Εργαστήρια Δεξιοτήτων- Σχέδιο Δράσης 2021-2022

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης.

Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητριών και των μαθητών με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.

Σκοπός των «Εργαστηρίων δεξιοτήτων» είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στις μαθήτριες και στους μαθητές. Στους επιμέρους στόχους των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι η μάθηση μέσω ομαδοσυνεργατικής, δημιουργικής και κριτικά αναστοχαζόμενης διδακτικής μεθοδολογίας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης και υπευθυνότητας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας και προγραμματιστικής σκέψης.

Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις (4) Θεματικές Ενότητες. Οι Θεματικές Ενότητες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα).

Με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων καθορίζεται το ετήσιο Σχέδιο Δράσης του 4ου Δημοτικού Σχολείου Φερών-Αερινού αναφορικά με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων για το σχολικό έτος 2021-2022 ως εξής:

Το ετήσιο Σχέδιο Δράσης έχει ως τίτλο – κύριο προσανατολισμό: «Ένα σχολείο σύγχρονο και δημοκρατικό, το οποίο να «χωράει» όλους τους μαθητές παρέχοντάς τους ίσες ευκαιρίες, ένα σχολείο που να σέβεται τη διαφορετικότητα, να ενθαρρύνει τη συνεργασία και να αποβλέπει στην ολόπλευρη ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών».

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που θα πραγματοποιηθούν στα πλαίσια των τεσσάρων (4) Θεματικών Ενοτήτων έχουν στόχο την ενίσχυση της καλλιέργειας δεξιοτήτων νου, μάθησης, ζωής, επιστήμης και τεχνολογίας στους μαθητές. Από τους τέσσερις (4) θεματικούς κύκλους θα επιλεγούν οι θεματικές που αναφέρονται σε κάθε τάξη του Δημοτικού, σύμφωνα πάντα με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των παιδιών. Οι μαθητές θα θέτουν προβληματισμούς, θα προσπαθούν να τους επιλύσουν και θα έχουν ευκαιρίες να καλλιεργούν και να αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους μέσα από την αναζήτηση και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης.

Προγραμματισμός των εργαστηρίων ανά θεματική ενότητα:

1η Θεματική Ενότητα: «Ζω καλύτερα – Ευ Ζην»

Διάρκεια: Οκτώβριος- Νοέμβριος 2021

ΤΜΗΜΑ Β΄ –Γ΄ –Δ΄

Υποενότητα: ΥΓΕΙΑ: Διατροφή – Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

Τίτλος προγράμματος: «Δόντια γερά τρώγοντας υγιεινά»

ΤΜΗΜΑ Α΄ –Ε΄ –ΣΤ΄

Υποενότητα: ΥΓΕΙΑ: Διατροφή – Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

Τίτλος προγράμματος: «Τρέφομαι υγιεινά-Ζω ποιοτικά»

2η Θεματική Ενότητα: «Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία»

Διάρκεια: Δεκέμβριος 2021- Ιανουάριος 2022

ΤΜΗΜΑ Β΄ –Γ΄ –Δ΄

Υποενότητα: STEM

Τίτλος προγράμματος: «Μικροί μετεωρολόγοι»

ΤΜΗΜΑ Α΄ –Ε΄ –ΣΤ΄

Υποενότητα: STEM

Τίτλος προγράμματος: «Μικροί εξερευνητές»

3η Θεματική Ενότητα: «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»

Διάρκεια: Φεβρουάριος- Μάρτιος 2022

ΤΜΗΜΑ Β΄ –Γ΄ –Δ΄

Υποενότητα: Ανθρώπινα δικαιώματα

Τίτλος προγράμματος: «Τα δικαιώματα των παιδιών»

ΤΜΗΜΑ Α΄ –Ε΄ –ΣΤ΄

Υποενότητα: Ανθρώπινα δικαιώματα

Τίτλος προγράμματος: «Τα δικαιώματα των παιδιών»

4η Θεματική Ενότητα: «Φροντίζω το Περιβάλλον»

Διάρκεια: Απρίλιος-Μάιος 2022

ΤΜΗΜΑ Β΄ –Γ΄ –Δ΄

Υποενότητα: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

Τίτλος προγράμματος: «Φύλαξε το μην πετάς, ανακύκλωσε με μας!»

ΤΜΗΜΑ Α΄ –Ε΄ –ΣΤ΄

Υποενότητα: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

Τίτλος προγράμματος: «Σκέφτομαι πριν το πετάξω…»

Η διάρκεια των Εργαστηρίων θα είναι 5 έως 7 εβδομάδες ανά θεματική ενότητα.

Οι δράσεις μας θα αναπροσαρμόζονται ανάλογα με τις ανάγκες των παιδιών. Γι’ αυτό το λόγο θα γίνεται ταχτική αξιολόγηση και παρεμβάσεις και αλλαγές όπου χρειάζεται. Τα φύλλα εργασίας θα διαφοροποιούνται όπου χρειάζεται ανάλογα με την ηλικία των μαθητών.

Θα δοθεί έμφαση στη περιγραφική αξιολόγηση και θα δημιουργηθούν ατομικοί φάκελοι με τις εργασίες των παιδιών ανά θεματική ενότητα.

Η Προϊσταμένη του Σχολείου

Γιάτσιου Ευαγγελία