Λέσχες Ανάγνωσης

material

Τι είναι η Λέσχη Ανάγνωσης στο σχολείο;

Λέσχη Ανάγνωσης στο σχολείο ονομάζεται μια ομάδα μαθητών που έχουν συμφωνήσει, υπό την καθοδήγηση του δασκάλου, να συναντιούνται σε τακτά διαστήματα και να συζητούν για βιβλία που αποφάσισαν να διαβάσουν από κοινού. Η Λέσχη Ανάγνωσης αποτελείται από τον δάσκαλο-συντονιστή και τους ενδιαφερόμενους μαθητές, με κοινό παρανομαστή και επιδίωξη την ανάγνωση και τη συζήτηση.

Η Λέσχη Ανάγνωσης μπορεί να λειτουργήσει τα πρωινά του Σαββάτου ή μετά το μεσημεριανό σχόλασμα, όσο ακόμα το σχολείο παραμένει ανοιχτό για το ολοήμερο ή στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης.

Πώς λειτουργεί μια Λέσχη Ανάγνωσης;

Λειτουργεί με απλό τρόπο αποσκοπώντας στην καλλιέργεια της σχέσης μας με το διάβασμα. Μπορείτε να ασχοληθεί κανείς με διάφορα λογοτεχνικά είδη (μυθιστόρημα, διήγημα, ποίηση) ή να επιλέξει μια συγκεκριμένη θεματολογία μέσα από τα κατάλληλα βιβλία γνώσεων. Όλα εξαρτώνται απ’ τα ενδιαφέροντα των μαθητών.

Ποιοι και πόσοι μπορούν να πάρουν μέρος σε μια λέσχη;

Όλοι οι μαθητές μπορούν να πάρουν μέρος στη λέσχη ανάγνωσης, όσοι θέλουν να μοιραστούν με τα υπόλοιπα μέλη τη συγκίνηση, τον προβληματισμό ή και τη δυσαρέσκεια που ένιωσαν από ένα βιβλίο. Για την καλύτερη λειτουργία της λέσχης καλό είναι να συμμετέχουν κάθε φορά 10-15 μαθητές, καθώς σε μεγαλύτερες ομάδες είναι πιο δύσκολο να συντονιστεί η συζήτηση.

Κάθε πότε, πού και για πόση ώρα μπορούν να γίνονται και να διαρκούν οι συναντήσεις της λέσχης;

Τα Δημοτικά σχολεία με Ε.Α.Ε.Π. μπορούν να διοργανώσουν τη λέσχη ανάγνωσης είτε μέσα στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης, είτε κατά τη διάρκεια του ολοήμερου, είτε κι εντελώς εκτός σχολικού ωραρίου, όταν αυτό είναι εφικτό – στον χώρο της σχολικής τάξης ή, ιδανικά, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο. Οι μαθητές θα συναντιούνται σε εβδομαδιαία ή 15νθήμερη βάση και θα συζητούν για τα βιβλία που επέλεξαν στην αρχή της χρονιάς με τους δασκάλους τους και θα τα διαβάζουν από κοινού.

Όλοι διαβάζουν το ίδιο βιβλίο;

Ναι! Αν και υπάρχουν λέσχες όπου, για παράδειγμα, μπορεί σε μια συνάντηση να δοθεί έμφαση σε έναν συγγραφέα, αλλά το κάθε μέλος να διαβάσει διαφορετικό βιβλίο, και να γίνει μια γενική συζήτηση, αφού ο καθένας ενημερώσει για το δικό του. Προτιμότερο είναι ωστόσο, ειδικά με τα μικρότερα παιδιά, το βιβλίο που διαβάζεται να είναι κοινό για όλους ώστε να ανταλλάσσονται εμπειρίες και συναισθήματα.

Πώς επιλέγονται τα βιβλία που θα διαβαστούν;

Θα πρέπει καταρχάς να συμφωνήσουμε ότι δεν είναι όλα τα βιβλία κατάλληλα για όλους. Όπως, λοιπόν, ο κάθε αναγνώστης, έτσι και το κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς εξέλιξης, διαφορετική νοητική και συναισθηματική ωρίμανση, άλλες κλίσεις, ενδιαφέροντα και ανάγκες, ζει σε διαφορετικές οικογενειακές ή κοινωνικές συνθήκες. Έτσι η “συνάντησή” του με τους ήρωες και τα δρώμενα ενός βιβλίου μπορεί να είναι από εντελώς αδιάφορη έως τρομερά ελκυστική.

Στις αναγνωστικές προτάσεις που κάνουμε προς τα παιδιά βασιζόμαστε συνήθως είτε στις δικές μας προτιμήσεις -κριτήριο που μπορεί να αποδειχθεί επισφαλές για την επιλογή-, είτε στη συλλογική εμπειρία και στην αποδεδειγμένη προτίμηση του ευρύτερου παιδικού κοινού -ασφαλέστερο κριτήριο-, είτε στις εκφρασμένες αναζητήσεις κάθε παιδιού που έχουν σχέση με τους πόθους και τους προβληματισμούς του.

Τι θα αναζητήσει κάθε παιδί στο βιβλίο είναι μια εντελώς προσωπική υπόθεση: άλλο θα ταυτιστεί απλά με τον ήρωα, άλλο θα πετάξει σε κόσμους φανταστικούς και αυτό θα του προσφέρει μια υπέρμετρη ευχαρίστηση, άλλο θα αναζητήσει τον πιο χειροπιαστό προβληματισμό ενός κοινωνικού έργου, άλλο θα το γοητεύσει η ιστορική διάσταση της μυθοπλασίας, άλλο θα συγκινηθεί από τη ενδοσκόπηση μιας λυρικής αφήγησης.

Θέματα και τρόποι συζήτησης

Ξεκινήστε με εισαγωγικές ερωτήσεις όπως για παράδειγμα αν άρεσε ή όχι το βιβλίο στα μέλη της λέσχης και γιατί. Ποιο είναι το θέμα του και λίγα λόγια για τους χαρακτήρες του. Τι γνώμη έχουν τα μέλη για τον τρόπο γραφής του συγγραφέα; Τους άρεσε, τους δυσκόλεψε, τους μπέρδεψε;
Τα όρια και τα θέματα της συζήτησης, το πόσο θα εμβαθύνετε ή όχι σε σημεία του βιβλίου, καθορίζονται από εσάς. Πολλές από τις λέσχες αναθέτουν σε κάποιο από τα μέλη τους –διαφορετικό σε κάθε συνάντηση– να κάνει μια «έρευνα» είτε για το θέμα του βιβλίου είτε για τον συγγραφέα είτε για παράλληλες δραστηριότητες που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν σε σχέση με το βιβλίο. Έτσι, ένα μέλος κάθε φορά είναι υπεύθυνο για μια μικρή παρουσίαση πληροφοριών και ιδεών.

Περισσότερες πληροφορίες

ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ

Εθνικό Κέντρο Βιβλίου / Λέσχες Ανάγνωσης

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση