Την Τρίτη, 3 Δεκεμβρίου 2024, το σχολείο μας τίμησε την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, μέσα από μια σειρά εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που στόχευαν στην ευαισθητοποίηση και την κατανόηση των διαφορετικών μορφών αναπηρίας. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν την πραγματικότητα των ατόμων με αναπηρία, να συζητήσουν γι’ αυτήν και να εκφραστούν δημιουργικά.
Αρχικά, παρακολουθήσαμε ένα εκπαιδευτικό βίντεο με πρωταγωνιστές παιδιά που αντιμετωπίζουν διάφορες μορφές αναπηρίας, όπως η κώφωση και η αλαλία. Μέσα από το βίντεο, τα παιδιά μας ανακάλυψαν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν αυτά τα παιδιά στην καθημερινότητά τους, αλλά και τη δύναμη της ψυχής τους. Ακολούθησε μια συζήτηση όπου τα παιδιά μοιράστηκαν τις σκέψεις τους για το πώς νιώθουν τα άτομα αυτά και πώς μπορούμε όλοι να τα στηρίξουμε.
Στη συνέχεια, είδαμε στιγμιότυπα ενός βίντεο με αθλητές μπάσκετ με αμαξίδιο, που παρουσίαζε πώς παίζουν μπάσκετ χρησιμοποιώντας τα αμαξίδιά τους. Η λέξη “αμαξίδιο” έγινε σημείο αναφοράς στη συζήτηση, όπου τα παιδιά εξήραν τη δύναμη της θέλησης και την αφοσίωση αυτών των αθλητών, παρά τις δυσκολίες που βιώνουν.
Η συζήτησή μας επεκτάθηκε στις διάφορες μορφές αναπηρίας, όπου τα παιδιά ανέφεραν όσα γνώριζαν, ενώ εξετάσαμε δύο εξαιρετικά παραδείγματα καλλιτεχνών:
- Τριαντάφυλλος Ηλιάδης, ο οποίος ζωγραφίζει με το στόμα λόγω αναπηρίας στα χέρια. Τα παιδιά παρατήρησαν ότι στις φωτογραφίες του ήταν πάντα χαμογελαστός και αισιόδοξος.
- Vincent van Gogh, ο διάσημος ζωγράφος που, αν και δεν είχε σωματική αναπηρία, αντιμετώπιζε ψυχική αναπηρία λόγω κατάθλιψης. Τα παιδιά επεσήμαναν την αντίθεση στη διάθεση που αποτυπώνεται στις φωτογραφίες του και μιλήσαμε για την ψυχική υγεία και το πώς αυτή μπορεί να επηρεάσει τη ζωή ενός ανθρώπου.
Οι δραστηριότητες ολοκληρώθηκαν με δημιουργικότητα και ενσυναίσθηση:
- Τα παιδιά ζωγράφισαν καρδιές που απεικόνιζαν άτομα με διάφορες μορφές αναπηρίας, αναδεικνύοντας την ομορφιά της διαφορετικότητας.
- Έφτιαξαν ζωγραφιές βασισμένες στις σκέψεις τους για το τι θα επιθυμούσαν τα άτομα με αναπηρία, όπως αγάπη, βοήθεια και φιλία.
Τέλος, δοκίμασαν να ζωγραφίσουν χρησιμοποιώντας το στόμα ή τα πόδια, προσπαθώντας να αντιληφθούν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι με κινητικές δυσκολίες.
Οι μαθητές μας μέσα από αυτήν την εμπειρία ανέπτυξαν ενσυναίσθηση, κατανόηση και σεβασμό για τη μοναδικότητα κάθε ανθρώπου. Τέτοιες δράσεις μάς θυμίζουν ότι η αποδοχή, η στήριξη και η αγάπη είναι τα σημαντικότερα δώρα που μπορούμε να προσφέρουμε ο ένας στον άλλον.
Με υπερηφάνεια συνεχίζουμε να καλλιεργούμε στα παιδιά μας τις αξίες της ισότητας και της αλληλεγγύης, που θα τα συνοδεύουν σε όλη τους τη ζωή.