Σχέδιο δράσης για την σχολική χρονιά 2021-2022
Στόχος: η απόκτηση των ήπιων δεξιοτήτων των μαθητών (κριτική σκέψη, συνεργασία, επικοινωνία & δημιουργικότητα), μέσα από την εφαρμογή των εργαστηρίων δεξιοτήτων.
Συντονίστρια δράσης η προϊσταμένη νηπιαγωγός: Πηνελόπη Χρήστου
Αναλυτικά: Θα αξιοποιήσουμε τα εργαστήρια δεξιοτήτων με 4ις κύκλους.1ος:Φροντίζω το περιβάλλον: τα ζώα έτσι και
αλλιώς,(Οκτώβρης-Νοέμβρης),2ος:Ευ ζήν-δόντια γερά-τρώγοντας υγιεινά, (ΔεκέμβρηςΙανουάριος)3ος:ενδιαφέρομαι και ενεργώ-ανθρώπινα δικαιώματα -και αν ήμουν εγώ; (ΦερβρουάριοςΜάρτης), 4ος:Δημιουργώ και καινοτομώ-Το ρομπότ στην υπηρεσία της ανακύκλωσης(Απρίλης-Μάης). Οι μαθητές
θ΄ασχοληθούν με κατασκευές, εννοιολογική χαρτογράφηση, θεατρικό παιχνίδι, δραματοποιήσεις, φύλλα
εργασίας, και θ’ αποτυπώσουν τις γνώσεις τους στο portfolio τους. Ειδικοί θα μιλήσουν στο σχολείο για την
υγιεινή των δοντιών και τα δικαιώματα των ζώων. Θα κοινοποιήσουμε τις δράσεις μας στην ιστοσελίδα του
σχολείου μας και στους γονείς. Θα υπάρξει η αξιολόγηση των μαθητών με την μορφή της συζήτησης του
αναστοχασμού , χρήση emoji, ερωτηματολόγια και τους εννοιολογικούς χάρτες αποτύπωσης της πρότερης και
ύστερης γνώσης. Οι δράσεις μας θα εμπλουτιστούν με την αξιοποίηση των αγγλικών μέσα από τραγούδια,
παραμύθια, κατασκευές και κινητικά παιχνίδια που θα σχετίζονται με τα γνωστικά μας αντικείμενα.1 σχεδιο
δράσης με όλους τους εκπαιδευτικούς μας.
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Στόχος βελτίωσης του σχεδίου δράσης: ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ & ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΩΝ ΗΠΙΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΤΟΥ 21ου αι.
Στόχος μας η ανάπτυξη και η βελτίωση των ήπιων δεξιοτήτων των μαθητών δηλαδή της επικοινωνίας της
συνεργασίας, της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης τους. (μέσα από την εφαρμογή των εργαστηρίων
δεξιοτήτων και την εκμάθηση της αγγγλικής γλώσσας).Επιδιώκουμε τον εκσυγχρονισμό της διδασκαλίας με την
αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και των κατάλληλων ψηφιακών λογισμικών στην καθημερινή εκπαιδευτική
πρακτική, ώστε ο υπολογιστής ν΄αποτελέσει γνωστικό εργαλείο μάθησης, αναζήτησης της πληροφορίας και
απόκτησης ψηφιακών & κοινωνικών δεξιοτήτων. Οι μαθητές θα μάθουν να αξιοποιούν τον υπολογιστή
αναζητώντας πληροφορίες, εικόνες, τραγούδια, ψηφιακά παιχνίδια για θέματα κοινού ενδιαφέροντος. Η
διδασκαλία θα στηρίζεται στην αξιοποίηση των ενδιαφερόντων και των αναγκών των μαθητών και θα τους βοηθά
ώστε να βελτιώνουν τις ψηφιακές, επικοινωνιακές και κοινωνικές τους δεξιότητες. Αποτέλεσμα όλων αυτών θα
είναι να μπορούν οι μαθητές να δημιουργούν, να συνεργάζονται, να αποδέχονται την διαφορετικότητακαι να
γίνονται ενεργοί πολίτες στα πλαίσια της έννοιας της πολιτειότητας και μιας συμπεριληπτικής και
διαπολιτισμικής αγωγής. Με σκοπό την δημιουργία του σχολείου του 21ου αιώνα μαθαίνουμε τα παιδιά να είναι
ενεργητικά και δημιουργικά , να πειραματίζονται στην ανακάλυψη της γνώσης, να επικοινωνούν και να
συνεργάζονται υιοθετώντας ομαδοσυνεργατικές μεθόδους μάθησης & διδασκαλίας. Στόχος μας η απόκτηση και η
καλλιέργεια των δεξιοτήτων των μαθητών και όχι η παροχή”μιας έτοιμης γνώσης”.
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Οι μαθητές θα λειτουργούν ομαδικά, και θα ασχοληθούν με τους 4ις κύκλους των εργαστηρίων δεξιοτήτων σε
συνδυασμό με δραστηριότητες στις οποίες εμπλέκεται η αγγλική γλώσσα.. Το σχέδιο δράσης αφορά στην
καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου ( δεξιότητες 4cs: δημιουργικότητα, συνεργασία, επικοινωνία, κριτική
σκέψη)αι στους μαθητές μέσα από δραστηριότητες 4ων κύκλων εργαστηρίων δεξιοτήτων ποικίλης θεματολογίας
και με την χρήση της αγγλικής γλώσσας.
Χρονοδιάγραμμα δράσεων:1ος κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον(Οκτώβρης-Νοέμβρης)με θέμα τα ζώα και την
προστασία των δικαιωμάτων τους.2ος κύκλος:ευ ζήν-Υγιεϊνή Διατροφή και στοματική υγιεινή(ΔεκέμβρηςΙανουάριος) με σκοπό την διατήρηση και προάσπιση της σωματικής και ψυχικής υγείας.3ος κύκλος(ΦεβρουάριοςΜάρτιος)ενδιαφέρομαι και ενεργώ μέσα από την εξασφάλιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων(και αν ήμουν εγώ;).
4ος κύκλος(Απρίλης-Μάης)η ανακύκλωση μέσα από δραστηριότητες εκπαιδευτικής ρομποτικής και της bee-bot
μέλισσας. Οι κύκλοι των εργαστηρίων προάγουν την δημιουργικότητα μέσα από δραστηριότητες θεατρικού
παιχνιδιού, κατασκευών με ποικίλα υλικά και τεχνικές, δραματοποιήσεις, χρήση ψηφιακών λογισμικών,
τραγουδιών, ηλεκτρονικών πηγών και ιστοσελίδων. Υλικό από τις εκπαιδευτικές μας δράσεις θα αναρτηθεί στην
ιστοσελίδα του σχολείου. Στόχος μας η απόκτηση δεξιοτήτων συνεργασίας, επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης
από τους μαθητές.
Πόροι – μέσα – ερευνητικά έργα: Ανθρώπινοι πόροι: Εκπαιδευτικοί & μαθητές
Υλικοί πόροι: εκπαιδευτικά λογισμικά, εννοιολογική χαρτογράφηση,ψηφιακά παιχνίδια, αξιοποίηση
ηλεκτρονικών υπολογιστών
Μέσα: ερωτηματολόγια σε μαθητές, αξιολογικά φύλλα εργασίας με χρήση emojee, bee-bot μέλισσα, porfolio
μαθητών, ημερολόγια καταγραφής ενεργειών, ιστοσελίδα σχολείου.
Μέθοδος διδασκαλίας & μάθησης: ομαδοσυνεργατική, καταιγισμός των ιδεών…
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
η καθολική συμμετοχή των μαθητών και η τόνωση του ενδιαφέροντός τους ώστε το μάθημα να γίνεται πιο
θελκτικό και να αποκτούν δεξιότητες.(ψηφιακές & κοινωνικές)Να χαίρονται να εκφράζονται , να
αλληλεπιδρούν και να συνεργάζονται στην οικοδόμηση της γνώσης μέσα από καινούργιες τεχνικές μάθησης,
αξιολόγησης και διδασκαλίας. Ο στόχος είναι να μάθουν οι μαθητές πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν
δεξιότητες μέσα από την συνεργασία στην οικοδόμηση της γνώσης.
Υιοθέτηση συμπεριληπτικών εκπαιδευτικών τακτικών με σκοπό την ένταξη και συμμετοχή στις δραστηριότητες
των εργαστηρίων, μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, ειδικές ικανότητες, μαθητών μεταναστών που
αντιμετωπίζουν προβλήματα γλωσσικής προσαρμογής στην χώρα μας με σκοπό την δημιουργία ενός σχολείου
για όλους.
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης:
-Η αξιολόγηση της δράσης θα γίνει μέσα από συζητήσεις αναστοχασμού & ανατροφοδότησης και μέσα από την
ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Θα δούμε τι λειτούργησε, τι δεν μας βγήκε, τι
μπορούμε να βελτιώσουμε, τι θα υιοθετήσουμε στο μέλλον, θα σημειώσουμε τις ενστάσεις, τις διαπιστώσεις
μας, τους προβληματισμούς και τα συμπεράσματά μας.
Με τους μαθητές θα δούμε τι έμαθαν, τι τους άρεσε, τι δεν κατάλαβαν ή παρανόησαν μέσα από την σύγκριση
εννοιολογικών χαρτών αποτύπωσης της πρότερης και ύστερης γνώσης, μέσα από ερωτηματολόγια, φύλλα
εργασίας με emojee στα οποία περιγράφουν την δυσαρέσκεια ή τον ενθουσιασμό τους για τις δραστηριότητες, …
Θα δημιουργηθεί ένα video από κάθε τμήμα στο οποίο θα περιγράφονται σημεία από τις δραστηριότητες στην
τάξη, κατασκευές, μαθητικά πονήματα σεβόμενοι τα προσωπικά δεδομένα των μαθητών. Θα αξιοποιηθεί το
portfolio των μαθητών στο οποίο αποτυπώνεται η μαθησιακή τους πορεία και πολλές δραστηριότητες θα
παρουσιαστούν στην ιστοσελίδα του σχολείου στην οποία θα μπορούν να έχουν πρόσβαση άλλα σχολεία αλλά
και γονείς με σκοπό την ανατροφοδότηση, την διάχυση της γνώσης και την ανταλλαγή καλών εκπαιδευτικών
πρακτικών.
Πηνελόπη Χρήστου: προϊσταμένη 3ου νηπιαγωγείου Ξυλοκάστρου/ 20-2-22