Σαν άλογο τρέχει, μα πόδια δεν έχει. Τι είναι; Ο αέρας…

Το παρακάτω ποίημα αναφέρεται στη διαμάχη του Ήλιου με τον Αέρα

Ο Ήλιος και ο Αέρας      Γεώργιος Δροσίνης

Ο Αέρας θύμωσε,

με τον Ήλιο μάλωσε.

Ο Αέρας έλεγε:

– Είμαι δυνατότερος!

Και ο Ήλιος έλεγε:

– Σε περνώ στη δύναμη!

Ένας γέρος άνθρωπος

με τη μαύρη κάπα του

στο χωράφι πήγαινε.

Ο Αέρας λάλησε:

– Όποιος έχει δύναμη

παίρνει από τον γέροντα

τη χονδρή την κάπα του!

Φύσησε, ξεφύσησε,

έσκασε στο φύσημα·

άδικος ο κόπος του.

Κρύωσε ο γέροντας

και διπλά τυλίχθηκε

στη χονδρή την κάπα του.

Mα κι ο Ήλιος λάλησε:

– Όποιος έχει δύναμη

παίρνει από το γέροντα

τη χονδρή την κάπα του!

Έφεξε ολόλαμπρος·

καλοσύνη σκόρπισε,

κι έβγαλε ο γέροντας

τη χονδρή την κάπα του.

Πάλι ξαναλάλησε:

– Άκουσε και μάθε το·

σε περνώ στη δύναμη,

γιατί πας με το κακό

κι εγώ πάω με το καλό!

(από το βιβλίο: Γεώργιος Δροσίνης, Παιδικά παραμύθια, Eκδότης Iωάν. N. Σιδέρης, χ.χ.)

 

 

Παρακολούθησε την ιστορία στο youtube ” ο βόρειος άνεμος και ο ήλιος”

https://www.youtube.com/watch?v=llRH5-pj_uo&t=247s

Ας πούμε λίγα λόγια για τον αέρα. Ο αέρας είναι απαραίτητος για τη ζωή στον πλανήτη, για τους ανθρώπους, τα ζώα και τα φυτά. Θυμάστε όταν μιλούσαμε για το διάστημα που είχαμε αναφέρει ότι στους υπόλοιπους πλανήτες δεν υπάρχει ζωή επειδή δεν υπάρχει αέρας; Οι αστροναύτες φορούν ειδικές στολές και κράνη που τους παρέχουν οξυγόνο, αέρα για να αναπνέουν. Όπως και οι δύτες. Όταν κάνουμε βουτιές κάτω από το νερό μπορούμε να μείνουμε λίγη ώρα, γιατί δεν υπάρχει αέρας και πρέπει να κρατήσουμε την αναπνοή μας.

Τον αέρα δεν μπορούμε να τον δούμε, δεν έχει κάποιο σχήμα ή χρώμα, κάποια γεύση ή οσμή. Μπορούμε να τον νιώσουμε στο δέρμα μας όταν φυσάει ( π.χ. φυσήξτε στο χέρι σας) και να δούμε τα αποτελέσματα που προκαλεί: τα κλαδιά και τα φύλλα των δέντρων που κουνιούνται, όπως και τα απλωμένα ρούχα. Και μπορούμε να τον ακούσουμε, ειδικά όταν είναι πολύ δυνατός, που μπορεί να ακούγεται και τρομακτικός… Σε κάποιες περιπτώσεις ωστόσο ακούγεται ευχάριστος και διασκεδαστικός. Μπορείς να σκεφτείς πότε; Όταν προέρχεται από κάποιο πνευστό μουσικό όργανο, όπως ένα φλάουτο ή μια φλογέρα.

Ο αέρας έχει δύναμη όπως είδαμε και στην ιστορία. Φούσκωσε ένα μπαλόνι, γέμισέ το δηλαδή με αέρα και χωρίς να το δέσεις άφησέ το. Τι θα γίνει; Το μπαλόνι θα πάει πολύ μακριά ή ψηλά και πολύ γρήγορα! Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν πολύ συχνά τη δύναμη του αέρα. Δες τις παρακάτω εικόνες. Μπορείς να περιγράψεις τη χρησιμότητα του αέρα; (Με τη βοήθεια ενός ενήλικα αν χρειαστεί).

 

Υπάρχουν πολλές λέξεις/ονομασίες που αναφέρονται στον αέρα, ανάλογα με την ένταση και την διεύθυνσή του. Στην ιστορία μας ο αέρας είναι ο βοριάς, ο κρύος άνεμος που φυσάει από το Βορρά. ΕΡΩΤΗΣΗ: Θυμάσαι σε ποια ιστορία τον είχαμε συναντήσει ξανά; ΑΠΑΝΤΗΣΗ: στη γενναία αμυγδαλιά! Μπορείς να σκεφτείς σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό τη λέξη αέρας ή άνεμος;

  

  

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  • Ζωγράφισε ό,τι σου άρεσε από την ιστορία και το ποίημα. Γράψε τον τίτλο Ο ΗΛΙΟΣ ΚΑΙ Ο ΑΕΡΑΣ
  • Φτιάξε τη λέξη ΑΕΡΑΣ με πλαστελίνη
  • Παρακολούθησε   στο φωτόδεντρο το πείραμα απόδειξης της ύπαρξης του αέρα (κλικ στο πρώτο εικονίδιο δίπλα στο ΄ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ΄) Δοκίμασε να το κάνεις κι εσύ!
  • Κατασκευή: φουρφουράκι. Χρησιμοποίησε ένα τετράγωνο χαρτί, χρωμάτισέ το, φτιάξε γραμμές, βούλες ή ό,τι άλλο θες. Δες πως θα το κατασκευάσεις  πηγαίνοντας εδώ: (αντί για γλωσσοπίεστρο μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα μολύβι/ξυλομπογιά)
  • Ας παίξουμε …φυσώντας αέρα: σε ένα χαμηλό τραπέζι φτιάχνουμε μία «πίστα». Χρησιμοποιούμε τουβλάκια ή άλλα αντικείμενα για να φτιάξουμε ένα τοίχωμα γύρω γύρω ώστε να μην πέφτει κάτω το μπαλάκι. Αφήνουμε ένα μικρό άνοιγμα και τοποθετούμε ένα πλαστικό ποτήρι (κολλάμε με ταινία) στην άκρη του τραπεζιού. Μπορούμε να προσθέσουμε εμπόδια σταδιακά για να γίνει πιο δύσκολο. Στόχος μας είναι να κατευθύνουμε το μπαλάκι για να μπει στο ποτήρι φυσώντας το με ένα καλαμάκι. Βασικός κανόνας: δεν πιάνουμε το μπαλάκι με τα χέρια. Χρησιμοποιούμε μικρό και ελαφρύ μπαλάκι, όπως πον πον, ή μπορούμε εναλλακτικά να φτιάξουμε ένα από αλουμινόχαρτο ή χαρτί.
  • Ας παίξουμε …ρουφώντας αέρα: κόβουμε μικρά κομμάτια από χαρτί και τα μετακινούμε ρουφώντας τα με ένα καλαμάκι. Θα χρειαστούμε ένα πιάτο. Σκορπίζουμε τα χαρτάκια στο τραπέζι και προσπαθούμε να βάλουμε όσα περισσότερα μπορούμε στο πιάτο. Στο τέλος τα μετράμε. Καλή διασκέδαση!!!

  • Αν θες στείλε φωτογραφίες από τις δημιουργίες σου για να τις μοιραστείς με τους φίλους σου(στο e mail του σχολείου: mail@4nipermoup.kyk.sch.gr και θα αναρτηθούν στο παρόν ιστολόγιο).

 

Μία σκέψη στο“Σαν άλογο τρέχει, μα πόδια δεν έχει. Τι είναι; Ο αέρας…

  1. Καλημέρα και καλή Κυριακή!
    Ευχαριστούμε για τις δραστηριότητες, φτιάξαμε αλατόζυμη, παίξαμε παιχνίδια και διαβάσαμε το τόσο όμορφο παραμύθι με τον Κορωνάιο.
    Καλή συνέχεια
    Βιργινία και Αθηνά Ζαράρη

Τα σχόλια είναι κλειστά.