Έκθεση αξιολόγησης κινητικότητας μαθητών – μαθητριών
– IES Ana Maria Matute, Guadalajara, Ισπανία –
Η κινητικότητα των μαθητών και μαθητριών στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus με τίτλο “Δημιουργώντας το Ευρωπαϊκό σχολείο του αύριο”, στο σχολείο IES Ana Maria Matute της Guadalajara της Ισπανίας αλλά και άλλες πολιτιστικά σημαντικές περιοχές, ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία. Κατά τη διάρκεια της πενθήμερης παραμονής τους, οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετείχαν σε ένα ευρύ φάσμα εκπαιδευτικών, πολιτιστικών και βιωματικών δράσεων, οι οποίες ήταν άμεσα συνδεδεμένες με τους στόχους που είχαν τεθεί στην αρχική αίτηση του προγράμματος.
Μπορείτε να δείτε αναλυτικά την κάθε μέρα παρουσίας των μαθητών και μαθητριών του σχολείου μας στο IES Ana María Matute
— — 1η Ημέρα — — 2η Ημέρα — — 3η Ημέρα — — 4η Ημέρα — — 5η Ημέρα— —
Επίτευξη Στόχου 1: Ανάπτυξη ατομικής αυτονομίας
Η φιλοξενία των μαθητών από ισπανικές οικογένειες και η καθημερινή συμμετοχή τους σε δραστηριότητες και μετακινήσεις χωρίς τη διαρκή επίβλεψη των εκπαιδευτικών ενίσχυσε σημαντικά την αυτονομία τους. Έμαθαν να διαχειρίζονται τον χρόνο και τις υποχρεώσεις τους, να προσαρμόζονται σε ένα νέο πολιτισμικό και εκπαιδευτικό περιβάλλον και να εκφράζουν με σαφήνεια τις ανάγκες και τις απόψεις τους. Ιδιαίτερα μέσα από την παρακολούθηση μαθημάτων στο σχολείο IES Ana Maria Matute και τη συμμετοχή τους σε πολυπολιτισμικά εργαστήρια, καλλιέργησαν δεξιότητες αυτοδιαχείρισης και ανέπτυξαν προσωπική πρωτοβουλία. Επιπλέον, η ενεργή τους συμμετοχή σε παρουσιάσεις και δράσεις όπως το storytelling και η παρουσίαση για τον El Greco συνέβαλε στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και της δημιουργικής τους έκφρασης.
Επίτευξη Στόχου 2. Καλλιέργεια σεβασμού για τη διαφορετικότητα
Η καθημερινή αλληλεπίδραση με Ισπανούς μαθητές/τριες, οι επισκέψεις σε ιστορικές πόλεις όπως η Segovia, η Alcalá de Henares και το Toledo, καθώς και οι εμπειρίες σε μουσεία όπως το Prado και το Reina Sofía, προσέφεραν στους μαθητές βαθύτερη κατανόηση της πολιτισμικής πολυμορφίας της Ισπανίας. Είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά διαφορετικά ήθη, συνήθειες και τρόπους ζωής, γεγονός που ενίσχυσε την ανεκτικότητα, την αποδοχή του «άλλου» και την καλλιέργεια ενσυναίσθησης. Μέσα από διαπολιτισμικές ανταλλαγές και βιωματικές εμπειρίες, προήχθη ο σεβασμός και η κατανόηση προς τις πολιτισμικές και κοινωνικές διαφορές.
Επίτευξη Στόχου 3. Ενίσχυση της συνεργατικής μάθησης με έμφαση στη διαπολιτισμική επικοινωνία
Όλες οι ημέρες της κινητικότητας χαρακτηρίστηκαν από έντονη συνεργασία μεταξύ των μαθητών των δύο χωρών. Μέσα από ομαδικές εργασίες, παρουσιάσεις και διαδραστικές δραστηριότητες, αναπτύχθηκαν δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας και επίλυσης προβλημάτων. Η παρουσίαση Ελλήνων και Ισπανών καλλιτεχνών και η κοινή συμμετοχή στο πρόγραμμα eTwinning “EPASsionates” συνέβαλαν στη δημιουργία ενός κοινού μαθησιακού πεδίου, όπου οι μαθητές αντάλλαξαν ιδέες, απόψεις και εμπειρίες. Μέσα από την κοινή δημιουργία γνώσης, ενισχύθηκε η κατανόηση διαφορετικών οπτικών και ενθαρρύνθηκε η διαπολιτισμική προσέγγιση της μάθησης.
Συνολικά συμπεράσματα
Η κινητικότητα Erasmus στην Ισπανία αποτέλεσε μια πολυδιάστατη εμπειρία μάθησης, που συνδύασε εκπαιδευτικά, πολιτιστικά και κοινωνικά στοιχεία. Οι μαθητές και οι μαθήτριες μας επέστρεψαν με ενισχυμένες δεξιότητες αυτονομίας, επικοινωνίας και συνεργασίας, έχοντας αποκτήσει πολύτιμες εμπειρίες που δεν περιορίστηκαν στην εκπαιδευτική διάσταση, αλλά επεκτάθηκαν στην προσωπική τους ανάπτυξη και ωρίμανση.
Το πρόγραμμα κατόρθωσε να ανταποκριθεί πλήρως στους στόχους που είχαν τεθεί και να προσφέρει στους συμμετέχοντες μια ανεπανάληπτη ευκαιρία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και καλλιέργειας ευρωπαϊκής συνείδησης. Η συνεργασία με το σχολείο IES Ana María Matute και η θερμή φιλοξενία που έτυχαν οι μαθητές και οι μαθήτριες μας, αποτέλεσαν βασικούς πυλώνες της επιτυχίας του προγράμματος.
Η κινητικότητα αυτή αφήνει παρακαταθήκη εμπειριών, γνώσεων και αξιών, που θα συνοδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες μας καθ’ όλη τη μελλοντική τους πορεία και λειτουργεί ως ένα φωτεινό παράδειγμα για το πώς η εκπαίδευση μπορεί να ξεπεράσει τα σύνορα και να δημιουργήσει γέφυρες αλληλεγγύης και συνεργασίας.
«Με την επιχορήγηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, οι απόψεις και οι γνώμες που διατυπώνονται εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών και δεν αντιπροσωπεύουν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ). Ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση ούτε η χορηγούσα αρχή μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνες για αυτές.»