Κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς, εντάξαμε στη διδασκαλία του νηπιαγωγείου μας το πρόγραμμα που ονομάζεται «Βήματα για τη Ζωή». Το πρόγραμμα αυτό, που δημιουργήθηκε με την υποστήριξη του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, έχει ως στόχο:
να βοηθήσει τα παιδιά του νηπιαγωγείου να αναπτύξουν καλύτερα τις δεξιότητες της σκέψης τους,
να τα οδηγήσει σε ωριμότερους και πιο υπεύθυνους τρόπους συμπεριφοράς και να
βελτιώσει τις επιδόσεις τους.
Οι κυριότεροι στόχοι του Προγράμματος είναι:
- Να ενδυναμώσει τα παιδιά, ώστε να χρησιμοποιούν τη σκέψη τους, για να ενεργούν υπεύθυνα και ώριμα.
- Να ενισχύσει τα αισθήματά τους για τον εαυτό τους βελτιώνοντας, κυρίως, την αυτοεκτίμησή τους.
- Να τα μάθει να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα τα δικά τους και των άλλων.
- Να τα διδάξει τρόπους να διαχειρίζονται τα έντονα συναισθήματά τους.
- Να αυξήσει την ικανότητά τους, για να σκέφτονται και να λύνουν μόνα τους προβλήματα.
Η σωστή ενημέρωση θα βοηθήσει τους γονείς, να συμμετέχουν στην εξέλιξή του. Γι’ αυτό το λόγο, θα λαμβάνουν επιστολές με πληροφορίες σχετικά με τις κοινωνικο-συναισθηματικές δεξιότητες που μαθαίνει το παιδί στο σχολείο, καθώς και με ιδέες και προτάσεις που μπορούν να εφαρμόσουν από την πλευρά τους στο σπίτι. Αυτές θα τους καθοδηγούν, ώστε να μπορούν να το βοηθήσουν να εσωτερικεύσει και να εξασκεί αυτές τις δεξιότητες.
Το πρόγραμμα δουλεύεται στην τάξη κάθε Δευτέρα και Τετάρτη. Με κλήρωση κάθε παιδί γίνεται βοηθός.
Φτιάξαμε τον πίνακα του βοηθού.
Το παιδί που κληρώνεται βοηθός, παρουσιάζει τον εαυτό του στην ομάδα, ποια πράγματα του αρέσουν. Η ομάδα των παιδιών μαθαίνει να κάνει ερωτήσεις για τα ενδιαφέροντα του παιδιού βοηθού, συζητώντας και συγκρίνοντας με τα δικά τους ενδιαφέροντα. Στο τέλος όλη η ομάδα κάνει φιλοφρονήσεις στο βοηθό και του απονέμουμε το Δίπλωμα του Βοηθού.
Παιχνίδια συνεργασίας
Φιλοφρονήσεις – Γλυκά Λογάκια
Παιχνίδια ρόλων θετικής συμπεριφοράς με τις κούκλες του προγράμματος
Μαθαίνοντας χρονικές έννοιες: Τώρα, αργότερα (ύστερα)
Φύλλο εργασίας
Έννοιες: Ίδιο – Διαφορετικό
Σε μία από τις δραστηριότητες παρουσιάστηκε στα παιδιά η παρακάτω εικόνα. Τα παιδιά εξέφρασαν την άποψή τους για το τι βλέπουμε στην εικόνα, ώστε να αντιληφθούν ότι όλοι δε βλέπουμε τα πράγματα με τον ίδιο τρόπο, έχουμε δηλαδή διαφορετική οπτική. Όπως βλέπουμε αλλιώς τα πράγματα, έτσι σκεφτόμαστε και διαφορετικά.
Μάθημα: Είμαστε Διαφορετικοί αλλά και Μοναδικοί
Κάθε παιδί ζωγραφίζει ένα φύλλο, γράφουμε επάνω τι τους αρέσει στον εαυτό τους, κολλάμε τη φωτογραφία κάθε παιδιού πάνω στο φύλλο κι όλα μαζί στο δέντρο: Όπως κάθε φύλλο είναι μοναδικό, έτσι και κάθε παιδί έχει τη δική του αξία
Τα συναισθήματα -Αναγνώριση συναισθημάτων
Χαρά – Λύπη
Τι αρέσει σε μας και τι στους άλλους;
Το συναίσθημα του θυμού





















