Διδακτικό παράδειγμα τοπικής Ιστορίας μέσα από το Oλοήμερο
Δημοτικό σχολείο στο μάθημαꓽ «Σχολικοί μαθητικοί όμιλοι», με
τίτλο: « Ο κύριος Επιδέξιος στην πόλη της ΑΒ».
Δρ. Καλυψώ Μιχαλακάκη – Σύμβουλος Εκπαίδευσης,
Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
3ης Περιφέρειας Γ΄ Αθήνας.
Η παρούσα εργασία, προήλθε μετά από σχετική επιμόρφωση
των εκπαιδευτικών από εμένα, ως Συμβούλου Εκπ/σης, της 3ης
Περιφέρειας της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της
Γ΄Αθήνας, Δρα. Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας, η οποία σε
παρουσίασή της, για τη διδακτική της Ιστορίας υπέδειξε ως μελέτη
παραδείγματος, ενδεικτικές εργασίες από το βιβλίοꓽ
«Πειραματικό Πρόγραμμα, για τη διδασκαλία της τοπικής
Ιστορίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, Υ.ΠΑΙ.Θ., Παιδαγωγικό
Ινστιτούτο, Αθήνα 1999».
(Γ.Λεοντσίνης, Φ.Ασδεράκη, Α.Κότσιρα, Φ.Μανωλτζάς,
Χ.Μπαμπούνης).
Ένα από τα παραδείγματα αξιοποίησαν οι εκπαιδευτικοί κ.
Κωνσταντίνα Σταυροπούλου, Υποδιευθύντρια του 4ου Δημοτικού
Αγίας Βαρβάρας και η εκπαιδευτικός κ.Ελένη Κοζανίτη. Το
σχολείο βρίσκεται στο τρίστρατο τριών Δήμων, της Αγίας
Βαρβάρας, του Κάτω Αιγάλεω και του Κορυδαλλού.
Οι εκπαιδευτικοί αξιοποίησαν το διδακτικό παράδειγμα και το
προσάρμοσαν στο θέμα της γειτονιάς για την τοπική ιστορία της
Αγίας Βαρβάρας, όπου εδρεύει το σχολείο στο οποίο και υπηρετεί,
συσχετίζοντας τη δράση των μαθητών με το μάθημα «Σχολικοί
μαθητικοί όμιλοι» στο Ολοήμερο. Προσέφερα την καθοδήγησή
μου με τη συνεργασία με το σχολείο, με τον Διευθυντή κ. Ηλία
Στρωτό, με γονείς, μαθητές και εμπλεκόμενους, εργαζόμενους
πρώην και νυν στο σχολείο και εργαζόμενους γύρω από το
σχολείο, φορείς της τοπικής κοινωνίας, όπως Δημαρχείο, τη
βιβλιοθήκη, την Εκκλησία Παναγία Ελεούσα, Μετρό, που
γειτνιάζουν με το σχολείο. Το συγκεκριμένο θέμαꓽ « Ο Κύριος
Επιδέξιος στην πόλη της ΑΒ» εντάχθηκε και στο μάθημα Μελέτη
Περιβάλλοντος για την Α τάξη και τη Β΄τάξη.
Η δράση με τον «κύριο Επιδέξιο» που εντάχθηκε στο Ολοήμερο
στους «Σχολικούς μαθητικούς ομίλους», σύμφωνα με την
εγκύκλιο, αρ.Φ7/95955/1-9-23, έκανε τους μαθητές να
δραστηριοποιούνται σε κοινωνικά βιώματα και περιβαλλοντικές
δράσεις και εδώ συγκεκριμένα οι δράσεις άπτονται της Τοπικής
Ιστορίας. Ακολούθησε έρευνα των μαθητών και σχετικές έρευνες
με την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού και συνεντεύξεις με
ερωτήσεις. Κατά τις συνεντεύξεις, αξιοποίησαν οι συνάδελφοι με
καθοδήγησή μου και παραδείγματα από το παραπάνω πειραματικό
πρόγραμμα όπως επίσης κύρια σημεία ιστορικής αφήγησης με
ερωτήσεις των μαθητών προς εργαζόμενους στο σχολείο και
εργαζόμενους σε φορείς της περιοχής. 1 Αξιοποιήθηκε η τοπική
ιστορία, η τοπική κοινωνία, γραπτές και ηχητικές πηγές και η
προφορική ιστορία. 2 Συγχαίρω τις συνάδελφους για την πολύ
πρωτότυπη εκπαιδευτική τους πρωτοβουλία και προσπάθεια.
Θεωρώ πως ανάλογες εργασίες στο σχολείο βοηθούν πολύ τους
μαθητές στα πρώτα χρόνια της φοίτησής τους στο σχολείο, ώστε
να εμβαθύνουν και να κατανοούν το περιβάλλον που ζουν και το
οποίο είναι η γειτονιά και η συνοικία τους. Επιπρόσθετα οι
παραπάνω εργασίες αποτελούν για τον εκπαιδευτικό μας χώρο
δείγματα δημιουργικών εργασιών για τους μαθητές. Επίσης η κ.
Κωνσταντίνα Σταυροπούλου διαθέτει πολυετή εμπειρία στην
εκπαίδευση, πλησιάζοντας περίπου τα 30 χρόνια υπηρεσίας της.
Επιπρόσθετα ασκεί και χρέη Υποδιεύθυνσης. Έχει αποφοιτήσει
από την Παιδαγωγική Ακαδημία της Τρίπολης και τη Φιλοσοφική
1 Χ.Μπαμπούνης, Ιστορική αφήγηση και πηγές, εκδ.Παπαζήση, Αθήνα
2013.
2 Γ.Λεοντσίνης.Μ.Ρεπούση,Η Τοπική Ιστορία ως πεδίο Σπουδής στο
πλαίσιο της Σχολικής Ιστορίας.Ο.Ε.Δ.Β.Αθήνα 2001.
Αθηνών, γνωρίζει γερμανικά. Έχει ασχοληθεί με περιβαλλοντικά
και πολιτιστικά προγράμματα.
Η κ. Ελένη Κοζανίτη είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού
Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ από το 2017, έχει 3
χρόνια υπηρεσίας και εργάζεται ως αναπληρώτρια.Έχει
παρακολουθήσει σεμινάριο Αγωγής Υγείας και διαθέτει
πιστοποίηση γνώσεων χειρισμού υπολογιστών.
Η εργασία τους με μαθητές του Ολοημέρου είναι παράδειγμα προς
μίμηση για τη δημιουργικότητα όσων εκπαιδευτικών βάλουν
στόχο να ασχοληθούν και στο Ολοήμερο με την επιτόπια έρευνα
και την Τοπική Ιστορία, όπως πραγματοποίησαν οι παραπάνω
εκπαιδευτικοί. Φρόντισαν να φέρουν πληροφορητές στο σχολείο ή
δια ζώσης ή τηλεφωνικά ή μέσα από τον υπολογιστή. Ο τίτλος της
εργασίας με τον «κύριο Επιδέξιο», μας δίνει ιδέες για την
καλλιέργεια της φαντασίας μας. Σκέφτηκαν ότι ο Κύριος
Επιδέξιος είναι ξεναγός της πόλης ΑΒ. Τον ονόμασαν ΑΒ, και
γιατί συμμετείχαν οι τάξεις Α και Β του Ολοημέρου και γιατί είναι
και τα αρχικά της Αγίας Βαρβάρας.Τις συγχαίρω και τους εύχομαι
καλή συνέχεια στο έργο τους.