Στο φλέγον ζήτημα της Ανήλικης Βίας ήταν αφιερωμένη η εκδήλωση που διοργάνωσαν το 3ο Γενικό Λύκειο Άρτας και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 3ου Γενικού Λυκείου Άρτας, σε συνεργασία με το Δήμο Αρταίων, υπό την αιγίδα της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Άρτας στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Άρτης, την Παρασκευή 20 Μαρτίου στις 8.30 μ.μ. με ομιλητή τον Γιώργο Ξυλούρη, Ψυχίατρο παιδιών και εφήβων. Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Σεμασμιώτατος Μητροπολίτης Άρτης κ.κ. Καλλίνικος, η αντιδήμαρχος Κοινωνικών υποθέσεων κα Μπέη, ο περιφερειακός σύμβουλος κ. Σπύρου, η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δρ Παρασκευή Η. Χαμπηλομάτη, η Προϊσταμένη Τμήματος Εκπαιδευτικών Θεμάτων της Δ.Δ.Ε. Άρτας, κα Ανθούλα Ζιώρη, καθώς και ο κ. Κατοίκος, υπαστυνόμος Α΄, εκπρόσωπος του Δ/ντη της Δ/νσης Αστυνομίας Άρτας. Θέμα της ομιλίας ήταν: «Ανήλικη βία: Ένα πολυσυστημικό φαινόμενο. Προσεγγίσεις και προβληματισμοί στις αιτίες και την αντιμετώπιση της», και η συζήτηση που ακολούθησε την ομιλία ανέδειξε ακριβώς αυτή την πολυδιάσταση.
Ο ομιλητής, Γιώργος Ξυλούρης, έχει μετεκπαιδευτεί στην Παιδοψυχιατρική Κλινική του νοσοκομείου της Ουψάλας στη Σουηδία. Έχει εργαστεί ως παιδοψυχίατρος σε κοινοτικές δομές ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων, όπως στην Ομάδα Αναδοχής στα Παιδικά Χωριά “SOS”, είναι υποψήφιος διδάκτορας στην ιατρική σχολή του ΕΚΠΑ και έχει διατελέσει επιστημονικός υπεύθυνος στο Κέντρο Ημέρας “Το Σπίτι του Παιδιού” στο Χαμόγελο του Παιδιού. Από τον Σεπτέμβριο του 2025 είναι Επιστημονικός Διευθυντής του Τμήματος Παιδιού και Εφήβου του Ινστιτούτου ψυχικής υγείας και προσωπικής ανάπτυξης «Γαληνός». Έχει συμμετάσχει στη συγγραφή επιστημονικών δημοσιεύσεων σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά, καθώς και σε επιστημονικά συνέδρια και εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Μ’ άλλα λόγια είναι ένας άνθρωπος που έχει τις γνώσεις και την εμπειρία να προσεγγίσει το ευαίσθητο αυτό ζήτημα. Στην ομιλία του, σε μια αίθουσα που το ακροατήριό της αποτελούσαν γονείς αλλά κι εκπαιδευτικοί, καθώς και εκπρόσωποι της αστυνομίας που έρχονται σε επαφή με εκδηλώσεις ανήλικης βίας, ο κ. Ξυλούρης αναφέρθηκε στα χαρακτηριστικά (βιολογικά αλλά και ψυχολογικά) της βίας και της εφηβείας και επεσήμανε ότι με τη βία ο ανήλικος και ιδιαίτερα ο έφηβος προσπαθεί να δοκιμάσει τα όρια της ελευθερίας του, αλλά και ίσως να καταστρέψει μια εικόνα για τον ίδιο που δεν του αρέσει, καθώς ζει μια διαρκώς μεταβαλλόμενη πραγματικότητα. Μίλησε για τη δυσκολία της σύγχρονης οικογένειας να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ανατροφής των παιδιών και των εφήβων, μέσα σε ένα κοινωνικό πλαίσιο που έχει διαφοροποιηθεί σε σχέση με το παρελθόν και έχει στερήσει από τις οικογένειες το υποστηρικτικό περιβάλλον που συνήθως είχαν παλαιότερα (ευρύτερη οικογένεια, γειτονιά, κοινωνικές σχέσεις κ.λπ.). Τόνισε ότι το σχολείο φαίνεται να απομακρύνεται από τον παιδαγωγικό του ρόλο και να εστιάζει μόνο στη στείρα απομνημόνευση και τη μετάδοση γνώσεων, γεγονός που αφαιρεί από τους εφήβους τη δυνατότητα να βρουν σ’ αυτό τα πρότυπα και το εχέγγυο σταθερότητας που αποζητούν. Αναφέρθηκε και στο ρόλο της σύγχρονης τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης όχι μόνο όσον αφορά τη διάδοση της βίας, αλλά και την αύξηση της αίσθησης μοναξιάς των νέων. Διατύπωσε την άποψη πως η λύση δεν είναι μονοσήμαντη και δε μπορεί να περιορίζεται μόνο στην καταστολή, αλλά θα πρέπει να εστιάζει σε όλους τους παράγοντες που συντελούν στη διόγκωση της ανήλικης βίας κι εγκληματικότητας. Στη συζήτηση περίπου μιας ώρας που ακολούθησε, αναπτύχθηκε ένας γόνιμος προβληματισμός και τέθηκαν οι βάσεις και για περαιτέρω δράσεις πάνω στο φλέγον αυτό θέμα.



