STEAM in Little Hands

nenaslovljeni dizajn 1 1

Το έργο αυτό έχει ως στόχο να βοηθήσει τους μαθητές προσχολικής ηλικίας να παράγουν δημιουργικές λύσεις σε προβλήματα του πραγματικού κόσμου με την προσέγγιση STEM. Έτσι, τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τα ταλέντα τους στους τομείς της επιστήμης, της τεχνολογίας, της μηχανικής, της τέχνης και των μαθηματικών. Να μεγαλώσουμε τους μαθητές μας ως άτομα που συμβαδίζουν με την εποχή, σκέφτονται, ερευνούν και γνωρίζουν στις συνθήκες του αναπτυσσόμενου και προοδευτικού κόσμου. Πρόκειται για ένα σχέδιο που προετοιμάζεται με σκοπό να περάσουν ποιοτικό χρόνο συνεργαζόμενοι με την οικογένεια. Επιπλέον, αποσκοπεί στην αύξηση της περιέργειας των παιδιών ηλικίας 4-7 ετών και στην ανάπτυξη της δημιουργικότητάς τους, στη δημιουργία ερευνητικών ατόμων, στη διασφάλιση της σωστής χρήσης των τεχνολογικών εργαλείων και του εξοπλισμού και στην παροχή δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.

Στο PROJECT συμμετέχουν 21 εταίροι από διάφορες χώρες και πιο συγκεκριμένα: 7 από Ελλάδα, 9 από Τουρκία, 2 από Σερβία, 2 από Ρουμανία και 1 από την Ιταλία.

Στη σχολική μας μονάδα συμμετέχουν η Β΄ Δημοτικού με την κα Μπελίδου Χαρίκλεια και την κα Σμαροπούλου Αικατερίνη.

Δείτε εδώ το βίντεο προώθησης του προγράμματος: https://www.youtube.com/watch?v=UzgezQ8xN1k

Αρχικά φτιάξαμε τα avatar μας για να γνωριστούμε με τους εταίρους μας:

Β΄ΤΑΞΗ

 

και συμπληρώσαμε google form/ερωτηματολόγιο για να διερευνήσουμε τις γνώσεις και τα ενδιαφέροντά μας σχετικά με τη μέθοδο STEAM.

GOOGLE FORM

Και ξεκινήσαμε με την 1η μας δραστηριότητα που είχε τίτλο “Brushes from Nature Work Plan”.

Διαβασαμε το παραμύθι: “Ο διαγωνισμός των βουρτσών”, όπου μεγάλες νικήτριες αναδείχθηκαν οι οδοντόβουρτσες!

Ανώνυμο σχέδιο

και τελικά κάναμε δραστηριότητες STEAM για τη δημιουργία φυσικής βούρτσας, βούρτσας από τη φύση!!!

sciense

TECNOLOGY

Art Time

MATHS

 

🐣🌿 “Where Did These Eggs Come From?” – Ένα STEAM ταξίδι στη φύση! 🌍🔍

Οι μικροί επιστήμονες της Β’ Δημοτικού φόρεσαν τα καπέλα της εξερεύνησης και βούτηξαν σε έναν μαγικό κόσμο γεμάτο πουλιά, φωλιές και αυγά! Μέσα από ένα συναρπαστικό STEAM project, ανακάλυψαν τα μυστικά της φύσης, πειραματίστηκαν, κατασκεύασαν και έμαθαν μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες!


🔬 SCIENCE – Η επιστήμη των πουλιών! 🦜🔎

Οι μαθητές έγιναν παρατηρητές της φύσης και εξερεύνησαν:
✔ Τα είδη των πουλιών και τη μοναδική τους ζωή!
✔ Τα αυγά τους, ανακαλύπτοντας τις διαφορές σε μέγεθος, χρώμα και σχήμα!
✔ Τα φυτά και τους ιστούς τους, κατανοώντας πώς η φύση προσφέρει υλικά για να χτίζουν οι γονείς-πουλιά τις φωλιές τους!
✔ Τη σημασία της ανακύκλωσης, καθώς είδαν πώς τα πουλιά χρησιμοποιούν φύλλα, κλαδάκια και άλλα φυσικά υλικά για να φτιάξουν το σπίτι τους!


💻 TECHNOLOGY – Σχεδιάζοντας τις τέλειες φωλιές! 🏡🐦

Χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους και βασικές αρχές τεχνολογίας, οι μαθητές σχεδίασαν φωλιές πουλιών. Πώς πρέπει να είναι για να προστατεύουν τα αυγά από τη βροχή, τον άνεμο και τους θηρευτές; Οι μικροί μηχανικοί είχαν τις απαντήσεις!


🏗 ENGINEERING – Φτιάχνοντας τις πιο ανθεκτικές φωλιές! 🏗🔧

Πρόκληση: Μπορείς να σχεδιάσεις μια φωλιά που θα κρατήσει τα αυγά ασφαλή;
Οι μαθητές έβαλαν τα δυνατά τους και δημιούργησαν πρωτότυπες κατασκευές, χρησιμοποιώντας ανακυκλώσιμα υλικά. Κάθε φωλιά δοκιμάστηκε σε τεστ αντοχής και ανθεκτικότητας!


🔢 MATH – Υπολογίζοντας στον κόσμο των αυγών! ➕➖

✔ Μετρήσαμε αυγά και τα ταξινομήσαμε σε μικρά-μεγάλα, λεπτά-παχιά!
✔ Ανακαλύψαμε μοτίβα, αντιστοιχίες και μάθαμε πώς οι αριθμοί υπάρχουν παντού στη φύση!
✔ Κάναμε προσθέσεις και αφαιρέσεις με αυγουλάκια – πόσα έμειναν αν ένα πουλάκι εκκολαφθεί;


🎨 ART – Χρώμα και δημιουργία! 🎭🎨

Φυσικά, ένα STEAM project δεν θα ήταν ολοκληρωμένο χωρίς τέχνη και δημιουργικότητα! Οι μαθητές:
✔ Κατασκεύασαν φωλιές από ανακυκλώσιμα υλικά, όπως χαρτόνια, φύλλα και ξυλάκια!
✔ Ζωγράφισαν αυγά με πολύχρωμα σχέδια, εμπνευσμένα από αληθινά αυγά πουλιών!
✔ Έστησαν μια υπέροχη έκθεση με όλα τα έργα τους, για να μοιραστούν τις ανακαλύψεις τους με όλο το σχολείο!

sciense 1

TECNOLOGY 1

engineering

Art Time 1

MATHS 1

🎵 “Where does the sound come from?”

👂 Προσχολική Εκπαίδευση – STEM Δράση eTwinning

Μπορεί ο ήχος να… αφήνει ίχνη; Στην Β΄ τάξη με την κα Μπελίδου, οι μικροί μας εξερευνητές ξεκίνησαν μια συναρπαστική αποστολή: να ανακαλύψουν και να “χαρτογραφήσουν” το μονοπάτι του ήχου που φτάνει στ’ αυτιά μας από τα μουσικά όργανα της τάξης!

Η δράση μας ξεκίνησε με μια γλυκιά μελωδία: το μουσικό μας κέντρο (με τρίγωνα, ταμπουρίνα και ντραμς) έγινε το σημείο εκκίνησης για ένα ταξίδι ανακάλυψης. Τα παιδιά άγγιξαν, άκουσαν, μάντεψαν και… παρατήρησαν. Πώς εξαπλώνεται ο ήχος; Πού φτάνει; Πόσο δυνατά ή μακριά;

🔍 Το πρόβλημα:

Πώς μπορούμε να δείξουμε την πορεία που ακολουθεί ο ήχος από ένα μουσικό όργανο;

Η πρόκληση ήταν σαφής: Να σχεδιάσουμε ένα “μονοπάτι ήχου” που θα δείχνει πόσο μακριά φτάνει ο ήχος και προς ποια κατεύθυνση!

🛠️ Το σχέδιο δράσης

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες, συνεργάστηκαν και… ανέλαβαν ρόλους μηχανικών! Ακολουθώντας τα στάδια της μηχανικής διαδικασίας σχεδιασμού, έκαναν τα εξής:

  1. Ανίχνευση του Προβλήματος:
    Με τα μάτια κλειστά προσπαθούσαν να αναγνωρίσουν ποιο όργανο ακούνε και από ποια κατεύθυνση.

  2. Δοκιμή & Παρατήρηση:
    Βγήκαν έξω από την αίθουσα και βήμα-βήμα προχωρούσαν έως το σημείο που άκουγαν τελευταία φορά τον ήχο. Σε κάθε βήμα… ένα τετράγωνο στο πάτωμα!

  3. Σχεδίαση και Προετοιμασία:
    Με χαρτόνια, καλαμάκια, σχοινάκια και βέλη, σχεδίασαν και κατασκεύασαν τις διαδρομές του ήχου.

  4. Κατασκευή:
    Έστησαν το “μονοπάτι του ήχου” με υλικά τέχνης και ανακυκλώσιμα. Όλα τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά.

  5. Δοκιμή και Βελτίωση:
    Ακολούθησαν τις χαραγμένες διαδρομές, τις σύγκριναν, εντόπισαν διαφορές και σκέφτηκαν τρόπους βελτίωσης!

🔬 Τι μάθαμε μέσα από αυτή τη μαγική εμπειρία;

🎧 Κατανοήσαμε πώς εξαπλώνεται ο ήχος και ποιοι παράγοντες τον επηρεάζουν.
📏 Μετρήσαμε αποστάσεις και μάθαμε τη σχέση έντασης-απόστασης.
🎨 Δημιουργήσαμε με φαντασία, σχεδιάζοντας τα βήματά μας με τέχνη.
👫 Μάθαμε να δουλεύουμε ομαδικά, να μοιραζόμαστε ιδέες και να συνεργαζόμαστε.
👨‍👩‍👧 Ενισχύθηκε η συμμετοχή της οικογένειας, με δραστηριότητες και παιχνίδια στο σπίτι!

📚 Διαθεματική Μάθηση:

  • Φυσική: Ανακαλύψαμε τις ιδιότητες του ήχου.

  • Τεχνολογία: Εξερευνήσαμε τα υλικά και τη λειτουργικότητά τους.

  • Μηχανική: Ακολουθήσαμε τη διαδικασία σχεδίασης.

  • Τέχνη: Φτιάξαμε τις δικές μας διαδρομές με εικαστικά μέσα.

  • Μαθηματικά: Μετρήσαμε αποστάσεις, διαδρομές, ένταση.

🎯 Στόχος: Μάθηση μέσα από το παιχνίδι και την εμπειρία

Οι μικροί μας μαθητές δεν άκουσαν απλά τον ήχο. Τον παρατήρησαν, τον μέτρησαν, τον αποτύπωσαν με τρόπους που μόνο παιδιά μπορούν να σκεφτούν: με δημιουργικότητα και αυθεντικότητα!

“Let’s design an air-propelled vehicle!”

🛞 Δράση eTwinning στη Β’ Δημοτικού

Μπορεί ένα αυτοκίνητο να κινηθεί με… αέρα;

Οι μικροί μας μηχανικοί της Β’ Δημοτικού δούλεψαν ομαδικά, πειραματίστηκαν, σχεδίασαν και κατάφεραν να δώσουν απάντηση σε αυτό το συναρπαστικό ερώτημα μέσα από τη δραστηριότητα STEM στο πλαίσιο του προγράμματος eTwinning!

Η δράση ξεκίνησε με έναν εντυπωσιακό τρόπο: φωτογραφίες και μοντέλα αυτοκινήτων πυροδότησαν την περιέργεια των παιδιών, ενώ το υλικό της κατασκευής παρουσιάστηκε με τη φράση:
«Παιδιά, αυτά τα υλικά γνωρίστηκαν μεταξύ τους… τώρα θέλουν να γνωρίσουν εσάς!»
Και κάπως έτσι, ξεκίνησε ένα εκπαιδευτικό ταξίδι που συνδύασε Φυσική, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνη και Μαθηματικά!

🔍 Το πρόβλημα:

Πώς μπορούμε να κατασκευάσουμε το πιο γρήγορο αυτοκίνητο που κινείται με την ώθηση του αέρα;

Οι ομάδες παιδιών έθεσαν ερωτήματα, έψαξαν απαντήσεις, μίλησαν, ζωγράφισαν, κατασκεύασαν και φυσικά… δοκίμασαν! Ακολουθώντας τη διαδικασία του Engineering Design Process, πέρασαν από όλα τα στάδια:

  • Κατανόηση του προβλήματος

  • Καταιγισμό ιδεών και σχεδίαση

  • Σχεδίαση – ζωγραφική του μοντέλου

  • Κατασκευή

  • Δοκιμή & βελτίωση

Οι μικροί μας μαθητές μέτρησαν αποστάσεις, υπολόγισαν σχήματα, ερμήνευσαν δεδομένα και διατύπωσαν τις παρατηρήσεις τους. Παρατηρούσαν, γελούσαν, συζητούσαν και αναθεωρούσαν τις ιδέες τους κάθε φορά που το «όχημά» τους πήγαινε λίγο… πιο μακριά ή λίγο πιο αργά από όσο ήθελαν!

🧠 Τι μάθαμε μέσα απ’ αυτή τη δράση;

🔹 Ανακαλύψαμε τις βασικές αρχές της κίνησης και της ώθησης μέσω της πίεσης του αέρα.
🔹 Δουλέψαμε ομαδικά και δημιουργικά, ενισχύοντας την επικοινωνία και τη συνεργασία.
🔹 Ασχοληθήκαμε με τις επιστήμες μέσα από παιχνίδι και πειραματισμό.
🔹 Δώσαμε χώρο στη φαντασία μας μέσα από την Τέχνη και την Κατασκευή.
🔹 Κάναμε μετρήσεις και προβλέψεις, κατανοώντας βασικές μαθηματικές έννοιες.
🔹 Εμπλέξαμε τις οικογένειες μας στο ταξίδι της μάθησης με κατασκευές στο σπίτι!

🧩 Συμπεράσματα – Εκπαιδευτικός Στόχος

Η δραστηριότητα βοήθησε τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, να καλλιεργήσουν την αναλυτική τους σκέψη και να έρθουν σε επαφή με την έννοια του σχεδιασμού μέσα από δημιουργικές και παιγνιώδεις προσεγγίσεις.

Η χαρά της ανακάλυψης ήταν ζωγραφισμένη στα πρόσωπά τους! Έφτιαξαν, δοκίμασαν, παρατήρησαν, μοιράστηκαν, έμαθαν!

Art Smaropoulou Aikaterini 3rd Primary School of Triandria 1 engineering2

 

 

3ο ΔΣ ΤΡΙΑΝΔΡΙΑΣ