ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΤΑΞΗΣ (ΠΕΡΙΛΗΨΗ)

ΠΩΣ ΓΡΑΦΩ ΤΗΝ ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΕΝΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ;

1. Προσέχω τον τίτλο και την ταυτότητα του κειμένου(πρόκειται για άρθρο, απόσπασμα, ποιος είναι ο συγγραφέας, ο αρθρογράφος κ.λ.π.)

2. Διαβάζω προσεκτικά το κείμενο και υπογραμμίζω τα σημαντικότερα, καθώς και λέξεις συνδετικές που με βοηθούν να καταλάβω τη συλλογιστική πορεία του συγγραφέα.

3. Σημειώνω στην αρχή του κειμένου το θέμα του, λαμβάνοντας υπόψη τον τίτλο και το περιεχόμενό του. Αν δεν είμαι βέβαιος-η, σημειώνω το θέμα του κειμένου μετά τη δεύτερη ανάγνωση.

4. Διαβάζω δεύτερη φορά το κείμενο, σημειώνοντας δίπλα από κάθε παράγραφο μια πρόταση με το θέμα της.

5. Επιβεβαιώνω το θέμα του κειμένου που είχα σημειώσει αρχικά.

6. Ελέγχω από τους πλαγιότιτλους τον αριθμό των λέξεων, μειώνοντάς τον αν έχω περάσει το όριο που μου ζητείται.

7. Συνθέτω την περίληψή μου :

Αρχίζω:

Ο συγγραφέας στο κείμενο (ή απόσπασμα κ.λπ.) παρουσιάζει , επισημαίνει….+ το θέμα που σημείωσα αρχικά.

ή

Το κείμενο, το άρθρο, το απόσπασμα αναφέρεται, παρουσιάζει

…+ το θέμα που σημείωσα

Συνεχίζω:

Αρχικά τονίζει (-εται), επισημαίνει (-εται), αναφέρει (-εται),

Έπειτα προσθέτει (προστίθεται) , απορεί, διαπιστώνει (-εται), διερωτάται, υποστηρίζει (-εται), διευκρινίζει(-εται), δηλώνει (-εται), εξετάζει (-εται), εξηγεί (-είται), προτείνει (-εται), αναγνωρίζει (-εται) κ.λπ. +το θέμα κάθε παραγράφου.

Τελειώνω:

Στο τέλος συμπεραίνει (-εται), καταλήγει, κ.λπ. + το θέμα της τελευταίας παραγράφου.

8. Αποφεύγω:

o να αντιγράφω αυτούσιες φράσεις του κειμένου

o να διατυπώνω ερωτήματα

o να αναφέρω συγκεκριμένα παραδείγματα

o να παραθέτω δευτερεύοντα στοιχεία του κειμένου

o να επαναλαμβάνω τα ίδια πράγματα

o να μιμούμαι το ύφος του συγγραφέα

o να σχολιάζω τον συγγραφέα

ΑΣΚΗΣΗ: Να κάνετε την περίληψη όποιουδήποτε αφηγηματικού / πεζού κειμένου θέλετε από το βιβλίο των Νεοελληνικών Κειμένων.

 

ΚΑΤΣΙΜΠΕΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑ

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση