preload
 3ο Γυμνάσιο Γλυφάδας
Δεκ 12 28
Jean-Baptiste_Marie_Pierre_-_Nativity_-_Jean-Baptiste-Marie-Pierre-1714-1789

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ


Η εκκλησιαστική λειτουργική ή λατρευτική ζωγραφική μορφώθηκε προπάντων από το Βυζάντιο, που στάθηκε η μυστική κιβωτός της θρησκείας του Χριστού και ονομάστηκε Αγιογραφία. Η αγιογραφία, όπως οι άλλες εκκλησιαστικές τέχνες, δεν έχει σκοπό να ευχαριστήσει την σαρκική όραση, αλλά να την μετασκευάσει σε πνευματική, ώστε μέσα από τα εγκόσμια φαινόμενα, να βλέπει τα υπερκόσμια.

Όθεν, αυτή η τέχνη δεν είναι αναπαραστατική. Αναπαραστατική έγινε στην Ιταλία, κατά τη λεγόμενη Αναγέννηση, επειδή η τέχνη ήτανε η έκφραση ενός χριστιανισμού που παραμορφώθηκε από τη φιλοσοφία, κι’ έγινε μια υλιστική εγκόσμια γνώση, κι’ η Δυτική Εκκλησία ένα εγκόσμιο σύστημα. Κι’ όπως πήγε πίσω στη φιλοσοφία των αρχαίων η θεολογία, έτσι κι’ η ζωγραφική που την εξέφραζε, πήγε κι’ αυτή πίσω στην αρχαία ειδωλολατρική τέχνη και καλά την ονομάσανε Αναγέννηση, γιατί στ’ αλήθεια ήτανε ξαναγέννηση του αρχαίου σαρκικού φρονήματος της είδωλολατρείας.

Σχέδιο αγνώστου δημιουργού

Αρχίσανε λοιπόν και δουλεύανε αντιγράφοντας από το φυσικό, τα πρόσωπα, τα ρούχα, τα κτίρια, τις τοποθεσίες, όλα τα φυσικά φαινόμενα, κάνοντας αγιογραφία με τον ορθολογισμό που θέλανε να κάνουνε θεολογία οι θεολόγοι. Μα όσο γίνεται θεολογία με ορθολογισμό, άλλο τόσο γίνεται και θρησκευτική εικονογραφία με τη φυσική απομίμηση.

Αυτή είναι η αίτια που τα έργα τους δεν έχουνε κανένα μυστήριο, μήτε αληθινά πνευματικόν χαρακτήρα. Καταλαβαίνει κανένας πως έχει μπροστά του κάποιους ανθρώπους που παρασταίνουνε ψεύτικα τους αγίους κι’ όχι αληθινούς αγίους. Κυττάξετε τις διάφορες Παναγίες, τις Μadonnes. που ποζάρουνε υποκριτικά, ακόμα κι’ οι θλιμμένες, που κλαίνε, που αυτές είναι ακόμα πιο ψεύτικες! Ξόανα και είδωλα για ρηχούς ανθρώπους. Ο λαός μας, που πήρε μεγάλη και βαθειά παιδεία από τη θρησκεία του Χριστού, επί αιώνες κι’ ας φαίνεται απέξω απαίδευτος, «φραγκοπαναγιά» λέγει τη γυναίκα που υποκρίνεται την τίμια, μα που δεν είναι στ’ αλήθεια, ξεχωρίζοντας έτσι την «Φραγκοπαναγιά» από την Παναγιά, από την αληθινή την Παναγιά, τη Μητέρα του Χριστού και Θεού την αυστηρή Οδηγήτρια.«την τιμιωτέραν των Χερουβείμ και ενδοξοτεραν, ασυγκρίτως, των Σεραφείμ». Με άλλα λόγια με τον πιο απλό τρόπο χώρισε νέτα-σκέτα την κοσμική τέχνη από την λατρευτική.

[Απόσπασμα κειμένου του Φώτη Κόντογλου για την Χριστιανική εικονογραφία, ως εισαγωγή στην παρατήρηση των εικόνων με την Γ’έννηση του Χριστού που παρουσιάζονται]

Ανώνυμου, φορητή εικόνα, Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών, πρώτο μισό 15ου αι.

Ντούτσιο ντι Μπονισένια (1311) Μουσείο Τέχνης Βερολίνο

Καρυές Σκήτη Αγίου Ανδρέα "Σεράι"

Giotto 1310s ναός Αγίου Φραγκίσκου Ασίζης

Επιτραχήλιο Αρχιεπισκόπου Γαλακτίωνος 1672 λεπτομέρεια ΜΟΝΗ ΙΒΗΡΩΝ

Niccolò di Tommaso 1373-75 Πινακοθήκη Βατικανού

Βυζαντινό χειρόγραφο

Δομίνικος Θεοτοκόπουλος 16ος αι.

Μικρογραφία σε περγαμηνή από Μηνολόγιον της ΜΟΝΗΣ ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ

Bartolomé Esteban Murillo 1668

Αστεριάδης Αγήνωρ, 1954

Μωσαϊκό στη Santa Maria Transtevere, Ρώμη, 1291

Ευσταθίου του εξ Ιωαννίνων, Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών, 1638

John Singleton Copley

Λεπτομέρεια Επιτραχηλίου, Μονή Βατοπαιδίου

Vladimir Borovikovsky 19αι.

Μονή Σέχου Ρουμανία

Τοιχογραφία από το Καθολικό1568 MONH ΔΟΧΕΙΑΡΙΟΥ

Jean-Baptiste Marie Pierre (1714-1789)

Τοιχογραφία στη Ζωοδόχο Πηγή Παιανίας του Φώτη Κόντογλου 1946

Μια Απάντηση to “ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ”

  1. Μαρια Έγραψε:

    Καλη Χρονια και Καλη Νεα Αρχη!

 Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr
Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση