Καινοτόμα Εκπαιδευτικά Προγράμματα στο Νηπιαγωγείο μας-“Το χαρούμενο Λιβάδι”

ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΑΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ–ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

  • Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας “Το Χαρούμενο Λιβάδι- Είμαστε όλοι ίδιοι αλλά και διαφορετικοί”!(2014-15)-Υλοποιήθηκε στο νηπιαγωγείο μας!

7

το “καλό κ΄ αγαθό” κάνει τον κόσμο καλύτερο, δικαιότερο μακριά από προκαταλήψεις μια και όσα ενώνουν τους ανθρώπους είναι περισσότερα από όσα τους χωρίζουν

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΚΟΠΟΣ του προγράμματός μας είναι η ΑΠΟΔΟΧΗ από τα νήπια της ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ για όλους τους ανθρώπους.

Οι ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ είναι οι εξής:

  • Να μάθουν να σέβονται και να αποδέχονται την ιδιαιτερότητα του άλλου ήτε αφορά σε διαφορές στη σωματική ή την πνευματική του κατάσταση, ή το φύλο, τη φυλή, τη θρησκεία, το χρώμα, τη γλώσσα, την κουλτούρα, τον πολιτισμό
  • Να αποκτήσουν στάσεις και συμπεριφορές οι οποίες στην ενήλικη ζωή τους θα τα βοηθήσουν να γίνουν πολίτες του κόσμου μακριά από κάθε προκατάληψη και μισαλλοδοξία
  • Να συνειδητοποιήσουν τόσο τα νήπια όσο και οι γονείς του πως η διαφορετικότητα του άλλου δεν αποτελεί εμπόδιο, να διώξουν τα αρνητικά συναισθήματα του φόβου, της επιθετικότητας και της απόρριψης
  • Να γνωρίσουν ήθη, έθιμα και τον πολιτισμό των άλλων λαών, να αποδεχτούν και να ανακαλύψουν την ομορφιά της διαφορετικότητας στους λαούς
  • Να αναπτύξουν τα νήπια μεταξύ τους σχέσεις φιλίας και συνεργσίας
  • Να μάθουν να συζητούν, να σέβονται τις απόψεις και τις ανάγκες των άλλων
  • Να εξελιχθούν σε γνωστικό, γλωσσικό, συναισθηματικό, κοινωνικό επίπεδο
  • Να παίξουν μέσα από το παιχνίδι, να εκτονωθούν, να ψυχαγωγηθούν, να υιοθετήσουν κανόνες και να αντιληφθούν τις δυνατότητες που κρυβούν μέσα τους
  • Να εκφραστούν εικαστικά τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο, να νιώσουν την χαρά της δημιουργίας

Η ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ μας είναι η βιωματική προσέγγγιση και η ομαδοσυνεργατική μέθοδος με παιχνίδια ρόλων, παιδαγωγικά ή παραδοσιακά, οι δραματοποιήσεις καθώς και οι εικαστικές δραστηριότητες. ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ του προγράμματος ενταγμένο στα Πλαίσια του ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ (Δ.Ε.Π.Π.Σ.-Α.Π.Σ.). Γλώσσα-Μαθηματικά-Μελέτη Περιβάλλοντος-Δημιουργία&Έκφραση-Νέες Τεχνολογίες

Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: Με τα παιδιά διαβάσαμε το παραμύθι το “χαρούμενο λιβάδι” της συγγραφέως Φ.Νικολούδη και στην συνέχεια κάναμε μια όμορφη συζήτηση όσο αφορά τις εντυπώσεις μας και τα συναισθήματά μας για το παραμύθι. Στην αρχή μας δημιουργήθηκαν συναισθήματα λύπης αλλά στο τέλος μας γέμισαν τα συναισθήματα της χαράς! Στην συνέχεια, σε συνεργασία με τα παιδιά δημιουργήσαμε  την “γωνιά” του εκπαιδευτικού μας προγράμματος καθώς και το ιστόγραμμά μας την Αράχνη μας. Έπειτα, “μεταμορφωθήκαμε” για μία στιγμή λουλούδια και καταγράψαμε τα συναισθήματά μας, πώς ένιωσαν οι μαργαρίτες και πώς η παπαρούνα..γιατί?

Η "γωνιά" μας για το "χαρούμενο λιβάδι"
Η “γωνιά” μας για το “χαρούμενο λιβάδι”
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Καταγραφή των συναισθημάτων μας και το ιστόγραμμά μας!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Τις επόμενες μέρες επεκτείναμε το πρόγραμμα και στο πλαίσιο της συνεργασίας με τους γονείς. Με συγκέντρωση γονέων που πραγματοποιήσαμε στο νηπιαγωγείο μας, ενημερώσαμε τους γονείς για το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα και τους προτείναμε να βρουν και να κόψουν μαζί με τα παιδιά τους εικόνες(ήτε από τον έντυπο ήτε από τον ηλεκτρονικό τύπο) και να τις φέρουν στο σχολείο για να τις επεξεργαστούμε. Αφού τις έφεραν στο σχολείο τα παιδιά μας τις παρουσίασαν στην τάξη και μας μίλησαν γι αυτές(τί απεικονίζουν κ.α.). Πολλές εικόνες αφορούσαν και ανθρώπους με Αναπηρίες και με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και έτσι μας δόθηκε η αφορμή να κάνουμε μία εποικοδομητική συζήτηση μαζί με τα παιδιά για τους ανθρώπους με ιδιαίτερα χαρίσματα και δυνατότητες. Όλοι μαζί το τέλος φτιάξαμε δύο ομαδικές εργασίες “την καρδιά της Αγάπης” και την “καρδιά των αξιών“(ΑΓΑΠΗ-ΦΙΛΙΑ-ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ-ΣΕΒΑΣΜΟΣ).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Μερικές από τις εικόνες μας!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Κόβουμε τις εικόνες μας για την “καρδιά μας”!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Η “καρδιά της Αγάπης”!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Γράφουμε τις έννοιες που αφορούν τις Αξίες!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Η “καρδιά των Αξιών”!

 Zωγραφίζουμε ό,τι μας άρεσε από τη ιστορία “το χαρούμενο λιβάδι”:OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Χωρισμένοι σε ομαδούλες και παράλληλα εργαστήρια, η μία ομαδούλα συνεργάστηκε και σχεδίασε με κηρομπογιές το δικό της “χαρούμενο λιβάδι”: OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

PictureΣυζητήσαμε για τους ανθρώπου με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες και ακούσαμε το υπέροχο παραμύθι με την Αργυρώ το κοριτσάκι με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που μας μετέδωσε μηνύματα αρχών και αξιών: Διαβάζοντας το βιβλίο των Willis και Ross «Η Αργυρώ Γελάει», τόσο ο κειμενικός, όσο και ο εικονογραφικός αφηγητής φαίνεται να μην γνωρίζουν ή να μην αποκαλύπτουν κάτι που ξέρουν καλά όλα τα βασικά πρόσωπα που μετέχουν στην ιστορία. Όπως αναφέρει το κείμενο και όπως δείχνει η εικονογράφηση η Αργυρώ είναι σε θέση να κάνει ό,τι και ένα οποιοδήποτε άλλο παιδί της ηλικίας της: να χορεύει, να παίζει, να επισκέπτεται μουσεία, να πηγαίνει στο σχολείο και γενικά να συμμετέχει ισότιμα σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής. Μόνο η τελευταία σελίδα αποκαλύπτει αυτό που πραγματικά συμβαίνει και γνωρίζουν όλα τα πρόσωπα της ιστορίας, αλλά αγνοεί ο αναγνώστης: η Αργυρώ είναι ένα παιδί με κινητικά προβλήματα που αναγκάζεται να μένει καθηλωμένη σε ένα αναπηρικό καροτσάκι. Η πορεία που ακολουθεί ο αναγνώστης στο συγκεκριμένο βιβλίο είναι συνήθως  αμφίδρομη, αφού αμέσως μετά την ολοκλήρωση της πρώτης ανάγνωσης και της αποκάλυψης της έκπληξης του τέλους, επιχειρεί και μια δεύτερη περιδιάβαση του κειμένου και της εικονογράφησης επαναξιολογώντας και επανοηματοδοτώντας στοιχεία της ιστορίας, τα οποία, καθώς φωτίζονται από τα νέα δεδομένα, επαναδιαρθρώνουν το μυθοπλαστικό σύμπαν.

http://www.youtube.com/watch?v=1IDDkrd2LLs#t=184

Μαζί με τα παιδιά ψάξαμε και βρήκαμε πληροφορίες για την νοηματική γλώσσα(κώδικα επικοινωνίας των ατόμων με προβλήματα κώφωσης) καθώς και πληροφορίες για το σύστημα braille(κώδικας επικοινωνίας των ατόμων με προβλήματα όρασης):

P3230713
η κατασκευή μας για την “διαφορετικότητα”!!!

Ακούσαμε το τραγουδάκι“αν όλα τα παιδιά της γης”, χορέψαμε και ζωγραφίσαμε. Στην συνέχεια φτιάξαμε την δική μας ομαδική κατασκευή:

 

 

 

 

Διαβάσαμε με τα παιδιά το παραμύθι “Ας βγάλουμε άλλη φωτογραφία!”της Πόπης Διακαινισάκη:

“Έτοιμοι! Πάμε!” Είπε ο φωτογράφος κι έβγαλε φωτογραφία όλη την παρέα μας! Όμως κάτι δεν πάει καλά. Γιατί όλοι κοροϊδεύουν το Γιώργο-μπόνγκο, που γεννήθηκε με μια κόκκινη τούφα στα μαλλιά, κι εκείνος δεν είναι χαρούμενος…
Μια ιστορία που μιλάει με χιούμορ για τη διαφορετικότητα και μας δείχνει πως ο καθένας μας είναι ξεχωριστός.

 

b77503Πάνω στο παραμύθι βασίστηκε και η καλοκαιρινή μας θεατρική παράσταση για την “διαφορετικότητα”!Μαζί με τα παιδιά ανεβάσαμε την καλοκαιρινή μας θεατρική παράσταση με τίτλο “ΑΣ ΒΓΑΛΟΥΜΕ ΑΛΛΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ”. Κλείσαμε όμορφα το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα μαθαίνοντας πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα.