Θέμα: Φθινοπωρινά φύλλα- πτώση των φύλλων-γιατί τα φύλλα χάνουν το χρώμα τους.
Το βιβλίο “ο κλέφτης των φύλλων” αποτέλεσε η αφορμή να δώσουμε έμφαση στα φθινοπωρινά φύλλα και στην πτώση τους. Αφού διαβάσαμε το παραμύθι , καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι ο κλέφτης των φύλλων ήταν ο αέρας.
Χωριστήκαμε σε ομάδες , σύμφωνα τον χρωματισμό των φύλλων το φθινόπωρο και βγήκαμε στην αυλή να παρατηρήσουμε και να συλλέξουμε φύλλα.
Η κάθε ομάδα συγκέντρωσε τα φύλλα της και εντόπισαν τα φθινοπωρινά χρώματά τους. Με μεγεθυντικό φακό παρατηρήσαμε τη διαμόρφωσή τους και τα νεύρα των φύλλων και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι όλα τα φύλλα ανεξαρτήτως σχήματος και μεγέθους έχουν φλέβες , οι οποίες μεταφέρουν τροφή και νερό στο δέντρο.
Έπειτα πήραμε τα φύλλα και αφού τα καλύψαμε με χαρτί ιχνηλασίας, τρίψαμε στο πάνω μέρος του χαρτιού, για να δούμε τις λεπτομέρειες και το περίγραμμα του φύλλου.
Στην συνέχεια οι ομάδες , διάλεξαν από ένα φύλλο και αφού το παρατήρησαν, συμπλήρωσαν ένα φύλλο εργασίας όσον αφορά το χρώμα , το σχήμα και το μέγεθος του φύλλου.
Πείραμα: Απορρόφηση ατμού
Πρόκειται για ένα πείραμα , όπου τα παιδιά αφού σχεδίασαν και χρωμάτισαν φθινοπωρινά φύλλα σε λευκό φίλτρο του καφέ, στην συνέχεια τα ψέκασαν με νερό ή με σταγονόμετρο πότισαν τα φίλτρα του καφέ. Τα παιδιά παρατήρησαν ότι με το νερό το χρώμα ταξίδεψε μέσα στα φίλτρα του καφέ, κάνοντας τα μαλακά και εύπλαστα. Και πως το νερό μεταφέρεται μέσα από τις τρύπες(στόματα).
Δραστηριότητα: Τι χρώμα έχουν τα φύλλα ;
Οι μαθητές σε ομάδες έσχισαν πράσινα φύλλα από διαφορετικά δέντρα σε κομμάτια και τοποθέτησαν τα κομμάτια από κάθε δέντρο σε διαφορετικά βάζα. Αφού ρίξαμε μέσα καθαρό οινόπνευμα τα καλύψαμε με πλαστική μεμβράνη. Τοποθετήσαμε τα βάζα σε λεκάνη με ζεστό νερό για 30 λεπτά. Τα παιδιά έκαναν υποθέσεις για το τι μπορεί να συμβεί μέσα στο βάζο.
Τα παιδιά παρατήρησαν ότι το αλκοόλ στο βάζο είχε πράσινο χρώμα, στη συνέχεια τοποθετήσαμε μέσα στα βάζα φίλτρα του καφέ. Στα φίλτρα εκτός από το πράσινο χρώμα των φύλλων είδαμε και άλλα χρώματα, τα χρώματα που θα πάρουν τα φύλλα το φθινόπωρο.
Τα παιδιά σε φύλλα εργασίας ζωγράφισαν πρώτα τις προβλέψεις τους για το πείραμα και στην συνέχεια το αποτέλεσμα.
Στα πλαίσια της έρευνάς μας , πώς τα φύλλα χάνουν το πράσινό τους χρώμα, παρακολουθήσαμε video ” τι είναι η φωτοσύνθεση” και ” γιατί τα φύλλα πέφτουν το φθινόπωρο “. Μάθαμε τις έννοιες χλωροφύλλη, φωτοσύνθεση.
Στην συνέχεια πειραματιστήκαμε κα παρατηρήσαμε αν τα φύλλα είναι ζωντανά. Τοποθετήσαμε φύλλα μέσα σε βάζο με νερό και παρατηρήσαμε ότι αναπνέουν και άρχισαν να δημιουργούνται φυσαλίδες.
Δραστηριότητες κωδικοποίησης :Βρες το φύλλο.
Μέσα από αυτή την δραστηριότητα, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με έννοιες όπως οι αλγόριθμοι και ο εντοπισμός λαθών. Στην πίστα του beebot ,τοποθετήσαμε φθινοπωρινά φύλλα, καθορίζοντας την αρχή και το τέλος της διαδρομής. Με τα παιδιά σχεδιάσαμε από κοινού τους κανόνες του προγράμματος. Όταν το beebot φτάσει στο πορτοκαλί φύλλο “στρίβει αριστερά”, όταν φτάσει στο κίτρινο φύλλο “στρίβει δεξιά”, όταν φτάσει στο κόκκινο φύλλο “κινείται προς τα εμπρός”. Στην συνέχεια δοκιμάσαμε το πρόγραμμά μας, χρειάστηκε να διορθώσουμε λάθη και να τροποποιήσουμε τους κανόνες στον κώδικά μας, έτσι ώστε να φτάσουμε στον τερματισμό.






















































