Με μασκότ το πανέξυπνο χταπόδι, ξεκινάμε ένα ταξίδι περιπέτειας στον απέραντο ωκεανό.
Είναι πραγματικά συναρπαστικό να βυθίζεσαι στον κόσμο του ωκεανού, ανακαλύπτοντας τα μυστικά του. Μέσα από μια διευρυμένη συνεργασία, οι μαθητές θα ερευνήσουν τη σημασία της προστασίας του ωκεανού και της θαλάσσιας ζωής. Το πρόγραμμα στοχεύει να ενισχύσει την περιβαλλοντική ευθύνη, να προάγει την εκπαίδευση για τον ωκεανό, να υποστηρίξει τη συνεργατική μάθηση, να ενσωματώσει STEAM έννοιες και να περιλαμβάνει στοιχεία βασισμένα στο παιχνίδι για μια διαδραστική εμπειρία. Οι μαθητές θα συνεργαστούν για να βρουν δημιουργικές λύσεις που θα ωφελήσουν τον ωκεανό και τους κατοίκους του, αναδεικνύοντας τη σημασία του για το κλίμα, τη βιοποικιλότητα και τη ζωή στη Γη. Συμμετέχουμε σχολεία από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Πολωνία, την Κροατία και τηn Ισπανία.
Το έργο περιλαμβάνει δράσεις ενεργού πολίτη, συμβάλλοντας στην προστασία των ωκεανών και στην επίτευξη του Στόχου 14 «Ζωή στο Νερό», υποστηρίζοντας τον στόχο 30×30 της Ατζέντας 2030 του ΟΗΕ για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας του πλανήτη, στο πλαίσιο εφαρμογής για τους ωκεανούς.
Η πρώτη μας δραστηριότητα είναι να γνωρίσουμε τη μασκότ, το χταπόδι. Στις 8 Οκτωβρίου είναι η παγκόσμια ημέρα Χταποδιού. Διαβάσαμε στην εφημερίδα σχετικές πληροφορίες για το χταπόδι και απαντήσαμε το σχετικό ερωτηματολόγιο. Είδαμε σχετικό βίντεο για τη ζωή του Χταποδιού, το καλωσορίσαμε στην τάξη μας και του δείξαμε το Νηπιαγωγείο μας, αφού μια ολόκληρη χρονιά θα είναι στην παρέα μας.
Ξεκινάμε με ένα Pre Test, τι γνωρίζουν τα παιδιά για τον ωκεανό. Το τεστ συμπληρώνεται από όλα τα σχολεία που συμμετέχουν στο έργο.
Συμμετέχουμε στην εβδομάδα κώδικα, με μία συνεργατική δραστηριότητα.
Ο Χταπόδης έχασε τα παπούτσια του στο βυθό της θάλασσας. Οι καρχαρίες παραμονεύουν… Μπορούμε να τον βοηθήσουμε να τα μαζέψει, αποφεύγοντας τους καρχαρίες;
Πρώτα δημιουργήσαμε ένα παιχνίδι πρόκλησης για τα σχολεία εταίρους.
Μετά δεχτήκαμε την πρόκληση από τους μαθητές του σχολείου: Santo Tomás de Aquino School Mallorca
Ώρα για παιχνίδι
Τα παιδιά καταθέτουν τις απόψεις τους, γιατί θέλουμε να γίνουμε Clever Plastic School
Τα παιδιά παρουσιάζουν το μπλε σημείο που επισκέφτηκαν με τους γονείς τους, καθώς και τα χαρακτηριστικά του.
Εντοπίζουμε στο χάρτη τα μπλε σημεία – Μετράμε τις αποστάσεις μεταξύ του σχολείου μας και του μπλε σημείου…
Συγκρίνουμε τις αποστάσεις: Ποιο μπλε σημείο είναι πιο κοντά στο σχολείο μας;
Το μπλε σημείο μας: Κατασκευή – STEM
Παρουσιάζουμε το μπλε σημείο μας: Ο Θερμαϊκός Κόλπος
(οι φωτογραφίες στάλθηκαν από τους γονείς και κάποιες είναι από το προσωπικό μου αρχείο)
Παρακάτω παρουσιάζονται στο χάρτη τα μπλε σημεία που επισκέφτηκαν τα παιδιά: (κλικ στο σύνδεσμο)
Το μπλε σημείο που επισκέφτηκα στο χάρτη
Συμμετέχουμε στο Δίκτυο Ευρωπαϊκών Μπλε Σχολείων, αφού υποβλήθηκε η σχετική αίτηση και έγινε αποδεκτή. Λάβαμε την παρακάτω απάντηση: “Σας ευχαριστούμε που υποβάλατε την αίτησή σας στο Δίκτυο Ευρωπαϊκών Μπλε Σχολείων. Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι που καλωσορίζουμε το σχολείο σας στο Δίκτυο”. #EU4Ocean #EUBlueSchools #OceanLiteracy
https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/group/network-european-blue-schools
Δημιουργούμε το δικό μας χριστουγεννιάτικο στολίδι και στέλνουμε τις ευχές μας για τον ωκεανό
Αλλά τι είναι ο Ωκεανός; καταγράφονται οι απόψεις των παιδιών
Στις ελεύθερες δραστηριότητες ομάδα παιδιών δημιούργησε κατασκευή με ξύλινα τουβλάκια: η θάλασσα
Παρακολουθούμε την παρουσίαση για τον Ωκεανό, που δημιουργήθηκε για τις ανάγκες του προγράμματος. Βλέπουμε στο google earth την υδρόγειο και τον ωκεανό. Μαθαίνουμε ότι χωρίζεται σε πέντε περιοχές. Η δική μας ομάδα, σε συνεργασία με το 31ο ΝΓ Θεσσαλονίκης, Νηπιαγωγείο της Κύπρου και της Βαρσοβίας, θα ασχοληθούμε με την εξερεύνηση του Ειρηνικού Ωκεανού και συλλέγουμε πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά του.
Ακούμε ήχους του ωκεανού, ήχους των ζώων της θάλασσας και τους αναγνωρίζουμε.
Παίζουμε με τις σκιές..
Ζωγραφική: Ο Ωκεανός που ονειρεύομαι…
STEM
Κατασκευάζουμε υποβρύχιο
Βουτάμε στον Ωκεανό… Παίζουμε παιχνίδι: Ποιος μπορεί να αποφύγει τους καρχαρίες;
Κατασκευάζουμε το βυθό
Το επιτραπέζιο παιχνίδι
Δημιουργήσαμε κανόνες και φτιάξαμε το δικό μας επιτραπέζιο παιχνίδι με τίτλο: Περιπέτεια στον Ωκεανό
Η συνεργασία μας με τα σχολεία εταίρους παρουσιάζεται παρακάτω:
Διαδικτυακή συνάντηση μαθητών συνεργαζόμενων σχολείων:
Ο Ωκεανός μας καλεί; θα απαντήσουμε;
Πειραματιστήκαμε με τις ζώνες του Ωκεανού
Τα παιδιά με κλειστά μάτια, ψάχνουν να βρούνε τα κρυμμένα ζωάκια και τα αναγνωρίζουν
Πώς χρησιμοποιούμε οι άνθρωποι τον Ωκεανό; καταγράφονται οι απόψεις των παιδιών
Τοποθετούμε στον παγκόσμιο χάρτη τα ζωάκια του ωκεανού
Με τα βιβλία επαυξημένης πραγματικότητας, ζωντάνεψαν στην τάξη μας τα πλάσματα της θάλασσας.
Δραστηριότητες στο μάθημα των αγγλικών:
Σε συνεργασία με την κυρία των αγγλικών, κατά τη διάρκεια του μαθήματος, τα παιδιά μετράνε στα αγγλικά τα πόδια της μασκότ του προγράμματος, του αγαπημένου μας Χταποδιού
Στο επόμενο μάθημα παρακολουθούνε βίντεο στα αγγλικά με την κυρία των αγγλικών να τους εξηγεί πόσο έξυπνο ζώο είναι το χταπόδι, καθώς υλοποιούν και σχετική δραστηριότητα.
Παρακολουθούμε σε εφαρμογή στο tablet τα ζώα του ωκεανού, που ζούνε σε διαφορετικά βάθη. Σε κάθε εικόνα τα παιδιά περιγράφουν το ζώο, διαβάζουμε τις πληροφορίες που μας δίνει η εφαρμογή.
Στη συνεργατική μας δραστηριότητα λύνουμε του γρίφους που μας έστειλαν τα συνεργαζόμενα σχολεία και τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες, κατασκευάζουν με διάφορα υλικά τα ζώα του Ειρηνικού Ωκεανού και τους οργανισμούς.
Συζητάμε τους κινδύνους που διατρέχει ο Ειρηνικός Ωκεανός – τα παιδιά καταγράφουν τα προβλήματα.
Παρακολουθούμε σχετικό βίντεο με τις συνέπειες της πλαστικής ρύπανσης στη θαλάσσια ζωή και κατ’ επέκταση στους ανθρώπους.
Η συνεργασία της ομάδας μας με τα σχολεία εταίρους παρουσιάζεται στο genially.
Διαδικτυακή συνάντηση – ενημέρωση των μικρών μαθητών μας για τη διάσωση της Καρέττα – Καρέττα, Network of European Blue Schools, etwinning Blue Adventure. Ευχαριστούμε θερμά τον κύριο Θωμόπουλο, τη μη κυβερνητική οργάνωση MEDASSET-Mediterranean Association to Save the Sea Turtles για την εξαιρετική παρουσίαση, μέσα από την οποία γνωρίσαμε την θαλάσσια χελώνα και τους κινδύνους που διατρέχει από την ανθρώπινη παρέμβαση στο θαλάσσιο περιβάλλον. Σ’ αυτή τη συνάντηση, συμμετείχαμε το 3ο ΝΓ Σταυρούπολης, 1ο ΝΓ Λητής, 14ο ΝΓ Πτολεμαϊδας (1ο ομάδα). Στους μικρούς μαθητές μας, δόθηκε η ευκαιρία να δούμε πολύτιμο υλικό και να απαντήσουν σε ερωτήσει ανατροφοδότησης. Η παρουσίαση έκλεισε με τραγούδι για τη Νιρέτττα – Καρέττα. Η δεύτερη ομάδα των σχολείων του προγράμματος θα υλοποιήσει τη δράση στις 25 Φεβρουαρίου.
Σε επόμενη φάση του έργου, οι μαθητές συνεργαζόμενοι μεταξύ τους, θα προτείνουν λύσεις αντιμετώπισης αυτών των προβλημάτων.
Καθώς ετοιμαζόμαστε για τη συνεργατική μας δράση, μαθαίνουμε πώς οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τον ωκεανό.
Τα παιδιά καλούνται να ζωγραφίσουν διάφορες σκηνές από τον ωκεανό
Δουλεύοντας με τα συνεργαζόμενα σχολεία, τα παιδιά καλούνται να συνεργαστούν και να κατασκευάσουν διαδικτυκά μια εικονική παραλία φιλική προς την καρέτα – καρέτα.
Οργανώνουμε Διαδικτυακό σεμινάριο για την προστασία του ωκεανού σε συνεργασία με την ομάδα All for blue. Στόχος του εκπαιδευτικού σεμιναρίου είναι η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση της νέας γενιάς για τη σημασία του θαλάσσιου οικοσυστήματος. Στο σεμινάριο συμμετέχουμε όλα τα σχολεία της ελληνικής ομάδας. Πραγματοποιήθηκε στις 19/2/2025.
Τα σχολεία εταίροι του προγράμματος χωρισμένα σε ομάδες, καλούμαστε να εντοπίσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ωεκανός. Η δική μας ομάδα ασχολείται με το πρόβλημα των πετρελαιοκηλίδων.
Πειραματιζόμαστε με διάφορα υλικά για το πείραμα της πετρελαιοκηλίδες. Ένα καράβι ταξιδεύει και έχει ατύχημα, το πετρέλαιο που μεταφέρει, χύνεται στην τάξη μας. Τα παιδιά καλούνται να λύσουν το πρόβλημα και να προτείνουν λύσεις καθαρισμού της πετρελαιοκηλίδας.
Σε συνεργασία με Νηπιαγωγείο της Κύπρου, οργανώνουμε διαδικτυακή συνάντηση με συνέντευξη. Τα παιδιά σε ρόλο δημοσιογράφου (μασκότ χταπόδι) και ψαράκια της θάλασσας, συζητάνε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν από τις πετρελαιοκηλίδες.
Οι εφημερίδα μας:
Το ρομπότ καθαριστής, δημιουργήθηκε από άχρηστα υλικά, ύστερα από ιδέες και προτάσεις των παιδιών. Τα υλικά είναι αδιάβροχα, ώστε αν μπει στο νερό να μη χαλάσει(!)
Έπειτα καλούνται να οδηγήσουν το ρομπότ καθαριστή ώστε να καθαρίσει την πετρελαιοκηλίδα και να σώσει τα θαλάσσια πλάσματα που κινδυνεύουν από αυτή.
Οι δραστηριότητες παρουσιάζονται παρακάτω:
Οι μαθητές όλων των σχολείων του έργου, στέλνουν το δικό τους μήνυμα για την προστασία του Ωκεανού
Η 6η Ιουνίου είναι ημέρα αφιερωμένη στον Ωκεανό.
Οι μαθητές των σχολείων του έργου δημιουργούν ένα τραγούδι με την τεχνητή νοημοσύνη και το αφιερώνουν στο απέραντο γαλάζιο, στέλνοντας το δικό τους μήνυμα για την προστασία του Ωκεανού και της θαλάσσιας ζωής
Συμμετέχουμε στην ημέρα Ωκεανού που διοργανώνεται κάθε χρόνο από World Ocean Day for Schools.
Υλοποιούμε τις δραστηριότητες και λαμβάνουμε τα πιστοποιητικά μας με την υπόσχεση ότι θα προσέχουμε τη θάλασσα και τον Ωκεανό
Στη διαδικτυακή μας συνάντηση, οι μαθητές όλων των σχολείων ανταμώνουμε για να γιορτάσουμε την παγκόσμια ημέρα Ωκεανού, ακούγοντας το τραγούδι που δημιουργήσαμε και να αποχαιρετιστούμε καθώς η Μπλε Περιπέτεια έφτασε στο τέλος της.
Ακολουθεί η αξιολόγηση του προγράμματος από τα παιδιά, τους γονείς και τις εκπαιδευτικούς


































































