Με αφορμή το υγιεινό πρωινό γεύμα των παιδιών που μας εξασφαλίζει για τέταρτη συνεχή χρονιά το Ινστιτούτο Prolepsis στο πλαίσιο του Προγράμματος Σίτισης και Προώθησης Υγιεινής Διατροφής – ΔΙΑΤΡΟΦΗ, αποφασίσαμε να μιλήσουμε για την υγιεινή διατροφή! Αρχικά συζητήσαμε για το ποιες τροφές είναι υγιεινές και ποιες ανθυγιεινές και καταγράψαμε τις ιδέες των παιδιών στον πίνακα μας.
Στη συνέχεια, παίξαμε ένα παιχνίδι ομαδοποίησης σε υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές στην παρεούλα, για να εμπεδώσουμε τις γνώσεις μας και να διασκεδάσουμε! Σε δύο πίνακες με διαφορετικά χρώματα, κολλούσαμε τις τροφές που ήταν υγιεινές και ανθυγιεινές αντίστοιχα. Ήδη το θέμα της Διατροφής μας έχει τραβήξει το ενδιαφέρον και μέσα από παιχνίδια μας φαίνεται πολύ διασκεδαστικό!
Συμφωνήσαμε στο πόσο καλό κάνουν στην υγεία μας τα φρούτα και τα λαχανικά και πρέπει να τα εντάξουμε καθημερινά στη διατροφή μας! Ξεχωρίσαμε τα φρούτα από τα λαχανικά με τα παιχνίδια από το μπακάλικό μας, και παίξαμε τους μανάβηδες! Κάναμε ταξινομήσεις από το μικρό στο μεγαλύτερο μέγεθος….
… παίξαμε με παζλ που έχουν θέμα τα φρούτα και τα λαχανικά…
και παίξαμε ένα ομαδικό παιχνίδι σκυταλοδρομίας και ταξινόμησης φρούτων-λαχανικών που μας έκανε να γελάσουμε και μας έφερε πιο κοντά με τους φίλους μας! Ποια ομάδα θα κατάφερνε να γεμίσει πρώτη το πιάτο της με φρούτα και λαχανικά άραγε;
Στη συνέχεια φτιάξαμε έναν πίνακα διπλής εισόδου, σημειώσαμε ποιο είναι το αγαπημένο μας φρούτο και στο τέλος μετρήσαμε τις προτιμήσεις των παιδιών της τάξης μας! Νικητής βγήκε το πορτοκάλι που ισοψήφησε με την μπανάνα!
Διασκεδάσαμε και χορέψαμε με το παιδικό τραγούδι “Φρούτα Φρούτ” και έγινε το αγαπημένο μας!
Την επόμενη μέρα συζητήσαμε για τις ομάδες των τροφών και τις ξεχωρίσαμε μαθαίνοντας για την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής. Είδαμε φωτογραφίες στο διαδίκτυο, την βρήκαμε σε βιβλία και καταλήξαμε στο ότι όσο πιο ψηλά βρίσκεται μια τροφή στην πυραμίδα, τόσο πιο λίγο θα πρέπει να την καταναλώνουμε για να είμαστε γεροί και υγιείς. Τραγουδήσαμε το τραγούδι “Τα ΝΑΙ και τα ΟΧΙ της Διατροφής” που μας ενθουσίασε με τον ρυθμό του και μας διασκέδασε πολύ!
Στη συνέχεια, αποφασίσαμε να κατασκευάσουμε ομαδικά και τη δική μας πυραμίδα της διατροφής και να την κρεμάσαμε στον τοίχο της τάξης μας , με σκοπό να μας υπενθυμίζει πως πρέπει να τρεφόμαστε υγιεινά. Αρχίσαμε αμέσως τη δουλειά… Βάψαμε κάθε κουτάκι , δηλαδή κάθε τροφική ομάδα με διαφορετικό χρώμα με πινέλα και τέμπερες.
Είχαμε βρει εικόνες διαφόρων τροφών από φυλλάδια διαφημιστικά του σούπερ μάρκετ και τις είχαμε κόψει. Μέχρι να στεγνώσουν οι τέμπερες, συζητήσαμε ποιες τροφές θα κολλούσαμε στο κάθε κουτάκι. Στη βάση της πυραμίδας, στο μωβ κουτάκι, θα κολλήσαμε τους υδατάνθρακες και τα δημητριακά. Στο κίτρινο κουτάκι πιο πάνω τα λαχανικά, στο μπλε δίπλα τα φρούτα. Πιο πάνω στο γαλάζιο κουτάκι τα γαλακτοκομικά και στο πορτοκαλί δίπλα το κρέας, το κοτόπουλο , τα όσπρια και τα αβγά. Τέλος στο τελευταίο κουτάκι ψηλά που βάψαμε με ροζ χρώμα , τα λίπη και τα γλυκά! Ξεκινήσαμε να κολλάμε τις εικόνες των τροφών στην δική τους ομάδα, εκεί που ανήκουν , στο σωστό κουτάκι! Τα παιδιά το ονόμασαν “σπιτάκι”! Η κάθε εικόνα λοιπόν, στο σπιτάκι της!
Σιγά σιγά γέμισαν τα σπιτάκια και έτοιμη η πυραμίδα μας! Την κολλήσαμε στον τοίχο μας, αφού πρώτα γράψαμε τις ομάδες των τροφών για να τις διαβάζουν και οι γονείς μας το πρωί που μας φέρνουν στο σχολείο!
Στην παρεούλα παίξαμε ένα ομαδικό επιτραπέζιο παιχνίδι για να ξεχωρίσουμε για ακόμα μια φορά τις ομάδες των τροφών. Τα παιδιά με κλειστά μάτια , διάλεγαν στην τύχη μια εικόνα φαγητού και την τοποθετούσαν στη σωστή ομάδα! Ο νικητής κέρδιζε ένα δυνατό χειροκρότημα από όλους μας!
Τα παιχνίδια όμως στην παρεούλα μας, δεν τελείωσαν εδώ! ‘Ωρα για λίγα Μαθηματικά ακόμα… Μετρούσαμε πόσα φρούτα ή λαχανικά δείχνει η εικόνα και κυκλώναμε τον σωστό αριθμό!
Συνεχίσαμε να μιλάμε για την υγιεινή διατροφή, μαθαίνοντας και παίζοντας με αινίγματα, τα οποία μας άρεσαν πολύ, μας έκαναν να μαντέψουμε τις σωστές απαντήσεις και σκεφτήκαμε να τα πούμε και στους γονείς μας για να δούμε αν θα καταφέρουν κι εκείνοι να τα βρουν!
Αφού μάθαμε ένα σωρό καινούρια αινίγματα που σχετίζονται με τα φαγητά, παίξαμε με τις λέξεις. Προσπαθήσαμε να τις αντιστοιχήσουμε στην σωστή εικόνα. Ποιος άραγε θα έβρισκε τις περισσότερες;
Για να κλείσει το θέμα της Υγιεινής Διατροφής που μας έμαθε τόσα πολλά και μας άρεσε τόσο πολύ, σκεφτήκαμε να φτιάξουμε όλοι μαζί ένα βιβλίο για να το βάλουμε στην βιβλιοθήκη της τάξης μας και να το ξεφυλλίζουμε στον ελεύθερο μας χρόνο. Αλλά τι βιβλίο θα χωρούσε όλα αυτά που μάθαμε για την Υγιεινή Διατροφή;…Ένα λεξικό!
Το Λεξικό της Υγιεινής Διατροφής!
Στην παρεούλα βρήκαμε όλοι μαζί λεξούλες που αρχίζουν από κάθε γράμμα της αλφαβήτας… σε κάποια γράμματα βοήθησε η δασκάλα, αλλά στα περισσότερα γράμματα της αλφαβήτας τα παιδιά βρήκανε παραπάνω από μια λέξεις!
Στη συνέχεια στρωθήκαμε στη δουλειά… Ο καθένας διάλεξε από ένα γράμμα ή και περισσότερα που ήθελε να ζωγραφίσει σε χαρτί ώστε να εικονογραφήσουμε το λεξικό μας.
Μας πήρε ώρα, αλλά άξιζε η διαδικασία…Εικονογραφήσαμε τις λέξεις για το κάθε γράμμα της αλφαβήτας, τις γράψαμε, χρωματίσαμε και το εξώφυλλο και… έτοιμο το λεξικό μας!
Το ξεφυλλίζουμε κάθε μέρα, κι είμαστε περήφανοι για το έργο μας!