Παιδαγωγική Φρενέ

CÉLESTIN FREINET

Ο Γάλλος παιδαγωγός  Celestin Freinet,  κατά τη δεκαετία του `20, ίδρυσε ένα δημόσιο, δημοκρατικό σχολείο σύμφωνα με αρχές και τεχνικές που προάγουν τη συνεργασία, την ισότητα και το σεβασμό του ατόμου,τοποθετώντας το μαθητή στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας και λαμβάνοντας υπόψη το βίωμά του.

Ο Σελεστέν Φρενέ άφηνε τα παιδιά να ονειρεύονται | Τέταρτο
Την παρούσα σχολική χρονιά, εκπαιδευτικοί του σχολείου μας συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα
εφαρμογής αρχών και τεχνικών της παιδαγωγικής Freinet στη σχολική τάξη.
Πιο συγκεκριμένα, εφαρμόζουμε το Συμβούλιο τάξης, το «Τι νέα;», τα Μικρά βιβλία και τονΑπολογισμό.

Ξεκινήσαμε και αλληλογραφία με άλλα σχολεία αλλά δυστυχώς διακόπηκε λόγω των συνθηκών.

 

Το «Συμβούλιο τάξης» αποτελεί χώρο αποφάσεων.Μία φορά την εβδομάδα, συνήθως την Παρασκευή, συγκεντρωνόμαστε σε κύκλο και συζητάμε τα παράπονα (προβλήματα μεταξύ τωνπαιδιών), τα μπράβο (τα συγχαρητήρια που δινουν στους συμμαθητές τους) και τις ιδέες τους(πχ.παιχνίδια που προτείνουν να παίξουμε όλοι μαζί,θέματα που προτείνουν να συζητήσουμε κα.).Όλα αυτά έχουν καταγραφεί και αναρτηθεί από τις δασκάλες σε ένα πίνακα με post-it. Η τάξη
συνεδριάζει, συζητά και παίρνει συγκεκριμένες αποφάσεις ακολουθώντας κανόνες συζήτησης.Οι αποφάσεις ψηφίζονται και καταγράφονται στα πρακτικά.Τα παιδιά μαθαίνουν να λύνουν τα προβλήματά τους με ειρηνικό τρόπο και να σχεδιάζουν μαζί ενέργειες που κάνουν το περιβάλλον τους ομορφότερο. Μαθαίνουν να ακούν τον άλλο και να ανταλλάσουν επιχειρήματα.

Στα συμβούλια δεν υπάρχει τιμωρία, εκδίκηση ή ταπείνωση αλλά επανόρθωση.

Το «Τι νέα;» αποτελεί μία σύναξη για να μιλήσεις… Δημιουργούμε «χώρο» ώστε το παιδί να μιλήσει, να πει τα νέα του για τον εξωτερικό ή το «εσωτερικό κόσμο», να παρουσιάσει κάτι που του έκανε εντύπωση ή που του αρέσει πολύ και θέλει να το μοιραστεί με τους συμμαθητές του.
Δεν είναι μονόλογος. Τα παιδιά ακούνε προσεχτικά τον ομιλητή και μόλις ολοκληρώσει κάνουν ερωτήσεις που δηλώνουν ενδιαφέρον.
Γίνεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη πρωί (ώστε να συμμετέχουν όλα τα παιδιά) και διαρκεί 30-40 λεπτά. Μοιράζονται 5 ρόλοι :
Προέδρου και Γραμματέα Α (που αναλαμβάνουν οι 2 δασκάλες),
Γραμματέα Β που αναγγέλει τους κανόνες και τους ομιλητές,
Φύλακα χρόνου που παρακολουθεί το χρόνο των ομιλητών και
Φύλακα του λόγου που δίνει το λόγο συμβολικά στον ομιλητή
(ρόλοι που αναλαμβάνουν τα παιδιά).
Τα νέα καταγράφονται από το γραμματέα Α στο βιβλίο πρακτικών αποτελώντας τη «μνήμη» της τάξης.

Τα «Μικρά βιβλία» κανουν τα παιδιά μικρούς συγγραφείς. Κατασκευάζονται με μία απλή κόλλα Α4 και δίνουν στα παιδιά την ευκαιρία να ζωγραφίσουν και να γράψουν όπως μπορούν ή με την βοήθεια ικανότερων συνομηλίκων ή ενηλίκων. Να φτιάξουν τη δική τους ιστορία ή λεξικό (πχ το βιβλίο των εντόμων, των πλανητών κ.α)

       

Ο Απολογισμός, «meteo», γίνεται στο τέλος της σχολικής μέρας δίνοντας στα παιδιά την ευκαιρία να εκφράσουν με ένα σύμβολο (ήλιο, σύννεφο ή βροχή) που αναπαριστούν με τα χέρια τους, το πως πέρασαν τη μέρα τους. Αν επιθυμούν εκφράζουν και το γιατί.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Σωματείου για την Παιδαγωγική Φρενέ,  “Σκασιαρχείο”