Η εκπαίδευση STEAM (Science Technology Engineering Arts & Mathematics) είναι μια διεπιστημονική εκπαιδευτική προσέγγιση η οποία χρησιμοποιεί την Επιστήμη, την Τεχνολογία, τη Μηχανική, τις Τέχνες και τα Μαθηματικά με σκοπό την ανάπτυξη της έρευνας, του διαλόγου, της κριτικής σκέψης, την καλλιέργεια της φαντασίας και της δημιουργικότητας.
Τα παιδιά είναι από τη φύση τους περίεργα και τους αρέσει να εξερευνούν, να παρατηρούν, να πειραματίζονται, να κατασκευάζουν. Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε τις έμφυτες αυτές ικανότητές τους με τις κατάλληλες για την ηλικία τους δραστηριότητες.
Στο πλαίσιο αυτό στην αρχή κάθε εβδομάδας (και για όσο διατηρείται το ενδιαφέρον τους) δίνουμε στα παιδιά ένα πρόβλημα το οποίο καλούνται να επιλύσουν. Μέχρι τώρα έχουν καταφέρει να εκτελέσουν τις ακόλουθες “αποστολές”, όπως τους αρέσει να τις ονομάζουμε:
Κατασκευάζω γέφυρες (Μηχανική)
Την πρώτη εβδομάδα δώσαμε στα παιδιά χάρτινα ποτήρια και γλωσσοπίεστρα και ζητήσαμε να φτιάξουν γέφυρες σε όποιον σχεδιασμό επιθυμούν. Στη συνέχεια ζητήθηκε να σχεδιάσουν την κατασκευή τους και να την υπογράψουν.
Φτιάχνω φράχτη (Μηχανική)
Η αποστολή της δεύτερης εβδομάδας ήταν να φτιάξουν έναν φράχτη. Ένα συνοδευτικό κείμενο έδινε τις οδηγίες:
“Το μικρό κουνέλι αγαπάει πολύ τα καρότα! Έχει φάει όμως πολλά και θα πονέσει η κοιλιά του, αν φάει κι άλλα.
Η αποστολή σας είναι να φτιάξετε έναν φράχτη, ώστε να μην μπορεί το μικρό κουνέλι να μπει στον κήπο και να φάει τα υπόλοιπα καρότα!
Προσοχή! Ο φράχτης πρέπει να στέκεται μόνος του”.
Υλικά: Μανταλάκια, γλωσσοπίεστρα, ο χάρτης του κήπου
Χτίζω πόλεις (Μηχανική & Μαθηματικά)
Την τρίτη εβδομάδα του Νοεμβρίου η αποστολή των παιδιών ήταν να χτίσουν πόλεις με πολυώροφα ή μη κτήρια. Τα υλικά που δόθηκαν ήταν μία καρτέλα με αριθμούς η οποία δήλωνε τον αριθμό των ορόφων του κάθε κτηρίου και τουβλάκια.
Στοίβαξέ το! (Μηχανική & Μαθηματικά)
Η αποστολή της τέταρτης εβδομάδας απαιτούσε τη συγκέντρωση των μικρών αρχιτεκτόνων/νισσών, ώστε να μπορέσουν να ισορροπήσουν την κατασκευή τους. Η αποστολή ήρθε στην παρεούλα με τη μορφή μηνύματος. Τα παιδιά έπρεπε να στοιβάξουν τα ποτηράκια και στη συνέχεια να σημειώσουν το όνομά τους και δίπλα πόσα ποτήρια κατάφεραν να ισορροπήσουν! Έφτασαν τα 10!!!
Φτιάχνω τούρτα (Μαθηματικά & Τέχνη)
Η τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου μπήκε με γλυκιές διαθέσεις. Μία καινούρια αποστολή περίμενε τα παιδιά τα οποία κλήθηκαν να ακολουθήσουν έναν Αλγόριθμο και να κατασκευάσουν μία τούρτα! Τους δόθηκε μία καρτέλα οδηγιών η οποία καθοδηγούσε τα παιδιά βήμα βήμα.
Οι ιδέες προσαρμοσμένες στα ελληνικά είναι από τους Carly και Adam και το “Φτιάχνω τούρτα” είναι ιδέα από τη δραστηριότητα “Let’s draw a cake with an Algorithm to celebrate” των συναδελφισσών του 29ου Νηπιαγωγείου Σερρών.