Ένας δράκος αφηγείται: Στα κάστρα των χωρών μας τριγυρνώ, το δέντρο της φιλίας για να βρω

Φέτος, μεταξύ όλων των άλλων προγραμμάτων που αποφασίσαμε να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε, ενταχθήκαμε στο Εθνικό και Ευρωπαϊκό Θεματικό Δίκτυο «Κάστρα ο τόπος το ορίζει και ο άνθρωπος το χτίζει» που συντονίζει το ΚΠΕ Μολάων με το πρόγραμμά μας: «Ένας δράκος αφηγείται: Στα κάστρα των χωρών μας τριγυρνώ, το δέντρο της φιλίας για να βρω», σε συνεργασία και Σε συνέχεια της συνεργασίας μας με το γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας.

Στόχοι του προγράμματος ήταν: α) να γνωρίσουν τα παιδιά διάφορα κάστρα της Ελλάδας, αλλά και κάστρα των χωρών καταγωγής τους, β) να μάθουν για τον τρόπο δόμησης και διάρθρωσης των κάστρων στον χώρο και την οργάνωση της ζωής σ’ αυτά, γ) να γνωρίσουν τη σχέση των κάστρων με την ιστορία και την τοπική μνήμη, δ) να αξιοποιήσουμε καλλιτεχνικά το θέμα και να το προσεγγίσουμε μέσω της λογοτεχνίας, των καλών τεχνών, των κατασκευών κ.α. Κεντρικός χαρακτήρας στο πρόγραμμά μας ήταν ο δράκος της τάξης μας, ο «Δρακούλης ο Γλυκούλης», όπως τον ονόμασαν τα παιδιά, ο οποίος ήθελε να ταξιδέψει στις χώρες μας, να γνωρίσει τα κάστρα τους αλλά το όνειρό του ήταν να βρει το κάστρο της φιλίας! Θα τα καταφέρει άραγε;

Αρχικά, ενημερώσαμε τους γονείς για το πρόγραμμα και τους ζητήσαμε να μας γράψουν ένα ή περισσότερα κάστρα που βρίσκονται στις χώρες καταγωγής τους. Η ανταπόκρισή τους ήταν άμεση κι η ευαισθητοποίησή τους στο θέμα ενθαρρυντική. Αφού συγκεντρώσαμε τα στοιχεία, περιηγηθήκαμε σε αυτά μέσω του διαδικτύου με τη χρήση του διαδραστικού πίνακα. Διαπιστώσαμε πως άλλα χτίστηκαν κοντά στη θάλασσα, όπως το κάστρο της Νιγηρίας και άλλα σε λόφους όπως η Ακρόπολη, ή το Αργυρόκαστρο, κάποια ήταν διατηρημένα σε πολύ καλή κατάσταση όπως το κάστρο του Δράκουλα στη Ρουμανία, ενώ άλλα όχι όπως στη Γεωργία.

Στη συνέχεια εκτυπώσαμε τις φωτογραφίες των κάστρων και τις κολλήσαμε γύρω από έναν παγκόσμιο χάρτη, ενώνοντας με το νήμα κάθε χώρα με τα αντίστοιχα κάστρα της. Κολλήσαμε και τις σημαίες των χωρών μας κι έτοιμος ο πίνακας των κάστρων μας!

 

Όταν πρωτάκουσαν τα παιδιά τη λέξη «κάστρο», αμέσως τους ήρθαν στο μυαλό οι λέξεις: βασιλιάς,  ιππότης και δράκος. Έτσι, ξεκινήσαμε να διαβάζουμε βιβλία γνώσεων από τη βιβλιοθήκη μας και να μαθαίνουμε για τα κάστρα και τον τρόπο διάρθρωσής τους, για τον τρόπο ζωής των κατοίκων σε αυτά, για τους βασιλιάδες και τους ιππότες που τους υπηρετούσαν, ενώ διαβάσαμε και παραμύθια με ήρωες δράκους.

 

Τα παιδιά θέλησαν να κατασκευάσουν κάστρα δικά τους κι έτσι κάναμε μια αναζήτηση για να πάρουμε ιδέες από το διαδίκτυο. Ανά δύο καθόντουσαν στη γωνιά των υπολογιστών και έβλεπαν ιδέες από κατασκευές. Όποια τους άρεσε, τη φωτογράφιζαν με τη φωτογραφική μας μηχανή και στο τέλος εκτυπώσαμε όλες τις φωτογραφίες και τις κολλήσαμε στη γωνιά των κατασκευών.

 

 

Και οι κατασκευές κάστρων ξεκίνησαν! Τα παιδιά αξιοποίησαν υλικά που μας είχαν περισσέψει από άλλες κατασκευές, επαναχρησιμοποίησαν υλικά όπως καπάκια, ρολά υγείας, καλαμάκια, ρετάλια από υφάσματα και πάνω απ’ όλα χρησιμοποίησαν τη φαντασία τους! Τα αποτελέσματα ήταν υπέροχα! Κάστρα, δράκοι και βασιλιάδες γέμισαν την τάξη μας!

 

 

 

Όμως τα παιδιά ήθελαν να κατασκευάσουμε ένα μεγάλο κάστρο για να παίζουν! Έτσι, βάψαμε το κουτί από τη σίτιση, βάψαμε και κολλήσαμε ρολά υγείας στις γωνιές του για πυργίσκους, φτιάξαμε σημαίες με κοντάρι από καλαμάκια και κανόνια από χαρτί κανσόν! Έτοιμο το κάστρο μας!

 

 

Κι επειδή στα κάστρα οι κάτοικοι είχαν και τα ζώα τους, φτιάξαμε με lego στάβλο και τοποθετήσαμε μέσα αλογάκια, γουρουνάκια, σκυλάκια, προβατάκια και άλλα ζώα που έχουμε στην τάξη μας.

  

  

Αλλά ποιοι θα μένουν στο κάστρο; Μα, ο βασιλιάς, η βασίλισσα, η πριγκίπισσα, ο ιππότης  και ο… δράκος! Τα παιδιά έφτιαξαν τις φιγούρες, τις στερέωσαν με καλαμάκι και το παιχνίδι ξεκίνησε!

  

  

Κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού τα παιδιά δημιουργούσαν διάφορες ιστορίες με ήρωες βασιλιάδες, πριγκίπισσες, ιππότες και δράκους. Έτσι, συγκεντρώσαμε τις ιδέες τους στο χαρτί. Ζωγράφισαν σε ένα χαρτί σχήμα πύργου δυο σκηνές από την ιστορία τους, μας την υπαγόρευσαν κι εμείς καταγράφαμε την ιστορία τους. Προέκυψαν πολύ ωραίες ιδέες!

 

 

Από τις παραπάνω ιστορίες μας εμπνευστήκαμε μια μεγάλη ιστορία με τίτλο: «Κάνε μια ευχή: Η Πριγκίπισσα και ο Ιππότης», με την οποία συμμετείχαμε στον 3ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Συγγραφής Παραμυθιού με θέμα: «‘Κάνε μια ευχή’, είπε ο μαγικός καθρέφτης» που διοργάνωσε η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης. Τα παιδιά μας την υπαγόρευσαν, την εικονογράφησαν ανά ομάδες και τη φτιάξαμε ένα βιβλίο για την τάξη μας!

 

 

Την ιστορία  θα την αφηγηθούμε στους γονείς μας κατά την καλοκαιρινή γιορτή λήξης, γι’ αυτό κάνουμε πρόβες στην αφήγηση!

Το συγγραφικό μας ταλέντο δεν τελείωσε στην παραπάνω ιστορία! Ακολούθησαν κι άλλες, ατομικές και ανά ομάδες των δυο-τριών παιδιών, όπως «Η Πριγκίπισσα της Αγάπης» κι ήταν όλες εξαιρετικές!

Η ιστορία των Ιπποτών εντυπωσίασε τα παιδιά κι ήθελαν να μάθουν πληροφορίες γι’ αυτούς. Φτιάξαμε τις ασπίδες τους, διαλέγοντας ο καθένας το δικό του οικόσημα, όπως: «καρδιά», «αστέρι», «λουλούδι» κ.α. και υποδυθήκαμε  τους γενναίους Ιππότες! 

 

Όμως, πώς θα είναι η στολή του Ιπποτών μας; Τι χρώμα και τι οικόσημα θα έχει πάνω; Πώς θα είναι τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους; Κι η φωνή τους; Όλα αυτά τα ερωτήματα απαντήθηκαν μέσω της αξιοποίησης του VOKI,  του Web 2.0 εργαλείου δημιουργίας ψηφιακών χαρακτήρων που μιλούν (avatar). Χρησιμοποιώντας δωρεάν τη διαδικτυακή υπηρεσία μέσω του διαδραστικού μας πίνακα, τα παιδιά επέλεξαν από το ψηφιακό αποθετήριο του voki τον χαρακτήρα του Ιππότη, διαμόρφωσαν το avatar επιλέγοντας τα ρούχα, τα χαρακτηριστικά του προσώπου του κ.α., επέλεξαν το φόντο της αρεσκείας τους και του πρόσθεσαν φωνή με ηχογράφηση. Δημιουργία και διασκέδαση μαζί!

 

Δεν έλειψαν και τα παιχνίδια, όπως το ‘sudoku’ με ιππότη, βασιλιά, πριγκίπισσα, ‘λαβύρινθοι’ όπου ο ιππότης έπρεπε να βρει τον δρόμο για να φτάσει στο κάστρο, ‘βρες το όμοιο’ με θέμα τις κορώνες του βασιλιά κ.α.

 

 

Κι επειδή το ταξίδι του δράκου στα κάστρα των χωρών μας έφτασε στο τέλος, ο δράκος έκανε το τελευταίο του ταξίδι και μας επιφύλαξε μια έκπληξη… ένα επιτραπέζιο παιχνίδι! Στόχος του παιχνιδιού ήταν να φτάσουμε από την ουρά του στο στόμα του, αλλά υπήρχαν και δοκιμασίες! Όποιος τύχαινε να σταματήσει σε ένα από τα έξι ειδικά τετραγωνάκια, έπρεπε να βρει από την καρτέλα αναφοράς σε ποια χώρα βρίσκεται το αντίστοιχο κάστρο και να βρει τη σωστή λέξη με το όνομα της χώρας!

 

 

Τέλος, ο δράκος έπρεπε να μας αποκαλύψει πού βρήκε το κάστρο της φιλίας… και μας το αποκάλυψε! Μα φυσικά στην τάξη μας! Γι’ αυτό, όλοι μαζί σχεδιάσαμε και κατασκευάσαμε τα τείχη του κάστρου με τις ζωγραφιές μας, καθώς και τις σημαίες του με τα δικά μας σύμβολα: καρδιές, άστρα, φατσούλες χαρούμενες, ουράνια τόξα κ.α.

 

  

  

 

Το ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΦΙΛΙΑΣ αποτέλεσε το σκηνικό της καλοκαιρινής μας γιορτής λήξης!

Αφήστε μια απάντηση