Στόχος του σχεδίου δράσης για το σχολικό έτος 2023 -24 είναι η βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών ,η ενίσχυση της επικοινωνίας,της συνεργασίας ,της αλληλεγγύης ,ώστε να δημιουργηθεί ένα ευχάριστα δημιουργικό και ασφαλές περιβάλλον μάθησης.
Τίτλος:”Όλοι μαζί είμαστε πάντα πιο δυνατοί”
Για να χτίσουμε μια σχέση όμως πρέπει πρώτα να γνωριστούμε!!Έτσι λοιπόν ξεκινήσαμε τη σχολική χρονιά με παιχνίδια γνωριμίας.Σας αναφέρουμε παρακάτω ενδεικτικά κάποια από τα παιχνίδια που πραγματοποιήθηκαν.
- Στον κύκλο κάθε παιδί λέει το ονομά του και μετά όλα τα παιδιά μαζί επαναλαμβάνουν το όνομα του παιδιού.
- Το ζάρι της γνωριμίας:το ζάρι σε κάθε πλευρά έχει μια εικόνα για το αγαπημένο μου φαγητό,το αγαπημένο μου παιχνίδι κλπ.Ρίχνει το κάθε παιδί με τη σειρά το ζάρι και μαθαίνουμε κάποια πράγματα για τον εαυτό του.
-
Στη μέση του κύκλου τοποθετούμε ένα μαντίλι ή πετσέτα ή άλλο πανί και πάνω σ’ αυτό τοποθετούμε διάφορα μικρά παιχνίδια.Ένα παιδί σηκώνεται, διαλέγει ένα παιχνίδι και το χαρίζει σ’ ένα άλλο, λέγοντας: ” Είμαι ο… η… έχω ένα, π.χ. αυτοκινητάκι μπλε χρώματος και το χαρίζω σ’ εσένα τον… την…” ( το όνομα του δεύτερου παιδιού ). Με τη σειρά του το παιδί που πήρε το δώρο διαλέγει ένα άλλο, το περιγράφει και του το χαρίζει.
Τα παιχνίδια γνωριμίας, κατά τις πρώτες μέρες στο νηπιαγωγείο, “σπάνε το πάγο” και το αρχικό μούδιασμα των παιδιών, δένουν την ομάδα ευχάριστα και εμμέσως εισάγουν τις βασικές αξίες της ευγενικής συμπεριφοράς, της αμοιβαίας αποδοχής και συνεργασίας. Γίνονται ακόμη η αφορμή για να δημιουργηθούν οι πρώτες φιλίες μεταξύ των παιδιών.
Σου χαρίζω την καρδιά μου και σου λέω τα μυστικά μου.
Δυναμώνουμε τη σχέση της ομάδας!!!!
Ομάδα χωρίς κανόνες γίνεται; Δε γίνεται!!!! Διαβάσαμε το βιβλίο ”Τιπ το ποντικάκι.Δε μου αρέσουν οι κανόνες” εκδ.ΜΙΝΩΑΣ.Μάθαμε τι είναι οι κανόνες και πού μας χρειάζονται.Παίξαμε με εικόνες θετικής και μη θετικής συμπεριφοράς στην τάξη και ζωγραφίσαμε τον αγαπημένο μας κανόνα.
Το σχέδιο δράσης θα αξιολογηθεί μέσα απο τη διανομή,συγκέντρωση και ανάλυση των δεδομένων μέσα από ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια σε google forms,στην αρχή,στη μέση και στο τέλος της δράσης που θα δωθούν σε γονείς και παιδιά.
-Ερωτηματολόγιο γονέων
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd8Qh3eGrwyamfG1GzBBblLqdQU814NiSPPjjlxfloNyNgidg/viewform
-Ερωτηματολόγιο μαθητών
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfJKQ5KgSz55OObl2YzrY2heIRzCg1mgT7BvdqA4W5N–gp7g/viewform
Ενεργητική ακρόαση του παραμυθιού ΄΄Ο Αιμίλιος και η Αμάντα φίλοι για πάντα΄΄.Το παραμύθι πραγματεύεται τη φιλία.Ακολούθησε δραματοποίηση του παραμυθιού.
