
Λίγα λόγια για τη Δανειστική Βιβλιοθήκη.
Για το παιδί της σύγχρονης κοινωνίας όπου κυριαρχεί ο γραπτός λόγος, θεωρείται απαραίτητη η απόκτηση της αναγνωστικής ικανότητας.
Γι’ αυτό το λόγο, βασική θέση και στο Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο όσον αφορά στην ανάπτυξη των προαναγνωστικών δεξιοτήτων, κατέχει η Δανειστική Βιβλιοθήκη.
Η επαφή των νηπίων με τα βιβλία συντελεί ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν γνώσεις από το περιεχόμενο, να μάθουν πως κρατάμε ένα βιβλίο, την κατεύθυνση ανάγνωσης (από την αρχή προς το τέλος, από πάνω προς τα κάτω και από αριστερά προς τα δεξιά), τη λειτουργία του τίτλου, τις πληροφορίες που υπάρχουν στο εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο, τη σχέση κειμένου και εικονογράφησης, το ρόλο του συγγραφέα στη δημιουργία του βιβλίου, την εργασία του εκδοτικού οίκου καθώς και την αξία της λογοτεχνίας.
Πάνω απ’ όλα, όμως, η ανάγνωση βιβλίων στην προσχολική ηλικία ψυχαγωγεί και διασκεδάζει. Δημιουργεί ευχάριστες στιγμές με αγαπημένα πρόσωπα, διαδικασία που πολλές φορές αποδεικνύεται πιο σημαντική από τους στόχους που εξυπηρετούνται. Επιπρόσθετα, τα παιδιά μαθαίνουν να γίνονται υπεύθυνα φροντίζοντας να επιστρέψουν έγκαιρα και σε καλή κατάσταση το βιβλίο που έχουν δανειστεί και μαθαίνουν να αγαπούν τα βιβλία.
Οι γονείς μπορείτε να βοηθήσετε τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο. Μπορείτε να τα μάθετε να το προσέχουν, να το διατηρούν καθαρό και να μην το σκίζουν. Μπορείτε να ενθαρρύνετε τα παιδιά να συμμετέχουν στην ανάγνωση από το απλό γύρισμα της σελίδας μέχρι τη συν-ανάγνωση ενηλίκου-παιδιού και την πρόβλεψη για την εξέλιξη της υπόθεσης ή κάποιο εναλλακτικό τέλος της ιστορίας.
Στο σχολείο μας η Δανειστική Βιβλιοθήκη θα λειτουργεί κάθε Παρασκευή.
Τα παιδιά θα δανείζονται ένα βιβλίο και θα πρέπει να το έχουν επιστρέψει
μέχρι και την επόμενη Παρασκευή για να μπορούν να δανείζονται το επόμενο.
Λίγες Συμβουλές για την Αναγνωστική Διαδικασία:
-
Πριν την ανάγνωση του βιβλίου καλό θα είναι να το διαβάσετε μόνοι σας για να γνωρίσετε το κείμενο, τις παύσεις του, τις εναλλαγές των ρόλων.
-
Μαζί με τα παιδιά επεξεργαζόμαστε το εξώφυλλο, εντοπίζοντας τον τίτλο, τον συγγραφέα, τον εκδοτικό οίκο και τον εικονογράφο καθώς και τι εικόνα βλέπουμε, διαδικασία με την οποία είναι εξοικειωμένα τα παιδιά από το σχολείο.
-
Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης δείχνουμε με το δάχτυλο ώστε τα παιδιά να αντιληφθούν τη φορά της γραφής (από πάνω προς τα κάτω και από τα αριστερά προς τα δεξιά).
-
Θέτουμε ερωτήσεις σχετικές με την υπόθεση πριν (π.χ. για ποιο πράγμα νομίζεις ότι μιλάει η ιστορία;), κατά τη διάρκεια (π.χ. τι λες να γίνει μετά;) και μετά το τέλος (π.χ. τι θα έκανες αν ήσουν στη θέση του;) της ανάγνωσης της ιστορίας έτσι ώστε να κρατάμε το ενδιαφέρον τους, να καλλιεργούμε την κριτική τους σκέψη αλλά και για να διαπιστώσουμε κατά πόσο το κατανόησαν.
Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείτε να ακούσετε όλα τα παραπάνω (ίσως και λίγα περισσότερα) αλλά και να πάρετε κάποιες επιπλέον ιδέες για τη φιλαναγνωσία, την αγάπη δηλαδή για το βιβλίο:
ΚΑΛΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΤΑΞΙΔΙΑ!!!