Τη Δευτέρα 9 Μαρτίου 2015, ομάδα μαθητών της Α ΄ Λυκείου που διεξάγουν ερευνητική εργασία στο τρέχον τετράμηνο σχετικά με “Το Δάσος στη ζωή μας” επισκέφτηκαν με τους καθηγητές Τσιρώνη Αριστογείτονα (χημικό και υπεύθυνο για τη συγκεκριμένη ερευνητική εργασία) και Παναγιωτίδου Σαλώμη (γυμνάστρια) τον Εθνικό Δρυμό Πάρνηθας. Η επίσκεψη στον δρυμό είχε εκπαιδευτικό χαρακτήρα, και σε αυτό συνέβαλε η Κα Γεωργία Βοτάκη, μία εκ των υπευθύνων στον Φορέα Διαχείρισης του Εθνικού Δρυμού. Υπό την καθοδήγηση-ξενάγηση, λοιπόν, της Κας Βοτάκη ακολουθήσαμε το παρακάτω πρόγραμμα:
Α. Θεωρητικό μέρος:
Επισκεφτήκαμε σύντομα το “Μικρό Μουσείο” της Πάρνηθας, το οποίο λειτουργεί στον κάτω σταθμό τού τελεφερίκ. Βασικές έννοιες που μας αναλύθηκαν ήταν: το οικοσύστημα, η χλωρίδα, η πανίδα, οι παραγωγοί, οι καταναλωτές, η τροφική αλυσίδα, η διάβρωση, τα φυλλοβόλα, τα κωνοφόρα, οι πόες, οι θάμνοι, τα δέντρα, η υλοτομία, η εκχέρσωση, η υπερβόσκηση, η αναδάσωση, οι πυρκαγιές, οι προστατευόμενες περιοχές, οι Εθνικοί Δρυμοί. Το θέμα παρουσιάστηκε μέσα από διάλογο μεταξύ ξεναγού και ερευνητικής ομάδας. Δόθηκε ένας ορισμός για το οικοσύστημα, με τους βιοτικούς και αβιοτικούς παράγοντες που το απαρτίζουν. Στη συνέχεια αναφέρθηκαν η προσφορά του δάσους (παραγωγή οξυγόνου, μείωση της διάβρωσης, ενίσχυση των υπόγειων υδάτων, μείωση της έντασης του ανέμου και του θορύβου, δυνατότητες αναψυχής – άθλησης κ.λπ.) και η ροή ενέργειας. Επίσης, παρουσιάστηκαν οι σημαντικότερες απειλές των δασικών οικοσυστημάτων, και αναλύθηκαν οι αιτίες και οι συνέπειες μιας δασικής πυρκαγιάς. Τέλος, και ειδικά για τον Εθνικό Δρυμό Πάρνηθας, μας αναλύθηκαν οι δράσεις και τα έργα που εφαρμόστηκαν-εκτελέστηκαν για την αποκατάσταση του Δρυμού μετά την πυρκαγιά του Ιουνίου του 2007.
Β. Πρακτικό μέρος – Εργασία πεδίου: Ξενάγηση της ομάδας μας στον Εθνικό Δρυμό Πάρνηθας.
Οι μαθητές εφοδιάστηκαν με φάκελο που περιείχε ενημερωτικό και εκπαιδευτικό υλικό. Η ξενάγηση περιέλαβε περιήγηση σε καμένο και άθικτο από πυρκαγιά φυσικό δασικό οικοσύστημα, μέσα από προκαθορισμένα μονοπάτια, ώστε να βιώσουν οι μαθητές το πραγματικό περιβάλλον.
Σε πρώτο στάδιο, η ομάδα επισκέφθηκε φυτώριο ελάτων, όπου εκεί ο υπεύθυνος μας περιέγραψε αναλυτικά τη συνήθη διαδικασία φύτευσης ενός ελάτου, και τον χρόνο που απαιτείται για τη δημιουργία ενός δάσους.
Σε δεύτερο στάδιο, η ομάδα μας ακολούθησε το μονοπάτι μελέτης, όπου οι μαθητές μας υλοποίησαν συγκεκριμένες δραστηριότητες:
1η Στάση: Αναφορά στη γεωγραφία της περιοχής.
2η Στάση: Παρατήρηση έργων αποκατάστασης που έχουν πραγματοποιηθεί μετά την καταστροφή τον Ιούνιο του 2007.
3η Στάση: Καταγραφή βλάστησης και αναγνώριση των ειδών βλάστησης του Δρυμού, εκτίμηση ηλικίας διάφορων δέντρων.
4η Στάση: Παρατήρηση των μικροοργανισμών του εδάφους, παρατήρηση της πανίδας και καταγραφή ήχων τού δάσους.
Τέλος σε τρίτο στάδιο, η ομάδα μας επισκέφθηκε το ορειβατικό καταφύγιο στο Μπάφι, όπου ξεκουράστηκε, εξέφρασε δημιουργικά τις εντυπώσεις της, και συμπλήρωσε σχετικά με το θέμα φύλλα εργασίας.