Φυτρώνει…φυτρώνει το σποράκι

Το φθινόπωρο είναι η εποχή που η γη είναι έτοιμη να υποδεχθεί τους σπόρους …να τους φιλοξενήσει μέσα της και μετά με την βοήθεια του νερού και του ήλιου να τους δει να αναπτύσσονται και να γίνονται την άνοιξη νέα δυνατά φυτά…

Ας παρακολουθήσουμε την ανάπτυξη του φυτού μέσα από το παρακάτω βίντεο:

Μπορούμε κι εμείς να φυτέψουμε το δικό μας σποράκι και φροντίζοντάς το να το δούμε να εξελίσσεται σε φυτό. Θα χρειαστούμε:

  • Ένα άδειο και καθαρό πλαστικό κεσεδάκι από γιαούρτι/ ένα πλαστικό ποτήρι
  • Βαμβάκι
  • Σποράκι από διαθέσιμα όσπρια (φακές, φασόλια)

Τοποθετούμε στο άδειο και καθαρό κεσεδάκι/ποτηράκι βαμβάκι. Ποτίζουμε με λίγη ποσότητα νερού, ώστε να έχει υγρασία και τοποθετούμε πάνω τους σπόρους μας. Βάζουμε το γλαστράκι μας σε φωτεινό μέρος. Το νερό και ο ήλιος θα βοηθήσουν τα σποράκια μας να αναπτυχθούν γρήγορα.

Μπορούμε να διακοσμήσουμε το κεσεδάκι μας με πολλούς τρόπους. Δείτε κάποιες ωραίες ιδέες:

  

Μπορούμε να παίξουμε με τα παιδιά το παιχνίδι των ερωτήσεων με στόχο να μοιραστούν και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σχετικά με την σπορά:

-Ποιοι ασχολούνται με το όργωμα και τη σπορά;

-Τι είναι όργωμα;

-Τι είναι χωράφι;

-Πότε οι γεωργοί οργώνουν και σπέρνουν;

-Γιατί σπέρνουν τώρα;

-Τι σπέρνουν οι γεωργοί;

-Τι χρειάζονται τα φυτά για να μπορέσουν να μεγαλώσουν;

 Όργωμα και Σπορά στη Μονή Μαλεβιζίου - ΚΡΗΤΙΚΟΣ 88.7 | Η μουσική της Κρήτης

Τέχνη

Η σπορά και οι εργασίες που τη συνοδεύουν απεικονίζονται σε πολλά έργα τέχνης:

1.Όργωμα με άροτρο, από εσωτερικό κύλικα στο Λούβρο.

Μπορούμε να ρωτήσουμε τα παιδιά τι απεικονίζεται  στην εικόνα, τι χρώματα έχουν χρησιμοποιηθεί και αν αναγνωρίζουν τα ζώα της εικόνας….

2.Πίνακας του Θεόφιλου

Μπορούμε να ρωτήσουμε τα παιδιά πού πιστεύουν ότι βρίσκονται τα ζώα και οι άνθρωποι, τι κάνουν, τι χρώματα χρησιμοποιούνται, πόσα ζώα υπάρχουν και πόσοι άνθρωποι, γιατί πιστεύετε ότι οι άνθρωποι επέλεξαν αυτά τα ζώα για να τους βοηθούν στις αγροτικές εργασίες;

3.Ο Σπορέας, 1888, Βίνσεντ Βαν Γκογκ

Ζητάμε από τα παιδιά να περιγράψουν τον πίνακα, τι ρούχα φοράει ο εικονιζόμενος, τι κρατάει, τι έχει μέσα το σακουλάκι, που ρίχνει τους σπόρους κ.α.

4.Ξεκούραση από την δουλειά, Βίνσεντ Βαν Γκογκ

Συζητάμε για το χρώμα που κυριαρχεί στον πίνακα, ποιο φυτό είναι αυτό, πόσοι άνθρωποι, απεικονίζονται, τι κάνουν, γιατί ξεκουράζονται ή τι εργαλεία έχουν δίπλα τους.

5.Πίνακας του Θεόφιλου

Μπορούμε να ρωτήσουμε τα παιδιά τί βλέπουν στην εικόνα, από ποιό μαγαζί αγοράζουμε ψωμί, πως λέγεται αυτός που το πουλάει, πως έφτασε το ψωμάκι στον φούρνο.

Ας ακούσουμε το τραγουδάκι “Ο γεωργός πάει στον αγρό” για να γνωρίσουν τα παιδιά τον κύκλο του ψωμιού και πως αυτό φτάνει στο τραπέζι μας.

Μυθολογία

Η θεά Δήμητρα, η οποία είναι η προστάτιδα της γεωργίας των καλλιεργειών γενικότερα και της βλάστησης και συνήθως απεικονίζεται να κρατάει κάποιο στάχυ.

Οι Αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποιούσαν μύθους για να ερμηνεύσουν τον κύκλο των εποχών και ένας από αυτούς είναι και ο μύθος της Περσεφόνης.

The Return of Persephone, Frederic Leighton, 1891

Ο μύθος της Περσεφόνης

 ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ

Η Περσεφόνη ήταν κόρη της θεάς Δήμητρας, θεάς της καρποφορίας και της γονιμότητας, υπεύθυνη για την καλή σοδειά . Μία μέρα, η Περσεφόνη παρέα με τη θεά Αθηνά, την Άρτεμη και τις Ωκεανίδες νύμφες, μάζευαν λουλούδια στο Νύσιον πεδίον. Ανέμελη η Περσεφόνη, απομακρύνθηκε από τη συντροφιά της, αναζητώντας το πιο όμορφο λουλούδι.

ΝΑΡΚΙΣΣΟΣ

Τη στιγμή που έσκυψε να πιάσει έναν νάρκισσο, η γη χωρίστηκε στη μέση και από τα έγκατα εμφανίσθηκε ένα άρμα με τον Πλούτωνα αρπάζοντας την Περσεφόνη.

ΠΛΟΥΤΩΝΑΣ

Δυστυχώς κανείς δεν πρόλαβε να τη σώσει αφού τις κραυγές της δεν τις άκουσε κανείς, παρά μόνο η Εκάτη και ο Ήλιος.

Ο θρήνος της θέας Δήμητρας

Θλιμμένη η θεά Δήμητρα, έψαχνε μάταια την κόρη της, μέρα και νύχτα. Από τη λύπη της, μάρανε την πλάση, οι σοδειές δεν καρποφορούσαν πια και τα λουλούδια δεν άνθιζαν. Μετά από καιρό, ο Ήλιος που έβλεπε τα πάντα απ’ τον ουρανό, λυπήθηκε τη θεά και της είπε που βρισκόταν η κόρη της. Η θέα Δήμητρα απαίτησε από τον Πλούτωνα να επιστραφεί η Περσεφόνη, αλλιώς δεν θα άφηνε τη γη να ξανανθίσει. Ο Δίας, παρακινημένος απ’ τις ικεσίες των ανθρώπων που πεινούσαν, διέταξε τον Πλούτωνα να ελευθερώσει την Περσεφόνη. Όμως ούτε και ο Πλούτωνας ήθελε να χάσει την αγαπημένη του, κι έτσι κατέληξαν σε έναν διακανονισμό. Αποφάσισαν, λοιπόν, τον μισό χρόνο να ζει  με τον Πλούτωνα και τον άλλο μισό να επιστρέφει στη μητέρα της. Μάλιστα ο Πλούτωνας της έδωσε να φάει κι ένα ρόδι για να μην τον ξεχάσει.

Έκτοτε τους έξι μήνες που η Περσεφόνη βρισκόταν στον Άδη, η Δήμητρα πενθούσε και μαζί της πενθούσε και η φύση. Τα δέντρα έχαναν το φύλλωμά τους, οι καλλιέργειες ασθενούσαν και βαρύς χειμώνας έπεφτε στη γη.

Όμως όταν η Περσεφόνη επέστρεφε στη μητέρα της, η χαρά της Δήμητρας πρασίνιζε τη γη, άνθιζε τα φυτά και καρποφορούσε τα δέντρα.

Ας δούμε το αντίστοιχο βίντεο:

Γρίφοι και αινίγματα

Για να ακονίσουμε το μυαλό των παιδιών αλλά και για να ενισχύσουμε την γλωσσική καλλιέργεια διασκεδάζουμε ανακαλύπτοντας γρίφους και αινίγματα σχετικά με τη σπορά.

-Όπου να το σπείρεις βγαίνει

και τον κόσμο τον χορταίνει.

Τι είναι;

  Το σιτάρι

Ποδαράκια στρογγυλά έχω κάτω

Και το χώμα φέρνω πάνω κάτω

Τι είμαι;

   Tρακτέρ

Έχει πολλά πολλά σπυριά

Το τρώνε οι κότες με χαρά

Μα και ψητό όταν το κάνεις

Θα σου αρέσει. Μην το χάνεις!

Τι είναι;

   Το καλαμπόκι

Στρογγυλό μηδενικό καθαρά ελληνικό, καλυμμένο με σουσάμι

Θεραπεύει φίνα την μικρή μας πείνα.

Τι είναι;

    Το κουλούρι

Από αλεύρι γίνεται στην ζεστασιά φουσκώνει

Και επάνω στο τραπέζι μας ψημένο καμαρώνει.

Τι είναι;

  Το ψωμί

Ελάτε να καλλιεργήσουμε και το ηλεκτρονικό μας σποράκι!

η ανάπτυξη του φυτού-Φωτόδεντρο