Tο 4o Γυμνάσιο Αιγάλεω επιβραβεύεται με έπαθλο ένα ταξίδι στη Μόσχα

Τον Νοέμβριο του 2017 η Γ΄Διεύθυνση Β΄θμιας Εκπαίδευσης διοργάνωσε διαγωνισμό ζωγραφικής με θέμα ¨Ζωγραφίζοντας τη Ρωσία¨ στο πλαίσιο του Έτους Τουρισμού Ελλάδας Ρωσίας. Ο Διαγωνισμός απευθυνόταν στους μαθητές της Γ΄Γυμνασίου και θα έπρεπε να εμπνευστούν από τη φύση, την ιστορία και τον πολιτισμό της Ρωσίας. Οι μαθητές του σχολείου που θα κέρδιζε, αφού είχε γίνει επιλογή των 10 καλύτερων έργων, θα είχαν την ευκαιρία να ταξιδέψουν στην Ρωσία μαζί με τον υπεύθυνο καθηγητή. Τα έξοδα  μετακίνησης , διανομής , διατροφής και ξενάγησης στο ακέραιο καλύπτονταν τόσο από το Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας όσο και από το Υπουργείο Πολιτισμού της Ρωσίας.

Το σχολείο μας είχε την τιμή να κερδίσει το 1ο βραβείο. Στις 16 Δεκεμβρίου λοιπόν αναχωρούμε από την Ελλάδα μαζί με το 16ο Γυμνάσιο Περιστερίου και Μουσικό σχολείο Ιλίου, που κατέλαβαν τη δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα .

Μετά από τρίωρη πτήση φθάνουμε Μόσχα. Το πρώτο που μας έκανε εντύπωση ήταν το απίστευτο κρύο. Ούτε δέκα  λεπτά δεν μπορούσες να σταθείς ακίνητος. Η πρώτη μας στάση από το αεροδρόμιο ήταν η Κόκκινη Πλατεία. Έχουμε την τύχη να γνωρίσουμε την Μόσχα πλήρως φωταγωγημένη και στολισμένη ενόψει των Χριστουγέννων. Επομένως η Κόκκινη Πλατεία είναι γεμάτη παιχνιδότοπους, υπέροχα στολισμένα δέντρα όχι μόνο με πολύχρωμα λαμπάκια αλλά και με φιόγκους, μπάλες, μάσκες.

Επισκεπτόμαστε το εμπορικό κέντρο, τύπου «The mall», που βρίσκεται δίπλα, ένα παλιό αρχοντικό  πλημμυρισμένο από κόσμο, μπαλόνια, αερόστατα , νεράιδες, ήρωες των παραμυθιών και Μοσχοβίτες που περιμένουν να αγοράσουν  παγωτό!!!

Κατόπιν ξεναγηθήκαμε σε 7 στάσεις του μετρό, τις πιο αντιπροσωπευτικές. Το μετρό τους άρχισε να λειτουργεί πριν από το 1940, καλύπτει σχεδόν όλη τη Μόσχα και η συχνότητα των τραίνων είναι σχεδόν κάθε ένα λεπτό. Κάποιες κυλιόμενες σκάλες ήταν σχεδόν κάθετες στο έδαφος. Οι στάσεις του μετρό που επισκεφτήκαμε ήταν επιπέδου μωσαϊκού εκθέματος με διαφορετική θεματολογία. Περιλάμβαναν αγιογραφίες με βιτρό, ιστορικές αναφορές με ψηφιδωτά, εικόνες από την καθημερινή ρωσική ζωή…  Υπέροχοι πολυέλαιοι φώτιζαν  το χώρο. Στη συνέχεια φάγαμε σε ένα καφέ-εστιατόριο και αναχωρήσαμε για το ξενοδοχείο. Προσεγμένη επιλογή με όλες τις ανέσεις. Από τον 28ο όροφο που μέναμε είχαμε από τα παράθυρα μας και πανοραμική θέα της Μόσχας.

Την επόμενη μέρα επισκεφτήκαμε την «Tretyaκoν  Galery». Θαυμάσαμε τους Ρώσους ζωγράφους που αποτύπωναν σκηνές από τη ζωή της ρώσικης αριστοκρατίας, ιστορικές μάχες και αγιογραφίες. Εντύπωση μάς έκανε το γεγονός ότι χρησιμοποιούσαν ως πρότυπο για το πρόσωπο του Χριστού προτομές αρχαίων ελληνικών αγαλμάτων που, κατά τη γνώμη τους, άγγιζαν την τελειότητα .

Κατόπιν επισκεφτήκαμε το μοναστήρι του Αγ. Σέργιου και γευματίσαμε παραδοσιακά στον ξενώνα του μοναστηριού. Ένα μοναστήρι που στην ουσία του αποτελείται από πολλές εκκλησίες. Οι τρούλοι των ναών όλοι ήταν βαμμένοι σε έντονα χρώματα, γαλάζιο, πράσινο, κίτρινο, κόκκινο, πάντα καταλήγοντας σε χρυσό σταυρό. Καμμιά εκκλησία δεν είχε μόνο έναν τρούλο, αλλά τουλάχιστον πέντε.

Βέβαια, τα έντονα χρώματα της εκκλησίας δένουν υπέροχα με το τοπίο, καθότι ο ουρανός είναι γκρίζος, μουντός και φαίνεται να υπάρχει ανάγκη το ανθρώπινο μάτι να βλέπει χρώμα. Σημειωτέον ότι ξημέρωνε στις 8 το πρωί και έδυε στις 15.30 το αργότερο.

Στο εσωτερικό των εκκλησιών στις αγιογραφίες τους, οι άγιοι χαρακτηρίζονταν από γλυκύτητα, καλοσύνη και πραότητα έναντι των δικών μας αυστηρών ασκητικών μορφών. Πάντως όλη η εσωτερική διακόσμηση βασιζόταν στις επιχρυσωμένες λεπτομέρειες.

Την τρίτη μέρα επισκεφθήκαμε την Κόκκινη Πλατεία. Εκθαμβωτική καθώς είναι χτισμένη με κόκκινο τούβλο. Στον περίβολό της το μαυσωλείο του Λένιν, προχωρώντας προς την είσοδο για το Κρεμλίνο αποτίσαμε φόρο τιμής στο μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη. Επιβλητική η είσοδος-προπύργιο για το Κρεμλίνο με υπέροχες αρχιτεκτονικές επάλξεις και με εντυπωσιακές λευκές καταλήξεις, όπως και εντυπωσιακό το «πάντρεμα» με τα πράσινα κεραμίδια του ακροπυργίου.

Το Κρεμλίνο (κόκκινο στα ρωσικά) περιβάλλεται από εντυπωσιακά παραδοσιακά κτίρια από τον 14ο αιώνα τουλάχιστον. Είχαμε μια ιστορική ξενάγηση. Άφωνοι μείναμε από την είσοδο της Κόκκινης Πλατείας με το σύμπλεγμα εκκλησιών σε χρώματα κόκκινα, πράσινα, κίτρινα των τρούλων που παιχνίδιζαν στο φως και σε παρέπεμπαν σε παιδικά παραμύθια. Από το μεσημέρι και μετά είχαμε ελεύθερο χρόνο αγοράς αναμνηστικών στον κεντρικό εμπορικό δρόμο (Arbat).

Την τέταρτη μέρα επισκεφθήκαμε το μοναστήρι Νέα Ιερουσαλήμ, του 16ου αιώνα πιστό αντίγραφο του Παναγίου Τάφου των Ιεροσολύμων. Η εσωτερική διακόσμηση «έπαιζε» στο άσπρο-μπλε, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα ουράνιας αποκάλυψης.  Κατόπιν επισκεφθήκαμε το μουσείο ιστορικής τέχνης με εκθέματα λαογραφικά από τον 12ο αιώνα, παραδοσιακές στολές, αφίσες αφιερωμένες στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και στην Οκτωβριανή Επανάσταση, αλλά και τον εκθεσιακό χώρο που είναι αφιερωμένος στη σύγχρονη τέχνη (Πικάσο).

Το βράδυ, όμως, της τέταρτης μέρας το 4ο Γυμνάσιο πρωτοπόρο, όπως πάντα, είχε κανονίσει εκτός προγράμματος κρουαζιέρα στον ποταμό Μόσχοβα. Μια εκπληκτική διαδρομή που μας επέτρεψε να δούμε επιπλέον αξιοθέατα όπως το σπίτι του Τολστόι, το άγαλμα του Μ. Πέτρου, πίσω πλευρά του Κρεμλίνου, εντυπωσιακά, επιβλητικά, κτίρια της Μόσχας.

Κλείνοντας, να προσθέσουμε ότι η ρωσική κουζίνα με τις παραδοσιακές σούπες ήταν πρωτόγνωρη για τους μαθητές. Παντού υπήρχαν μόνο ρωσικές πινακίδες, οι τιμές των προϊόντων ήταν λογικές και υπήρχε διάχυτη η εντύπωση της οργανωμένης κοινωνικής ζωής και ασφάλειας.

Η ξενάγηση έγινε στα ελληνικά από Ρώσο ξεναγό και θα τολμούσαμε να πούμε ότι ήταν ένα ταξίδι φανταστικό από το παραμύθι στην ιστορική πραγματικότητα.

Σημειωτέον ότι σε όλες τις ξεναγήσεις και διαδρομές μας η υποδοχή των Ρώσων πολιτών απέναντι σε εμάς τους Έλληνες ήταν ιδιαίτερα θερμή. Ευχόμαστε στο μέλλον να δοθούν και άλλες τέτοιες ευκαιρίες σε σχολεία της Γ’ Αθήνας.

Θερμές ευχαριστίες στις κ.κ. Αγγελίδου Ι. και Κωνσταντέλλου Κ. που εργάστηκαν υπηρεσιακά για το πρόγραμμα και ιδιαίτερα στον κ. Αλεξόπουλο Αθ., Προϊστάμενο Β/θμιας Γ΄ Αθήνας, που το στήριξε.

Η υπεύθυνη καθηγήτρια: Πολυχρονιάδου Πετρούλα

Δημοσιεύθηκε στην Εκπαιδευτικά Προγράμματα. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.