφίσας και αναφερόμαστε στο δικαίωμα που αντιπροσωπεύει η κάθε μια
Εργαστήριο 3ο: Δικαιώματα των παιδιών
1η δραστηριότητα: παιδιά με αναπηρίες. Μέσα από role playing (παιχνίδι ρόλων) προσεγγίσαμε τη δυσκολία στην όραση, στη βάδιση και στην ακοή. Περπατήσαμε με κλειστά μάτια και ένας συμμαθητής μας μας καθοδηγούσε, περπατήσαμε δύο-δύο με δεμένα πόδια αλλά και κλείσαμε τα αυτιά μας για να αντιληφθούμε την απώλεια ακοής
2η δραστηριότητα: αναπηρία και ισότητα και πως μπορούμε να την πετύχουμε. Μέσα από εποπτικό υλικό περιγράψαμε τις δυσκολίες που συναντάνε τα άτομα με αναπηρία στην καθημερινότητά τους αλλά και τι πρέπει να κάνουμε για να μην υπάρχουν αυτά τα εμπόδια
3η δραστηριότητα: παιδιά σε περίοδο πολέμου. Αναφερθήκαμε και καταγράψαμε τα θετικά της ειρήνης και τα αρνητικά του πολέμου. Τα παιδιά προβληματίστηκαν πάνω στο ερώτημα “Τι χρειάζονται τα παιδιά σε καιρό πολέμου;”
4η δραστηριότητα: ελευθερία έκφρασης απόψεων. Μέσα από το παραμύθι: «Το παπάκι που δεν του άρεσαν τα ποδαράκια του» μιλήσαμε για το δικαίωμα της προστασία της ελευθερίας της γνώμης
5η δραστηριότητα: role playing: «Θέλω!-ΔΕΝ θέλεις!» Παίξαμε πως είναι να μην μπορείς να πεις αυτό που θέλεις
Εργαστήριο 4ο: «Οι ευχές μας πετάνε ψηλά»
1η δραστηριότητα: «Μακάρι κάθε παιδί να έχει….». Καταγράφουμε τις ευχές μας για τα παιδιά του κόσμου
2η δραστηριότητα: δημιουργούμε τους δικούς μας χαρταετούς για τα ταξιδέψουν οι ευχές μας
3η δραστηριότητα: παίζουμε με τους χαρταετούς μας. Τους πετάμε ψηλά να πραγματοποιηθούν οι ευχές μας
Εργαστήριο 5ο: Το γαϊτανάκι των δικαιωμάτων του παιδιού
1η δραστηριότητα: παρακολουθούμε το video – αφήγηση «Tο Γαϊτανάκι» της Ζωρζ Σαρή. Το τραγούδι μας ενθουσίασε και το χορεύουμε σε κύκλο
2η δραστηριότητα: αποφασίζουμε να φτιάξουμε το δικό μας γαϊτανάκι με τα δικαιώματα του παιδιού. Αφού κόψουμε και ανακατέψουμε εικόνες από τη σύμβαση των δικαιωμάτων του παιδιού, κάνουμε κλήρωση και ο καθένας μας παίρνει από ένα δικαίωμα
3η δραστηριότητα: αναπαριστούμε με πλαστελίνη το δικαίωμα που μας έχει κληρωθεί
4η δραστηριότητα: ένα ρολό από χαρτί κουζίνας γίνεται ο στύλος για το γαϊτανάκι μας. Το ζωγραφίζουμε όλοι μαζί και στη συνέχεια ο καθένας μας διαλέγει την κορδέλα του στην οποία θα βάλει το δικαίωμα του. Συναρμολογούμε το γαϊτανάκι μας.
5η δραστηριότητα: ηχογραφούμε τα δικαιώματα και δημιουργούμε μία ψηφιακή εικόνα με hotspots
Με το “Γαϊτανάκι των Δικαιωμάτων του Παιδιού” παίρνουμε μέρος στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό «Bravo Schools 2024”














