Το σενάριο διδασκαλίας «Από την πέτρα στο …. cd” αναφέρεται στην εξέλιξη της γραφής μέσα από την προσπάθεια του ανθρώπου να επικοινωνήσει με τους άλλους ανθρώπους. Η «ιστορία» ξεκινάει από την εποχή των σπηλαίων, που οι άνθρωποι «ζωγράφιζαν» πάνω στους βράχους. Το θέμα τους τότε ήταν συνήθως τα ζώα, το κυνήγι, η φωτιά, δηλαδή η καθημερινότητα της επιβίωσης. Έπειτα, άρχισαν να παριστάνουν ολόκληρες σκηνές της καθημερινότητας ή εικόνες όπως η προετοιμασία για το κυνήγι, η ώρα του φαγητού, εικόνες τόπων πλούσιων σε τροφή, εργαλεία και σκεύη, ομαδικές συγκεντρώσεις γύρω από τη φωτιά. Ήταν το στάδιο της εικονογραφίας.
Όλες οι παραστάσεις μέχρι τώρα αναφερόταν σε πραγματικά αντικείμενα και μορφές, ώσπου αισθάνθηκαν την ανάγκη να «ζωγραφίσουν» εικόνες της ψυχής τους, πλάσματα και μορφές φανταστικές, ανακάλυψαν δηλαδή τα σύμβολα. Οι άνθρωποι έφυγαν από τις σπηλιές, έχτισαν καλύβες τη μία δίπλα στην άλλη, ενώθηκαν πολλές ομάδες μαζί και έγιναν κοινωνία. Τώρα η επικοινωνία απευθυνόταν σε περισσότερους ανθρώπους, έπρεπε δηλαδή τα μηνύματα να τοποθετούνται σε πινακίδες, που είχαν περιορισμένο χώρο. Γι’αυτό όσα σύμβολα είχαν εμπνευστεί τα μάζεψαν και τα έκαναν ένα κώδικα γραφής , τα ιδεογράμματα. Τώρα μπορούσαν να μεταδώσουν μηνύματα και εντολές, τις ιδέες τους, τις προτιμήσεις τους, τις συναντήσεις τους, τις εντυπώσεις τους, τις αιτίες και τα αποτελέσματα των πράξεών τους, γενικά να αποτυπώσουν σκέψεις και όχι μόνο αντικείμενα και εικόνες.
Και τα ιδεογράμματα όμως δεν έφταναν να αναπαραστήσουν τον άυλο, πνευματικό και ψυχικό κόσμο, τις σημασίες των πραγμάτων, τα νοήματα και τις έννοιες, τους συλλογισμούς και τα συμπεράσματα. Μόνο με τα γράμματα μπορούσαν να κατασκευάζουν νέες λέξεις σε κάθε νέα έννοια. Μόνο με τα γράμματα μπορούσαν να αποτυπώνουν τα λόγια και τις σκέψεις. Στην αρχή τα έγραφαν με γραφίδες πάνω σε πάπυρους και περγαμηνές. Μετά ανακάλυψαν το μελάνι και τις πένες. Ώσπου έφτασαν στην τυπογραφία και την έκδοση βιβλίων. Τώρα ό,τι έγραφαν μπορούσαν να τα διαβάσουν πολλοί περισσότεροι άνθρωποι.
Πρόσφατα σχόλια