Oλοκληρώσαμε με επιτυχία το πρόγραμμα Steam 4 Equality. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τα πειράματα, απέκτησαν γνώσεις χρησιμοποιώντας εξειδικευμένο εκπαιδευτικό υλικό.
Η εκπαίδευση STEM (Science Technology Engineering Mathematics) είναι
μια παιδαγωγική μέθοδος, που βασίζεται στην ιδέα της εκπαίδευσης των
μαθητών και των μαθητριών στους τομείς της επιστήμης, τεχνολογίας,
μηχανολογίας και μαθηματικών, με κεντρικούς άξονες τη διεπιστημονική
προσέγγιση και τη βιωματική μάθηση.
Οι προτεινόμενες δραστηριότητες STEM εκπαίδευσης στην νηπιακή ηλικία είναι οι εξής:
1. Ας μάθουμε προγραμματισμό
2. Ας εξερευνήσουμε τον κόσμο γύρω μας
3. Ταξιδεύοντας στο Ηλιακό Σύστημα
4. Ας γίνουμε μηχανικοί
5. Χαρά και Μαθηματικά
6. Ας μιλήσουμε για επαγγέλματα.
Ας μάθουμε προγραμματισμό!
Οι μαθητές και οι μαθήτριες κάνουν τα πρώτα τους βήματα
στον προγραμματισμό και ρομποτική. Σκοπός είναι να αποκτηθούν
οι βασικές γνώσεις προγραμματισμού.
Διδακτικοί στόχοι:
• Εκμάθηση του προγραμματιστικού τρόπου σκέψης
• Ενδυνάμωση των μαθητών/τριών ως προς την κατεύθυνση του προγραμματισμού
μέσω της βιωματικής δραστηριότητας
• Εξοικείωση με τη λογική του δοκιμής και του λάθους (trial and error)
• Ανάπτυξη επαγωγικού τρόπου σκέψης μέσω των σειρών εντολών
• Εξοικείωση με την πρώιμη μορφή προγραμματισμού με πλακίδια
Το μέσο για να αποκτηθούν αυτές οι γνώσεις είναι η δωρεάν πλατφόρμα
προγραμματισμού Run Marco All Can Code, η οποία βρίσκεται στον παρακάτω
σύνδεσμο https://runmarco.allcancode.
Μαθαίνω την λογική του προγραμματισμού χωρίς υπολογιστή!
Βήματα υλοποίησης:
Στην δραστηριότητα αυτή, οι μαθητές και οι μαθήτριες εξοικειώνονται με την έννοια του προγραμματισμού χωρίς υπολογιστή, μία μέθοδος που είναι γνωστή με την αγγλική ονομασία offline coding. Υλοποιώντας την δραστηριότητα του offline coding, οι μαθητές/τριες μαθαίνουν με παρόμοιο τρόπο όπως και στην προηγούμενη εφαρμογή, την συλλογιστική πορεία διαφορετικών“εντολών” οι οποίες μας δίνουν τη λύση στο εκάστοτε πρόβλημα που επιλύουμε.
Για να χρησιμοποιήσουμε τον προγραμματισμό χωρίς υπολογιστή μοιράζουμε ένα πλέγμα με
κουτάκια (εκτυπωμένο σε χαρτί Α4) στους μαθητές και τις μαθήτριες με μία δοκιμασία της επιλογής μας. Παράλληλα, μοιράζουμε κομμένα βελάκια κατεύθυνσης τα οποία δείχνουν την πορεία που χρειάζεται να εκτελέσει ο ήρωας της εκάστοτε δοκιμασίας, για να φτάσει στον προορισμό του. Ορίζουμε ένα σημείο εκκίνησης και ένα σημείο τερματισμού, ώστε τα παιδιά τοποθετώντας τα σωστά βελάκια μπορούν να χαράξουν την σωστή πορεία.
Στη συνέχεια μπορούμε να βρούμε 3 δοκιμασίες με διαφορετικά αφηγήματα, αλλά ίδιο σκοπό. Στο πρώτο αφήγημα θέλει το σκυλάκι να φτάσει στο φαγητό του αποφεύγοντας τα εμπόδια, στο δεύτερο το κοριτσάκι θέλει να πετάξει τα σκουπίδια της και ψάχνει το κάδο ανακύκλωσης αποφεύγοντας τα κουτάκια στο δρόμο της, και τέλος η μέλισσα θέλει να φτάσει στο λουλούδι αποφεύγοντας τις πέτρες! Μπορούμε να κόψουμε όσες φορές θέλουμε τα βελάκια πορείας και να τα μοιράσουμε στους μαθητές και τις μαθήτριες, καθώς και να τοποθετήσουμε το σημείο εκκίνησης και τέλους αλλά και τα εμπόδια, σε όποιο κομμάτι του πλέγματος επιθυμούμε, αλλάζοντας τη δυσκολία της διαδρομής.
Με τον ίδιο τρόπο κάνουμε διαδρομές από τους πλανήτες στο ηλιακό σύστημα.
ΑΣ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΓΥΡΩ ΜΑΣ!
Περιγραφή ενότητας:
Στην ενότητα αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες ανακαλύπτουν τον κόσμο γύρω
τους με πολλούς δυνατούς βιωματικούς τρόπους. Σκοπός σε αυτήν την ενότητα
είναι η ενίσχυση της παρατηρητικότητας τους και η ικανοποίηση της έμφυτης
περιέργειάς τους! Έτσι μέσα από διαφορετικές εφαρμογές οι μαθητές και οι μαθήτριες
εξοικειώνονται με έννοιες όπως το μικροσκόπιο, ο μαγνήτης και η πυκνότητα.
Απαραίτητα υλικά υλοποίησης δραστηριοτήτων: νερό , υγρό σαπούνι, γάλα , μπλέ οινόπνευμα, μέλι, ηλιέλαιο, χρώματα ζαχαροπλαστικής, δοκιμαστικός σωλήνας, μπατονέτες, πλαστικά ποτήρια και πιάτα , μικροσκόπιο, μαγνήτες, καθαριστές πίπας, ρύζι ή άμμος, πίνακας τάξης.
Διδακτικοί στόχοι:
• Εκμάθηση διαφορετικών ιδιοτήτων στα υλικά γύρω τους
• Εξοικείωση με την μικροσκοπική εικόνα των αντικειμένων
• Ενδυνάμωση των μαθητών/τριών ως προς την κατεύθυνση των φυσικών
επιστημών μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων
• Σύνθεση και δημιουργία χρωμάτων
• Εξοικείωση με την έννοια των πειραμάτων.
1.Ανακαλύπτοντας τον μικρόκοσμο.
Το μικροσκόπιο είναι όργανο το οποίο επιτρέπει την παρατήρηση αντικειμένων με πολύ μικρό μέγεθος.
