Με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική καταστροφή το σχολείο μας αποφάσισε να σχεδιάσει μια δράση γνωριμίας των μαθητών με την οδυνηρή ιστορία της Μικρασιατικής καταστροφής. Έτσι, στο τέλος της περσινής σχολικής χρονιάς, 2021-2022, επιλέχτηκε το μυθιστόρημα της Αγγελικής Δαρλάση «Το αγόρι στο θεωρείο» εκδ. Μεταίχμιο και προτάθηκε για ανάγνωση στους μαθητές της Β΄ και Γ΄ τάξης. Οι μαθητές που εκδήλωσαν ενδιαφέρον συγκρότησαν και την ομάδα του πολιτιστικού προγράμματος με τίτλο «Από το σπίτι μας θυμάμαι την τριανταφυλιά...»
Ξεκινώντας η νέα σχολική χρονιά 2022-23 οι υπεύθυνες καθηγήτριες κ. Γιαννακάκου Στ, Ντόγκα Γ και Μητάρα Μ. ως διαμεσολαβητές και συναναγνώστες προετοίμασαν τους μαθητές πριν την ανάγνωση με πλούσιο πολυμεσικό υλικό και συζήτηση για το ιστορικό πολιτικό-κοινωνικό πλαίσιο που τοποθετείται η ιστορία του βιβλίου.
Μέχρι το Νοέμβριο οι έφηβοι αναγνώστες είχαν διαβάσει το βιβλίο και είχαν επιλέξει μια δραστηριότητα από έναν κατάλογο ποικίλων δραστηριοτήτων δημιουργικής γραφής με βάση τα ενδιαφέροντά τους και τον τύπο μαθησιακής τους νοημοσύνης. Η υλοποίηση των δραστηριοτήτων με αφορμή το λογοτεχνικό κείμενο είχε ως στόχο την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών και τις διαφορετικές προσεγγίσεις του λογοτεχνικού κειμένου.
Οι μαθητές για να μπορέσουν να συνειδητοποιήσουν το δράμα των Μικρασιατών προσφύγων, τον βίαιο ξεριζωμό, την απώλεια και την μη ανέφελη προσαρμογή τους στην Ελλάδα, που αποτελούν το κάδρο της ιστορίας του μυθιστορήματος, επισκέφτηκαν το Μουσείο Μικρασιατικού Ελληνισμού «Φιλιώ Χαϊδεμένου» και την έκθεση «Μικρά Ασία: Λάμψη- Καταστροφή-Ξεριζωμός-Δημιουργία» στο Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138.
Οι επισκέψεις συνοδεύτηκαν από ξενάγηση η οποία επικεντρώθηκε στα σημαντικότερα εκθέματα των χώρων που μαρτυρούν όλες τις φάσεις της άνθισης και της καταστροφής του μικρασιατικού Ελληνισμού.
Οι γνώσεις, οι εμπειρίες και οι παραστάσεις των μαθητών/τριών διευρύνθηκαν και εμπλουτίστηκαν από την δια ζώσης συνάντηση με την Αιγαλιώτισσα και Μικρασιάτισσα συγγραφέα κ. Μαρία Βαμβακοπούλου και την διαδικτυακή επικοινωνία με την συγγραφέα του μυθιστορήματος «Το αγόρι στο Θεωρείο», την κ. Αγγελική Δαρλάση. Η κ. Βαμβακοπούλου με εποπτικό υλικό και αποσπάσματα από το βιβλίο της «Αιγάλεω- Οι δρόμοι της Προσφυγιάς» περιέγραψε το Αιγάλεω τη δεκαετία του 30, όταν ήρθαν να εγκατασταθούν πρώτα οι πρόσφυγες της Μικράς Ασίας και στη συνέχεια οι Ασσύριοι.
Η κ. Δαρλάση εξήγησε τον λόγο που ασχολήθηκε με το συλλογικό τραύμα των προσφύγων του 1922 κι όχι με τη σύγχρονη προσφυγιά και στη συνέχεια αποκάλυψε στοιχεία για την ταυτότητα των ηρώων τα οποία δεν δηλώνονται ρητά, όπως ποια ήταν η αρχική σπίθα έμπνευσης για την επιλογή των δύο ασυνόδευτων προσφυγόπουλων, του Δρόσου και της Αρετής, ως βασικών ηρώων, τι σήμαιναν τα ονόματά τους, αν έχουν οι ήρωες σχέση με υπαρκτά πρόσωπα ή είναι μόνο πλάσματα μυθοπλασίας, ποιος ήρωας την δυσκόλεψε περισσότερο και με ποιον ήρωα ταυτίζεται περισσότερο. Επίσης, ρωτήθηκε σχετικά με την επινόηση και τον αποσυμβολισμό κάποιων μαγικών στοιχείων που εμφανίζονται στο βιβλίο της , για ποιους λόγους η έμπνευσή της την οδήγησε στο εύρημα της θεατρικής παράστασης «Η Τρικυμία» του Σαίξπηρ στο χώρο του θεάτρου- καταφυγίου των προσφύγων και ποια η λειτουργία του σχετικά με τη λυτρωτική μαγεία της Τέχνης.
Οι μαθητές/τριες ολοκλήρωσαν την πνευματική και κοινωνικο-συναισθηματική εμπειρία με την ακρόαση αποσπασμάτων από άλλα λογοτεχνικά βιβλία τα οποία έχουν ως πηγή έμπνευσης τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922 και τις συνέπειές της στους πληθυσμούς που αναγκάστηκαν να αφήσουν τις εστίες τους.
Για την τελική επίγευση επιλέξαμε την δραματοποίηση ενός αποσπάσματος από «Το έβδομο ρούχο» της Ε. Φακίνου από τη μαθήτρια Φ.Α και την ακρόαση δύο τραγουδιών, ενός μικρασιάτικου και μιας παραγγελιάς -τραγούδι μιας Μικρασιάτισσας γιαγιάς , προσφύγισσας της Δραπετσώνας από την ορχήστρα – χορωδία του σχολείου μας με την επιλογή των τραγουδιών και την διδασκαλία από τον πατέρα Δ. Κατσουρό, καθηγητή Μουσικής του σχολείου μας.
«Η αυλαία έπεσε» με την επίδοση βεβαίωσης συμμετοχής στους εμπλεκόμενους μαθητές και την συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου αποτίμησης της χρησιμότητας του προγράμματος και την κατάθεση προτάσεων των μαθητών για βελτίωσή του προγράμματος.
Το τελικό παραγόμενο προϊόν αναρτήθηκε στην ψηφιακή πλατφόρμα padlet.
https://el.padlet.com/sgiannakakou/padlet-2f9icvsdtstem50b
Ο μαθητής Δημήτρης Δαλιδάς σχεδίασε το δικό του εξώφυλλο για το βιβλίο «Το αγόρι στο θεωρείο»