Η δεξιότητα χρήσης του ψαλιδιού (τα πώς και τα γιατί)

“Η εκμάθηση κοψίματος είναι μια δεξιότητα αρκετά σημαντική για όλα τα παιδιά, αν και δύσκολη στο να κατακτηθεί. Ήδη από την ηλικία των 3 ετών τα παιδιά θα πρέπει να μπορούν να κάνουν απλές ψαλιδιές σε χαρτί χωρίς να έχουν κατακτήσει ακόμα τη σωστή λαβή.
Ωστόσο, επειδή η δεξιότητα αυτή σχετίζεται άμεσα με τη λεπτή κινητικότητα, το παιδί θα πρέπει να έχει κατακτήσει πρώτα άλλες δεξιότητες ώστε να καταφέρει αργότερα να κόψει. Μερικές ασκήσεις λεπτής κινητικότητας είναι:

η χρήση πλαστελίνης ή πηλού
να βοηθήσει στο άπλωμα των ρούχων βάζοντας μανταλάκια
να βάλει καρφάκια σε πίνακα ενσφηνώσεων
να παίξει με σβούρες
να περάσει χαντρούλες σε κορδόνι
να κόψει ένα χαρτί σε μικρά κομματάκια με το χέρι του
να γυρίζει μία-μία τις σελίδες ενός βιβλίου
να ζωγραφίζει με πινέλο
να βιδώνει και να ξεβιδώνει παιχνίδια
να κουμπώνει και να ξεκουμπώνει κουμπιά
να κόβει πλαστελίνη με ψαλίδι

Αφού λοιπόν βελτιώσει τη λεπτή του κινητικότητα, είναι έτοιμο να χρησιμοποιήσει το ψαλίδι. Όλη τώρα αυτή η διαδικασία του κοψίματος, είναι σημαντική για τους εξής λόγους:

Είναι μια προγραφική δεξιότητα, μιας και το παιδί χρησιμοποιεί τα τρία δάχτυλα που χρησιμοποιεί κατά τη γραφή. Κατά το κόψιμο, ακολουθεί γραμμές, μαθαίνει να κινείται μέσα σε πλαίσια και ελέγχει τις κινήσεις του χεριού του δουλεύοντας το χωρικό προσανατολισμό. Επίσης, όπως και στη γραφή έτσι και στο ψαλίδι τα δάχτυλα που χρησιμοποιούμε είναι ο αντίχειρας, ο δείκτης και ο μέσος. Το κόψιμο, λοιπόν, βοηθά το παιδί να ενδυναμώσει τους μύες των δαχτύλων που εμπλέκονται στη διαδικασία της γραφής.
Διδάσκει στο παιδί να χρησιμοποιεί ένα μόνο χέρι κατά τη διαδικασία του κοψίματος και το οδηγεί σταδιακά στην παγίωση της πλευρίωσης.
Ενισχύει τον οπτικοκινητικό συντονισμό, ο οποίος είναι σημαντικός για τη γραφή, το πέταγμα και πιάσιμο μπάλας, τη χρήση πιρουνιού
Ενισχύει τον αμφίπλευρο συντονισμό ο οποίος είναι σημαντικός για το ντύσιμο, το πλύσιμο πιάτων, το μπάνιο, τη γραφή, το ποδήλατο κλπ.
Η ανάπτυξη της δεξιότητας κοψίματος είναι σταδιακή. Το παιδί αρχίζει πρώτα να κόβει το χαρτί με το χέρι του, έπειτα κόβει την πλαστελίνη σε μικρά κομματάκια με το ψαλίδι, μετά κάνει απλές ψαλιδιές στο χαρτί, κόβει μικρές ευθείες γραμμούλες στο χαρτί που χρειάζονται ένα με δύο κοψίματα. Στη συνέχεια, αυξάνουμε το μήκος των γραμμών και το παιδί αρχίζει να κόβει πλάγιες γραμμούλες, ζικ-ζακ και μετά καμπύλες. Έπειτα του βάζουμε να κόβει απλά σχήματα που αποτελούνται από ευθείες ή διαγώνιες γραμμές και στη συνέχεια πιο σύνθετα σχήματα όπως ο κύκλος ή σχήματα με καμπύλες”.

(πηγή: Χατζηστυλιανού Βασιλική)

Στο ακόλουθο βίντεο παρουσιάζονται κάποιες ιδέες για την προετοιμασία των παιδιών, πριν πιάσουν το ψαλίδι να κόψουν.

https://www.youtube.com/shorts/FuGu4i5XRdY

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση