Από το θεματικό κύκλο “Ευ-ζην”και την υποθεματική :Υγιεινή διατροφή υλοποιούμε την ενότητα :“Σώμα γερό -μυαλό δυνατό”
Δεξιότητες που επιδιώκεται να αναπτυχθούν:
- Δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη ,επικοινωνία, συνεργασία)
- Δεξιότητες ζωής (αυτομέριμνα, κοινωνικές δεξιότητες, υπευθυνότητα).
- Δεξιότητες διαχείρισης μέσων(ψηφιακός γραμματισμός, πληροφορικός γραμματισμός).
- Δεξιότητες του νου(στρατηγική σκέψη, επίλυση προβλημάτων).
Βασικός σκοπός του θεματικής ενότητας είναι:οι μικροί μαθητές να υιοθετήσουν συνήθειες υγιεινής διατροφής στη ζωή τους, με έμφαση στο δεκατιανό. Να συνειδητοποιήσουν το σημαντικό ρόλο της διατροφής στη θεμελίωση της υγεία τους και να καλλιεργήσουν την αυτομέριμνα .
Επιπλέον, μέσα από τις δράσεις και υιοθετώντας σύγχρονες διδακτικές πρακτικές για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, θα επιδιωχθεί να κατανοήσουν το σημαντικό ρόλο της φυσικής άσκησης (παιχνίδι, αθλητισμός,) αλλά και του ύπνου στη θεμελίωση της υγείας.
1ο εργαστήριο
Το σχολείο μας επισκέπτονται δύο νέα πρόσωπα (κούκλες) Συστήνονται- χαιρετούν τα παιδιά, είναι ο Ρούλης Τροφούλης και η Ρούλα-Τροφούλα. Ενημερώνουν τα παιδιά ότι θα ξεκινήσουν μαζί το ταξίδι της διατροφής και ζητούν να παραμείνουν στο νηπιαγωγείο και να συνεργαστούν μαζί τους . Αποφασίζουμε λοιπόν να πορευτούμε όλοι μαζί. Ο Τροφούλης και η Τροφούλα υπογράφουν με τα παιδιά ένα συμβόλαιο που θα κανονίζει τους όρους –κανόνες συνεργασίας. Οι μαθητές μέσα από το συμβόλαιο, μαθαίνουν να αναπτύσσουν την αυτοπειθαρχία, τη θέληση της υπευθυνότητας, τη συνεργασίας και την ομαδικότητα. Ακόμη, καλλιεργούν την αίσθηση αλληλοβοήθειας για την επίτευξη του κοινού στόχου, αλλά και δεξιότητες επικοινωνίας (ακρόαση, ομιλία, διάλογο κ.ά.).
Δημιουργούνται οι ομάδες και η καθεμία έχει το χαρακτηριστικό βραχιολάκι που φοράει στο χέρι με το ανάλογο χρώμα.
Ο Τροφούλης και η Τροφούλα παρουσιάζουν στην ολομέλεια το παραμύθι: «Η καμηλοπάρδαλη που δεν έτρωγε το φαγητό της” Με αφορμή το πάθημα της μικρής Νεφέλης, τα νήπια συζητούν προβληματίζονται και απαντούν σε ερωτήσεις και προχωρούν στην επίλυση του προβλήματος ακολουθώντας τη ρουτίνα σκέψης «Βλέπω, σκέφτομαι αναρωτιέμαι» Τονίζουμε το σημαντικό ρόλο του φαγητού( διατροφή).
Το 1ο εργαστήριο ολοκληρώνεται με ένα μουσικοκινητικό παιχνίδι αποφόρτισης σχετικό με το παραμύθι. Περπατάμε, τρέχουμε όπως η Νεφέλη, περπατάμε αργά-εξαντλημένα(νηστικοί) περπατούμε κανονικά, περπατάμε γρήγορα, πολύ γρήγορα σαν να απειλούμαστε από κάποιο εχθρό…………
2ο εργαστήριο
Στη συνέχεια διαβάζουμε το παραμύθι με τίτλο «Η κυρά Διατροφή –πρώτη στη μαγειρική» το οποίο λειτουργεί ως προοργανωτής ώστε να εμπλέξει τους μαθητές άμεσα στο βασικό περιεχόμενο του προγράμματος που δεν είναι άλλο από την ισορροπημένη διατροφή. Σχολιάζουμε και συζητούμε.
Εισάγουμε την έννοια “διατροφή” και δημιουργούμε τον πρώτο εννοιολογικό χάρτη με τις προυπάρχουσες γνώσεις των παιδιών, στην ερώτηση: Τι έρχεται στο μυαλό σου καθώς ακούτε τη φράση ” υγιεινή διατροφή ”
Ο Διατροφούλης και η Διατροφούλα ζητούν από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το αγαπημένο τους φαγητό και να το παρουσιάσουν στην τάξη. Όσα έχουν ζωγραφίσει το ίδιο φαγητό πιάνονται από το χέρι δημιουργώντας μια ομάδα. Οι ομάδες μας παρουσιάζουν στην ολομέλεια το κοινό φαγητό που έχουν επιλέξει.
Ολοκληρώνοντας και παρατηρώντας τις ομάδες μέσα από τη συζήτηση διαφαίνονται και οι καθημερινές διατροφικές συνήθειες των παιδιών. Παράλληλα έχουμε ζητήσει από τους γονείς να συμπληρώσουν το εβδομαδιαίο πρόγραμμα των γευμάτων .Η εκπαιδευτικός συμβουλεύεται τα φυλλάδια με το εβδομαδιαίο διατροφικό πρόγραμμα που συγκέντρωσε από τους γονείς και συζητά με τα παιδιά για τις διατροφικές τους συνήθειες :τι τρώνε για πρωινό, μεσημεριανό,… πόσο συχνά τρώνε έξω, ποιο είναι το αγαπημένο τους φαγητό, για υγιεινές και μη υγιεινές τροφές.
Στη συνέχεια προσπαθούμε να διαχωρίσουμε τις τροφές με τη βοήθεια του Διατροφούλη σε υγιεινές τροφές και σε τροφές που πρέπει να αποφεύγουμε. Κατασκευάζουμε τις κυρίες Φρουτάκη (προτιμάει υγιεινές τροφές με αδυναμία στα φρούτα) και την κυρία Γλυκάκη ( προτιμάει τις μη υγιεινές με αδυναμία στα γλυκά).Τα ονόματα δόθηκαν από τα νήπια.
Ως άσκηση Αξιολόγησης/ αναστοχασμού επιλέγεται η δημιουργία μηνυμάτων-συνθημάτων για την ισορροπημένη διατροφή{προτάσεις των παιδιών, που με τη βοήθεια της νηπιαγωγού οδηγούν στη δημιουργία μηνυμάτων ,τα οποία καταγράφονται από τη νηπιαγωγό και στη συνέχεια εικονογραφούν-ζωγραφίζουν τα νήπια.
“ΝΑΙ στα φρούτα και τα λαχανικά”
“ΟΧΙ στα γλυκά και τα λιπαρά”
“Τα φρούτα προτιμώ, ασπίδα αποκτώ “
Επίσης τα παιδιά παίζουν και αποκτούν στάσεις διατροφής κατά την ενασχόληση τους με το διαδραστικό παιχνίδι :επιλέγω το πρωινό μου (learningapps) Ανάπτυξη της δεξιότητας του ψηφιακού γραμματισμού.
3ο Εργαστήριο
Το βιβλίο η Κυρά Διατροφή μας εισάγει σε ομάδες τροφών (όσπρια. φρούτα λαχανικά).Ο Τροφούλης και η Τροφούλα ζητούν από τα παιδιά να προσπαθήσουν να ομαδοποιήσουν τα τρόφιμα και με τη βοήθεια της νηπιαγωγού. Αφού ολοκληρώσουν τις ομαδοποιήσεις ζητούν από τα νήπια να γίνουν ομάδες και να ζωγραφίσουν τα προϊόντα της κάθε ομάδας. (γαλακτοκομικά, φρούτα-λαχανικά, κρέατα -πουλερικά-ψάρια, δημητριακά κ.λ.π. Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να ζωγραφίσει τα αντίστοιχα τρόφιμα και να γράψει το όνομα. Στη συνέχεια τα παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης.
Επιστρέφουμε στο παραμύθι: «Η κυρά Διατροφή –πρώτη στη μαγειρική» Βρίσκουμε κάποιες ομάδες τροφίμων όπου αναφέρονται μέσα καθώς και στην έννοια της διατροφικής πυραμίδας, Ψάχνουμε στο διαδίκτυο να βρούμε την πυραμίδα της διατροφής , την παρατηρούμε, περιγράφουμε τη δομή της (τέσσερις όροφοι), συζητάμε. Με παρότρυνση της Διατροφούλας και του Διατροφούλη τα νήπια χωρίζονται σε ομάδες και αναζητούν σε διαφημιστικά φυλλάδια τρόφιμα τα οποία κόβουν, τα ομαδοποιούν: γαλακτοκομικά, φρούτα και λαχανικά, κρέατα-πουλερικά-ψάρια και αβγά, γλυκά-λιπαρά .Δημιουργούν τη δική τους πυραμίδα διατροφής, κατά ομάδες (ομαδική εργασία) .
Τα παιδιά προχωρούν σε μια άσκηση εμπέδωσης, από το Φωτόδεντρο: (Πώς φτιάχνω τη δική μου διατροφική πυραμίδα) http://photodentro.edu.gr/lor/handle/8521/3685
Διαβάζουμε ο παραμύθι :¨Ο Ωραίος Δαρείος όπου εκτός από τη διατροφή μας εισάγει στην έννοια- επάγγελμα του διατροφολόγου. Ο Διατροφούλης και η Διατροφούλα μας προτείνουν να καλέσουμε στο νηπιαγωγείο ένα διαιτολόγο όπως ήταν και ο κύριος Τίτο για να μάθουμε περισσότερα για τη διατροφή και τα παιδιά συμφωνούν.
Το νηπιαγωγείο μας επισκέπτεται ο διαιτολόγος κ. Γιώργος Πύργος με την εξαιρετική πυραμίδα του που ενθουσιάζει τα παιδιά. Ο κ Γιώργος συζητά ,ακούει και απαντά στις ερωτήσεις των παιδιών.
Μία αναμνηστική φωτογραφία, στα χέρια του κρατά την καρτούλα που του χαρίσαμε…………
Παίζουμε παντομίμα διάφορους χαρακτήρες σχετικά με το φαγητό-διατροφή: πεινασμένος ,χορτάτος, λαίμαργος, λιγούρης…..
4ο εργαστήριο
Οι μαθητές παρακολουθούν το ανάλογο βίντεο με τίτλο: «παιδική παχυσαρκία.wmv» (https://www.youtube.com/watch?v=vca4IEE3lec). Η νηπιαγωγός διαβάζει το κείμενο που παρατίθεται στη σελίδα. Μετά από συζήτηση, συνειδητοποιούν πως πρέπει να εντάξουν τη σωματική άσκηση στην καθημερινή τους δραστηριότητα.
Ο Τροφούλης στην ολομέλεια θέτει στα παιδιά τον προβληματισμό :αρκεί λοιπόν μόνο η υγιεινή διατροφή για να έχουμε την υγεία μας; Τι άλλο πρέπει να κάνουμε καθημερινά για να έχουμε ένα γερό σώμα και γερό μυαλό; ΄Η συζήτηση μας οδηγεί στη φυσική άσκηση ,στη γυμναστική ,στον αθλητισμό. Ο Τροφούλης θέτει την ερώτηση στα παιδιά ποιος μπορεί να μας πει περισσότερα για τη φυσική άσκηση και τη γυμναστική;
Η γυμνάστρια κ. Σούλα από το 3ο Δημοτικό σχολείο Σιδηροκάστρου, ανταποκρίνεται στην πρόσκληση μας. Μέσα από την παρουσίαση που προβάλει ,συζητά-προβληματίζει τα παιδιά , τα οποία σκέφτονται , προτείνουν λύσεις, καταλήγουν σε συμπεράσματα.
Η πυραμίδα της φυσική δραστηριότητας μας δίνει την αφόρμηση να συζητήσουμε για τη καθημερινή φυσική μας δραστηριότητα .
Τα παιδιά συμπληρώνουν τη προσωπική πυραμίδα φυσικής άσκησης-δραστηριοτήτων
Τα εργαστήρια συνεχίζονται………………
Αφήστε μια απάντηση