Β΄ Δημοτικού

Το σπίτι των παιδιών

Ολοκληρώθηκε το πρώτο εργαστήριο δεξιοτήτων -στις 6 Δεκεμβρίου 2024- που αφορούσε την παιδική επιθετικότητα και την πρόληψή της.

Η βιωματική προσέγγιση των δραστηριοτήτων, η ενεργητική μάθηση, το κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας που διαμορφώθηκαν μέσα στο σπίτι που δημιουργήσαμε μας επέτρεψαν να επεξεργαστούμε θέματα της σχολικής καθημερινότητας και όχι μόνο.

Κυριάρχησε η ελεύθερη έκφραση από όλα τα μέλη της ομάδας, χωρίς την έμμεση ή άμεση κριτική των ενηλίκων, αναδείχθηκαν τα συναισθήματα μας στις καθημερινές κοινωνικές επαφές μας και η διαχείρισή τους, καθώς και τα κυρίαρχα δικαιώματα των παιδιών.

Η κατασκευή του σπιτιού (τρισδιάστατη ή ζωγραφιά) από τα παιδιά μας “έβαλε” μέσα σε αυτό, στρώσαμε το χαλί των συναισθημάτων που ζωγραφίσαμε όλοι μαζί και μιλήσαμε για λέξεις που πληγώνουν – φράσεις που ενοχλούν και συμπεριφορές/στάσεις συνανθρώπων μας που μας κάνουν να νιώθουμε άβολα.

Στα πλαίσια του εργαστηρίου ασχοληθήκαμε στο μάθημα της γλώσσας με το βιβλίο: “Ένας γάτος μια φορά”, αναγνωρίσαμε τις ανάγκες και τα δικαιώματά μας  (Μελέτη Περιβάλλοντος – ενότητα 5), επισκεφθήκαμε το: “NOUS Institute of Digital Learning & Communication” και θα παρακολουθήσουμε τη θεατρική παράσταση: “Τα χέρια αγαπάνε, τα χέρια δε χτυπάνε”.

Τα παραπάνω πραγματεύονται την ενσυναίσθηση, τη διαφορετικότητα, τον σχολικό εκφοβισμό, την αλληλεγγύη.

 

thumbnail 1 3 thumbnail 2 2 thumbnail 3 2 thumbnail 4 1 thumbnail 5 1 thumbnail 9

 

 

 

 

 

 

 

 

          Λέγε με Εγκέλαδο…

 

Ολοκληρώθηκε το δεύτερο εργαστήριο δεξιοτήτων -στις 21 Φεβρουαρίου 2025- που αφορούσε το φυσικό φαινόμενο του σεισμού. Οι μαθήτριες και οι μαθητές απόκτησαν γνώσεις προετοιμασίας πριν την εκδήλωση ενός σεισμού, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωσή του.

Συγκεκριμένα γνώρισαν την έννοια του φυσικού κινδύνου και ποιοι είναι αυτοί, ήρθαν σε πρώτη επαφή με το φυσικό φαινόμενο του σεισμού, γνώρισαν το εσωτερικό τη γης και γνώρισαν τα αίτια του σεισμού.

Έμαθαν για τους μύθους διαφόρων λαών που συνοδεύουν το σεισμό ανά τον κόσμο και ανά χρονική εποχή και γνώρισαν λίγο καλύτερα τον ελληνικό μύθο του Εγκέλαδου.

Δημιούργησαν το δικό τους βαλιτσάκι με τα απαραίτητα εφόδια έκτακτης ανάγκης, έμαθαν για τις αλλαγές που πιθανόν να χρειαστεί να κάνουν στο σπίτι τους ώστε να είναι πιο ασφαλείς, έμαθαν τους αριθμούς έκτακτης ανάγκης.

Συμμετείχαν σε προσομοίωση άσκησης σεισμού και απέκτησαν δεξιότητες προστασίας κατά τη διάρκεια του σεισμού τις οποίες εφαρμόζουν σωστά. Γνώρισαν τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν μετά την εκδήλωση ενός σεισμού και το σημείο συγκέντρωσης της τάξης στον αύλειο χώρο μετά την εκδήλωση ενός σεισμού.

Παράλληλα, οι μαθήτριες και οι μαθητές ζωγράφισαν, τραγούδησαν, είδαν εκπαιδευτικά και χρήσιμα βίντεο και ενημέρωσαν τις οικογένειές τους για τις απαιτούμενες ενέργειες πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωση ενός σεισμού.

Προγραμματίστηκαν επισκέψεις της Πολιτικής Προστασίας του δήμου Θεσσαλονίκης και της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης Θεσσαλονίκης στο σχολείο μας.

 

 ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ ΚΑΙ ΔΡΩ

   Ολοκληρώθηκε το τρίτο εργαστήριο δεξιοτήτων (24/02/2025 έως 28/04/2025)  στα πλαίσια του τομέα: “Εθελοντισμός – διαμεσολάβηση” που ανήκει στη θεματική ενότητα: “Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη”.

Προσεγγίσαμε την έννοια του εθελοντισμού, του εθελοντή και των χαρακτηριστικών του, καθώς και τη σχέση των ανθρώπινων δικαιωμάτων και του εθελοντισμού. Αναδείξαμε τις αναλλοίωτες αξίες της αλληλεγγύης και της φιλανθρωπίας.

Γνωρίσαμε οργανισμούς/φορείς /συλλογικότητες της κοινωνίας των πολιτών εμβαθύνοντας στην έννοια ”νοιάζομαι” και υλοποιήσαμε δράσεις. Μας επισκέφθηκαν εθελοντές από το “Σώμα φίλων ΑμεΑ” στα πλαίσια της δράσης για το κάτι άλλο. Επισκεφθήκαμε την κοινωνική κουζίνα της Αγίας Μαρίνας στην Τούμπα, γνωρίζοντας τις εθελόντριες και τον χώρο στον οποίο προετοιμάζονται τα γεύματα. Εξερευνήσαμε μέρος του περιαστικού δάσους (Σέιχ Σου) για να διαπιστώσουμε αν χρειάζεται να συλλέξουμε απορρίμματα ασυνείδητων πολιτών σε επόμενη επίσκεψη. Τοποθετήσαμε -περιμετρικά του σχολείου- δοχεία με νερό και τροφή για αδέσποτα ζώα.

Επιπρόσθετα στις δραστηριότητες αυτές τα παιδιά πρότειναν, σχεδίασαν και ανέλαβαν δράση για την επίλυση προβλημάτων, τη βελτίωση συνθηκών για τοπικό ή ευρύτερο καλό σκοπό. Έτσι, καλλιεργείται η κοινωνική τους συναίσθηση και ευθύνη, αναπτύσσουν δεξιότητες και αποκτούν γνώσεις που συμβάλλουν στην ικανότητά τους για αυτομέριμνα.

 

ΣΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΧΑΡΤΖΙΛΙΚΙ

 

Το τέταρτο εργαστήριο δεξιοτήτων ξεκίνησε στις 29 Απριλίου του 2025 και τελείωσε στις 10 Ιουνίου του 2025. Αφορούσε τη θεματική ενότητα “Δημιουργώ και καινοτομώ – δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία” με κατεύθυνση την “Επιχειρηματικότητα – Αγωγή σταδιοδρομίας – Γνωριμία με επαγγέλματα”.

Αρχικά τα παιδιά γνώρισαν τις διαφορετικές μεθόδους πληρωμής, κατονομάζοντας αυτές τις μεθόδους πληρωμής που χρησιμοποιούν στην οικογένειά τους και τις κατηγοριοποίησαν. Επίσης, γνώρισαν την έννοια του εισοδήματος και τις πηγές του, κατονόμασαν / συνόψισαν τους τρόπους με τους οποίους κερδίζουν το «εισόδημά» τους (χαρτζιλίκι) και διατύπωσαν παραδείγματα ως προς τις έννοιες εργασία – πληρωμή. Έτσι δημιουργήσαμε εννοιολογικούς χάρτες μεθόδων πληρωμής και εισοδήματος.

Η δυσδιάκριτη διαφοροποίηση των εννοιών “έχω ανάγκη” και “επιθυμώ” αποτέλεσε κύριο μέλημα σε αυτό το εργαστήριο, ώστε να αναγνωρίζουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους. Διαχωρίσαμε τις έννοιες με σαφήνεια μέσα από κολάζ που φτιάξαμε με κάρτες που δηλώνουν τι έχουμε ανάγκη και τι επιθυμούμε αναλύοντας τους λόγους της τοποθέτησης της κάθε κάρτας στην αντίστοιχη ετικέτα.

Προσπάθησαν τα παιδιά να εντοπίσουν τις πηγές εξόδων του εισοδήματός τους(χαρτζιλίκι), να ιεραρχήσουν τις ανάγκες τους ώστε να επιλέγουν δραστηριότητες στις οποίες θα ξοδεύουν το χαρτζιλίκι τους με σύνεση. Παροτρύνθηκαν να κάνουν τον εβδομαδιαίο προϋπολογισμό του εισοδήματός τους (γράφοντας τα εβδομαδιαία τους έξοδα και κωδικοποιώντας τα σε κατηγορίες) αλλά δεν τα κατάφεραν.

Η συνειδητοποίηση της σημασίας των εννοιών «δανείζομαι» / «επιστρέφω» επιτεύχθηκε με τις κάρτες μελέτης περίπτωσης δανεισμού / επιστροφής, διατυπώνοντας  συλλογισμούς – υποθέσεις σε συγκεκριμένες περιστάσεις.

Τέλος, η αυτοαξιολόγηση των παιδιών έδειξε πως κατανόησαν τις απλές οικονομικές έννοιες, τις οποίες συναντούν στην καθημερινότητά τους και κυρίως τη διαφοροποίηση που υπάρχει ανάμεσα στις έννοιες «χρειάζομαι» και «έχω ανάγκη», όπως και τις έννοιες του δανεισμού και του χαρίσματος. Εμφανής ήταν η μερική κατανόηση των εννοιών εισοδήματος / εξόδων, όπως και η υπευθυνότητα στα έξοδα και ο σχεδιασμός του οικονομικού προϋπολογισμού.

Β΄τάξη  2024-2025