Βήματα υλοποίησης:
1. Συνδέουμε το μικροσκόπιο με τον Η/Υ και τον προτζέκτορα, ούτως ώστε όλα τα παιδιά να
μπορούν να βλέπουν ταυτόχρονα.
2. Ζητάμε από τους μαθητές/τριες να διαλέξουν ένα μικρό αντικείμενο γύρω τους το οποίο θέλουν να δουν πώς είναι “κάτω” από τα “μάτια” του μικροσκοπίου.
3. Τα προβάλουμε με σειρά το ένα μετά το άλλο, στην τάξη.
Μερικά απλά παραδείγματα:
2. Μαγνητικό ψάρεμα
Τι είναι ένας μαγνήτης;
Μαγνήτης ονομάζεται στη φυσική, οποιοδήποτε υλικό ή σώμα, (συνήθως μεταλλικό), το οποίο έχει την δυνατότητα εκ κατασκευής του να αλληλεπιδρά με άλλα σώματα, έλκοντας τα. Μαγνήτες μπορεί να είναι είτε φυσικοί είτε τεχνητοί.
Τα σώματα όμως που έλκονται από τους μαγνήτες είναι μονάχα μεταλλικά. Έτσι για να μπορέσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες να εξοικειωθούν με τις μαγνητικές ιδιότητες και να ανακαλύψουν ποια αντικείμενα επηρεάζονται από το μαγνήτη ακολουθούμε τα παρακάτω βήματα.
Βήματα υλοποίησης
1. Γεμίζουμε ένα μεγάλο δοχείο με άμμο ή ρύζι.
2. Κρύβουμε μέσα στο δοχείο με την άμμο ή το ρύζι διάφορα αντικείμενα. Τα αντικείμενα αυτά χρειάζεται να είναι μεταλλικά αλλά και μη, ώστε να έλκονται και να μην έλκονται από ένα μαγνήτη αντίστοιχα. Μερικά παραδείγματα αντικειμένων είναι: μπάλα από χαρτί, κλειδί, πιρούνι, κουτάλι, μανταλάκι, συνδετήρας, σελοτέιπ, γόμα, μολύβι κ.λπ..
3. Ζητάμε από τους μαθητές και τις μαθήτριες να πάρουν με τη σειρά στα χέρια τους ένα μαγνήτη και να τον πλησιάσουν στο περιεχόμενο του δοχείου. Στη συνέχεια τους ζητάμε να αφαιρέσουν από το δοχείο, ένα αντικείμενο που εμφανίστηκε στην επιφάνεια.
4. Αφού οι μαθητές και οι μαθήτριες “ψαρέψουν” όλα τα αντικείμενα που μπορεί να τραβήξει ο μαγνήτης από το δοχείο, τους ζητάμε να ψάξουν με το χέρι τους το περιεχόμενο του δοχείου και να διαπιστώσουν πως υπάρχουν κι άλλα αντικείμενα κρυμμένα που δεν βγήκαν στην επιφάνεια όταν τα πλησίασε ο μαγνήτης.
5. Ζητάμε από τους μαθητές και τις μαθήτριες να διαπιστώσουν το κοινό υλικό (μέταλλο) που
διαθέτουν όλα τα αντικείμενα που ανέσυραν με τη βοήθεια του μαγνήτη. Το ίδιο υλικό,
απουσιάζει από εκείνα τα αντικείμενα που ανέσυραν με τα χέρια από το δοχείο.
6. Στη συνέχεια, θέτουμε το ερώτημα αν ο μαγνήτης χρειάστηκε να ακουμπήσει στα αντικείμενα που ήταν κρυμμένα, προκειμένου αυτά να βγουν στην επιφάνεια. Μήπως τελικά ο μαγνήτης λειτουργεί από απόσταση;
7. Τέλος, εξηγούμε στους μαθητές και τις μαθήτριες την έννοια του μαγνήτη.
Εφαρμογή 3η: Τι επιπλέει και τι βυθίζεται;
Στην δραστηριότητα αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες εξοικειώνονται με την έννοια της πυκνότητας. Εξηγείται ότι τα ρευστά αντικείμενα στην φύση, όπως τα υγρά και τα αέρια, μπορεί να είναι πυκνά ή αραιά. Έχοντας ολοκληρώσει την προηγούμενη δραστηριότητα της ενότητας με το μικροσκόπιο μπορούμε να ανατρέξουμε στα ευρήματα και τα συμπεράσματα που είχαν προκύψει και να θυμηθούμε πότε μία εικόνα έδειχνε πολλά στοιχεία (πυκνό) και πότε λίγα (αραιό). Όταν λοιπόν αναμιγνύουμε δυο υγρά με αρκετά διαφορετική πυκνότητα αυτά χωρίζονται μεταξύ τους. Τα υγρά με την πιο μεγάλη πυκνότητα βρίσκονται στο πάτο του δοχείου που τα τοποθετήσαμε, ενώ τα πιο αραιά υγρά αναδύονται στην επιφάνεια. Για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε περισσότερα για την έννοια της πυκνότητας, ακολουθούμε τα παρακάτω βήματα.
Βήματα υλοποίησης
1. Βάζουμε σε διάφανα πλαστικά ποτηράκια τα διάφορα υγρά,ξεχωριστά. Τα υγρά που χρησιμοποιούμε είναι το μέλι, το γάλα, το σαπούνι, το νερό, το ηλιέλαιο, το μπλε οινόπνευμα.
2. Αν θέλουμε μπορούμε να ρίξουμε λίγο χρώμα (τέμπερα ή ζαχαροπλαστικής) στο νερό (ή και σε όποιο άλλο υγρό επιθυμούμε) για να του δώσουμε χρώμα και να ξεχωρίζει στη συνέχεια.
3. Τοποθετούμε σε ένα μεγαλύτερο, είτε γυάλινο είτε πλαστικό,
δοκιμαστικό σωλήνα σιγά σιγά με την σειρά τα υγρά, όπως
αναφέρθηκαν στο βήμα 1.
4. Παρατηρούμε λοιπόν όπως στην παρακάτω εικόνα τις διαφορετικές
διαστρωματώσεις των υγρών που χρησιμοποιήσαμε. Συζητάμε
παράλληλα με τους μαθητές και τις μαθήτριες, ποια υγρά είναι πιο
πυκνά και ποια είναι πιο αραιά.
5. Αν θέλουμε μπορούμε να βυθίσουμε και διάφορα αντικείμενα μέσα σε
αυτό τον πύργο χρωμάτων και υγρών! Για παράδειγμα, μία μεταλλική
βίδα, ένα ντοματίνι, ένα παγάκι, ένα κομμάτι ξύλο και πολλά άλλα.
Επαναλαμβάνουμε την συζήτηση περί πυκνότητας και με τα νέα
αντικείμενα και βλέπουμε σε ποιο στρώμα υγρού επιπλέουν.
6. Προαιρετικά, μπορούμε να επεκτείνουμε την συζήτηση αυτή του
πειράματος και να τονίσουμε ότι ακριβώς το ίδιο φαινόμενο συμβαίνει
και με τα αέρια. Αυτό το φαινόμενο μπορούμε να το παρατηρήσουμε
στις υπέροχες εικόνες που μας δίνουν σύγχρονες διαστημικές
αποστολές για τον αέριο Πλανήτη Δία!
Εφαρμογή 4η : Τα ζωντανά χρώματα
Συνεχίζοντας το ταξίδι στον κόσμο γύρω μας οι μαθητές και οι μαθήτριες, έχουν ήδη ανακαλύψει πολλά πράγματα. Έχουν δει τον μικρόκοσμο με τα “μάτια” ενός μικροσκοπίου. Έχουν μάθει πότε κάποια αντικείμενα έλκονται από μαγνήτες και πότε όχι. Έχουν ανακαλύψει τα ρευστά και τα αέρια και έχουν εξερευνήσει τι σημαίνει πυκνότητα. Συνεχίζοντας το ταξίδι της ανακάλυψης του κόσμου
γύρω μας προαιρετικά μπορούμε να ακολουθήσουμε την παρούσα δραστηριότητα όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες ανακαλύπτουν τον κόσμο των χρωμάτων, με άλλο τρόπο, πέραν της ζωγραφικής!
Συνεπώς, σκοπός αυτής της δραστηριότητας είναι να εξοικειωθούν με την δημιουργία χρωμάτων.
Βήματα υλοποίησης
1. Τοποθετούμε σε ένα πιατάκι πλαστικό γάλα.
2. Στη συνέχεια ρίχνουμε 3-4 σταγόνες χρώματα ζαχαροπλαστικής σε 2-3 σημεία στο πιάτο με το γάλα.
3. Παίρνουμε ένα πλαστικό ποτηράκι και βάζουμε λίγη ποσότητα υγρού σαπουνιού (για τα πιάτα κατά προτίμηση)
4. Βουτάμε μία μπατονέτα στο ποτηράκι με το σαπούνι, μέχρι να ποτίσει η άκρη της.
5. Ακουμπάμε την μπατονέτα πάνω στα σημεία που βάλαμε τις σταγόνες με χρώμα ζαχαροπλαστικής. Κρατάμε την μπατονέτα σταθερή να ακουμπάει το πάτο του πιάτου.
6. Παρατηρούμε πώς ρέει το χρώμα μέσα στο γάλα με την βοήθεια του σαπουνιού. Εξηγούμε πως το σαπούνι αντιδρά με τα λιπαρά και τις πρωτεΐνες του γάλακτος και για αυτό το
λόγο το βλέπουμε να κινείται. Τα χρώματα τα χρειαζόμαστε για να μπορέσουμε να διακρίνουμε αυτή την αντίδραση όταν πραγματοποιείται
7. Επαναλαμβάνουμε την διαδικασία και στα άλλα διάφορα μέρη που βάλαμε χρώμα.
8. Παρατηρούμε τις αποχρώσεις που δημιουργούνται από τους διάφορους συνδυασμούς χρωμάτων.
Κάνουμε το πείραμα με το πιπέρι και το σαπούνι
Πρόκειται για μια παραλλαγή του πειράματος με το γάλα και τα χρώματα ζαχαροπλαστικής. Σε ένα πιάτο ρίχνουμε νερό και πασπαλίζουμε με μπόλικο πιπέρι( μικρόβια). Στη συνέχεια, λέμε στο παιδί να βάλει ένα δαχτυλάκι μέσα στο σαπούνι πιάτων και να βουτήξει το χέρι του στο νερό. Τότε βλέπουμε τα μικρόβια να “τρέχουν” μακριά!
3. Ταξιδεύοντας στο Ηλιακό Σύστημα
Περιγραφή ενότητας:
Στο πρώτο μέρος της παρούσας δραστηριότητας οι μαθητές και οι μαθήτριες
καλούνται να χωριστούν σε ομάδες, να συνεργαστούν και να φτιάξουν το δικό τους
βίντεο για το ηλιακό σύστημα, χρησιμοποιώντας την τεχνική δημιουργίας βίντεο, Stop
Motion. Στο δεύτερο μέρος, οι μαθητές και οι μαθήτριες μαθαίνουν τις διαφορετικές
φάσεις της Σελήνης….τρώγοντας μπισκότα! Στην τελευταία εφαρμογή,
οι μαθητές και οι μαθήτριες μαθαίνουν για τον διεθνή διαστημικό σταθμό και τους
αστροναύτες.
Διδακτικοί στόχοι
• Εκμάθηση απλών εννοιών αστρονομίας, όπως το ηλιακό σύστημα και οι φάσεις
της Σελήνης.
• Εκμάθηση της τεχνικής δημιουργίας βίντεο, Stop Motion.
• Ενδυνάμωση των μαθητών/τριών ως προς την κατεύθυνση της χρήσης νέων
τεχνολογιών.
• Απαραίτητα υλικά υλοποίησης δραστηριοτήτων:
• tablet (μία “έξυπνη” συσκευή ανά ομάδα μαθητών και μαθητριών)
• πλαστελίνη
• μπισκότα τύπου Oreo (γεμιστά)
• ξυλάκια από παγωτό
• χάρτινα (ή πλαστικά) πιάτα
• εικόνα με τις διαφορετικές φάσεις της Σελήνης
• εκτύπωση φύλλων εργασίας
• χαρτοταινία
• καλαμάκια (χοντρά και λεπτά)
Εφαρμογή 1: Το Ηλιακό μας σύστημα
Το Ηλιακό σύστημα
Το Ηλιακό μας σύστημα αποτελείται από ένα μεγάλο κίτρινο αστέρι, τον Ήλιο και 8 πλανήτες που περιφέρονται γύρω από αυτόν. Στην κοντινότερη απόσταση από τον Ήλιο, βρίσκεται ο Ερμής, ενώ στη σειρά των υπόλοιπων πλανητών μετά τον Ερμή είναι: Αφροδίτη, Γη, Άρης, Δίας, Κρόνος, Ουρανός, Ποσειδώνας. Οι πρώτοι 4 πλανήτες είναι όλοι πετρώδεις ενώ οι τελευταίοι 4 είναι αέριοι.Επίσης, μπορεί να ακούσουμε και τον Πλούτωνα σαν ένατο πλανήτη αλλά δεν θεωρείται παρόμοιος με τους προηγούμενους, λόγω του πολύ μικρού μεγέθους του! Σε αυτό το σημείο προτείνεται οι μαθητές και οι μαθήτριες να κάνουν εξάσκηση στην σωστή σειρά των πλανητών, ζωγραφίζοντας το Ηλιακό μας σύστημα.


Τι είναι το Stop Motion;
To Stop Motion είναι μία τεχνική δημιουργίας βίντεο, ευρέως διαδεδομένη στη βιομηχανία
παραγωγής animation. Πρωταγωνιστές στο βίντεο, μπορεί να είναι άνθρωποι αλλά ακόμη και αντικείμενα όπως μία κούκλα, ένα πλαστικό παπάκι ή ένα κέρμα. Στην τεχνική αυτή, ένα βίντεο δημιουργείται συνθέτοντας πολλές φωτογραφίες. Η σύνθεση των φωτογραφιών είναι απαραίτητο να γίνεται με σωστή σειρά, προκειμένου να προκύψει το επιθυμητό αποτέλεσμα στο βίντεο. Αν υποθέσουμε ότι θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα βίντεο, στο οποίο ένα αντικείμενο φαίνεται να κινείται με κάποιο συγκεκριμένο τρόπο, χρειάζεται να τραβήξουμε αρχικά μία φωτογραφία του αντικειμένου και στη συνέχεια να το μετακινούμε με κατάλληλο τρόπο πριν από κάθε επόμενη λήψη. Ανάλογα με το πόσο μετακινούμε ένα αντικείμενο μεταξύ των διαδοχικών λήψεων, η κίνησή του μπορεί να φαίνεται αργή, για μικρή μετακίνηση, ή γρήγορη, για μεγαλύτερη μετακίνηση. Για τη δημιουργία ενός βίντεο καλής ποιότητας με διάρκεια ενός λεπτού, χρειάζονται κατά μέσο όρο 12 φωτογραφίες, με ελάχιστο απαραίτητο αριθμό τις 6 φωτογραφίες.
Βήματα υλοποίησης:
Για την εκτέλεση της δραστηριότητας
1. Χωρίζουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες σε ομάδες των 3-4 ατόμων ανάλογα με τον συνολικό αριθμό των ατόμων στην τάξη και τον αριθμό των “έξυπνων” συσκευών που διαθέτουμε. Σε κάθε “έξυπνη” συσκευή χρειάζεται να έχουμε εγκαταστήσει την
δωρεάν εφαρμογή Pic Pac.
2. Σε κάθε ομάδα παρέχουμε μία “έξυπνη” συσκευή και πλαστελίνη.
3. Ζητάμε από τα μέλη των ομάδων να συνεργαστούν και να φτιάξουν με την πλαστελίνη τους 8 πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος και τον Ήλιο. Κάθε αντικείμενο χρειάζεται να έχει το χαρακτηριστικό του χρώμα και μέγεθος, όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα. Ο Ήλιος είναι μεγάλος και κίτρινος, ο Ερμής μικρότερος από όλους τους πλανήτες με γκρι χρώμα, η Αφροδίτη πορτοκαλί με παρόμοιο μέγεθος με τη Γη που είναι πράσινη με μπλε. Αντίστοιχα, ο Άρης είναι κόκκινος, ο Δίας πολύ μεγαλύτερος από τους υπόλοιπους πλανήτες με καφέ (και λευκό) χρώμα. Στη συνέχεια, ακολουθεί ο κίτρινος Κρόνος, ο γαλάζιος
Ουρανός και ο μπλε Ποσειδώνας.
4. Σε κάθε ομάδα, μοιράζουμε χαρτόνια στα οποία έχουμε σχεδιάσει 8 ομόκεντρους κύκλους, όπου κάθε κύκλος αντιστοιχεί στην τροχιά ενός πλανήτη.
5. Στη συνέχεια, καλούμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να ανοίξουν την εφαρμογή Pic Pac στη “έξυπνη” συσκευή που διαθέτουν και εξηγούμε
Για να δημιουργήσουμε το βίντεο μας θα χρειαστεί να ακολουθήσουμε τα παρακάτω βήματα:
1. Στο περιβάλλον της εφαρμογής Pic Pac, πατάμε το κουμπί “Take photos” για να τραβήξουμε τις δικές μας φωτογραφίες με τις οποίες στη συνέχεια συνθέτουμε το βίντεο.
2. Στο πάνω αριστερό μέρος της οθόνης, αλλάζουμε την επιλογή Auto σε Manual, για να
μπορούμε να τραβήξουμε τις φωτογραφίες στο δικό μας ρυθμό.
3. Τοποθετούμε τον Ήλιο, στο κέντρο των ομόκεντρων κύκλων και στη συνέχεια τους πλανήτες στους 8 ομόκεντρους κύκλους με σωστή σειρά για να τραβήξουμε την πρώτη μας
φωτογραφία, πατώντας το κουμπί με το σύμβολο της κάμερας στο κάτω μέρος της οθόνης.
4. Αφού τραβήξουμε την πρώτη μας φωτογραφία, χωρίς να κουνήσουμε τη συσκευή και τον Ήλιο, μετακινούμε λίγο όλους τους πλανήτες πάνω στις τροχιές τους, σύμφωνα με τον οδηγό που φαίνεται στην οθόνη της συσκευής μας. Τραβάμε λοιπόν τη δεύτερη φωτογραφία μας.
5. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία, ώστε να τραβήξουμε 12 τουλάχιστον φωτογραφίες.
Προσοχή! Για ένα καλό βίντεο χρειαζόμαστε, το σκηνικό, η κάμερα, το background και ο φωτισμός να είναι σταθερά Για το λόγο αυτό μεταξύ των διαδοχικών λήψεων, φροντίζουμε η συσκευή μας να είναι στερεωμένη και το φόντο να μην μεταβάλλεται εκτός αν είναι το ζητούμενο στο βίντεο που φτιάχνουμε.
6. Έχοντας συλλέξει τις απαραίτητες φωτογραφίες, πατάμε το κουμπί stop στο κάτω μέρος της οθόνης, για να σταματήσει η διαδικασία συλλογής φωτογραφιών και να περάσουμε στη
σύνθεση του βίντεο.
7. Στην επόμενη οθόνη, επιλέγουμε τις φωτογραφίες που θέλουμε να συμπεριληφθούν στο βίντεο, με σωστή σειρά. Αφού τελειώσουμε την επιλογή, πατάμε το βέλος στην πάνω δεξιά γωνία της οθόνης.
8. Στο παράθυρο διαλόγου που εμφανίζεται, μπορούμε να καθορίσουμε κάποιες ρυθμίσεις, όπως να προσθέσουμε έναν τίτλο στο βίντεο μας. Αφού ολοκληρώσουμε τις ρυθμίσεις,
επιλέγουμε το κουμπί “create video”
3. Τοποθετούμε τον Ήλιο, στο κέντρο των ομόκεντρων κύκλων
και στη συνέχεια τους πλανήτες στους 8 ομόκεντρους
κύκλους με σωστή σειρά για να τραβήξουμε την πρώτη μας
φωτογραφία, πατώντας το κουμπί με το σύμβολο της κάμερας
στο κάτω μέρος της οθόνης.
4. Αφού τραβήξουμε την πρώτη μας φωτογραφία, χωρίς να κουνήσουμε τη συσκευή και τον Ήλιο, μετακινούμε λίγο όλους τους πλανήτες πάνω στις τροχιές τους, σύμφωνα με τον οδηγό που φαίνεται στην οθόνη της συσκευής μας. Τραβάμε λοιπόν τη δεύτερη φωτογραφία μας.
5. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία, ώστε να τραβήξουμε 12 τουλάχιστον φωτογραφίες.
Προσοχή! Για ένα καλό βίντεο χρειαζόμαστε, το σκηνικό, η κάμερα, το background και ο φωτισμός να είναι σταθερά Για το λόγο αυτό μεταξύ των διαδοχικών λήψεων, φροντίζουμε η συσκευή μας να είναι στερεωμένη και το φόντο να μην μεταβάλλεται εκτός αν είναι το ζητούμενο στο βίντεο που φτιάχνουμε.
6. Έχοντας συλλέξει τις απαραίτητες φωτογραφίες, πατάμε το κουμπί stop στο κάτω μέρος της οθόνης, για να σταματήσει η διαδικασία συλλογής φωτογραφιών και να περάσουμε στη
σύνθεση του βίντεο.
7. Στην επόμενη οθόνη, επιλέγουμε τις φωτογραφίες που θέλουμε να συμπεριληφθούν στο βίντεο, με σωστή σειρά. Αφού τελειώσουμε την επιλογή, πατάμε το βέλος στην πάνω δεξιά γωνία της οθόνης.
8. Στο παράθυρο διαλόγου που εμφανίζεται, μπορούμε να
καθορίσουμε κάποιες ρυθμίσεις, όπως να προσθέσουμε έναν
τίτλο στο βίντεο μας. Αφού ολοκληρώσουμε τις ρυθμίσεις ,επιλέγουμε το κουμπί “create video”.

Εφαρμογή 2η: Οι διαφορετικές φάσεις της Σελήνης
Οι φάσεις της Σελήνης
Το φεγγάρι ή αλλιώς σε όλους γνωστό ως και Σελήνη, είναι ο πετρώδης δορυφόρος του πλανήτη μας. Το φεγγάρι κάνει ένα κύκλο γύρω από την Γη μας και κάθε βράδυ που το αντικρίζουμε στον ουρανό, φαίνεται να έχει διαφορετικό σχήμα. Άλλες φορές, το βλέπουμε σχεδόν όλο φωτισμένο, κάποιες άλλες μόνο ένα τμήμα του, ή ακόμη δεν το βλέπουμε καθόλου! Αυτές οι αλλαγές στο “σχήμα”, ή πιο σωστά το φωτισμένο μέρος του φεγγαριού, ονομάζονται “Φάσεις της Σελήνης”.
Το φεγγάρι δεν έχει το δικό του φως, όπως ο Ήλιος ή μία λάμπα. Φωτίζεται, αντανακλώντας το φως του Ήλιου, και για αυτό το βλέπουμε το φεγγάρι. Ταυτόχρονα, η Σελήνη κινείται γύρω από τη Γη μέσα σε 28 ημέρες (περίπου ένας ημερολογιακός μήνας). Καθώς η Σελήνη περιφέρεται γύρω από τη Γη, ο Ήλιος φωτίζει διαφορετικό τμήμα της. Έτσι, κάθε 28 ημέρες βλέπουμε να επαναλαμβάνεται το ίδιο σχήμα της Σελήνης στον ουρανό. Χαρακτηριστικά, όταν η Σελήνη βρίσκεται μεταξύ της Γης και του Ήλιου, δεν μπορούμε να δούμε το φως που ανακλάται από την επιφάνειά της και ονομάζουμε τη φάση αυτή Νέα Σελήνη. Αντίθετα, όταν η Σελήνη βρίσκεται πίσω από τη Γη, μπορούμε να δούμε όλο το φως που ανακλάται στην επιφάνειά της και τότε έχουμε Πανσέληνο.
Όταν φαίνεται η μισή Σελήνη φωτισμένη, οι φάσεις αυτές ονομάζονται πρώτο και τρίτο τέταρτο. Επίσης, όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα, όταν πλησιάζουμε προς την φάση της Πανσελήνου το φεγγάρι “γεμίζει”, εννοώντας ότι μεγαλύτερο μέρος του φωτίζεται κάθε βράδυ και για αυτό ονομάζεται αύξουσα φάση. Αντίθετα, όταν μετά από την φάση της Πανσελήνου προχωράμε προς την φάση της Νέας Σελήνης το φεγγάρι “αδειάζει”, δηλαδή μικρότερο μέρος του φωτίζεται και για αυτό ονομάζεται φθίνουσα φάση. Επιπλέον, όταν το φεγγάρι είναι λιγότερο από μισό φωτισμένο ονομάζουμε την φάση του σαν μηνίσκο, ενώ όταν είναι φωτισμένο παραπάνω από το μισό ονομάζεται αμφίκυρτος!
Βήματα υλοποίησης:
Για την εκτέλεση της δραστηριότητας
1. Χωρίζουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες σε ομάδες των 2-3 ατόμων ανάλογα με τον συνολικό αριθμό των ατόμων στην τάξη
2. Σε κάθε ομάδα δίνουμε ένα πιάτο με 8 μπισκότα, ένα ξυλάκι παγωτού και μία φωτοτυπία για να τοποθετηθούν οι φάσεις της Σελήνης, γύρω από τη Γη.
3. Ζητάμε από τα μέλη των ομάδων να αφαιρέσουν την μία πλευρά από τα 8 μπισκότα, ώστε να μείνει η άλλη πλευρά με την κρέμα. Την πλευρά του μπισκότου που αφαίρεσαν μπορούν να τη φάνε!
4. Κατόπιν, προβάλλουμε μία εικόνα που απεικονίζει τις διαφορετικές φάσεις της Σελήνης.
5. Στη συνέχεια, καλούμε τα μέλη των ομάδων να συνεργαστούν και με το ξυλάκι του παγωτού, να αφαιρέσουν κρέμα από τα μπισκότα, ώστε να πάρει το σχήμα που τους δείχνουμε στην εικόνα με τις φάσεις της Σελήνης.
6. Όταν η κρέμα στα μπισκότα έχει σχηματιστεί κατάλληλα, ζητάμε από τους μαθητές και τις
μαθήτριες να τοποθετήσουν σε σωστή σειρά τα μπισκότα, στη φωτοτυπία που τους έχουμε
δώσει. Στη φωτοτυπία υπάρχουν 8 σχεδιασμένοι κύκλοι που αποτελούν τις θέσεις που
χρειάζεται να τοποθετηθούν τα μπισκότα.
7. Τέλος, εξηγούμε στους μαθητές και τις μαθήτριες την έννοια των διαφορετικών φάσεων της Σελήνης. Για την καλύτερη εξήγηση, προτείνεται να χρησιμοποιηθεί μία μπάλα και ένας φακός. Με το φακό (Ήλιο), φωτίζουμε τη μπάλα (Σελήνη), από διαφορετικές πλευρές και δείχνουμε στους μαθητές και τις μαθήτριες τον διαφορετικό τρόπο με τον οποίο φτάνει το φως στα μάτια μας κάθε φορά.
Παρακάτω, απεικονίζεται ένα ολοκληρωμένο παράδειγμα από τη δραστηριότητα.
Οι φάσεις της Σελήνης με μπισκότα!
(Image credits: https://gosciencegirls.com/oreo-cookie-moon-phases/)
Πρόταση παιχνιδιού:
Χωρίζουμε τα παιδιά σε τριάδες, όπου το ένα παιδί έχει το ρόλο του Ήλιου, το
άλλο της Σελήνης και το τελευταίο της Γης. Κρατώντας σταθερό τον Ήλιο, το
παιδί – Γη θα πρέπει να περιφέρεται σε κύκλο γύρω από αυτόν και γύρω από τον
εαυτό του! Το παιδί- Σελήνη αντίστοιχα θα πρέπει να ακολουθεί την Γη κάνοντας
παράλληλα ένα κύκλο γύρω από αυτή! Με τις θέσεις τους στον χώρο κατανοούν
καλύτερα τις θέσεις της Σελήνης.
Ακόμα πιο στοχευμένο είναι το παιχνίδι αναπαράστασης αν το παιδί- Ήλιος,
κρατάει έναν φακό για να φαίνεται σε κάθε θέση των άλλων σωμάτων, ποιο μέρος φωτίζεται.
.


Οι εργασίες μας!
4. Ας γίνουμε μηχανικοί
Περιγραφή ενότητας:
Στην παρούσα ενότητα εισάγονται οι έννοιες του μηχανικού σχεδιαστικού τρόπου
σκέψης, όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να αντιμετωπίσουν ένα
πρόβλημα ή μία δοκιμασία. Ο τρόπος για να επιλυθούν αυτές οι δοκιμασίες βρίσκεται
στην δική τους εφευρετικότητα, η οποία ενδυναμώνεται με βιωματικό τρόπο.
Διδακτικοί στόχοι
• Ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής, όπως η επίλυση προβλήματος.
• Εξοικείωση με τον μηχανικό σχεδιαστικό τρόπο σκέψης.
• Ενίσχυση δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας.
• Εξοικείωση στις μηχανικές κατασκευές
Απαραίτητα υλικά υλοποίησης δραστηριοτήτων:
• Πλαστελίνη
• Τουβλάκια
• Ένα ελαφρύ κουκλάκι (λούτρινο ή από αφρώδες υλικό) για τη δοκιμή της
σταθερότητας του πύργου
• τραπουλόχαρτα
• ξυλάκια
• καθαριστές πίπας
Εφαρμογή 1η: Φυσάω φυσάω και δεν πέφτει το σπίτι μου!
Μηχανικός – σχεδιαστικός τρόπος σκέψης
Γνωστό σε όλα τα παιδιά ανά το κόσμο είναι το παραμύθι με τα τρία γουρουνάκια. Θυμίζουμε λοιπόν πως στο παραμύθι αυτό, τα τρία γουρουνάκια έπρεπε να χτίσουν το κάθε ένα το σπίτι του. Το πρόβλημα που έπρεπε να λύσουν τα γουρουνάκια στο παραμύθι, ήταν να φτιάξουν ένα γερό σπίτι, έτσι ώστε όταν έρθει ο κακός ο λύκος και φυσήξει δυνατά, αυτό να μην πέσει! Με αυτό το παράδειγμα και μέσα από ένα παραμύθι, οι μαθητές και οι μαθήτριες εισάγονται στο σχεδιαστικό τρόπο σκέψης, που αποτελεί τον θεμέλιο λίθο της μηχανικής. Ο σχεδιαστικός τρόπος σκέψης είναι ένας κύκλος σκέψεων και προτάσεων, που αν ιδανικά ακολουθηθούν ο ένας πίσω από τον άλλο μπορούν να δώσουν εκπληκτικά αποτελέσματα. Τα βήματα φαίνονται στην παρακάτω εικόνα, και σε αυτή την δραστηριότητα ακολουθούνται στο σύνολό τους. Ενθαρρύνεται πολύ σε αυτή την ενότητα η συζήτηση μεταξύ των εκπαιδευτικών και των μαθητών/τριών με σκοπό τον προβληματισμό τους αλλά και την σωστή καθοδήγηση σε αυτόν τον νέο τρόπο σκέψης για τα παιδιά, χωρίς βέβαια να αποκόπτεται η φαντασία τους και η εφευρετικότητα τους.
Βήματα υλοποίησης:
Για την εκτέλεση της δραστηριότητας
1. Διαβάζουμε το παραμύθι με τα τρία γουρουνάκια και εξερευνούμε τα μέρη του σχεδιαστικού κύκλου. Ξεκινάμε με τον ορισμό ενός προβλήματος. Για παράδειγμα στο παραμύθι μας το πρόβλημα είναι να φτιάξουμε ένα σπίτι που θα αντέχει στο ισχυρό φύσημα του κακού του λύκου.
2. Χωρίζουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες σε ομάδες των 4-5 ατόμων ανάλογα με τον συνολικό αριθμό των ατόμων της τάξης.
3. Στη συνέχεια χρειάζεται να συλλέξουμε πληροφορίες για το πώς μπορούμε να χτίσουμε
ένα γερό σπίτι. Συζητάμε με τους μαθητές και τις μαθήτριες και βλέπουμε τι έχει η τάξη μας.
Εντοπίζουμε υλικά όπως πλαστελίνη, ξυλάκια, καλαμάκια, καθαριστές πίπας,τραπουλόχαρτα και άλλα πολλά.
4. Καλούμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να διατυπώσουν ιδέες που θα κάνουν πολύ γερό το σπίτι που θα κατασκευάσουμε.
5. Ζητάμε από τις ομάδες να φτιάξουν τα σπίτια τους με τα διαθέσιμα υλικά έχοντας ακούσει όλες τις παραπάνω ιδέες. Επιπλέον, ενθαρρύνουμε το διάλογο μεταξύ των μελών κάθε ομάδας, την διατύπωση ποικίλων ιδεών και τη συνεργασία και εξηγούμε πως οι διαφορετικές οπτικές που υπάρχουν, μπορούν να βοηθήσουν στην εύρεση λύσεων.
6. Εξετάζουμε την λύση πηγαίνοντας πάνω από τα σπίτια και τα φυσάμε δυνατά σαν το κακό το λύκο για να εξετάσουμε την σταθερότητά τους.
7. Για τα σπιτάκια που έπεσαν κατά τη δοκιμή αναζητούμε μαζί με τους μαθητές και τις μαθήτριες τις αιτίες της πτώσης και πιθανές αλλαγές στην κατασκευή τους, ούτως ώστε να γίνουν πιο σταθερά. Βρίσκουμε δηλαδή πάλι από την αρχή ποιο ήταν το πρόβλημα και βελτιώνουμε τις κατασκευές.
!


Επίσης κάνουν κατασκευές με lego.
Εφαρμογή 2η: Ας σώσουμε την πάπια
Βήματα υλοποίησης:
Για την εκτέλεση της δραστηριότητας
1. Χωρίζουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες σε ομάδες των 4-5 ατόμων ανάλογα με τον συνολικό αριθμό των ατόμων της τάξης.
2. Σε κάθε ομάδα, μοιράζουμε τουβλάκια.
3. Αφηγούμαστε στην τάξη την εξής ιστορία:
4. Μια πάπια κινδυνεύει από τα δόντια του καρχαρία και πρέπει να τη βοηθήσετε να σωθεί! Για να το κάνετε αυτό, θα πρέπει να χτίσετε έναν πύργο που να έχει ύψος τουλάχιστον 15 εκατοστά ώστε να καθίσει στο ψηλότερο σημείο η πάπια, μακριά από τα σαγόνια που την απειλούν. Φυσικά όμως, ο πύργος σας θα πρέπει να είναι αρκετά σταθερός για να στηρίξει το βάρος της πάπιας!
5. Ζητάμε από τις ομάδες να προσπαθήσουν να “χτίσουν” τον ψηλότερο και ανθεκτικότερο πύργο μέσα σε 20 λεπτά, χρησιμοποιώντας τα τουβλάκια που τους δώσαμε.
6. Ενθαρρύνουμε το διάλογο μεταξύ των μελών κάθε ομάδας, την διατύπωση ποικίλων ιδεών και τη συνεργασία και εξηγούμε πως οι διαφορετικές οπτικές που υπάρχουν, μπορούν να βοηθήσουν στην εύρεση λύσεων.
7. Μετά το πέρας των 20 λεπτών, διακόπτουμε τη διαδικασία κατασκευής των πύργων.
8. Μαζί με όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες αξιολογούμε τις διαφορετικές κατασκευές που έχουν δημιουργηθεί. Η διαδικασία αξιολόγησης βασίζεται τόσο στο ύψος του πύργου όσο και στην ανθεκτικότητά του. Για τον έλεγχο της ανθεκτικότητας, τοποθετούμε το κουκλάκι/παιχνίδι μικρού βάρους στην κορυφή κάθε πύργου.
9. Αναμένουμε να δούμε διαφορετικές κατασκευές και προσεγγίσεις στις διαφορετικές ομάδες των μαθητών/τριών, επομένως τονίζουμε ότι πολλές φορές υπάρχουν διαφορετικές λύσεις-οπτικές προσεγγίσεις στο ίδιο πρόβλημα.
5. Χαρά και Μαθηματικά
Περιγραφή ενότητας:
Στην δραστηριότητα αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες εξοικειώνονται με τα
γεωμετρικά σχήματα και κατ’ επέκταση με την έννοια των μαθηματικών. Σκοπός είναι
να αποκτηθούν οι βασικές γνώσεις γεωμετρίας και η λογική επίλυσης προβλημάτων,
βιωματικά και ομαδοσυνεργατικά.
Διδακτικοί στόχοι:
– Εκμάθηση απλών εννοιών μαθηματικών και γεωμετρίας
– Ανάπτυξη δεξιοτήτων οπτικής ανάλυσης και αναλυτικής σκέψης.
– Εξοικείωση με την λογική του δοκιμής και του λάθους (trial and error)
– Ενδυνάμωση των μαθητών/τριών ως προς την κατεύθυνση της επίλυσης
προβλημάτων.
– Ενθάρρυνση της δημιουργικότητας
Απαραίτητα υλικά υλοποίησης δραστηριοτήτων:
– 3 χαρτόνια
– γεωμετρικά σχήματα
– μοτίβα τάγκραμ
– κομμένα χάρτινα γεωμετρικά σχήμα
– κόλλα
– λευκά χαρτιά Α4
Εφαρμογή 1: Σκυταλοδρομία με σχήματα
Βήματα υλοποίησης
Για την εκτέλεση της δραστηριότητας
1. Τοποθετούμε στο χώρο τρία χαρτόνια. Το ένα χαρτόνι έχει ζωγραφισμένο πάνω ένα
τετράγωνο, το δεύτερο ένα τρίγωνο και το τρίτο ένα πλάγιο παραλληλόγραμμο.
2. Χωρίζουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες σε ομάδες των 4-5 ατόμων ανάλογα με τον συνολικό αριθμό των ατόμων στην τάξη.
3. Σε κάθε ομάδα δίνουμε 10 γεωμετρικά σχήματα και ζητάμε από τα μέλη να ονομάσουν τα
διαφορετικά σχήματα.
4. Συγκεντρώνουμε τις ομάδες στο ίδιο σημείο του χώρου και τους εξηγούμε τη δραστηριότητα: “Σήμερα θα γίνουμε κι εμείς αθλητές των ολυμπιακών αγώνων στο άθλημα της σκυταλοδρομίας.
Αρχικά, ξεκινάει ένα μέλος της ομάδας κρατώντας ένα γεωμετρικό σχήμα. Αποστολή του
είναι να τρέξει και να ακουμπήσει το γεωμετρικό σχήμα στο χαρτόνι που έχει επάνω του
ζωγραφισμένο το ίδιο σχήμα με αυτό που κρατάει. Όταν ένα μέλος επιστρέφει δίνει το χέρι
του στο επόμενο για να ξεκινήσει την δική του αποστολή. Η ομάδα που θα τοποθετήσει
γρηγορότερα όλα τα σχήματα που έχει είναι νικήτρια. Προσοχή όμως! Αν μία ομάδα
ολοκληρώσει την αποστολή της γρηγορότερα από τις άλλες αλλά δεν έχει τοποθετήσει τα
σχήματα στα σωστά χαρτόνια, χάνει”.
Εφαρμογή 2: Ας γεμίσουμε τη σκιά
Τι είναι το Τάγκραμ;
Το τάγκραμ είναι ένα πολύ παλιό κινέζικο παιχνίδι τύπου puzzle. Ένα τετράγωνο χωρίζεται σε 7 επιμέρους γεωμετρικά σχήματα τα οποία είναι: 1 τετράγωνο, 1 ορθογώνιο παραλληλόγραμμο και 5 τρίγωνα (2 μεγάλου μεγέθους, 1 μεσαίου μεγέθους, 2 μικρά). Αυτά τα γεωμετρικά σχήματα μπορούν να συνδυαστούν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους ΄και να δημιουργήσουν διάφορες εικόνες.
Εφαρμογή 3: Ζωγραφίζουμε με σχήματα
Βήματα υλοποίησης:
Για την εκτέλεση της δραστηριότητας
1. Μοιράζουμε σε κάθε μαθητή και μαθήτρια στην τάξη χάρτινα γεωμετρικά σχήματα, κόλλα και ένα λευκό χαρτί. Στα γεωμετρικά σχήματα μπορούμε τώρα να συμπεριλάβουμε και τον κύκλο ή το οβάλ. Επιπλέον τα γεωμετρικά σχήματα δεν χρειάζεται να έχουν το ίδιο μέγεθος.
2. Καλούμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να φτιάξουν το δικό τους πίνακα ζωγραφικής
συνδυάζοντας τα γεωμετρικά σχήματα που τους μοιράστηκαν. Ζητούμενο είναι να συνδυάσουν έτσι τα σχήματα, ώστε να προκύψει η εικόνα κάποιου ζώου. Αν τα σχήματα δεν έχουν χρώμα μπορούν να τα ζωγραφίσουν όπως επιθυμούν.
3. Ενθαρρύνουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να αφήσουν τη φαντασία τους ελεύθερη και να δημιουργήσουν οτιδήποτε θέλουν.
4. Αφού βρουν τον τρόπο που θέλουν να συνδυάσουν τα σχήματα, ζητάμε να τα κολλήσουν στο λευκό χαρτί.
5. Σε κάθε έργο τέχνης σημειώνουμε, με τη βοήθεια κάθε μαθητή και μαθήτριας, το όνομα του ζώου που απεικονίζεται.
Πρόταση παιχνιδιού:
Χωρίζουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες, σε 4 ομάδες (ομάδα τετράγωνο, ομάδα
τρίγωνο, ομάδα κύκλος και ομάδα ορθογώνιο) και τους αναθέτουμε μία αποστολή.
Κάθε ομάδα καλείται να αναζητήσει στο χώρο του σχολείου ή της τάξης και φέρει
πίσω όσα περισσότερα αντικείμενα από το σχήμα που αντιστοιχεί στο όνομά της.
Ποια ομάδα θα καταφέρει να συγκεντρώσει τα περισσότερα αντικείμενα; Μήπως
τελικά, όλα τα αντικείμενα γύρω μας είναι φτιαγμένα σύμφωνα με αυτά τα βασικά
γεωμετρικά σχήματα.
6. Ας μιλήσουμε για επαγγέλματα
α. Περιγραφή ενότητας:
Στην δραστηριότητα αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να ζωγραφίσουν
τον άνθρωπο που πιστεύουν ότι ασκεί ένα επάγγελμα και να τον/την ονομάσει. Στη
συνέχεια, γνωρίζουν εξωτερικούς επισκέπτες, τα επαγγέλματα των οποίων είναι
στερεοτυπικά συνδεδεμένα με το αντίθετο φύλο. Σκοπός είναι να καταρριφθούν τα
υπάρχοντα έμφυλα στερεότυπα σχετικά με τα επαγγέλματα.
Διδακτικοί στόχοι:
• Διεύρυνση οριζόντων σχετικά με τα επαγγέλματα
• Κατάρριψη έμφυλων στερεοτύπων που σχετίζονται με τα επαγγέλματα
• Ενθάρρυνση της δημιουργικότητας
Απαραίτητα υλικά υλοποίησης δραστηριοτήτων:
• χρώματα ζωγραφικής (μαρκαδόροι, κηρομπογιές, ξυλομπογιές)
• λευκά χαρτιά Α4
• Η/Υ
• προτζέκτορας
Εφαρμογή 1: Ζωγραφίζουμε το επάγγελμα.
Βήματα υλοποίησης
Για την εκτέλεση της δραστηριότητας
1. Μοιράζουμε στους μαθητές και τις μαθήτριες λευκά χαρτιά Α4 και χρώματα ζωγραφικής
2. Απευθυνόμαστε στην τάξη λέγοντας “Σήμερα θα γίνουμε όλοι ζωγράφοι. Και συγκεκριμένα θα ζωγραφίσουμε επαγγέλματα. Για κάθε επάγγελμα θα ζωγραφίσετε τον άνθρωπο που πιστεύετε ότι κάνει. Μπορείτε να ζωγραφίσετε τη στολή που φαντάζεστε ότι φοράει και ίσως κάποια εργαλεία που χρησιμοποιεί. Στο τέλος θα δώσουμε όνομα στα άτομα αυτά”
3. Αρχικά, ζητάμε από τους μαθητές και τις μαθήτριες να ζωγραφίσουν ένα από τα επαγγέλματα των ανθρώπων που έχουμε προσκαλέσει (ή που μπορούμε αργότερα να δείξουμε σχετικό βίντεο, όπου μερικά παραδείγματα επαγγελμάτων αναφέρθηκαν προηγουμένως).
Προσοχή! Δεν χρησιμοποιούμε εκφράσεις που να περιέχουν φύλο. Μπορούμε να πούμε “έναν άνθρωπο που επισκευάζει αυτοκίνητα” ή “έναν άνθρωπο που χειρουργεί” κ.ά.
4. Όταν οι μαθητές και οι μαθήτριες ολοκληρώσουν τις ζωγραφιές τους, παροτρύνουμε να
ονομάσουν τους/τις πρωταγωνιστές/τριες τους.
5. Στη συνέχεια, καλούμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να ζωγραφίσουν ένα άλλο επάγγελμα, ακολουθώντας την προηγούμενη οδηγία.
6. Κατόπιν, παροτρύνουμε ξανά τους μαθητές και τις μαθήτριες να ονομάσουν τα άτομα που
πρωταγωνιστούν στις ζωγραφιές τους.
7. Στο τελευταίο βήμα των δραστηριοτήτων καλούμε τους προσκεκλημένους μας, για να
αλληλεπιδράσουν με τους μαθητές και τις μαθήτριες.



















































































































