Απρίλης, μοσχομύλης…

Καλωσόρισες, Απρίλη! Με τις πρασινάδες, τα λουλούδια σου, τις πεταλούδες σου, τα κουνελάκια και τα πασχαλινά αυγά!
Απρίλης, μοσχομύλης, γελαστός και καλομοίρης, έλεγαν οι παλιοί. Για τις λιακάδες σου και τις μυρωδιές σου!
Λαμπριάτης, Αηγιωργίτης, Ανθομήνας, Ψεματάρης, τα παρατσούκλια σου!

IMG 8179 

 

Ο Απρίλης από πολύ μικρός είχε ένα ελάττωμα , έλεγε ψέματα και ο παππούς ο χρόνος του έβαλε τιμωρία στα γενέθλιά του αντί για δώρα να του λένε ψέματα. Γι’ αυτό λέμε ψέματα την πρωταπριλιά. Αυτό μάθαμε από το βιβλίο της Λότης Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου

« Τα παιδιά της Άνοιξης, Τα ψέματα του Απρίλη».

Viber 2022 04 01 19 25 13 628 1

Και ποιος ήρωας είναι ο πιο ψευταράς; Ο Πινόκιο φυσικά! Το κάθε παιδί έλεγε ένα ψέμα και έβαζε ένα κομματάκι από καλαμάκι και έτσι μεγάλωνε συνέχεια η μύτη του Πινόκιο. 

Viber 2022 04 01 14 29 58 092 1

 

 

Τα παιδιά ζωγράφισαν τον Πινόκιο και έγραψαν το όνομά του όπως μπορούσαν.

 

Viber 2022 04 01 19 25 15 821 1

Καλό μήνα!!!

Το Δάσος και η προσφορά του

Το νέο μας Εργαστήριο Δεξιοτήτων έχει τίτλο «Το παράπονο του δάσους». Ποιο να είναι άραγε το παράπονο του δάσους; Για να το μάθουμε και να το καταλάβουμε, πρέπει πρώτα να γνωρίσουμε το δάσος.
Στο πρώτο εργαστήριο, το εισαγωγικό, ζητήσαμε από τα παιδιά να φέρουν από το σπίτι ό,τι έχουν σχετικά με το δάσος, για να φτιάξουμε τη γωνιά του δάσους.

Viber 2022 03 29 17 36 30 718 Viber 2022 03 29 17 36 26 683

 

Με τη μέθοδο της ιδεοθύελλας, μάθαμε τι γνωρίζουν τα παιδιά για το δάσος, καθώς και για τις δραστηριότητες που κάνουμε εκεί. Σημειώσαμε όσα είπαν σε ένα ιστόγραμμα.

IMG 8056

Κάθε παιδί ζωγράφισε το δάσος, όπως εκείνο ξέρει, για να δούμε τι γνωρίζει ο καθένας, ώστε να το χρησιμοποιήσουμε για να οικοδομήσουμε τις επόμενες γνώσεις, συγκρίνοντάς τις με τις πρότερες.

IMG 8057

 

Πού θα βρούμε πληροφορίες για το δάσος; Μάθαμε τι είναι εγκυκλοπαίδεια και βιβλία γνώσεων και πώς  τα χρησιμοποιούμε. Τα παιδιά είπαν ότι δεν έχουν εγκυκλοπαίδειες (αναμενόμενο) αλλά μπορούμε να βρούμε πληροφορίες από τον υπολογιστή, είπε η Μ. Φυσικά αυτός είναι ο σύγχρονος τρόπος αναζήτησης γνώσεων αλλά καλό θα είναι να υπάρχουν και παιδικές εγκυκλοπαίδειες και παρόμοια βιβλία, που τα παιδιά να μπορούν να ξεφυλλίζουν και να βρίσκουν μόνα τους αυτό που ψάχνουν, και να μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν. Ψάξαμε λοιπόν στην εγκυκλοπαίδεια του νηπιαγωγείου μας και σε αυτά τα βιβλία γνώσεων που έφεραν τα παιδιά.

Viber 2022 03 14 17 54 15 531 Viber 2022 03 14 17 53 00 300

Viber 2022 03 14 17 54 15 531 Viber 2022 03 29 17 38 24 943

 

Διαβάσαμε το βιβλίο της Σοφίας Ζαραμπούκα «Στο δάσος»

Viber 2022 03 15 19 08 19 720

 

Το δεύτερο εργαστήριο αφορά την προσφορά του δάσους.
Ξεκινήσαμε από την προσφορά του στις αισθήσεις μας. Το δάσος μπορούμε να το νιώσουμε και να το απολαύσουμε με όλες μας τις αισθήσεις.

Τι βλέπουμε στο δάσος;
Σάρα: πουλιά
Μαρίνα: σκαντζόχοιρο, αρκούδα
Γιάννης Ντ.: λουλούδια
Αλέξανδρος: φύλλα
Βασιλική: σκιουράκια
Μαρίζα: πέτρες
Φάνης: λύκους
Μαρισόφη: πεταλούδες
Μυρτιάννα: δέντρα
Πέτρος: θάμνους, κουκουβάγια
Μιχάλης Π.: χόρτα
Μιχάλης Μ.: φίδια
Βασίλης: αλεπού

Τι ακούμε στο δάσος;
Μιχάλης Π.: πουλιά
Γιάννης Ντ.: φίδι
Μαρίνα: λύκο, πάπια (αν έχει λίμνη)
Μυρτιάννα: μέλισσες, ποταμό
Πέτρος: ξύλα που σπάνε και φύλλα
Χριστόφορος: καταρράκτες, βάτραχους, ψάρια που βουτάνε
Βασίλης: κλαδιά που τα κουνάει ο αέρας

Τι αγγίζουμε στο δάσος;
Μαρίζα: ξύλα, κορμό δέντρου
Αλέξανδρος: φυλλαράκια
Μιχάλης Π.: λουλούδια
Μυρτιάννα: θάμνους
Σάρα: πέτρες
Πέτρος: χόρτα, βράχια
Βασιλική: χώμα
Μαρίνα: νερό

Τι μυρίζουμε στο δάσος;
Σάρα: λουλούδια
Αλέξανδρος: κορμό
Μυρτιάννα: καθαρό αέρα
Βασίλης: βρεγμένα φύλλα
Φάνης: βρεγμένο χώμα

Τι γευόμαστε στο δάσος;
Μαρίζα: βατόμουρα
Γιάννης Ντ.: ξινίδες
Βασιλική: κάστανα, καρύδια
Φάνης: αμύγδαλα
Πέτρος: ψάρι (αν υπάρχει λίμνη ή ποτάμι)

Σε φύλλο εργασίας, τα παιδιά ζωγράφισαν ένα πράγμα που νιώθουν με κάθε τους αίσθηση στο δάσος.

IMG 8177 IMG 8178

Διαβάσαμε το υπέροχο βιβλίο του Φρεντερίκ Μανσό «Ο ζωγράφος του δάσους». Το βιβλίο, αφού περιγράφει τις ομορφιές του δάσους, μιλάει για την καταστροφή του από τη φωτιά και αφήνει το ελπιδοφόρο μήνυμα της αναγέννησής του.

IMG 8156

Τα παιδιά έφτιαξαν, ακόμα, το καθένα το δικό του δάσος με χαρτοκολλητική: χρωμάτισαν ένα χαρτί με πράσινες νερομπογιές για το φύλλωμα και ένα με καφέ νερομπογιές για τους κορμούς των δέντρων. Έκοψαν εντελώς μόνα τους και δημιούργησαν τα δέντρα τους. Στη συνέχεια, στόλισαν και πρόσθεσαν λεπτομέρειες με τους μαρκαδόρους τους.

IMG 8069 IMG 8075  IMG 8078 IMG 8079 IMG 8081 IMG 8083 IMG 8095 IMG 8094

 

 

Παρακολουθήσαμε το βίντεο  Καταστροφή των δασών Παπανικολάου Αλεξάνδρα (video.link)

Συζητήσαμε, λύσαμε απορίες, εξηγήσαμε και κατανοήσαμε τα οφέλη που έχουμε από τα δάση. Μετά το κάθε παιδί ζωγράφισε ένα από αυτά τα οφέλη.

 

Viber 2022 03 17 18 23 05 390

 

Από   τι φτιάχνεται το χαρτί; Τα παιδιά δεν γνώριζαν. Μάθαμε λοιπόν ότι το χαρτί φτιάχνεται από ξύλο. Από πού παίρνουμε το ξύλο; Από τα δέντρα.

Παρακολουθήσαμε το βίντεο Πώς φτιάχνεται το χαρτί και παρατηρήσαμε την διαδικασία από το ξύλο στο χαρτί.

Έτσι μπήκε η ιδέα να φτιάξουμε ένα εργοστάσιο χαρτιού. Ακολουθούσαμε βήμα βήμα τη διαδικασία, βλέπαμε τα μηχανήματα και προσπαθούσαμε να βρούμε ιδέες, υλικά και αντικείμενα που θα έμοιαζαν με αυτά.

Inkedεικόνα Viber 2022 03 11 19 08 13 177 Αντιγραφή LI Viber 2022 03 11 19 08 04 980

 

Inkedεικόνα Viber 2022 03 11 19 08 13 448 Αντιγραφή LI Viber 2022 03 14 17 52 33 855

 

Δουλέψαμε την ικανότητα να βλέπουμε ένα μοντέλο και να το κομματιάζουμε και να το συνθέτουμε,  αποκτήσαμε δεξιότητες, όπως να κολλάμε με χαρτοταινία, χρησιμοποιήσαμε την φαντασία μας και προπαντός συνεργαστήκαμε σαν ομάδα. Και να το αποτέλεσμα!

Viber 2022 03 14 17 53 00 995  Viber 2022 03 14 17 53 15 227

Viber 2022 03 16 17 10 25 583 Viber 2022 03 16 17 11 01 236

Όλα τα μέρη του εργοστασίου είναι συγκεντρωμένα σε μια γωνιά κατασκευών της τάξης μας και τα παιδιά μπορούν να το συνθέτουν όποτε θέλουν.

Viber 2022 03 16 17 10 39 605

 Inkedεικόνα Viber 2022 03 22 17 17 27 500 LI Viber 2022 03 22 17 18 28 803

 

 

Προβληματιστήκαμε και κουβεντιάσαμε για το πόσο ξύλο χρειάζεται και πόσα δέντρα πρέπει να κοπούν, για το χαρτί που χρειαζόμαστε. Συμφωνήσαμε ότι η λύση, για να μην κόβονται δέντρα είναι η ανακύκλωση του χαρτιού. 

 

Συνεχίσαμε το βίντεο  Καταστροφή των δασών Παπανικολάου Αλεξάνδρα (video.link) και τώρα  είδαμε πώς τα δάση κινδυνεύουν από τις  πυρκαγιές και τις αιτίες που τις προκαλούν. Το κάθε παιδί μετά ζωγράφισε μια αιτία πυρκαγιάς στο δάσος.

Viber 2022 03 29 17 36 19 131

 

 

 

 

25 του Μαρτιού ευλογημένη μέρα!

 25 Μαρτίου γιορτάζουμε τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και την επανάσταση του 1821.

Διαβάσαμε το βιβλίο της Ευγενίας Φακίνου  «Τα ελληνάκια» που μας βοήθησε να μπούμε στο κλίμα της εποχής του  1821, όπου ο αφέντης ο Αγάς είχε σκλάβους τους  Έλληνες, όλοι έπρεπε να σκύβουν το κεφάλι, να υπακούουν στις διαταγές του και να του παραδίδουν το μισό από το εισόδημα τους .  Ώσπου δεν άντεχαν άλλο και ξεσηκώθηκαν να τον διώξουν και να ελευθερωθούν. Μια κοριτσίστικη φωνή έδωσε το σύνθημα: «Καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή, παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή».

Viber 2022 03 23 19 53 35 704

Ξεκινώντας από αυτούς τους στίχους μάθαμε και το Θούριο  του Ρήγα Φεραίου.

Θούριος

Προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε την έννοια της ελευθερίας και της σκλαβιάς. 

Δημιουργήσαμε μια συμβολική κατασκευή. Ένα πουλάκι στα χρώματα  της Ελλάδας σε κλουβί. Μετά με το ψαλιδάκι μας κόψαμε τα σίδερα του  κλουβιού, για να το ελευθερώσουμε. Αυτό έκαναν  και οι  Έλληνες το  1821. Έσπασαν τα δεσμά της σκλαβιάς τους.

Viber 2022 03 22 17 18 08 303

Μάθαμε το σύνθημα της επανάστασης, χτυπήσαμε το ρυθμό του, το συλλαβίσαμε αλλά και το συνθέσαμε με ένα ένα γράμμα. Μάθαμε ότι οι εννέα γραμμές της ελληνικής σημαίας αντιστοιχούν στις εννέα συλλαβές του “Ελευθερία ή Θάνατος”.

 

Viber 2022 03 18 17 35 53 043

Μάθαμε και το Εε της Ελλάδας και της Ελευθερίας.

Viber 2022 03 22 17 18 24 932   Viber 2022 03 22 17 17 51 219

Ζωντανέψαμε το Ε.

IMG 8135 IMG 8136

Παρατηρήσαμε την ενδυμασία των Ελλήνων του 1821. Μάθαμε από τι αποτελείται και ζωγραφίσαμε Ελληνόπουλο και Ελληνοπούλα.

IMG 8098 IMG 8099 IMG 8100 IMG 8101
Φτιάξαμε και κούκλες για να παίζουμε και να τις στολίσουμε.

IMG 8108

Παρατηρώντας πίνακες ζωγραφικής, μάθαμε για το κρυφό σχολειό και το χορό του Ζαλόγγου. Ζωγραφίσαμε ό,τι μάθαμε.

IMG 8097 IMG 8096
Μιλήσαμε για τα κλεφτόπουλα και τη δύσκολη ζωή τους, είδαμε πίνακες ζωγραφικής και μάθαμε το δημοτικό τραγούδι «Κλέφτικη ζωή».

Κλέφτικη Ζωή

Μια  απορία των παιδιών: γιατί ήρθαν οι Τούρκοι στην πατρίδα μας; Από κει  ξεκινήσαμε για να πούμε ποια είναι η αιτία των πολέμων τις περισσότερες φορές. Γιατί μια χώρα θέλει να κάνει δική της μια άλλη. Μιλήσαμε για τις καταστροφές που φέρνει ένας πόλεμος. Τα παιδιά γνώριζαν, γιατί έχουν δει και εικόνες από τον πόλεμο που γίνεται τώρα στην Ουκρανία. Έτσι δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσουμε για πρόσφυγες, άγνωστη λέξη για τα παιδιά.  

Παρακολουθήσαμε  το βίντεο  «Το  κουτί»  όπου ένα παιδί ξεκινάει ορφανό και μόνο του από την πατρίδα του για να ξεφύγει από τον πόλεμο. Ξεκινάει ένα επικίνδυνο ταξίδι . Ποια θα είναι άραγε η τύχη του;

Διαβάσαμε το βιβλίο του Chris Naylor-Ballesteros “Η βαλίτσα”.

Viber 2022 03 23 19 53 35 166

 Ένα παράξενο ζώο βρώμικο  και ταλαιπωρημένο φτάνει στο δάσος. Κουβαλάει μαζί του μια βαλίτσα. Τα ζώα ανακάλυψαν τι έχει μέσα, ένα σπασμένο φλιτζάνι και μια φωτογραφία από το σπίτι που ζούσε. Ήταν πρόσφυγας.

Συζητήσαμε για το τι είναι σημαντικό για κάποιον που φεύγει από την πατρίδα του.

Το κάθε παιδί σκέφτηκε τι θα έπαιρνε μαζί του, αν θα του συνέβαινε κάτι τέτοιο και το  ζωγράφισε μέσα σε μια βαλίτσα.

Viber 2022 03 28 17 07 36 509

 

Ο σεβασμός και…  το περιβάλλον!

Περιβάλλον είναι η φύση, τα πουλιά, τα ζώα, τα δέντρα, το νερό, ο αέρας και οφείλουμε να τους δείχνουμε σεβασμό. Πώς, όμως δείχνουμε σεβασμό;

  • Δεν πετάμε σκουπίδια.
  • Βάζουμε τα σκουπίδια στους κάδους και όχι έξω από αυτούς.
  • Δεν καίμε τα δάση.
  • Φυτεύουμε δέντρα.
  • Δεν ρίχνουμε σακούλες και πλαστικά στην θάλασσα.
  • Μετακινούμαστε με το ποδήλατο μας και όχι με το αυτοκίνητο.
  • Κάνουμε ανακύκλωση.

Η ανακύκλωση βοηθάει πολύ στην προστασία του περιβάλλοντος αφού τα σκουπίδια μας γίνονται ξανά αντικείμενα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Έτσι σε αυτό το εργαστήριο δεξιοτήτων δείξαμε τον σεβασμό μας στο περιβάλλον κάνοντας κι εμείς την δική μας ανακύκλωση αφού πρώτα μιλήσαμε γι΄αυτήν.

Συγκεντρώσαμε αντικείμενα που ανακυκλώνονται, φτιαγμένα από γυαλί, μέταλλο, χαρτί και πλαστικό παίξαμε με αυτά, αφού τα βάλαμε σε αντίστοιχους κάδους.

277113367 522737712561324 6924613844576011669 n

Συμβάλλαμε κι εμείς κάνοντας την δικιά μας ανακύκλωση:

Μια κούτα με το σήμα της ανακύκλωσης υπάρχει τώρα μέσα στην τάξη μας και θα «τρώει» όλα τα χάρτινα σκουπίδια μας.

276042307 726184265479514 3900177426292113377 n

Αυγοθήκες έγιναν μάσκες – πουλάκια καθώς έρχεται η Άνοιξη.276032681 509944897370923 5713565542002790045 nΧάρτινα πιατάκια και πλαστικά κουταλάκια έγιναν φωλιές και πουλάκια.276123936 442573024302965 5458638073148172801 nΤα ρολά από χαρτί κουζίνας έγιναν ένα πολύ ωραίο παιχνίδι που το ονομάσαμε «τσουλήθρες».

276326097 959942554717739 66496608520668641 n

Τα ρολά από χαρτί υγείας μεταμορφώθηκαν σε κουκουβάγιες και αλεπούδες και έγιναν δαχτυλόκουκλες.

276073374 960891081219203 4651567370454115247 n

Σε κομμάτια χαρτόκουτας γράψαμε αριθμούς και ζωγραφίσαμε βουλίτσες για να παίξουμε ντόμινο.

276944266 345182270909416 7092693238093999002 n

Περιβάλλον χωρίς ζωάκια δεν γίνεται. Είναι πολύ σημαντικό να δείχνουμε και σ’ αυτά σεβασμό. Μα πώς; Να τα φροντίζουμε, να τα ταΐζουμε, να τους δίνουμε τροφή και νερό, να τα πηγαίνουμε στον κτηνίατρο, να τα χαϊδεύουμε, να μην τα χτυπάμε. Για όλα αυτά μας μίλησε η Εύα όταν μας έφερε τα παπαγαλάκια της, τον Κόκο και την Νέλη, στην τάξη μας για να τα γνωρίσουμε.

276164935 314936523955697 3385245303384254941 n

Σκεφτήκαμε όμως και τα πουλάκια που βρίσκονται έξω από την τάξη μας στην αυλή του νηπιαγωγείου μας.

276154551 510788663787432 732694629030168436 n

Μια καρακάξα τριγυρνάει αυτές τις μέρες στην αυλή  μας. Θέλαμε κι εμείς να  δείξουμε τον σεβασμό μας τόσο σε αυτήν όσο και στην παρέα της.

277110990 947499069283355 6507808167412898708 n

Φτιάξαμε μια ταΐστρα έτσι ώστε να βρει πιο εύκολα φαγητό. Πήραμε, λοιπόν, ένα πλαστικό μπουκάλι και το γεμίσαμε με πολλά σποράκια,

276170329 654424305852223 3202488592023644492 n

κάναμε δύο τρύπες και από κει περάσαμε δύο ξύλινες κουτάλες, όπου πέφτει μέσα η τροφή.

276052104 442533477562811 4494804417795118773 n

Περιμένουμε με μεγάλη χαρά να την δούμε να τρώει από τον δικό μας… κέρασμα.

Όχι μόνο αυτή, αλλά και οι φίλοι της!

276044372 366770405315708 9010860929557238997 n

Ο σεβασμός και ο… διάλογος

Ακόμα και όταν δεν συμφωνούμε με την γνώμη του άλλου, είναι καλό να τον ακούμε και να τον αφήνουμε να μιλήσει. Στην συνέχεια μπορούμε να εκφράσουμε κι εμείς την δική μας άποψη. Έτσι κάνουμε διάλογο μαζί του … συζητάμε. Αυτό σημαίνει σεβασμός.

Στην τηλεόραση, όμως, όπως είπαν τα παιδιά, πολλές φορές έχουν δει τους ανθρώπους να μιλούν άσχημα, να φωνάζουν, να διακόπτουν ο ένας τον άλλο και να μιλούν χωρίς να τους δοθεί ο λόγος.

Έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσουμε για τους κανόνες διαλόγου, τους οποίους ζωγραφίσαμε και τους κολλήσαμε πάνω σε ένα χαρτόνι για να τους βλέπουμε και να τους τηρούμε.

276316598 3155805851412557 2453942693676076586 n

Με μια χαρτόκουτα, που την βάψαμε,

276143661 674353213771615 7438065745528260123 n

φτιάξαμε την δική μας τηλεόραση που την χρησιμοποιούμε καθημερινά, φτιάχνοντας δικά μας σενάρια που φυσικά κυριαρχούν ο διάλογος και … η «όμορφη» συζήτηση!

275902665 505669687701634 5720571238342953475 n

276154550 330667975576475 1509494524501294485 n

Προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε ένα σενάριο διαλόγου και το χρησιμοποιήσαμε για ένα παιχνίδι. Σε όλα τα παιδιά δόθηκαν τέσσερις βόλοι. Κάθε φορά που μιλούσαν «ξόδευαν» έναν βόλο. Όταν τέλειωσε η συζήτηση μετρήσαμε τους βόλους που ξοδέψαμε και φάνηκε ποιοι είχαν μιλήσει πολύ και ποιοι λίγο.

276943165 665687701346339 2119857362278299207 n

Μας  άρεσε πολύ και είπαμε ότι θα το ξαναπαίξουμε τηρώντας πάντα τους κανόνες διαλόγου.

Έτσι τελείωσε και το 4ο εργαστήριο δεξιοτήτων!

Συνεργάζομαι, βοηθώ τους άλλους… έτσι δείχνω σεβασμό!

Το 3ο εργαστήριο δεξιοτήτων για τον σεβασμό ξεκίνησε με τον «Εγωιστή γίγαντα» του Όσκαρ Ουάιλντ.

275894594 1013987849471453 1281789340279071632 n

Ο γίγαντας δεν επέτρεπε στα παιδιά να παίζουν στον κήπο του και έχτισε έναν μαντρότοιχο για να τα απομακρύνει. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, ο κήπος να είναι πάντα μέσα στο κρύο και στην παγωνιά παρά το γεγονός ότι είχε έρθει η Άνοιξη.

Κάποια στιγμή όμως τα παιδιά από μια τρύπα κατάφεραν να μπουν στον κήπο και αμέσως ήρθε η Άνοιξη. Ο γίγαντας κατάλαβε τότε, ότι πρέπει να γκρεμίσει τον τοίχο και να επιτρέψει στα παιδιά να παίζουν στον κήπο του.

Ποιος είναι, λοιπόν, ο εγωιστής; Τα παιδιά είχαν πολλά να πουν: Αυτός που νοιάζεται μόνο για τον εαυτό του, που δεν μοιράζεται τα πράγματα του, που δεν θέλει να έχει φίλους, που πάντα λέει: Εγώ, μόνο μπορώ!

Ένας πίνακας διπλής εισόδου μάς έβαλε σε σκέψεις.

275865716 1137824590312241 460642366086386032 n 1

Ποιες συμπεριφορές είναι εγωιστικές και ποιες όχι; Τις συζητήσαμε και έπειτα βάλαμε ένα x στο κουτάκι που θεωρούσαμε ότι είναι το σωστό.

Έτσι κατανοήσαμε ότι ο εγωισμός δεν μπορεί να… κάνει «παρέα» με τον σεβασμό. Η συνεργασία, όμως, μπορεί!

276176022 683631416118903 2557041170109863075 n

Δυο γαϊδουράκια που συνεργάστηκαν στο βιβλίο «Οι δυο ουρές» κατάφεραν να διώξουν τις γαϊδουρόμυγες που τα ενοχλούσαν πολύ.

Τι μπορούμε να πετύχουμε με την συνεργασία;

  • Φτιάχνουμε πιο γρήγορα ένα παζλ, είπαν τα παιδιά.
  • Δημιουργούμε πιο ωραίες κατασκευές.
  • Βοηθάμε ο ένας τον άλλο και τελειώνουμε πιο εύκολα μια εργασία.
  • Βρίσκουμε λύσεις στα προβλήματά μας.
  • Γινόμαστε πιο δυνατοί.

Το πείραμα με τα μακαρόνια μάς βοήθησε να αντιληφθούμε την δύναμη της συνεργασίας και κατά συνέπεια της ομάδας. Κάθε παιδί πήρε ένα μακαρόνι που με μεγάλη ευκολία κατάφερε να το σπάσει.

275949084 3191926801082794 283081920345510118 n 276033899 716160176041143 4918881915948706088 n

Τα πολλά μακαρόνια έσπασαν αλλά με μεγάλη δυσκολία.

275949072 915677665783653 2988094644568969706 n

Όλα τα μακαρόνια από το πακέτο δεν καταφέραμε να τα σπάσουμε.

275896180 1010369569893821 5735670396928547115 n

Έτσι είμαστε κι εμείς δυνατοί, όταν συνεργαζόμαστε.

Η συνεργασία μας … έγινε παιχνίδι!

Πρώτα σε ζευγάρια. Πήραμε μπαλόνια και προσπαθήσαμε να τα μεταφέρουμε με την κοιλιά μας και με την πλάτη μας.

275992075 658710655381329 7710094978279539286 n 275937440 254991936846928 8817816246906655206 n

Έπειτα γίναμε δύο ομάδες. Μπήκαμε στην σειρά σηκώσαμε τα χέρια ψηλά και προσπαθήσαμε, γρήγορα, να περάσουμε μία μπάλα από το πρώτο παιδί στο τελευταίο. Ποια ομάδα θα τελείωνε πρώτη;

275900296 455509979699334 7205887390129010873 n

Παίξαμε και το φιδάκι όπου δύο παιδιά κρατούν ένα σχοινάκι και οι άλλοι προσπαθούν πηδήξουν χωρίς να το πατήσουν.

275863848 266164605707349 1922474331442694047 n

Στην συνέχεια συνεργαστήκαμε όλοι μαζί για να παίξουμε την … «Κολοκυθιά» που με πολύ ευχάριστο τρόπο μας μαθαίνει τους αριθμούς.

275887082 1208947196340158 7913874680668450401 n

Με την συνεργασία μπορούμε να παίξουμε θέατρο! Φτιάξαμε μάσκες, μεταμφιεστήκαμε σε κατσικάκια, μαμά κατσίκα και λύκο.

275845697 465518245310360 5185683426864913481 n

277008721 501035591470920 5139192469710427867 n

276982581 503601481354282 2494634548805123697 n

Περνάμε πολύ ωραία όταν συνεργαζόμαστε και σεβόμαστε ο ένας τον άλλο!

 

Ο σεβασμός… στους άλλους!

Καθένας έχει δικαίωμα να ζει με σεβασμό. Για να μας σέβονται οι άλλοι πρέπει κι εμείς να τους σεβόμαστε. Η αφόρμηση για το 2ο εργαστήριο δεξιοτήτων για τον σεβασμό στους άλλους, δόθηκε με το παρακάτω βιντεάκι:

Sesame Street – “Empathy”

Μόλις τέλειωσε τα παιδιά φώναξαν δυνατά: «Δεν είναι σεβασμός, όταν πέφτει κάποιος, ο άλλος να γελάει!».

Τι είναι όμως σεβασμός;

Ο σεβασμός για τα παιδιά, ύστερα από ερώτηση, είναι όλοι εκείνοι οι κανόνες που εφαρμόζουμε μέσα στην τάξη μας, για να περνάμε καλά.

275862969 737745647603857 6516607914074171327 n

Κοιτάξαμε ξανά την κ. Ρούλα την Συμπεριφερούλα, που υπάρχει στο ταμπλό και θυμηθήκαμε όλες εκείνες τις συμπεριφορές που μας βοηθούν να δείχνουμε σεβασμό ο ένας στον άλλο: Ακούμε τους άλλους με προσοχή, δεν μιλάμε όλοι μαζί, μιλάμε ευγενικά, δεν ενοχλούμε, δεν χτυπάμε ο ένας τον άλλο, τακτοποιούμε τα παιχνίδια μας, τα σεβόμαστε και δεν τα καταστρέφουμε.

275980282 734397821278148 6571498189172301467 n 275849214 1329857134200043 7333082538759395974 n

Πέρα όμως από την τάξη μας και τους συμμαθητές μας, τα βιβλία «Μαθαίνω να σέβομαι» και «Οι καλοσυνογάτες και ο κακοπόντικας» μάς βοήθησαν πολύ να κατανοήσουμε και να σκεφτούμε πώς δείχνουμε σεβασμό στους γύρω μας και στο περιβάλλον.

Είδαμε εικόνες και τις χωρίσαμε σε δύο ομάδες, σε αυτές που κυριαρχούσε ο σεβασμός και σε αυτές που απουσίαζε και την θέση του την έπαιρνε η ασέβεια!

275908555 255722800102409 3357819049045516734 n

Δόθηκαν και ασπρόμαυρες εικόνες με χειρονομίες και τα παιδιά καλούνταν ανά δύο να περιγράφουν την εικόνα τους και να την αναπαραστήσουν.

275963446 3213498015561134 5354505049886866148 n

Οι εικόνες αυτές στην συνέχεια μπήκαν στην αντίστοιχη στήλη: Σεβασμός, ναι ή όχι;

276033891 511471530324143 6819058740566347975 n

Δραματοποιήσαμε και καταστάσεις της καθημερινότητάς μας στις οποίες φαίνονταν που υπήρχε σεβασμός και που έλλειψη σεβασμού.

α) Το παιδί στο νηπιαγωγείο φτιάχνει έναν πύργο με τουβλάκια και το άλλο τον χαλάει.

276324965 977290712910173 7289354691327021448 n 276007890 925893461433399 6967573239124488719 n

β) Κάποιοι άνθρωποι περιμένουν στην σειρά για να μπουν στο λεωφορείο και τότε έρχεται ένας κύριος που χωρίς να περιμένει στην σειρά του, μπαίνει πρώτος. Όταν οι άλλοι του λένε ότι πρέπει  να περιμένει στην σειρά αυτός αρχίζει να φωνάζει.

275935089 1134290997404503 4288106269625436270 n 275897693 1029040854360563 2205170210443660258 n 275989159 1149749979133780 8901456120210978191 n

γ) Η μαμά κοιμάται και το παιδάκι της  την ενοχλεί κάνοντας θόρυβο με τα πιατίνια.

275966456 679781126408006 4920588756242489384 n

δ) Ο παππούς μπαίνει στο λεωφορείο και ένα παιδάκι σηκώνεται για να του δώσει την θέση του.

275914124 1282650805557732 2738173491767984112 n 275908566 1716610838688204 8746816239342942154 n

ε) Κάποιος προσπαθεί να μιλήσει και ο άλλος δεν τον αφήνει αλλά του φωνάζει.

275842596 641013497190268 2549953736596450480 n

Στην συνέχεια σε αντίστοιχο φύλλο εργασίας χρωματίζουμε μόνο τις εικόνες εκείνες που δείχνουν σεβασμό.

275874572 704046050944416 4351987474848071862 n

Είμαστε τώρα έτοιμοι να ζωγραφίσουμε εικόνες που δείχνουν αντίστοιχες καταστάσεις με θετικές αλλά και αρνητικές μορφές συμπεριφοράς απέναντι στους άλλους.

275813391 5012398508846653 7674033177695091239 n

275987611 683210759497723 9056209775348359425 n

2

Στην γωνιά των συναισθημάτων και του σεβασμού δυο κουτιά έχουν … θέση τώρα!

276065788 7345321292174953 9112397527620796755 n

Καθημερινά ζωγραφίζουμε δικές μας συμπεριφορές που δείχνουν σεβασμό και τις βάζουμε μέσα στο κίτρινο κουτί και συμπεριφορές που τους λείπει ο σεβασμός και τις βάζουμε στο μπλε κουτί. Ποιες άραγε είναι οι πιο πολλές; Τις μετράμε στο τέλος της εβδομάδας.

Όλα όσα μάθαμε για τον σεβασμό έγιναν λέξεις που τις γράψαμε πάνω σε φύλλα και σε λουλούδια για να στολίσουν,  «Το δέντρο του σεβασμού».

275960113 1116617019189674 7388897489817630991 n

275979075 487296936381311 3395517518631491804 n

Τέλος με τον μύθο του ψεύτη βοσκού

276004104 1408108699626799 2226522878098053467 n

μάθαμε ότι όταν λέμε ψέματα χάνεται ο σεβασμός και η εμπιστοσύνη. Επομένως σεβασμός στους άλλους σημαίνει: δεν τους λέω ψέματα.  Υπάρχουν όμως φορές που μπορούμε να πούμε μερικά μικρά και αθώα ψεματάκια; Ναι! Πότε;

  • Όταν είναι Πρωταπριλιά.
  • Όταν πρόκειται να κάνουμε μία έκπληξη.
  • Όταν δεν θέλουμε να εκφράσουμε την σκέψη μας γιατί υπάρχει κίνδυνος να στενοχωρήσουμε τον άλλο.

Τελειώνοντας συμπληρώσαμε τον παρακάτω πίνακα.

276084754 739835263651282 2562407973208554379 n

 

Σεβασμός στο περιβάλλον

Το πέμπτο και τελευταίο εργαστήριο για το σεβασμό αφορά το σεβασμό στο περιβάλλον, στα άβια και τα έμβια όντα.

Μάθαμε ότι πρέπει να σεβόμαστε όλα τα έμβια όντα. Δείξαμε το σεβασμό μας στα πουλιά της περιοχής μας: Η άνοιξη δεν έχει έρθει ακόμη κι εκείνα δύσκολα βρίσκουν τροφή. Συνεργαστήκαμε, λοιπόν, για να τους φτιάξουμε ταΐστρες: τα παιδιά έκοψαν μπαγιάτικο ψωμί σε πολύ μικρά κομματάκια.

IMG 8034

Σε αυγοθήκες, βάλαμε λίγη φυτίνη στο πάτο και από πάνω βάλαμε σιτάρι, καλαμπόκι και κοφτό μακαρονάκι, καθώς και το μπαγιάτικο ψωμί.

IMG 8039 IMG 8040 IMG 8041 IMG 8043 IMG 8044

Κρεμάσαμε τις αυγοθήκες στα κλαδιά των δέντρων της αυλής μας και σκορπίσαμε τα κομματάκια του ψωμιού που περίσσεψαν στο χώμα. Ανυπομονούμε να δούμε τους φτερωτούς μας φίλους να τις επισκέπτονται!

IMG 8059 IMG 8060 IMG 8061 IMG 8063 IMG 8064 IMG 8065

Και να οι πρώτοι επισκέπτες. Τους παρατηρούμε από το παράθυρο.

Viber 2022 03 16 17 12 19 124 Viber 2022 03 16 17 12 19 442

Με τα πουλιά και την ταΐστρα μάθαμε και τον αριθμό 5

Viber 2022 03 11 13 46 41 200

Viber 2022 03 11 13 46 22 097

Viber 2022 03 11 13 46 33 580

Φτιάξαμε τον τοίχο και τη σκάλα του 5.

IMG 8049

Ζωντανέψαμε το 5.

 

Ο πιο εύκολος τρόπος, για να προστατέψουμε το περιβάλλον είναι να κάνουμε ανακύκλωση.  Χρωματίσαμε ένα χαρτόκουτο μπλε, κολλήσαμε και το σύμβολο της ανακύκλωσης και έτοιμος ο κάδος ανακύκλωσης της τάξης μας!

 

Inkedεικόνα Viber 2022 03 09 22 15 40 471 LI

Inkedεικόνα Viber 2022 03 09 22 15 50 209 Αντιγραφή LI

Viber 2022 03 15 19 08 01 432

 

Τα παιδιά ήξεραν αρκετά πράγματα για την ανακύκλωση και θυμούνταν από πέρσι τι πετάμε σε αυτόν τον κάδο. Έτσι ελπίζουμε ότι τα παιδιά θα αποκτήσουν αυτή τη συνήθεια και θα είναι υπεύθυνοι πολίτες με οικολογική συνείδηση.

Επίσης    μπορούμε  να  επαναχρησιμοποιούμε υλικά και έτσι να μειώνουμε τον όγκο των  απορριμμάτων. Αυτό έκαναν τα  παιδιά με τι οικογένειές τους. Μετέτρεψαν τα  άχρηστα  υλικά που είχαν στο σπίτι τους σε παιχνίδια ή διακοσμητικά.         

Viber 2022 03 14 17 52 43 684                  Viber 2022 03 16 17 10 24 385

Viber 2022 03 15 19 09 27 380             Viber 2022 03 17 18 22 41 212       

Viber 2022 03 21 18 50 23 816   

 

 

Σεβασμός προς τους άλλους και διάλογος

Σεβασμός σημαίνει επίσης σέβομαι τη γνώμη του άλλου, μπορεί να διαφωνώ αλλά ακούω τη γνώμη του, λέω τη διαφωνία μου και συζητώ μαζί του.

Αυτό κάνουμε καθημερινά, όταν συγκεντρωνόμαστε στην παρεούλα μας.

Όμως όλοι θέλουν να μιλήσουν πρώτοι, όλοι βιαστικοί, δεν ακούν αυτόν που μιλάει αλλά βιάζονται να πουν το δικό τους, μιλούν με ενθουσιασμό, όταν γνωρίζουν κάτι, δεν περιμένουν να πάρουν την άδεια, μιλούν χωρίς να σηκώνουν χέρι, κάποιες φορές όλοι μαζί. Άλλοτε πάλι, διακόπτουν το συμμαθητή τους, ή σηκώνουν το χέρι τους, όταν αυτός σκέφτεται ή δυσκολεύεται να απαντήσει.

Συμφωνήσαμε λοιπόν σε κάποιους κανόνες διαλόγου, τους εικονογραφήσαμε και τους βάλαμε στο ταμπλό της τάξης μας, για να τους βλέπουμε και να μην τους ξεχνάμε. Κάθε φορά που κάποιος δεν τηρεί κάποιον κανόνα, του τον υπενθυμίζουμε και του τον δείχνουμε.

Viber 2022 03 10 17 18 29 356

Viber 2022 03 11 13 46 14 207

 

Στους διαλόγους που γίνονται στην παρεούλα, κάποια παιδιά μονοπωλούν τη συζήτηση και κάποια διστάζουν ή αδιαφορούν.

Σε ένα διάλογο δώσαμε στα παιδιά πέντε χαρτάκια και
κάθε φορά που μιλούσαν ξόδευαν ένα από τα χαρτάκια τους.  Σε αυτά που έμειναν λίγα
 πάει να πει ότι μονοπωλούσαν το ενδιαφέρον της συζήτησης. Σε αυτά που  έμειναν αχρησιμοποίητα πάει να πει ότι δεν συμμετείχαν πολύ στη συζήτηση. 

Ήταν πολύ εύκολο να καταλάβουν τα παιδιά ποια μίλησαν πολύ και ποια λίγο και μάλιστα το δικαιολόγησαν.

 

Inkedεικόνα Viber 2022 03 15 19 07 33 841 LI   Viber 2022 03 15 19 07 28 484

Σεβασμός προς τους άλλους: Συνεργασία – Αλληλοβοήθεια

Το 3ο εργαστήριο δεξιοτήτων αφορά το σεβασμό προς τους άλλους, τη συνεργασία και την  αλληλοβοήθεια.

Τι σημαίνει εγωισμός, ποιος είναι εγωιστής; Τα παιδιά δεν γνώριζαν αυτές τις έννοιες.

Διαβάσαμε το παραμύθι του Όσκαρ Ουάιλντ  Ο εγωιστής γίγαντας.

a9385f11 71d3 44f8 ae60 2344a2d70e89

Ο γίγαντας δεν άφηνε τα παιδιά να παίξουν στον κήπο του, έφτιαξε έναν μαντρότοιχο γι αυτό το λόγο. Ήρθε η άνοιξη παντού αλλά όχι στον κήπο του γίγαντα.  Εκεί έμεινε το κρύο και η παγωνιά. Ο γίγαντας αναρωτιόταν γιατί δεν ερχόταν σε κείνον η άνοιξη μέχρι που τα παιδιά βρήκαν μια τρύπα στη μάντρα του κήπου και μπήκαν και τότε ήρθε η άνοιξη και ο γίγαντας κατάλαβε το λάθος του, γκρέμισε τον τοίχο και έπαιζε με τα παιδιά.

Συζητήσαμε και μάθαμε ότι εγωιστής είναι αυτός που νοιάζεται μόνο για τον εαυτό του και τις ανέσεις του και δεν σκέφτεται καθόλου τους άλλους και τις ανάγκες τους. Είναι αυτός που δεν μοιράζεται με τους άλλους αλλά κρατάει όλα για τον εαυτό του. Άρα ο εγωιστής δεν σέβεται τους άλλους.

Ποιες συμπεριφορές είναι και ποιες δεν είναι εγωιστικές; Κάποιες είναι πάντα, κάποιες δεν είναι ποτέ και για μερικές εξαρτάται. Συζητήσαμε για κάθε μια από αυτές και βάλαμε ένα Χ στη σωστή στήλη του πίνακα.

IMG 8054

Έχουμε πια καταλάβει πόσο απαραίτητη είναι η συνεργασία. Είναι αυτή που μας κάνει ομάδα. Και γιατί χρειαζόμαστε την ομάδα; Γιατί η ομάδα είναι πιο δυνατή και μέσα σε αυτήν βρίσκουμε ευκολότερα λύσεις σε κάθε πρόβλημα. Μόνοι μας μπορεί να λυγίσουμε απέναντι στις δυσκολίες. Στην ομάδα όχι! Πήραμε ένα πακέτο μακαρόνια σπαγγέτι. Κάθε παιδί πήρε ένα μακαρόνι και προσπάθησε να το σπάσει. Ήταν πανεύκολο! Όταν, όμως, κάθε παιδί πήρε στα χέρια του ολόκληρο το πακέτο, ήταν αδύνατο να το σπάσει. Τα πολλά μαζί δεν λυγίζουν! Αποφασίσαμε να γίνουμε ομάδα δυνατή, σαν τα μακαρόνια!
Για να το πετύχουμε αυτό, πρέπει να μάθουμε να συνεργαζόμαστε. Παίξαμε παιχνίδια συνεργασίας, διασκεδάσαμε και εξασκηθήκαμε!
Μεταφέραμε μια μπάλα ανάμεσα σε δυο ράβδους.
InkedIMG 7991 300x225 LI
Μετακινηθήκαμε έχοντας μια μπάλα στην κοιλιά ή στην πλάτη μας, προσπαθώντας να μη μας πέσει.
InkedIMG 7989 225x300 LI IMG 7997
Κυλίσαμε μια μπάλα, προσπαθώντας να πετύχουμε τα χέρια του συμμαθητή μας, ώστε να μπορεί να συνεχιστεί το παιχνίδι: Ούτε πολύ δυνατά, ούτε πολύ αδύναμα και με πολλή προσοχή, ώστε να πετύχει το στόχο της.
InkedIMG 8008 300x225 LI
Παίξαμε το παιχνίδι με τους «οδηγούς» και τους «τυφλούς»: Ο οδηγός χτυπάει ένα μουσικό όργανο και βεβαιώνεται κάθε λίγο ότι ο τυφλός τον ακολουθεί. Ο τυφλός προσπαθεί να συγκεντρωθεί μόνο στον ήχο του μουσικού οργάνου του δικού του οδηγού, για να μη χάνει το δρόμο του.
InkedIMG 8016 300x225 LI
Παίξαμε σε ομάδες με το αλεξίπτωτο της τάξης μας: Η μπάλα έπρεπε να κυλάει πάνω στο αλεξίπτωτο, αλλά να μην πέσει κάτω!
InkedIMG 8024 300x225 LI IMG 8029
Διαβάσαμε το παραμύθι «Οι δυο ουρές», που μιλάει για την αποτελεσματικότητα της συνεργασίας.

IMG 8050