Κι εκεί λοιπόν γύρω στις 18 οκτωβρίου ένα τυχαίο γεγονός από τα πολύ συνηθισμένα ανάμεσα σε παιδάκια που συμβαίνει στην τάξη σου δείχνει το δρόμο για ένα αναδυόμενο σχέδιο εργασίας μέσα από το υπέροχο βιβλίο της Μαρίας Κουτσανοπούλου ”Τα χέρια δε χτυπάνε … τα χέρια αγαπάνε”. Ένα παραμύθι με χέρια που … αγγίζουν το φαινόμενο της βίας … δίνουν απλόχερα την αγάπη τους και … ανοίγουν πολλά παράθυρα στη χρωματιστή πλευρά της ζωής.
Αφού είπαμε και καταγράψαμε πράγματα που κάνουμε με τα χέρια μας (και βέβαια ξεκινήσαμε με αυτά που δεν πρέπει να κάνουμε), ζωγραφίσαμε το χεράκι μας και …”βάλαμε το χεράκι μας” να φτιάξουμε μια τεράστια καρδιά για να μας θυμίζει πόσο αγαπημένοι πρέπει να είμαστε!!!!Την επόμενη ημέρα ακολούθησε κι ενεργητική ακρόαση μιας ακόμη ιστορίας σχετική του θέματος από το βιβλίο ”Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε”απόδοση Καλλιόπη Κύρδη εκδ.Μεταίχμιο.Για περισσότερη εμπέδωση!!!!!
Στα πλαίσια του σχεδίου δράσης αποφασίσαμε να εντάξουμε και το πρόγραμμα Prow(ενίσχυση της θετικής συμπεριφοράς).Αφορμή ήταν η επιμόρφωση από τη σύμβουλό μας κα Ζωή Κολυπέτρη προς τις νηπιαγωγούς και την ευχαριστούμε πολύ!!Στόχος μας να καλλιεργήσουμε στα παιδιά αξίες ζωής.Ως σύλλογος διδασκόντων αποφασίσαμε τις αξίες αγάπης ,ευγένειας και συνεργασίας.
ΑΓΑΠΗ!!! Το μεγαλύτερο δώρο!!! Διαβάσαμε το υπέροχο βιβλίο ”Τί είναι αγάπη;” της Λίνας Σωτηροπούλου.Ρωτήσαμε τα παιδιά τι είναι αγάπη.Καταιγισμός ιδεών που τις καταγράψαμε φυσικά.Αγάπη είναι η αγκαλιά,αγάπη είναι να δίνουμε φιλάκια,αγάπη είναι να βοηθάμε ο ένας τον αλλον,αγάπη είναι……..δε μπορούσαμε να σταματήσουμε να λέμε!! Είναι τόσα πολλά η αγάπη!!!Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε την αγάπη !!!
Η αγάπη δεν τελειώνει ποτέ!!!Πόσο μάλλο όταν βλέπεις την αγάπη μέσα από τον Romero Britto τον ζωγράφο της αγάπης.Θαυμάσαμε μερικά από τα έργα του και γίναμε κι εμείς μικροί ζωγράφοι της αγάπης.Ζωγραφίσαμε λοιπόν όπως ο Romero Britto.
Ατελείωτη η ΑΓΑΠΗ!!!Παρακολουθήσαμε στο διαδίκτυο το παραμύθι ”Η ποδιά της αγάπης”.Φτιάξαμε όλοι μαζί τη δική μας ποδιά,τη φορέσαμε δείχνοντας την αγάπη μας κι αποφασίσαμε κάθε μέρα να τη φοράει άλλο παιδί και να δείχνει την αγάπη του στους συμμαθητές του με όποιο τρόπο θα επιλέγει το ίδιο το παιδί.
Ακούσαμε το τραγούδι ”ν΄αγαπάς” του Παντελή Θαλασσινού και ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε από το τραγούδι.
Πίνακας αξίας της αγάπης στον άνθρωπο,στη φύση,στα ζώα
Συνεργασία με γονείς!!Οι γονείς με τα παιδιά τους έκαναν πράξη την αγάπη τους και κατασκεύασαν κάρτες με ευχές μέσα από την καρδιά τους.Οι κάρτες θα σταλούν σε ασθενείς που νοσηλεύονται σε αντικαρκινικά νοσοκομεία για να απαλύνουν τον πόνο τους και να ευχηθούμε περαστικά!
Ειρηνική επίλυση συγκρούσεων.Τα παιδιά παρακολούθησαν στο διαδίκτυο το παραμύθι ΄΄ Συγγνώμη΄΄ του Norbert Landa και Tim Warnes
και το δραματοποίησαν.
https://www.youtube.com/watch?v=wn8qYt_xBLo
Κάνε μια ευχή-Make A wish
Με την αγάπη μας δίνουμε δύναμη στα παιδιά που παλεύουν για τη ζωή τους.
Φέτος το Αστέρι της Ευχής
γιορτάζει 25 χρόνια!!!!!!!Μαθητές,εκπαιδευτικοί και γονείς στηρίζουμε οικονομικά αυτή την προσπάθεια και καταφέραμε να εκπληρώσουμε εκατοντάδες ευχές παιδιών και να τους δώσουμε ελπίδα και δύναμη για να συνεχίσουν να αγωνίζονται.
ΒΙΒΛΙΟ_ΕΝΑ_ΑΣΤΕΡΙ_ΣΤΗΝ_ΚΑΡΔΙΑ MAKE A WISH
Καλλιεργώντας την ευγένεια στο νηπιαγωγείο μας!!!!
Στον κατάλληλο χρόνο λες και το ήξερε η αγαπημένη βιβλιοπώλης της γειτονιάς μας η κα Φούλη μας δώρισε ένα υπέροχο βιβλίο ”Ευχαριστώ,παρακαλώ ευγενικά θα πω!!” της Barbara Joosse.To διαβάσαμε παρατηρήσαμε προσεκτικά τις εικόνες συζητήσαμε και συλλάβαμε κάπως την έννοια της ευγένειας απεικονίζοντας την με ζωγραφική.Και φυσικά στείλαμε ένα μεγάλο ευχαριστώ στην κα Φούλη σαν ευγενικά παιδάκια που είμαστε!!!!!!
Η ευγένεια μοιάζει με τις ακτίνες του ήλιου.Ζεσταίνει και προσφέρει χαρά.Όταν ένα παιδί φέρεται με ευγένεια,μαθαίνει πρώτα απ΄ όλα να εκτιμάει τον εαυτό του και να συμβάλλει στη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου.
Μας επισκέφθηκε η νεραιδούλα η γλυκούλα ,μας πρόσφερε καραμελίτσες για να γλυκάνει το στοματάκι μας και να της πούμε γλυκά λογάκια!!!Μας έφερε και καρτέλες με ευγενικές λέξεις, παίξαμε με αυτές και μάθαμε να τις αναγνωρίζουμε.Γράψαμε ευγενικές λέξεις και φτιάξαμε μια ομαδική αφίσα για την τάξη μας και ατομική που την πήραμε στο σπίτι μας.Έτσι δε θα ξεχνάμε να μιλάμε ευγενικά όπου και να είμαστε!!!!!!!
Επιθυμούμε και τη συμμετοχή των γονέων στην καλλιέργεια αξιών από τα παιδιά τους.
επιστολή προς γονείς ,ευγένεια 1
Οι σχέσεις μεταξύ μαθητών βελτιώνονται επίσης όταν επιδιώκουμε μέσα από δράσεις να γνωρίσουν τα παιδιά την έννοια της διαφορετικότητας και να καλλιεργήσουν την αξία της αλληλεγγύης .Οι συντονίστριες εκπαίδευσης προσφύγων αστικού ιστού Αν.Θεσσαλονίκης κα Παπαλιούρα Φωτεινή και κα Καραγιαννίδου Όλγα συνέβαλαν να υλοποιηθούν αντίστοιχες δράσεις στο σχολείο μας μέσα από το πρόγραμμα ”Εγώ,εσύ,εμείς”.Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες σε συνεργασία με την ΠΔΕ Κεντρικής Μακεδονίας.
ερωτηματολόγιο γονέων β΄φάση
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdAm0hYRxq1kyB9nXsq777Ic9SUeeqpO9bvls2YYP_mD-YP8Q/viewform
WinCancer ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Ενίσχυση θετικής συμπεριφοράς με εκπαιδευτική ρομποτική.
Τα παιδιά επιλέγουν την εικόνα της θετικής συμπεριφοράς και προγραμματίζουν το ρομποτάκι να κατευθυνθεί στην αντίστοιχη εικόνα.
Διαβάσαμε το βιβλίο” Ευγένεια” (Τρέις Μορόνι) και γνωρίσαμε το συναίσθημα της χαράς και της λύπης,συζητώντας πώς νοιώθουμε όταν είμαστε ευγενικοί (χαρά) και πώς όταν δεν είμαστε ευγενικοί(λύπη).
Τα παιδιά αντιστοίχησαν εικόνες συμπεριφοράς με το συναίσθημα της χαράς ή της λύπης.
Πίνακας αξίας της ευγένειας στην τάξη
6 Μαρτίου .Ημέρα ενάντια στην Ενδοσχολική Βία.
Σκοπός της δράσης είναι η ευαισθητοποίηση των παιδιών κατά της βίας στο σχολείο αλλά και σε άλλα θεσμικά πλαίσια.
Διαβάσαμε το παραμύθι ”Μίλα μικρή καμήλα” της συναδέλφου Ελένης Τσούση.
Συζητήσαμε για την βία και τον εκφοβισμό, τις μορφές, τα συναισθήματα της βίας και του εκφοβισμού, την αντιμετώπιση και πόσο σημαντικό είναι να σπάμε τη σιωπή και να αναφέρουμε φαινόμενα βίας και εκφοβισμού.
Φτιάξαμε κατασκευή δηλώνοντας κατά της βίας.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ, ΜΙΛΑ ΜΙΚΡΗ ΚΑΜΗΛΑ,ΠΑΡΑΜΥΘΙ, ΕΛΕΝΗ ΤΣΟΥΣΗ – Αντιγραφή
Διαβάζοντας το βιβλίο ΄΄Ο μεγάλος θυμός΄΄ -Mireille Allance….
συζητήσαμε με τα παιδιά:Tι είναι αυτό που τους προκαλεί θυμό,με τι τρόπους σωστούς ή όχι εκδηλώνουμε το θυμό μας.
Κάναμε το αντίστοιχο ιστόγραμμα , χωρίσαμε τις εικόνες σε σωστό ή όχι τρόπο εκδήλωσης του θυμού και δραματοποιήσαμε το παραμύθι.
Προτείναμε τρόπους αντιμετώπισης του θυμού και δημιοργήσαμε ένα χώρο ηρεμίας στην τάξη μας που θα μας βοηθάει να διώχνουμε το θυμό μας.
Ακολούθησε ατομική κατασκευή με τον πράσινο δράκο που φυσώντας διώχνει τον θυμό.
Η συνεργασία ,η κατανόηση και η φιλία είναι πιο ισχυρές από οτιδήποτε στον κόσμο!!!!
Στα πλαίσια του Σχεδίου Δράσης τα παιδιά παρακολούθησαν μικτό κουκλοθέατρο από τους ”Ονειροβάτες”.
Τίτλος παράστασης: ”Το μαγικό βιβλίο του δάσους”.Μια περιπέτεια στο δάσος της φιλίας!!!!
Στο μαγευτικό δάσος,όλα τα πλάσματα διασκεδάζουν,εκτός από τον Λάρι,το λιοντάρι που ακολουθεί αυστηρά τους κανόνες ενός παλιού βιβλίου.Όταν το βιβλίο χάνεται,ο Λάρι και οι φίλοι του ανακαλύπτουν τη δύναμη της συνεργασίας και της αγάπης,γράφοντας ένα νέο κεφάλαιο για τη ζωή τους.
Αφού τα παιδιά παρακολούθησαν την παράσταση στη συνέχεια ζωγράφισαν αυτό που τους εντυπωσίασε πιο πολύ.
Συνεχίζοντας με την αξία της συνεργασίας τα παιδιά παρακολούθησαν στο youtube το κλιμακωτό παραμύθι΄΄το γογγύλι του παππού΄΄.Το παραμύθι πραγματεύεται την συνεργασία.
Σε ομαδική εργασία ζωγραφίσαμε τους ήρωες του παραμυθιού και προσθέσαμε κι άλλους δικούς μας ήρωες που ήθελαν να συνεργαστούν για τον κοινό στόχο της ιστορίας.
και…όλοι μαζί βοηθήσαμε να βγάλουμε το γογγύλι!!!!!!!!!
Κάνοντας την ερώτηση προς τα παιδιά τί σημαίνει συνεργασία,οι απαντήσεις τους ήταν πολλές κι αποφασίσαμε να τις κάνουμε αφίσα.
Τα παιδιά σε δυάδες ζωγραφίζουν ένα τρόπο συνεργασίας μέσα σ΄ένα λουλούδι κια δημιουργούν μία αφίσα με τίτλο ΄΄Τα λουλούδια της συνεργασίας΄΄
Πίνακας αξίας της συνεργασίας στο σπίτι και στο σχολείο
και η συνεργασία συνεχίζεται στις γωνιές της τάξης…
με παιχνίδια συνεργασίας σε ζευγάρια….
Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια αφού τύχουν το ίδιο χρώμα μπάλας και το κάθε ζευγάρι προσπαθεί να κάνει μια διαδρομή χωρίς να πέσει η μπάλα από την πετσέτα.
Η συνεργασία συνεχίζεται με ομαδικά παιχνίδια
Ποια από τις δύο ομάδες θα τραβήξει πρώτη το στεφάνι με τις μπάλες;
Ποιά από τις δύο ομάδες θα γεμίσει πρώτη το καλάθι με μπάλες;
Ανάπτυξη συντονισμού κινήσεων και ομαδικότητα.Τα παιδιά σε δύο ομάδες, έτσι όπως κάθονται ,παριστάνουν την σαρανταποδαρούσα που θα συναγωνιστεί στην ταχύτητα την άλλη ομάδα.
Ποιά ομάδα θα φορέσει πρώτη τα παπούτσια;
Φυσικά συνεργασία και στην αυλή.Το κίνητρο ήταν πώς θα ομορφύνουμε την αυλή; Τα παιδιά μεταφύτευσαν λουλούδια που μας έφεραν οι γονείς.Συνεργάστηκαν άψογα και το χάρηκαν πολύ!!!!
Ερωτηματολόγιο γονέων γ΄φάση
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSctBDVz0UF7TKD29AKq8j5XD8A7oz8yNKWqFII_dTv51boU3Q/viewform
Ερωτηματολόγιο μαθητών τελικό
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe6r5_7kkAr_OmGcQV1zNV5oN5NZEjqHuCXZro-npCVjfrOzg/viewform