Στο πρώτο μέρος του θέματος εξωτερικεύεται η σκέψη του εκπαιδευτικού για το πώς θα διασκευάσει την εξέλιξη της γραφής έτσι ώστε και να μάθουν τα μικρά παιδιά το ιστορικό μέρος, αλλά και να αποτελέσει μια εναλλακτική μέθοδο για τη σύνδεση του προφορικού και του γραπτού λόγου και βέβαια τη διδασκαλία της γραφής.
Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται η πορεία διδασκαλίας χαρτογραφημένη και πλαισιωμένη με τους αντίστοιχους στόχους.
Πλαίσιο διδασκαλίας
Σκοπός :να γνωρίσουν οι μαθητές τα στάδια εξέλιξηςκαι τη σημασία της γραφής για την αναπαράσταση του κόσμου
Στόχοι :
–να μάθουν την ιστορία της γραφής
–να βιώσουν την ανάγκη της επικοινωνίας
–να ανακαλύψουν εναλλακτικούς τρόπους έκφρασης και επικοινωνίας
–να κατασκευάζουν κώδικες, να αναγνωρίζουν συστήματα και να αποκωδικοποιούν σύμβολα
–να επεξεργαστούν τα γράμματα ως σύμβολα γραφής με κριτήριο τη μορφή και τα τυπογραφικά χαρακτηριστικά, τον ήχο που αντιστοιχούν, τη σειρά που έχουν μέσα στις λέξεις
–να καταλάβουν ότι ο λόγος είναι η αναπαράσταση του κόσμου (πραγματικού και φανταστικού)
–να καταλάβουν ότι ο γραπτός λόγος είναι μεταφορά του προφορικού στο χαρτί
–να διακρίνουν τη σημασία της σειράς στην αποτύπωση των συμβόλων και να καταλάβουν ότι όταν αλλάζει η σειρά αλλάζει και το νόημα.
Μεθοδολογία :
–βιωματική διδασκαλία
–ανακαλυπτική μέθοδος
–φυσικά στάδια ανάπτυξης του γραπτού λόγου (ανάγκη για επικοινωνία -> εικόνες -> ιδέες -> λόγος -> ομιλία -> γραφή)
–ανάλυση και σύνθεση
-κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση
Διδακτικά μέσα και υλικά :
–ηλεκτρονικά σχετικά βιβλία :1) «Ο μικρός ζωγράφος των βράχων» 2) «Το βιβλίο, που δεν ήθελε να διαβαστεί», στη σελίδα www.mikrosanagnostis.gr
–θεατρικό παιχνίδι
–Σκίτσα, ιδεογράμματα και γράμματα
–Πείραμα με ζελατίνη μαγειρικής και μελάνι :τυπογραφείο
–Δημιουργία αφίσας για τη σχολική βιβλιοθήκη
–Κατασκευή σελιδοδείκτη
Πορεία διδασκαλίας : πώς με 10 διδακτικά βήματα γράφουμε από την πέτρα στο cd.
1)Παρουσίαση του ηλεκτρονικού βιβλίου «ο μικρός ζωγράφος των βράχων»
2)Θεατρικό παιχνίδι :«θέλω να σου γράψω»
3)Συγγράφουμε μια εικονογραφημένη ιστορία
4)Ετοιμάζουμε πινακίδες, που προτείνουν εργασίες, με ιδεογράμματα
5)Αποκωδικοποιούμε ιδεογράμματα
6)Αντιστοιχούμε γράμματα με φθόγγους και τα ταξινομούμε με κριτήριο τον τρόπο παραγωγής του ήχου τους (ηχηροί, χειλικοί, οδοντικοί κλπ)
7)Επεξεργαζόμαστε τα γράμματα με κριτήριο τα τυπογραφικά τους χαρακτηριστικά και τα ταξινομούμε σε αυτά, που γράφονται με μόνο ίσιες ή μόνο καμπύλες γραμμές, σε αυτά που έχουν κύκλο κλπ
8)Συγκρίνουμε τους τρεις εξελικτικά κώδικες γραφής και βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές (γράφονται όλα με γραμμές, τα σύμβολα μπαίνουν σε σειρά, τα γράμματα φτιάχνουν λέξεις και όχι εικόνες κλπ).
9)Ετοιμάζουμε σχολικό τυπογραφείο
10)Δημιουργία αφίσας για τη βιβλιοθήκη του σχολείου με αφορμή την ανάγνωση της ιστορίας «το βιβλίο, που δεν ήθελε να διαβαστεί».
Πρόσφατα σχόλια