Language of Nature

Stigmiotypo othonhs 2025 12 08 121417

the language of nature afis

Η φύση δεν είναι μόνο αυτό που βλέπουμε, ακούμε και μυρίζουμε γύρω μας.

Όταν βγαίνουμε έξω, συναντάμε πολλά σημάδια, ακόμη και αν δεν τα αντιλαμβανόμαστε.

Απλώς πρέπει να κοιτάξουμε λίγο πιο προσεκτικά για να τα δούμε, δηλαδή δεν χρειάζονται ανώτερες δεξιότητες, γνώσεις ή τεχνολογικά εργαλεία.

Μπορούμε να ανακαλύψουμε τη γλώσσα της φύσης μυρίζοντας, παρατηρώντας και ακολουθώντας τις ενδείξεις στον αέρα, το νερό και το έδαφος στη φύση.

Mε τις δραστηριότητες που θα πραγματοποιηθούν στο project “Language of Nature”, στόχος είναι να αυξηθεί η ευαισθητοποίησή των μαθητών/τριών για τη φύση με τη γνώση και τις εμπειρίες του ρυθμού και του κύκλου στη φύση, να αναπτυχθεί η ευαισθητοποίηση τους για τη γνώση και την προστασία της φύσης, να δημιουργηθεί συνείδηση για τη βιοποικιλότητα, να εμπεδωθεί η ευαισθητοποίηση για την προστασία των υφιστάμενων φυσικών πόρων και τη μεταβίβασή τους στις μελλοντικές γενιές, να αναπτυχθούν ιδέες για την επίλυση περιβαλλοντικών προβλημάτων και να διεξαχθεί έρευνα και διερεύνηση προς αυτή την κατεύθυνση.

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 12 εταίροι, 3 από την Ελλάδα, 5 από την Τουρκία, 1 από την Ιταλία, 1 από τη Σερβία, 1 από τη Ρουμανία και 1 από τη Σλοβενία!

Δείτε στο σύνδεσμο που ακολουθεί το βίντεο προώθησης του προγράμματος:
languageofnature
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
Η πρώτη μας δραστηριότητα αφορούσε τον Εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Γης (World Soil Day).
Οι μαθητές/τριες μας με την κα Καραγιάννη φόρεσαν τα γάντια τους και την καλύτερή τους διάθεση και αναδιαμόρφωσαν το παρτέρι του σχολείου μας!
Φύτεψαν σπόρους και τους προστάτεψαν από ανεπιθύμητους επισκέπτες…
Nature
Έφτιαξαν αφίσα για την ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΓΗΣ:
20241223 115346
Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες ενασχολήθηκαν με του ΜΥΘΟ ΤΟΥ ΕΡΥΣΙΧΘΟΝΟΣ.
«Η Γη παράγει αρκετά για να ικανοποιήσει τις ανάγκες όλων των ανθρώπων, αλλά όχι την πλεονεξία όλων των ανθρώπων».
Μαχάτμα Γκάντι
1
Ο μυθικός Ερυσίχθονας ο Θεσσαλός, ήταν εγγονός του Θεού Ποσειδώνα. O Ερυσίχθονας ήταν εγωιστής, ασεβής. Δεν είναι τυχαίο πως το όνομα του σημαίνει αυτός που σχίζει, που προκαλεί πληγή στη γη. Θέλοντας να χτίσει ένα μεγαλοπρεπές παλάτι, διέταξε τους υπηρέτες του να πάνε στο παρακείμενο ιερό άλσος, το οποίο είχαν αφιερώσει οι Πελασγοί στη θεά Δήμητρα, για να κόψουν τα δέντρα, ώστε να μπορέσει να χτίσει με αυτά το παλάτι του. Ανάμεσα στα δέντρα βρισκόταν και μία πανύψηλη ιερή βελανιδιά, η οποία ήταν αφιερωμένη στη Θεά Δήμητρα (Θεά της Γης), γύρω από την οποία χόρευαν οι Δρυάδες. Οι υπηρέτες του Ερυσίχθονα, έχοντας διαπιστώσει την αλόγιστη καταστροφή των δέντρων εξαιτίας της πλεονεξίας του, προσπάθησαν να τον μεταπείσουν για την άσκοπη κοπή τόσων δένδρων και κυρίως του εξέφρασαν τον φόβο τους για το ενδεχόμενο να ξεσπούσε επάνω τους η οργή της θεάς Δήμητρας.
Αυτός όμως άρπαξε ένα τσεκούρι και είπε: «Δεν με ενδιαφέρει αν το δέντρο αυτό το αγαπά η Θεά. Ακόμα και η ίδια να ήταν, θα την έριχνα κάτω αν στεκόταν στον δρόμο μου». Κάποιον δε που προσπάθησε να τον σταματήσει, τον σκότωσε φωνάζοντας : «Ορίστε η ανταμοιβή σου για τον οίκτο σου». Με την πρώτη όμως τσεκουριά που έδωσε, παρουσιάσθηκε ενώπιον του η ιέρεια της Δήμητρας, Νικίππη, που δεν ήταν παρά η ίδια η θεά μεταμορφωμένη. Η ιέρεια προσπάθησε να τον σταματήσει, αλλά ο Ερυσίχθονας την απείλησε με την αξίνα του. Η Θεά τότε εμφανίσθηκε με όλη της τη θεϊκή μεγαλοπρέπεια.
Στα επόμενα χτυπήματα του τσεκουριού η βελανιδιά, δέντρο πελώριο με κορμό δεκαπέντε οργιές χοντρό, αναστέναξε κι από την πληγή έτρεξε αίμα, και η νύμφη που ζούσε μέσα του, πεθαίνοντας μαζί του, προέβλεψε την τιμωρία του ιερόσυλου Ερυσίχθονα. Οι δούλοι στη θέα της Θεάς Δήμητρας έφυγαν πανικόβλητοι, ικετεύοντας για οίκτο. Η Δήμητρα πράγματι τους λυπήθηκε και τους άφησε να φύγουν δίχως να τους βλάψει, ενώ τον ασεβή Ερυσίχθονα τον περίμενε πολύ σκληρή τιμωρία, λίγο αργότερα.
Η θεά Δήμητρα ζήτησε από την Πείνα που κατοικούσε στη Σκυθία μαζί με τον τρόμο και το κρύο, να επισκεφτεί και να κυριεύσει τον Ερυσίχθονα. Της ζήτησε να μην μπορεί να ανακουφίσει την πείνα του ο Ερυσίχθονας με τα πλούσια δώρα που η Γη παρέχει στον άνθρωπο. Η πείνα υπάκουσε τις εντολές της Δήμητρας και το βράδυ που ο Ερυσίχθονας κοιμόταν τον επισκέφτηκε.
Από εκείνη τη στιγμή ο Ερυσίχθονας άρχισε να τρώει ό,τι έβρισκε μπροστά του. Αφού έφαγε ό,τι φαγώσιμο βρισκόταν στο σπίτι του, άρχισε να γυρίζει στους δρόμους και να αρπάζει τις προσφορές από τους βωμούς. Κανείς δεν μπορούσε πλέον να τον βοηθήσει, ούτε οι γονείς του, ούτε ο παππούς του ο Ποσειδώνας, λόγω της ύβρεως απέναντι σε άλλο Θεό. Στο μεταξύ, ο Ερυσίχθονας βασανιζόταν όλο και περισσότερο από την πείνα. Η κόρη του Μήστρα, που είχε την ικανότητα από τον Ποσειδώνα να μεταμορφώνεται, μεταμορφωνόταν συνέχεια σε διαφορετικές σκλάβες προς πώληση, ώστε να κερδίζει χρήματα για να «σώσει» με αυτά, αγοράζοντας τρόφιμα για τον πατέρα της.
2
Μέσα από αυτόν τον αρχαίο μύθο επιβεβαιώνεται η δυστυχία και ο θάνατος που επέρχεται στους ανθρώπους από την υπερβολική χρήση του “Εγώ”.  Αδιαφορώντας για όλους και για όλα και προσπαθώντας να ικανοποιήσουμε τον εγωισμό και τα θέλω μας, μόνο στην απόλυτη καταστροφή μπορούμε να οδηγηθούμε.
Και στη συνέχεια με τη ΓΑΙΑ, τη μητέρα ΟΛΩΝ!
Η γη ήταν η πρωταρχική θεότητα. Οι πρωτόγονοι αντιλαμβάνονταν τη γη ως το τεράστιο ον που γεννάει ασταμάτητα χωρίς εξάντληση. Στην επιφάνεια της γης έβλεπαν τα φυτά και τα ζώα να γεννιούνται αδιάκοπα, να πληθαίνουν και να ξαναγυρίζουν πάλι πίσω στο έδαφος. Θεωρούσαν έτσι και τον εαυτό τους παιδί της γης. Της έδωσαν λοιπόν θεϊκή υπόσταση. Η γη ήταν το μέρος όπου γεννιόταν και πέθαινε η ζωή.
Οι αρχαίοι Έλληνες θεοποίησαν τη γη και της έδωσαν τρία ονόματα. Το πρωταρχικό όνομα της ήταν Γαία. Αργότερα την ονόμασαν Ρέα, που ταυτίζονταν με την Φρυγική Κυβέλη. Το πιο συνηθισμένο όνομα της βέβαια ήταν Δήμητρα.
Η Γαία στη μυθολογία
Θ
Στη Θεογονία του Ησίοδου, η Γαία προϋπήρχε με τον Έρωτα και το Χάος στη δημιουργία του Κόσμου. Γέννησε τον Ουρανό, τα Όρη και τον Πόντο. Έσμιξε με τον Ουρανό και γέννησε τους Τιτάνες. Ο Ουρανός ήταν ο πατέρας, που γονιμοποιεί και η Γαία ήταν η μητέρα που γεννά τα παιδιά της (Θεογονία στίχοι 116-130).
Οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν ότι η Γαία ήταν μητέρα του ίδιου του ανθρώπου. Οι κάτοικοι της Αττικής και της Αρκαδίας ισχυρίζονταν πως ήταν αυτόχθονες, δηλαδή είχαν γεννηθεί από το έδαφος. Στους θρύλους της Αττικής, ο άνθρωπος αυτός ήταν ο Εριχθόνιος. Γεννήθηκε από το σπέρμα του Ηφαίστου που έπεσε στη γη, ύστερα από την ανεπιτυχή προσπάθεια του να σμίξει ερωτικά με την Αθηνά. Σε διάφορες καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις βλέπουμε τη Γαία με μορφή γυναίκας να βγαίνει από το έδαφος και να δίνει με σηκωμένα τα χέρια της στην Αθηνά τον Εριχθόνιο και τον Ήφαιστο να παρακολουθεί τη σκηνή. Στην Αττική λατρεύονταν με το επίθετο Κουροτρόφος, δηλαδή αυτή που προστατεύει τα παιδιά στη γέννηση και την ανατροφή τους.
Λατρεία της θεάς Γαίας
Σε όλες τις θρησκείες, μυθολογίες και φιλοσοφίες η θεά Γη λατρευόταν, κάτω από πληθώρα ονομασιών τόσο στην Ανατολή όσο και στη Δύση. Όχι όμως στις 3 Αβρααμικές θρησκείες – Ιουδαϊσμό, Χριστιανισμό, Μωαμεθανισμό. Ακόμα και σήμερα σε όλες τις ανατολικές ή παγανιστικές θρησκείες η Γη λατρεύεται ως Μητέρα θεότητα.
Στην Ελλάδα ήταν η Γαία που γέννησε Τιτάνες και θεούς, η Δήμητρα, η Κυβέλη, η Περσεφόνη από μια άποψη.
Η
Στην Αίγυπτο ήταν ο θεός Geb (=Γη) και η Ουράνια Nut που γέννησαν τις άλλες θεότητες.
Ζ
Στην Ινδία ήταν ο ουράνιος Dyaus (= Ζευς, Δίας) και η Γαία Pṛthivī, γονείς των άλλων θεών και πνευμάτων.
Ε
Στην Κίνα ο Yang Ουρανός και η Yin Γαία που μαζί με το αρχέγονο Ένα δημιουργούν τα μύρια όντα.
Δ
Στη Μεσοποταμία ήταν η Ki και η Ninhursag (η Κυρία των βουνών, όπως στη φωτογραφία).
Γ
Στη Σλαβική παράδοση λεγόταν Mat Zemlya.
Β
Όμοια ονομασία είχε και στις Βαλτικές χώρες (Λιθουανία κλπ.), Žemyna.
Α
ΚΑΙ ΝΑ! ΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ ΤΩΝ ΔΙΚΩΝ ΜΑΣ ΜΑΘΗΤΩΝ!!!
Nature 1
20241213 075558
Έπειτα, οι μαθητές/τριες ασχολήθηκαν με το μαγικό κόσμο των εντόμων…
Αφού παρακολούθησαν εκπαιδευτικά βίντεο για τα σκουλήκια, τους γεωσκώληκες και τα μυρμήγκια, τοποθέτησαν το δικό τους ξενοδοχείο εντόμων στην αυλή μας… περιμένοντας να το “επισκεφθούν” τα έντομα της περιοχής!!!
IMG ad8d1f800bacf5d8fcba8888ff2c7365 V 1
Και φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει η δραματοποίηση από το project μας…
Τα παιδιά με την άψογη προετοιμασία τους από την κα Καραγιάννη μιμήθηκαν τη ζωή των μυρμηγκιών!!!
Ντύθηκαν στα μαύρα, πήραν στα χέρια την “τροφή” τους και την τοποθέτησαν στη “φωλιά” τους…!!!
IMG ee16e5569dbfd80823741b4f51ae60a4 VIMG edae4a20ed0ac536e4f2b91cab9ac050 V 1IMG e4219b3faabf1a7433a7225a1334d1cf VIMG c3a4d4f16bca1c2bd984cae313ea6d92 V 1IMG b9e4003bcd8d3a380f3be46ca547c856 V 1IMG 28e370dd29b5fe8f57db59955623fc02 VIMG 02f85ca798ef357d59416488d6ea74cc V 1
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΜΕΛΙΣΣΕΣ
Είδαμε τη ζωή στην κυψέλη. Η βασίλισσα μητέρα όλων των μελισσών γεννάει τα αυγά στα κελιά.
IMG a9bb9e5c8e92310119c4b1d7298c9fca V
Τα αυγά στην αρχή έχουν μέγεθος ρυζιού περίπου.
IMG 0545cfbea3b0d63df66ef298591e7b35 V
Στη συνέχεια τα αυγά σκάνε και βγαίνουν μικρά σκουληκι, οι λαρβες, οι οποίες τρώνε μέλι και μεγαλώνουν γρήγορα (χρησιμοποιήθηκε φασόλι ως προσομοίωση λάρβας).
IMG 02d32603ebdd46df121ef08537c89b17 V
Κατόπιν, όταν μεγαλώσουν οι λάρβες κλείνουν από πάνω το κελί τους και μερικές μέρες αργότερα γίνονται ενήλικα έντομα, σκίζουν το κάλυμμα και βγαίνουν. Για κάλυμμα κελιού χρησιμοποιήθηκε βαμβάκι ντε μακιγιάζ.
IMG aaddae5e090edb12c4d7667ade48e858 V
Γύρη αποθηκευμένη σε κελιά. Υπάρχουν πολλά χρώματα γύρης: κίτρινο, μοβ, σομόν, έως και μαύρο. Εξαρτάται από το είδος του λουλουδιού.
IMG 46ae0c5f27035e00751f00f96f1457dc V IMG 734a6c542d3387c4f588998bb152bfbf V
Μέλι αποθηκευμένο σε κελιά.
IMG 4d9ebf564f075756c8cfc44d9e84a4ad V
Ei
Κηφήνας: ζεσταίνει τα κελιά με τα αυγά και τις λάρβες. Τρώει πολύ όμως…. και δεν έχει κεντρί.
IMG 3414b47e4cca39da7091a927ba5a5c44 V
Εργάτρια επί το έργον.
IMG a78f021e2a54fac3181f68d248a14a33 V
Η κυψέλη
IMG e7966c6b4148260ba86f63309306a7de V
Χρησιμοποιήθηκαν ρολά από χαρτί που κολλήθηκαν πάνω σε χαρτόνι.
Επικονίαση.
IMG 4e8f92d86cd0bf779102d16f26ec1ed0 V IMG 7a17e48592a1676de5b7c52deb3d54e2 V IMG 344a92eab2769adf3a9185b87b510fc1 V IMG 8186e11204885e1644d4c53ede4f917e V IMG 89554c20739cca595928a7ab7ced738d V IMG cdb9605beb0d6ca5307f14243b60b106 V IMG dc8bc1524894ac78c8172ed2c9703b74 V
Και το τελικό αποτέλεσμα:
IMG 9bace01a309a0a561faa32bd8e195e83 V
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Η κα Καραγιάννη με τα παιδιά, στα πλαίσια του θέματος της εξοικονόμησης ενέργειας, είδαν βίντεο με τη λειτουργία του ανεμόμυλου, του νερόμυλου, των ανεμόμυλων στο οροπέδιο Λασιθίου ( με τους οποίους αντλούν νερό για πότισμα) και τη λειτουργία της ανεμογεννήτριας.

thumbnail 23

Στο τέλος έφτιαξαν διάφορους ανεμόμυλους.

Ανεμόμυλοι με απλό χαρτόνι στερεωμένοι πάνω σε μολύβια.

thumbnail 1 3

Με χαρτόνι από τα χαρτοκουτα από τα ψωμάκια και κουπάκια ( θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ποτήρια μιας χρήσης και πιάτο μιας χρήσης ή και το δισκάκι της τούρτας).

thumbnail 4 3

Επίσης ανεμόμυλος με κουταλάκια μιας χρήσης και ροδέλα από χαρτόνι.

thumbnail 3 4

Τα υλικά που περισσεύουν από ένα παιδικό πάρτι μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν.

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΑ ΣΤΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΓΗΣ
Συζητήσαμε για τον σχηματισμό της γης και τα στρώματα που την αποτελούν.
Μιλήσαμε για την Ισλανδία που βρίσκεται στα όρια των λιθοσφαιρικών πλακών και εκμεταλλεύεται τις θερμές πηγές τόσο αποτελεσματικά ώστε να μην καίει σχεδόν καθόλου ορυκτά καύσιμα.
Σχηματίσαμε με πλαστελίνη μικρογραφίες της γης.
thumbnail 2 4
LAYERS OF THE EARTH
Στο τέλος κάναμε δύο ομαδικά κολάζ σχετικά με την γεωθερμία.
thumbnail 6 3thumbnail 24
ΟΙ ΑΝΕΜΟΙ

💨 Ταξίδι στον κόσμο των ανέμων! 🌬️

Στην τάξη μας φυσούσαν δυνατοί άνεμοι… αλλά όχι από καταιγίδες! Μπήκαμε σε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσης για τους ανέμους και ανακαλύψαμε τα μυστικά τους.

📽️ Ξεκινήσαμε με ένα βίντεο για την περιπέτεια του πολυμήχανου Οδυσσέα στο νησί του Αιόλου, όπου οι άνεμοι φυλάχτηκαν σε έναν ασκό – και μάθαμε τι συνέβη όταν ο ασκός άνοιξε!

🌎 Πώς δημιουργούνται οι άνεμοι; Το εξηγήσαμε μέσα από εικόνες, πειράματα και σχετικά βίντεο, κάνοντας τη θεωρία… αεράκι!

🌬️ Ποιοι είναι οι άνεμοι της Ελλάδας; Μάθαμε τα ονόματά τους, από τον Ζέφυρο έως τον Βοριά, και μιλήσαμε για τα δροσερά μελτέμια που μας χαρίζουν ανάσες το καλοκαίρι. Δεν ξεχάσαμε όμως τον Βαρδάρη, τον δικό μας τοπικό άνεμο, που φυσά δυνατά και μας ταξιδεύει στην ιστορία της περιοχής μας!

🛠️ Γινόμαστε μικροί κατασκευαστές! Με χαρτόνια, καλαμάκια, μολύβια και λίγη φαντασία, φτιάξαμε τους δικούς μας ανεμοδείκτες! Μετρήσαμε την κατεύθυνση του ανέμου και νιώσαμε σαν μικροί μετεωρολόγοι.

💨 Το μάθημα ήταν μια πραγματική… ανεμοθύελλα γνώσεων και δημιουργίας! 🌪️

AIR

ΗΛΙΑΚΑ ΡΟΛΟΓΙΑ

📜 Ταξίδι στον Χρόνο με ένα Ηλιακό Ρολόι! ☀️⏳

Τι σχέση έχει ο ήλιος με την ώρα; Πώς μπορούμε να “διαβάσουμε” τον χρόνο χωρίς ρολόι χειρός ή κινητό; Οι μαθητές της ΣΤ’ τάξης έβαλαν τα καπέλα της εξερεύνησης και έκαναν ένα άλμα στον χρόνο – όχι με μηχανές του μέλλοντος, αλλά με ένα εργαλείο τόσο παλιό όσο και ο ίδιος ο πολιτισμός: το ηλιακό ρολόι!

Με χαρτόνια, χάρακες, κόλλα και φυσικά… μια δόση επιστημονικής περιέργειας, τα παιδιά κατασκεύασαν τα δικά τους ηλιακά ρολόγια. Και επειδή η γνώση γίνεται καλύτερα πράξη, κατεβήκαμε στην αυλή, όπου – με τη βοήθεια μιας ηλεκτρονικής πυξίδας – τοποθετήσαμε ένα από τα ρολόγια μας προς τον Νότο.

Τι συνέβη μετά; ✨ Η σκιά του γνώμονα αποκαλύφθηκε σαν μυστικό μήνυμα από τον ήλιο! Έδειξε περίπου 9:30 με 10, και έτσι μάθαμε για την απόκλιση της ηλιακής ώρας από την επίσημη ώρα των ρολογιών μας. Κάποιοι μαθητές αναρωτήθηκαν αν οι αρχαίοι έκαναν τέτοιες διορθώσεις ή αν η Γη τους μπέρδευε με την κλίση της!

🚀 Το μάθημα δεν ήταν μόνο ένα εργαστήριο φυσικής αλλά ένα ταξίδι πίσω στον χρόνο – από τους αρχαίους Αιγύπτιους και Έλληνες μέχρι τη σύγχρονη αστρονομία.

Και ποιος ξέρει; Ίσως κάποιος από τους μικρούς μας επιστήμονες να φτιάξει μια μέρα το πιο ακριβές ηλιακό ρολόι του κόσμου! 🌞🔭

IMG 83ddc305d6127a49957aa62c1907ab2d V IMG dff2e6fcc35e3455fd8cd5ee14bbc9a4 V IMG eb175f0f3819914435e454b1a6eaf198 V IMG f26008dcab56ccbe55df3e89492551c8 V

☁️ Ταξίδι στα σύννεφα!

🌤️ Μαθαίνουμε τα είδη των νεφών με δημιουργικό τρόπο

Σήμερα, η τάξη μας έγινε ένας… ουρανός γεμάτος σύννεφα!
Μέσα από μια διασκεδαστική και διαδραστική δραστηριότητα, οι μικροί μας μετεωρολόγοι ταξίδεψαν στον ουρανό και γνώρισαν από κοντά τα τρία βασικά είδη νεφών:
Cumulus (Σωρείτες), Cirrus (Θύσσανοι), Stratus (Στρωματοειδή).

🔍 Τι κάναμε;

📸 Παρακολουθήσαμε παρουσίαση με φωτογραφίες από πραγματικά σύννεφα – με σχήματα παράξενα, παιχνιδιάρικα, ακόμα και… μαγικά! Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν βλέποντας σύννεφα που μοιάζουν με ζώα, αντικείμενα και παραμυθένιες φιγούρες!

💬 Συζητήσαμε:

  • Πώς δημιουργούνται τα σύννεφα;

  • Τι σημαίνει το κάθε είδος;

  • Πού βρίσκονται στον ουρανό και τι μας λένε για τον καιρό;

🎨 Και φυσικά… δημιουργήσαμε! Σε τρεις ομάδες, η κάθε μία ανέλαβε να αποτυπώσει ένα διαφορετικό είδος νεφών:

  1. ΣΩΡΕΙΤΕΣ (Cumulus) – αφράτα, λευκά σύννεφα, σαν μπαμπάκι!

  2. ΘΥΣΣΑΝΟΙ (Cirrus) – λεπτά, φτερωτά σύννεφα ψηλά στον ουρανό.

  3. ΣΤΡΩΜΑΤΟΕΙΔΗ (Stratus) – γκρίζα, οριζόντια σύννεφα που μοιάζουν με ομίχλη.

Με βαμβάκι, χαρτί, μπογιές και άφθονη φαντασία, οι ομάδες μας δημιούργησαν εντυπωσιακές αφίσες που στολίζουν πλέον την τάξη μας!

🌈 Τι μάθαμε;

☁️ Ξεχωρίσαμε τα είδη των νεφών με βάση το σχήμα, το ύψος και το χρώμα τους
👀 Παρατηρήσαμε τον ουρανό με διαφορετικό μάτι
🖐️ Δημιουργήσαμε με τα χέρια μας, δουλεύοντας ομαδικά
🎈 Αφήσαμε τη φαντασία μας ελεύθερη και συνδέσαμε επιστήμη και τέχνη

CLOUDS

💧🎶 Ο κύκλος του νερού… τραγουδιστά!

🌦️ Δημιουργική Δράση STEM & Τέχνης

Πώς ταξιδεύει μια σταγόνα νερού;
Από τη θάλασσα στα σύννεφα, από τα σύννεφα στη βροχή και ξανά απ’ την αρχή!

Οι μικροί μας επιστήμονες και καλλιτέχνες έμαθαν τον κύκλο του νερού με τον πιο μοναδικό τρόπο: δημιουργώντας το δικό τους τραγούδι και μετατρέποντάς το σε ένα διασκεδαστικό εκπαιδευτικό βίντεο!

Μιλήσαμε για τον κύκλο του νερού:
💦 Εξάτμιση – Συμπύκνωση – Κατακρήμνιση – Συλλογή
Με εικόνες, απλά παραδείγματα και ζωγραφιές, τα παιδιά κατανόησαν τη φυσική πορεία του νερού στη φύση.

Το τραγουδήσαμε, το χορογραφήσαμε και το βιντεοσκοπήσαμε για να μας απολαύσετε…

🎯 Τι μάθαμε μέσα από αυτή τη δράση;

🌍 Κατανοήσαμε βαθιά και με απλό τρόπο πώς λειτουργεί ο κύκλος του νερού
🎶 Εκφραστήκαμε μουσικά, ρυθμικά και δημιουργήσαμε από το μηδέν
🎥 Είδαμε πώς ένα εκπαιδευτικό μήνυμα μπορεί να μετατραπεί σε οπτικοακουστική εμπειρία
🤝 Συνεργαστήκαμε, γελάσαμε και μάθαμε μέσα από τη χαρά της δημιουργίας

https://youtu.be/Oveh4y_R5Z4?si=1udDG4Sf4XgRIu23

 💧 We learn our water footprint

🌱 Εκπαιδευτική Δράση Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης

Πόσο νερό “κρύβεται” πίσω από ένα μπλουζάκι; Πόσο χρησιμοποιούμε χωρίς να το ξέρουμε;
Οι μαθητές μας μπήκαν σε έναν φανταστικό ρόλο: μικροί ερευνητές του νερού! Μέσα από τη δράση “We learn our water footprint”, έμαθαν τι είναι το υδατικό αποτύπωμα και πώς οι καθημερινές μας επιλογές επηρεάζουν τον πλανήτη.

🔍 Τι είναι το υδατικό αποτύπωμα;

Είναι το σύνολο του νερού που χρησιμοποιείται για να παραχθεί ένα προϊόν – από την αρχική πρώτη ύλη, μέχρι να φτάσει στα χέρια μας. Νερό για την καλλιέργεια, την παραγωγή, τη μεταφορά… Ένα ρούχο, ένα ποτήρι γάλα ή ακόμα κι ένα μήλο “κουβαλούν” νερό!

🧠 Τι κάναμε στην τάξη;

Με βιωματικό και παιγνιώδη τρόπο:

  • 📊 Υπολογίσαμε το προσωπικό μας υδατικό αποτύπωμα με διασκεδαστικά κουίζ.

  • 🖼️ Δημιουργήσαμε αφίσες με καθημερινά αντικείμενα και το “κρυφό” νερό πίσω από αυτά.

  • 💦 Ανακαλύψαμε τρόπους εξοικονόμησης νερού στο σπίτι και στο σχολείο.

  • 🌍 Μάθαμε πώς οι επιλογές μας επηρεάζουν το περιβάλλον παγκοσμίως.

  • 🤝 Συζητήσαμε σε ομάδες, ανταλλάξαμε ιδέες και ενημερώσαμε τους συμμαθητές μας.

🧪 Δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν:

🔹 Πείραμα: Πόσο νερό καταναλώνουμε όταν αφήνουμε τη βρύση ανοιχτή;
🔹 Συμβολική αναπαράσταση: Πόσα λίτρα νερού απαιτούνται για ένα μπέργκερ, ένα μπλουζάκι, ένα ποτήρι χυμό.
🔹 Δημιουργία αφίσας: “Save Water – Every Drop Counts!”
🔹 Δράση αφύπνισης: Φτιάχνουμε τη δική μας λίστα με “έξυπνες” συνήθειες για να σώσουμε νερό!

🌎 Γιατί έχει σημασία;

Γιατί κάθε σταγόνα μετράει!
Γιατί το νερό δεν είναι δεδομένο για όλους.
Γιατί μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο… ξεκινώντας από το σχολείο και το σπίτι μας.

WATER FOOTPRINT

3Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΡΙΑΝΔΡΙΑΣ